HDR تنها با یک عکس!

0 1,331

خیلی پیش می‌آید که با یک صحنه ایده‌آل برای عکاسی مواجه شویم که دامنه‌ی دینامیکی (Dynamic Range) بالایی داشته باشد. آنقدر بالا که از حدود دوربین ما فراتر رود. احتمالاَ بعد از چند دقیقه دست و پنجه نرم‌کردن با حالت‌های مختلف نوردهی دوربین، متوجه این مورد شده‌اید. شاید در این مواقع بهترین راه‌حل عکس‌برداری به صورت HDR درچند استاپ متفاوت است، ولی اگر سه‌پایه همراه نداشته باشیم یا نتوانیم دوربین را در جای مناسبی قرار دهیم، آن وقت چه باید کار کرد؟ شاید برخی از شما از خیر عکاسی از این منظره بگذرید یا شاید با تهیه عکسی با نوردهی بیش از اندازه (Overexpose) یا کمتر از حد لازم (Underexpose) تسلیم شوید. برای کسانی که سماجت بیشتری دارند، در این پست قصد داریم روشی ساده را معرفی کنیم که به کمک آن می‌توانید در چنین موقعیت‌هایی اقدام به عکاسی کنید و سپس در پردازش ثانویه، دامنه‌ی دینامیکی عکس را افزایش دهید. مطالبی که در این پست ارائه می‌شود، می‌طلبد تا آشنایی حداقلی با کنترل نوردهی دوربین و کار با لایه‌ها و ماسک‌کردن در فتوشاپ داشته باشید. برای عکس‌برداری از طبیعت، داشتن این نوع مهارت در فتوشاپ بسیار لازم است.

منظره‌ی موردنظر عکس در تصویر زیر قابل مشاهده است. بالطبع اگر سه‌پایه همراه داشتیم، دوربین را بر روی سه‌پایه قرار داده و چندین عکس با نورددهی متفاوت ثبت می‌کردیم، ولی در این شرایط تنها به ثبت یک تک عکس اکتفا می‌کنیم.

high-dynamic-range

عکس‌برداری را در قالب RAW انجام می‌دهیم و در هنگام عکاسی به دقت تغییرات هیستوگرام را رصد می‌کنیم. برای عکس‌برداری به نفع سایه‌ها نوردهی می‌کنیم تا جزئیات مربوط به سایه‌ها را از دست ندهیم. سعی می‌کنیم تا آنجاکه ممکن است اطلاعات مربوط به دیاگرام در مرکز دیاگرام قرار گیرد. نوردهی به نفع سایه‌ها قطعاَ موجب نوردهی بیش از اندازه آسمان می‌شود، ولی مزیت این نوع نوردهی آن است که می‌توان از ثبت با کیفیت جزئیات مربوط به سایه‌ها اطمینان داشت و نیازی به بازیابی آن‌ها در پردازش ثانویه و به تبع افزایش نویز نیست. سعی می‌کنیم تا آسمان بیش از 1 استاپ، بیش از اندازه نوردهی نشود. همانطور که دیاگرام هیستوگرام عکس بر‌می‌آید، دامنه‌ی دینامیکی تصویر از محدوده‌ی دوربین خارج است. به‌طور مشخص اطلاعات تصویر در دو طرف دیاگرام محدود شده است. جزئیات مربوط به سایه‌ها در سمت چپ نمودار و بخشی از اطلاعات مربوط به هایلایت‌ها در سمت راست نمودار قرار دارند.

high-dynamic-range2

کار با فتوشاپ

عکس را در برنامه‌ی Camera RAW باز کرده و کار را با بازیابی هایلات‌ها شروع می‌کنیم. با تنظیم نوار ابزارهای Highlights و Exposure، قسمت راست هیستوگرام را از محور عمودی جدا کرده و اطلاعات تصویری را به سمت چپ نمودار منتقل می‌کنیم. اگر نتوانستید همه‌ی قسمت‌های آسمان را بازیابی کنید، مهم نیست. در ادامه به آن‌ قسمت‌ها خواهیم پرداخت. بعد از آنکه نوردهی تصویر را به طور کلی ثبیت کردید، با نوار ابزار‌های Fill یا Brightness، روشنایی تصویر را مطابق میل خود تنظیم کنید. با استفاده از مثلث قرار گرفته در بالای دیاگرام هیستوگرام، هشدار مربوط به هایلات را روشن کنید. با این کار نواحی با نوردهی بیش از اندازه – که مربوط به آسمان هستند – مشخص می‌شود.

high-dynamic-range3

در اینجا تصویری تا حدودی تیره خواهید داشت. نگران این خیلی تاریک بودن عکس نباشید. فقط سعی کنید تا آنجا که امکان دارد، هایلات‌ها را بازیابی کنید. دکمه ALT را برای کامپیوتر‌های PC و Option را در مک نگه‌داشته و تا دکمه Open Image به Open Copy تغییر یابد. با کلیک بر روی دکمه Open Copy، این نسخه ویرایش یافته در برنامه فتوشاپ باز می‌شود. عکس را به صورت Smart Object در فتوشاپ باز می‌کنیم. در برنامه فتوشاپ، با راست کلیک بر روی لایه Background، گزینه Layer from background را انتخاب می‌کنیم.

حال دوباره به فایل RAW اولیه در برنامه‌ی Bridge برگشته و آن را مجدداَ در برنامه‌ی Camera RAW باز می‌کنیم. این بار سایه‌ها را باز می‌کنیم. هشدار مربوط به سایه‌ها را فعال کرده و با افزایش مقدار Exposure و کاهش مقدار Blacks، نواحی هشدار آبی رنگ را برطرف می‌سازیم. نسبت به نسخه قبلی، این نسخه ویرایش شده باید روشن‌تر باشد. بعد از بازیابی سایه‌ها، این بار این نسخه را در فتوشاپ باز می‌کنیم. عکس را به صورت Smart Object در فتوشاپ باز می‌کنیم. در برنامه فتوشاپ، با راست کلیک بر روی لایه Background، گزینه Layer from background را انتخاب می‌کنیم.

high-dynamic-range4

در این مرحله باید هر دو نسخه ویرایش شده از عکس شما در برنامه فتوشاپ باز باشند. با استفاده از ابزار Move یکی از عکس‌ها را بر روی عکس کشیده و رها کنید (Drag). در حین جابه‌جاکردن، کلیک کرده و دکمه‌ی Shift را نگه دارید تا مرکز هر دو عکس بر روی همدیگر قرار گیرد. برای سهولت بیشتر، این طور فرض می‌کنیم که نسخه تاریک‌تر (اصلاح شده برای هایلات‌ها) را بر روی نسخه روشن‌تر (اصلاح شده برای سایه‌ها) قرار داده‌اید. لایه فوقانی را انتخاب کرده و از طریق منوی
Layer > Layer Mask >  Hide All یک لایه ماسک مشکی ایجاد کنید. اطمینان یابید که رنگ پس زمینه مشکی و رنگ پیش زمینه سفید است. چنانچه ماسک مشکی را به درستی ایجاد کرده باشید، عکس یا لایه فوقانی نباید دیده شود.

 استفاده از لایه‌های ماسک

چندین روش برای ادغام‌کردن دو عکس در یکدیگر وجود دارد. در اینجا از ابزار Brush استفاده می‌کنیم و بخش‌های مربوط را نقاشی خواهیم کرد. اطمینان یابید که ماسک مشکی را انتخاب کرده و از نقاشی کردن آسمان شروع می‌کنیم. در نواحی مربوط به افق – جائی که آسمان به پیش‌زمینه ملحق می‌شود – دقت بیش‌تری مبذول می‌داریم. بعد از نقاشی‌کردن آسمان، برای لبه‌‌های مربوط به سقف خانه و افق از قلمی با Hardness‌ ملایم‌تر استفاده می‌کنیم. هرچه‌قدر حوصله بیش‌تری در کار با قلم‌مو داشته باشید، تصویر نهایی شما بهتر بوده و انتقال بین دو تصویر بهتر و نرم‌تر صورت می‌گیرد. صبر کلید موفقیت در این روش است.

استفاده از ابزار Blend If

یک راه دیگر آمیختن دو تصویر در یکدیگر، استفاده از ابزار Blend If در جعبه ‌Layer Style است. در حالی دو نسخه‌ی ویرایش‌شده‌ی عکس در برنامه‌ی فتوشاپ باز است، عکس نسخه‌ی روشن‌تر را بر روی نسخه تاریک‌تر کشیده و رها کنید (Drag). از منوی Layer > Layer Style > Blending Optins را انتخاب می‌کنیم. در پنجره‌ی باز شده، از قسمت پائین دو نوار ابزار در اختیار داریم. در نوار ابزار بالائی، مثلث سمت راست را به سمت مرکز جابه‌جا کرده تا لایه زیرین (عکس تاریک‌تر) به تدریج خود را نمایان سازد. برای تنظیمات ظریف‌تر و دقیق‌تر دکمه ALT را در PC و Option را در مک نگه دارید. زمانیکه به تنظیم دلخواه خود دست یافتید، قبل از کلیک بر روی دکمه OK، حالت Blend را در حالت Lighten قرار دهید.

high-dynamic-range5

به خاطر داشته باشید، امکان دارد بعد از استفاده از ابزار Blend If، هنوز نیاز به ماسک کردن داشته باشید. ترکیب این دو تکنیک باهم باعث می‌شود ادغام دو تصویر در یکدیگر به نرمی صورت گرفته و عکس طبیعی به نظر آید. چنانچه بعد از استفاده از ابزار Blend If بخواهید از ماسک استفاده کنید، نیاز است تا از ماسک سفید و قلم‌موی مشکی استفاده کنید.

چنانچه مراحل را به درستی طی کرده باشید، به عکسی با نوردهی مناسب و کامپوزیت دست می‌یابید. چنانچه تصاویر بیشتری در اختیار داشته باشید، این مراحل آسان‌تر انجام خواهد. آنچه در اینجا توضیح داده شد، برای شرایطی است که سه‌پایه یا هیچ سطح مسطحی برای عکاسی موجود نباشد و عکاسی با دست صورت گیرد.

high-dynamic-range6

چنانچه به این نوع عکاسی علاقه دارید، برای آشنایی کنترل نوردهی در دوربین‌های دیجیتال و برنامه فتوشاپ می‌توانید به نرم‌افزار‌های آموزشی ارائه شده در فروشگاه پیکسل مراجعه کنید.

منبع: وب‌سایت www.picturecorrect.com

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.