ایندرا 500 تی‌تی‌ال: از زبان برت هارکنس

0 1,562

متن پیش رو به مواجهه‌ی ابتدایی Brett Harkness عکاس پرتره‌ و عروسی انگلیسی با کیت ایندرا 500 تی‌تی‌ال خواهد پرداخت و این فلاش استودیویی را از زبان او معرفی خواهد کرد.

همان ابتدا، با خارج کردن فلاش از جعبه، کیفیت ساخت آن مرا به شدت شگفت‌زده کرد. کیف محافظ خوبی به همراه فلاش بود- با توجه به این که من عاشق کیف خوب هستم- بدنه‌ و هد قرص و محکم و البته قابلیت حمل فوق‌العاده،‌ شروع  بسیار خوبی را برایم رقم زد. هیچ دفترچه‌ی راهنمایی در آن نبود،‌ اما همه‌چیز در یک فلش USB قرار داده شده بود. البته من به دفترچه‌ی راهنما عمل نمی‌کنم! پس از حدود 10 دقیقه، وقت‌ آن بود که تنظیم دریافت‌کننده‌ی اودین [تعبیه شده داخل فلاش] را از نیکون به کانن تغییر دهم!

FullSizeRender1

این کیت به همراه کیفی بسیار خوب عرضه می‌شود که همه‌ی لوازم جانبی در آن جا می‌شود.

FullSizeRender

پاورپک بسیار سبک که تمامی قسمت‌های الکتریکی آن در قسمت بالای آن در دسترس است نیز در دورن این کیت قرار داده شده است.

FullSizeRender3

بدنه‌ی فلاش بسیار محکم است و اتصال سافت‌باکس 70 سانتی‌متری که از آن استفاده کردم، سریع و راحت بود. نمایشگر ال‌ای‌دی این فلاش فوق‌العاده است، اما شاید کار با منوی آن در ابتدا کمی دشوار باشد.  اتصالات این فلاش محکم و خوش‌ساخت هستند و اتصال هد به پاورپک بیشتر شبیه به اتصال صوتی گران‌قیمتِ یک سیستم صوتی حرفه‌ای‌ است. صفحه‌ی نمایش‌گر بزرگ بوده و امکان انتخاب رنگ وجود دارد. هم‌چنین این نمایش‌گر آن‌قدر روشن هست که در آفتاب تند هم بتوان به راحتی با آن کار کرد.

FullSizeRender2

پاورپک این فلاش بسیار کوچک است و اغلب تنظیمات و اطلاعات بر روی نمایش‌گر خود فلاش نشان‌داده می‌شود. پوشش این پاورپک آن را در برابر گرد و غبار و باران اندک به خوبی محافظت می‌کند و سوکت‌های اتصال نیز به راحتی در جای خود قرار می‌گیرند. ترجیح می‌دهم کیف حمل برای این پاورپک داشته باشم تا حمل آن راحت‌تر شود. البته مطمئنم در بازار چنین کیفی را پیدا خواهم کرد.

با توجه به این‌که از تنظیمات دستی فلاش استفاده می‌کنم، قابلیت تی‌تی‌ال ایندرا چندان برایم جذاب نیست؛ البته مطمئنا عکاسان بسیاری هستند که از این قابلیت به خوبی بهره می‌برند. اما چیزی که در این میان نظرم را به خود جلب کرد، قابلیت هم‌زمانی سریع است که با استفاده از تریگر اودین، امکان استفاده از این فلاش تا سرعت 1/8000 ثانیه، وجود دارد. من پیش از این از قابلیت هم‌زمانی سریع الین‌کروم استفاده کردم که البته در آن هرگز هیچ موفقیت تضمین‌شده‌ای درکار نبود. امکان استفاده از دیافراگم باز مانند f2 یا چیزی شبیه به آن، چیزی است که واقعا برایم خوشایند است. از این رو این کیت به سرعت مرا به خود جذب کرد.

چند عکس از دخترم در باغچه‌ی خانه، شانس فوق‌العاده‌ای برای امتحان این فلاش برایم فراهم کرد )ایزوی 50، 1/1000 ثانیه ، دیافراگم 1.4 و قدرت فلاش ¼ (. دمای نور این فلاش، بسیار خوشایند و البته بسیار پایدار است که برای عکاسی من ویژگی‌ای کلیدی به حساب می‌آید.

1

این عکس هم بیرون فروشگاه ”مرکز فلاش” گرفته شده است. بخشی از زیبایی این کیت این است که شما می‌توانید با استفاده از سرعت شاتر بالا،‌ نور محیط را به صورت دراماتیکی کنترل کنید. این عکس با ایزوی 125، سرعت 1/8000 ثانیه و دیافراگم 2 گرفته شده که در آن از یک سافت‌باکس 70 سانتی‌متری و قدرت کامل فلاش استفاده شده است. قدرت 500 ژول،‌ بیشترین قدرتی نیست که می‌توانید برای یک پاورپک در بازار پیدا کنید؛ اما وقتی می‌توانید با این قدرت به چنین تصویری دست‌پیدا کنید دیگر نیازی به قدرت بیشتر ندارید.

2

باید به این نکته اشاره کنم که حتی در این سرعت هم‌زمانی هم افت نور قابل مشاهده نیست و خروجی نور تقریبا ثابت است. بدیهی است که شما می‌توانید با استفاده از فرستنده‌ی اودین، هر یک از فلاش‌ها را کنترل کنید. نکته‌ی قابل توجه دیگر وزن کم این فلاش است که در کار بیرون استودیو بسیار کارآمد است. البته که ایندرا 500 به سنگینی پروفوتو بی1 نیست،‌ اما هم‌چنان شاید بتوان آن را در مقایسه با برخی محصولات دیگر، سنگین به حساب آورد [دلیل سنگینی این هد، ماهیت تطبیق‌پذیر آن با برق و باتری به طور هم‌زمان است که در نمونه‌های سبک‌تر وجود ندارد]. از آن‌جایی که یک پاورپک، توانایی تغذیه‌ی دو هد را دارد، می‌توان با هزینه‌ای فوق‌العاده دو فلاش قوی را در بیرون از استودیو در اختیار داشت. با توجه به سرعت بازیابی 2 تا 3 ثانیه برای حداکثر قدرت – که برای قدرت‌های کمتر،‌ به مراتب کوتاه‌تر از این است- شما واقعا نمی‌توانید این کیت را نادیده بگیرید. اتصال شکل‌دهنده‌ی نور این فلاش، بونز است که البته مبدل‌های مختلفی نیز برای آن در بازار وجود دارد و امکان اتصال دیگر شکل‌دهنده‌ها را فراهم می‌آورد.

در نهایت،‌ به عنوان عکاسی که اغلب بیرون از استودیو عکاسی می‌کنم،‌ فکر می‌کنم این کیت گزینه‌ای عالی برای افزودن به تجهیزات نورپردازی‌ام است- به خصوص زمانی که می‌خواهم از عکاسی با دیافراگم باز استفاده کنم. البته قابلیت تی‌تی‌ای هم قابلیت مهم دیکر این کیت است که فلاش‌های استودیویی معمول فاقد آن هستند. من همیشه از تنظیمات دستی استفاده می‌کنم، اما اگر به آن نیاز دارید، می‌توانید آن را در این کیت پیدا کنید.‌

 

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.