۶ توصیه برای به ثبت رساندن شارپ‌ترین عکس ممکن

0 1,975

به ثبت‌ رساندن شارپ‌ترین عکس ممکن، دغدغه بسیاری از عکاسان است. اغلب عکاسان به دنبال رسیدن به بالاترین وضوحی هستند که دوربینشان توانایی ثبت کردن آن را دارد. اغلب هم روش‌هایی مانند بالا بردن سرعت شاتر، عکاسی در دیافراگم‌های بسته و یا پایین آوردن حساسیت ایزوی دوربین توصیه می‌شود. ولی واضح است که این تمام ماجرا نیست و در خیلی از مواقع نمی‌توان با ایزوی پایین یا سرعت شاتر بالا عکاسی کرد؛ بنابراین در ادامه سعی شده تا با پیشنهاد و بررسی ۶ روش کاربردی بتوان شارپنس و وضوح تصویر را هنگام عکاسی به بالاترین حد ممکن خود رساند.

۱. اول کادر خود را بسته و بعد فوکوس کنید

یکی از مشکلاتی که اغلب دوربین‌های DSLR دارند پراکندگی نقاط فوکوس درون کادر است و برای فوکوس کردن نقطه‌ای بر روی سوژه باید یکی از این نقاط را که از قبل در دوربین تعریف شده است، بر روی سوژه قرار داد و بعد فوکوس کرد. به همین علت خیلی از عکاسان اول بر روی سوژه فوکوس می‌کنند و بعد کادر دلخواه خود را می‌بندد. این روش یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی است که باعث می‌شود وضوح تصویر تا حدودی کاهش پیدا کند چرا که بعد از فوکوس کردن بر روی سوژه، حرکت دوربین برای رسیدن به کادر موردنظر، سوژه را تا حدودی از عمق میدان خارج می‌کند. به‌کارگیری این روش هنگام عکاسی با دیافراگم‌های باز و عمق میدان‌های کم تاثیر مخرب بیشتری می‌گذارد و جزییات بیشتری از دست خواهد رفت ولی در دیافراگم‌های بسته‌تر مثل عکاسی خبری، تأثیر زیادی بر روی نتیجه نخواهد گذاشت. برای حل این مشکل باید سعی کرد که اول کادر موردنظر را بسته و بعد بر روی سوژه فوکوس کرد. به‌عنوان مثال در نظر دارید که سوژه در یک‌سوم بالایی و سمت راست کادر قرار گیرد، بنابراین نقطه فوکوسی با همین مختصات را انتخاب کنید و بعد از کادربندی بر روی سوژه فوکوس کنید. البته تمام این گفته‌ها زمانی به کار می‌آید که وضوح تصویر اولویت اول شماست و وقت کافی برای فوکوس بر روی سوژه و کادربندی دقیق را دارید.

۲. اول عکس بگیرید و بعد با کراپ به کادربندی دلخواه خود برسید

هیچ لنزی تا به حال ساخته نشده است که خطاها و انحرافات عدسی را بتواند به‌صورت کامل اصلاح کند. اغلب لنز‌ها با فاصله گرفتن از مرکز تصویر تا حدودی وضوح و شارپنس خود را از دست می‌دهند. این اتفاق هنگام عکاسی با دیافراگم‌های بسیار باز و یا بسته با شدت بیشتری رخ می‌دهد. معمولاً لنزها در عدد دیافراگم‌های F5.6 تا F8 بیشترین وضوح را ارائه می‌دهند و تصویر با بالاترین جزئیات به ثبت خواهد رسید؛ بنابراین اگر عمق میدان و شرایط نوری محیط به شما اجازه داد چه بهتر که با این عدد دیافراگم‌ها عکاسی کنید. از طرفی همان‌طور که گفته شد وضوح در مرکز تصویر به بیشترین میزان خود می‌رسد ولی قرار دادن سوژه در مرکز تصویر این روز‌ها بسیار تکراری و خسته کننده به نظر می‌رسد. با این وجود می‌توان چند قدمی دور شد و با زاویه دیدی بازتر سوژه را در مرکز تصویر قرار داد تا با بیشترین وضوح به ثبت برسد و در مرحله ادیت عکس را به‌گونه‌ای کراپ کرد تا در موقعیت دلخواه خود در کادر قرار گیرد.

۳. اگر زیر نور آفتاب عکاسی نمی‌کنید، فیلتر UV را از لنز جدا کنید

بهترین فیلتر‌های UV نیز تا حدودی نور ورودی به لنز را جذب می‌کنند و شارپنس عکس ثبت شده را تا حدودی کاهش می‌دهند. نه تنها این‌گونه فیلتر‌ها بلکه تمامی فیلتر‌ها از جمله تله‌کانورتور‌ها و فیلتر‌های کلوزآپ به نسبت وضوح تصویر را کاهش می‌دهند؛ بنابراین اگر نیاز به آن‌ها ندارید، باقی ماندن آن‌ها بر دهانه لنز صرفاً تأثیری نامطلوب را بر روی تصویر خواهد گذاشت. البته استفاده از فیلتر‌های UV در هوای آفتابی بسیار کارآمد است و یا مثلاً استفاده از فیلتر‌های پولاریزه در عکاسی تبلیغاتی، تأثیر کاملاً مثبتی را بر نتیجه نهایی می‌گذارد.

۴. بعد از گرفتن هر عکس بهتر است مجدداً بر روی سوژه فوکوس شود

اگرچه که استفاده از دکمه قفل فوکوس یا فوکوس Back Button مزیت‌های زیادی دارد و در عکاسی از یک سوژه ثابت می‌تواند بسیار در وقت صرفه‌جویی کند، ولی با یک تکان کوچک دوربین و یا سوژه ممکن است که سوژه از صفحه فوکوس خارج شود، به‌علاوه ممکن است که عکاس به هوای اینکه فوکوس دقیق بر روی سوژه صورت گرفته است،

۵. از لنز مناسب قطع سنسور دوربینتان استفاده کنید

لنز‌های فول‌فریم برای دوربین‌هایی با سنسور فول‌فریم طراحی شده‌اند و استفاده از آن‌ها بر روی دوربین‌هایی با حسگر APS-C برخلاف انتظار، به نسبت یک لنز که به‌طور اختصاصی برای دوربین‌هایی با سنسور APS-C طراحی شده، کیفیت و وضوح تصویر پایین‌تری را ارائه می‌دهد. اگر بخواهیم این دو نوع لنز را که به یک دوربین APS-C مثلاً 70D متصل شده‌اند با یکدیگر مقایسه کنیم تصویر ثبت شده توسط لنز EF-S که برای دوربین‌‌های کراپ طراحی شده، وضوح بالاتری را نسبت به یک لنز EF ارائه می‌دهد. چرا که این لنز‌ها در فاصله کانونی‌های یکسان معمولاً قطر دهانه‌های مشابهی دارند و نور ورودی آن‌ها به یک میزان است، با این تفاوت که لنز EF-S تمام نور ورودی را بر روی ابعاد سنسور پروژکت می‌کند ولی لنز EF با توجه به اینکه برای سنسوری با ابعاد بزرگ‌تر طراحی شده است، فقط بخشی از نور ورودی را بر روی سنسور می‌تاباند؛ بنابراین بهترین لنز برای هر دوربین لنزی است که متناسب با قطع سنسور آن دوربین طراحی شده است.

۶. تا حد ممکن دوربین را ثابت و بدون حرکت نگه دارید

خیلی مهم نیست که تا چه حد سرعت شاتر دوربین بالا باشد. کوچک‌ترین لرزش دست نیز، هرچند کم ولی اثر نامطلوبی بر وضوح تصویر خواهد گذاشت. این لرزش هنگامی که عکس در ابعاد بزرگ چاپ شود به‌خوبی قابل‌مشاهده هست. در عکاسی‌هایی که وضوح تصویر از اهمیت بالایی برخوردار است مثل عکاسی نجومی حتی تکان باز و بسته شدن آینه دوربین‌های DSLR تأثیر مخربی در به ثبت رسیدن جزئیات درون تصویر می‌گذارد. بنا‌براین برای رسیدن به بالا‌ترین وضوح استفاده از سه‌پایه و ریموت شاتر کاملاً ضروری به نظر می‌رسد.

در آخر می‌توان نتیجه گرفت که برای رسیدن به‌وضوح بالا و ثبت دقیق جزئیات قبل از خرید لنز‌ و دوربین‌های گران‌قیمت، می‌توان توصیه‌های بالا را به کار گرفت و از نتیجه کار راضی بود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.