ادغام کردن عکس‌ها با تکنیک HDR در لایت‌روم

آموزشگاه پیکسل، ترفند‌های مختلف در لایت روم، قسمت اول

3 3,586

لایت روم یکی از محبوب‌ترین و احتمالا پرکاربرد‌ترین نرم‌افزار ادیت و آرشیو عکس در میان عکاسان حر‌فه‌ای و آماتور است. خیلی‌ها با چند تکنیک ساده این نرم‌افزار عکس‌های جذاب و پرطرفداری را در شبکه‌های مختلف مثل اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند. از طرفی نسخه‌‌های جدید لایت‌روم قابلیت‌های بسیار زیادی مثل ادیت عکس RAW، ساختن عکس‌های HDR و اصلاح خطاهای رنگی و اپتیکی را در اختیار عکاس قرار می‌دهد. این قابلیت‌ها تا حدی گسترده شده که نیاز یک عکاس به نرم‌افزار‌های دیگر مثل فتوشاپ و افینیتی را تا حد زیادی کم کرده است. در همین رابطه قصد داریم تا در رشته مطالبی، تکنیک‌های ساده و کاربردی را در رابطه با لایت‌روم منتشر کنیم. اولین موضوع این مجموعه تکنیک‌ها به ساختن عکس‌های HDR در لایت روم اختصاص داده شده است.

HDR یا High Dynamic Range یک تکنیک در عکاسی است که از ادغام سه یا چند عکس بر روی هم ساخته می‌‌شود. زمانی که در منظره‌ای هم‌ روشنایی شدید هست و هم سایه‌های تاریک، مثل منظره‌های آفتابی، دوربین نمی‌تواند همه جزئیات را ثبت کند و احتمالاً قسمت‌هایی از تصویر آندر یا اُور اکسپوز خواهند شد. برای حل این مشکل می‌توان متناسب با روشنایی هر قسمت از صحنه چند بار نورسنجی کرد و عکس گرفت.

نرم‌افزارهای زیادی هستند که با آن‌ها می‌توان عکس‌های HDR ساخت. در فتوشاپ هم می‌توان با ادغام لایه و ماسک کردن آن‌ها به عکس‌های HDR رسید. در لایت روم بعد از نسخه 6cc نیز می‌توان بدون استفاده از هیچ پلاگ‌این کمکی‌ای از این تکنیک استفاده کرد.

در ادامه گام به گام به توضیح ادغام کردن چند عکس در لایت روم می‌پردازیم. البته باید هنگام عکاسی چند عکس با نوردهی‌های مختلف از صحنه موردنظر خود را گرفته و به لایت‌روم وارد کرده باشید.

۱. عکس‌ها را برای ادغام یا Merge کردن انتخاب کنید

برای این کار حداقل باید دو عکس را با نوردهی‌های مختلف انتخاب کنید. در اینجا برای مثال ۵ عکس انتخاب شده است. در این منظره آسمان بسیار روشن‌تر از پیش‌زمینه است و با تکنیک HDR می‌توان جزئیات بیشتری در سایه‌ها داشته باشیم. برای انتخاب عکس‌ها کافی است بر روی اولی کلیک کنید و با نگه‌داشتن کلید کنترل بقیه عکس‌ها را سلکت کنید.

۲. در تولبار بالا بر روی Photo کلیک کنید > Photo Merge > HDR

در نوار بالای پنجره نرم‌افزار بر روی Photo کلیک کنید. در منوی باز شده Photo Merge را انتخاب کنید و بر روی HDR کلیک کنید. هم‌چنین می‌توان بر روی یکی از عکس راست کلیک کرده و از Photo Merge، HDR را انتخاب کنید. با این کار پنجره مخصوص تنظیمات HDR باز می‌شود.

۳. تنظیمات HDR

پس از ادغام عکس‌ها بر روی یکدیگر و امکان دیدن پیش‌نمایش از عکس HDR تنظیمات محدودی در سمت راست به چشم می‌خورد. برای راحت‌تر شدن کار می‌توان گزینه‌های Auto align و Auto Tone را فعال نگه دارید تا تصاویر به صورت خودکار بر روی هم منطبق شوند. در پایین این دو چک‌باکس گزینه Deghost مشاهده می‌شود که برای افزایش غلظت رنگ عکس از کم تا زیاد در چهار گزینه می‌توان یکی را انتخاب کرد. در اینجا چون deghost تأثیری زیادی بر روی عکس نهایی ندارد گزینه None را انتخاب می‌کنیم.

۴. بر روی Merge کلیک کنید

برای ادغام عکس‌ها و نهایی کردن کار بر روی Merge در پایین سمت راست پنجره کلیک کنید.

۵. منظر بمانید تا لایت‌روم پردازش‌های لازم را انجام دهد

بسته به اینکه چند عکس برای ادغام کردن انتخاب کرده باشید و قدرت سخت‌افزاری کامپیوترتان، از چند ثانیه تا چند دقیقه این پروسه طول خواهد کشید. در قسمت بالا و سمت چپ می‌توانید ببینید که چه مقدار از پردازش انجام شده است.

زمانی که پردازش HDR تمام شد، یک عکس جدید با عبارت HDR در انتهای نام فایل در کنار عکس‌های دیگر ایجاد می شود.

۶. در قسمت Develop، مانند هر عکس دیگری ویرایش‌های لازم را انجام دهید

بهتر است که عکس‌‌هایی که می‌خواهید HDR کنید در حالت Raw شده باشند. تا بتوان در مرحله ادیت بدون از دست دادن کیفیت و با جزئیات بیشتر عکس را ویرایش کرد.

3 نظرات
  1. پیمان احسانی زاد می‌گوید

    سلام ممنون از این مطلب.
    بعنوان یک ضمیمه به مطلب شما:
    اگر فقط یک عکس از یک صحنه داشتیم در صورت raw بودن فایل می توانیم سه عکس با سه نوردهی مختلف (تغییر exposure) از آن استخراج کنیم ، سپس با این سه عکس ، تصویر نهایی HDR را با روش بالا تولید کنیم. البته مسلما نتیجه به خوبی وقتی که عکسهایی با نوردهی های مختلف توسط دوربین از موضوع داشته باشیم نخواهد بود. ولی نتیجه از عکس اولیه بهتر خواهد بود.

    1. امیر حسینی می‌گوید

      بله این روش هم راهکار خوبیه برای رسیدن به یک عکس HDR ولی به شرطی که با ۱۴ بیت عمق بیت در حالت Raw بتوان تمام درجات روشنایی صحنه را بدون از دست دادن جزئیات ثبت کرد. در بعضی از مواقع در حالت Raw هم نمی‌توان یا یک شات صحنه‌هایی با اختلاف زیاد بین درجات روشن و تیره را ثبت کرد.

      1. پیمان احسانی زاد می‌گوید

        بله درسته. اگه اختلاف تیرگی و روشنی خیلی زیاد باشه نمیشه نتیجه مطلوبی گرفت.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.