بررسی فلاش استودیویی ایندرا 500 تی‌تی‌ال- بخش دوم

0 1,817

 

در متون پیشین،  قسمت‌های مختلف فلاش استودیویی ایندرا 500 تی‌تی‌ال بررسی شد. متن پیش رو به قابلیت‌های شاخص ایندرا 500 خواهد پرداخت و آن‌ها را با جزئیات بیشتری بیان خواهد کرد. این فلاش با قابلیت‌های تی‌تی‌ال، قابلیت هم‌زمانی سریع، تخلیه‌ی پرده‌ی دوم و حالت استروبوسکوپیک از بسیاری از فلاش‌های استودیویی مشابه مجزا می‌شود. این قالبیت‌ها که در واقع از فلاش‌های روی‌دوربین وام گرفته شده‌اند، به عکاس اجازه می‌دهند تا کنترل بیشتری بر عکاسی خود داشته باشند و بتواند از خلاقیت خود بیشتر بهره ببرد.

همان‌گونه که می‌دانید،‌ تی‌تی‌ال فن‌آوری نورخوانی در هنگام ثبت عکس است، بدین ترتیب کاربر می‌تواند با استفاده از تریگرهای مناسب نورسنج دوربین خود را تنظیم کند و باقی کار را به تنظیمات خودکار دوربین واگذار کند. تی‌تی‌ال در هنگام عکاسی از موضوعات متحرک مانند عکاسی مدلینگ بیرون استودیو یا عکاسی از کودک، بسیار کارآمد است. چرا که در هنگام تغییر مکان موضوع نسبت به نور، نورهای متفاوتی از خلال تنظیمات دستی(ثابت) به دست می‌آید، اما با استفاده از قابلیت‌ تی‌تی‌ال، دوربین درست در لحظه‌ی ثبت عکس، میزان مناسب نور را به ثبت می‌رساند. هم‌چنین در این حالت امکان استفاده از چند نور و استفاده‌ی هم‌زمان از تنظیمات خودکار و دستی وجود دارد. البته با استفاده از تریگر اودین، گزینه‌های متفاوقت دیگری نیز در اختیار کاربر قرار دارد که در متنی جداگانه بررسی شده است.

download

هم‌زمانی سریع، یکی دیگر از قابلیت‌های فلاش ایندرا 500 تی‌تی‌ال است که وام‌دار فلاش‌های روی دوربین است. این فلاش امکان هم‌زمانی سریع دوربین تا 1/8000 ثانیه را فراهم می‌آورد. این در حالی است که حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های موجود در بازار به ندرت سرعت هم‌زمانی بیش از 1/320 ثانیه در اختیار کاربر قرار می‌دهند. این قابلیت یکی از مهم‌ترین کاستی‌های دوربین‌های 35 میلی‌متری نسبت به برخی دوربین‌های قطع متوسط را بر طرف ساخته و حتی از آن‌ها پیشی گرفته است. دوربین‌های قطع متوسط مانند فیزوان و هاسلبلاد، با شاتر میان‌لنز و حداکثر سرعت هم‌زمانی 1/1600 و 1/2000 ثانیه، اختلافی چشم‌گیر با حرفه‌ای‌ترین دوربین‌های 35 میلی‌متری داشتند که با دستیابی به فن‌آوری هم‌زمانی سریع این فاصله کم‌تر شده است. فوتیکس نیز در برخی از تریگرها و فلاش‌های خود از قابلیت بهره برده است. نکته‌ی اساسی در هم‌زمانی سریع، یکدستی نور در تمام سطح تصویر است که فوتیکس در این زمینه بی‌شک یکی از بهترین‌ها است.

اکنون کاربران دوربین‌های 35 میلی‌متری نیز می‌توانند کنترلی قابل توجه بر نور محیط داشته باشند. با استفاده از این قابلیت،‌ کاربر می‌تواند حتی با دوربین‌های اس‌ال‌آر متعارف موجود در بازار در زیر نور آفتاب با دیافراگم باز عکاسی کرده و حتی در  نور شدید یک روز آفتابی هم بر نور خورشید غلبه کرده و البته از عمق میدان کم بهره ببرد. این قابلیت، کاربرد بسیاری برای عکاسان پرتره، عروسی ، کودک و البته عکاسان ورزشی دارد.لازم به ذکر است که هرچند قابلیت هم‌زمانی در داخل فلاش تعبیه شده است، اما بدون دوربین و فلاش‌تریگرهای سازگار، امکان استفاده از آن وجود ندارد. هم‌چنین در هنگام استفاده از تنظیمات دستی و عکاسی استروبوسکوپیک، این قابلیت از دست‌رس کاربر خارج می‌شود. در این حالت باتری فلاش زودتر تخلیه می‌شود و استفاده‌ی مداوم از آن، سبب کاهش عمر مفید لامپ فلاش می‌شود. البته لامپ فلاش ایندرا 500 توسط کاربر قابل تعویض است و به طور کلی استفاده‌ی مداوم از این قابلیت، هزینه‌ی اضافی چندانی برای کاربر ندارد.

wsdf (3) wsdf (2)

قابلیت دیگر فلاش ایندرا، امکان استفاده از فن‌آوری استروبوسکوپیک است. در این حالت، فلاش تنها بر روی حداقل قدرت کار می‌کند و کاربر می‌تواند تعداد تخلیه (1 تا 100 ) و فرکانس آن (1 تا 100 هرتز) را مشخص سازد. این بدین معنی است که فلاش ایندرا در حداقل قدرت خود می‌تواند 100 فلاش در ثانیه تخلیه کند. همان‌طور که می‌دانید، حالت استروبوسکوپیک برای تخلیه‌ی فلاش در یک عکس است. با توجه به قابلیت استروبوسکوپیک کم‌نظیر ایندرا در میان فلاش‌های استودیویی، می‌توان انتظار داشت که ایندرا در قدرت‌های بالاتر و عکاسی پی‌درپی نیز کارآمد باشد. بدیهی است هرچه تعداد فریم عکاسی پی‌درپی کم‌تر باشد، می‌توان از قدرت‌ بیشتری استفاده نمود. برای مثال انتظار می‌رود این فلاش به راحتی بتواند با قدرت 1/8 ، پاسخ‌گوی عکاسی پی‌در‌پی 4 فریم بر ثانیه باشد. برای افزایش سرعت می‌توانید در هنگام استفاده‌ی فلاش در استودیو،‌ از مبدل برق شهری استفاده کنید که تقریبا زمان بازیابی فلاش را به نصف کاهش می‌دهد.

قابلیت تخلیه‌ی فلاش در پرده‌ی دوم شاتر، قابلیتی دیگر است که بسیار وام‌دار فلاش‌های روی‌دوربین است. در این حالت تخلیه‌ی فلاش در آخرین لحظه‌ی بازه‌ی زمانی باز بودن شاتر صورت می‌گیرد. بدین‌ترتیب، موضوعات متحرک در لحظه‌ی آخر حرکتشان واضح ثبت می‌شوند. این قابلیت برای عکاسی از موضوعات متحرکی که انسان در آن‌ها حضور دارد بسیار کارآمد است، در این حالت کاربر می‌تواند اولین یا آخرین لحظه‌ی حرکت فرد را به ثبت برساند.

wsdf (1)

یکی دیگر از قابلیت‌های دیگر فلاش ایندرا، بازه‌ی گسترده‌ی زمان تخلیه‌ی فلاش آن است که بازه‌ی 1/250 تا 1/15000 ثانیه را پوشش می‌دهد. بدین ترتیب عکاسان حرفه‌ای (به خصوص عکاسان تبلیغاتی) می‌توانند سریع‌ترین حرکات موضوعاتشان را ثابت کنند. البته این قابلیت بیشتر در زمان استفاده از قابلیت هم‌زمانی سریع مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان نور در تمام سطح تصویر تا حد ممکن، یک‌دست باشد. درواقع پردازنده‌‌ی هوشمند این فلاش بهترین بازه را با توجه به قدرت فلاش و سرعت هم‌زمانی اعمال می‌کند؛ چرا که در هنگام عکاسی با سرعت هم‌زمانی بالا، چندین فلاش پی‌دی‌پی تخلیه می‌شود که البته با چشم قابل مشاهده نیست.

از دیگر نکات فلاش ایندرا که آن را در دسته‌ی فلاش‌های حرفه‌ای قرار می‌دهد،‌ثبات رنگ و شدت فلاش است. این دو قابلیت که برای عکاسان حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است، و در مواردی مانند فوکوس استکینگ، نقشی اساسی ایفا می‌کند، اغلب در هنگام استفاده از قابلیت‌تی‌تی‌ال از دست می‌رود. خوشبختانه قابلیت تی‌تی‌ال و ثبات رنگ و شدت نور در حالتی تناقض‌آمیز نسبت به هم قرار ندارند؛ چرا که در هنگام استفاده از تی‌تی‌ال، اغلب خطای اندک فلاش‌های حرفه‌ای در شدت و رنگ نور قابل قبول است و در هنگام عکاسی با روش فوکوس استکینگ، به قابلیت تی‌تی‌ال نیازی نیست. بدین ترتیب ایندرا می‌تواند هر دو طرف گستره‌ی نیازهای حرفه‌ای را پوشش دهد. تنها کافی است، کاربر بتواند در هنگام عکاسی، به درستی از این فلاش بهره ببرد.

Phottix Indra500TTL flash teast

فلاش ایندرا برای عکاسانی که به ثبات رنگی بیشتری نیاز دارند هم چاره‌ای اندیشیده است! البته ثبات رنگی بالای ایندرا آن‌قدر این راه‌کار را کم استفاده کرده که فوتیکس دسترسی آن را از منوی ایندرا مجزا نموده است. برای دستیابی به این تنظیمات کاربر باید بتواند به تنظیمات سفارشی دست‌رسی داشته باشد. این دست‌رسی همانند بسیاری از ابزار دیگر که کارکردهایی حرفه‌ای نیز دارند، از طریق نگه‌داشتن چند دکمه به دست می‌آید که با جزئیات در دفترچه‌ی راهنمای ایندرا درج شده است. در این حالت یکی از تنظیمات سفارشی ثبات رنگی بالا است که با انتخاب آن رنگ فلاش خروجی به طور خودکار تغییر می‌کند تا ثبات بیشتری داشته باشد. هم‌چنین، در حالتی که این قابلیت غیرفعال شود، دقت فلاش در شدت خروجی بیشتر می‌شود. از تنظیمات سفارشی دیگر می‌توان به سیستم خنک کننده،‌ قدرت تخلیه‌ی تست فلاش و… نام برد.

این متن به بررسی قابلیت‌های شاخص ایندرا 500 پرداخت، متن بعدی به بررسی لوازم جانبی و شکل‌دهنده‌های نور سازگار با این فلاش خواهد پرداخت. شما می‌توانید برای مشاهده‌ی نمونه‌ عکس‌های گرفته شده با این فلاش و آشنایی با قابلیت‌های آن به صفحه‌ی اینستاگرام فوتیکس بپیوندید.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.