گیتزو؛ نفیس ولی کاربردی

3 2,194

ایتالیا کشور عجیبی است، از این بابت که بدون هیاهوی زیاد از جنبه‌های مختلفی بر دنیا تاثیر گذاشته است. اگر باور ندارید به طراحی شگفت‌انگیز و غذای خوش‌طعم‌شان فکر کنید. نام‌های بزرگ ایتالیایی تقریبا جز معلومات عمومی یک فرد با تحصیلات متوسط هستند: از داوینچی گرفته تا ویسکونتی، از فراری گرفته تا فارینا. فلورانس، رم و ونیز شهرهایی هستند که فرهنگ و تمدن مغرب‌زمین بدون آن‌ها چیز بزرگی کم دارد.

در فاصله هفتاد و پنج کیلومتری ونیز کارخانه نسبتا کوچکی قرار گرفته که در آن حدود صد کارگر با تمرکز و دقت محصولاتی با شهرت و اعتبار جهانی می‌سازند. اکثر این کارگرها خانم هستند، زیرا این خط تولید نیاز به ظرافت و دقت خاص دارد. تولیدات این مجموعه نسبتا کوچک در دنیای عکاسی کم‌نظیر و کم رقیب هستند، و عکاس‌ها بر سر آن‌ها قسم می‌خورند. متوجه شدید از کجا صحبت می‌کنم؟ گیتزو، یا جیتزو، سابقه‌ای نزدیک به یک قرن دارد اما بیش از شصت سال است که روی طراحی و تولید نگهدارنده‌هایی مانند سه‌پایه و تک‌پایه متمرکز شده است.

محصولات گیتزو ظریف، دقیق، محکم، سبک و زیبا هستند. در ساخت آن‌ها از موادی چون آلومنیوم، منیزیوم، باسالت و فیبرکربن استفاده می‌شود. گیتزو در دنیای سه‌پایه تقریبا مثل لایکا در دنیای دوربین است. گیتزو اختراع‌های متعددی به نام خود ثبت کرده است و در طراحی و ساخت از بهترین‌های رشته خود است (اگر نگوییم بهترین).

بعضی از اشخاص می‌گویند که محصولات گیتزو گران قیمت هستند. ما با این نظر موافق نیستیم، چون در صورتی می‌توانیم صفت گران را به چیزی اطلاق کنیم که نظیر آن با قیمت ارزان‌تری وجود داشته باشد یا قیمت آن تناسبی با کیفیت‌‌اش نداشته باشد. هیچ کدام از این شرایط در مورد ابزارهای ساخت گیتزو صادق نیست. قیمت چیزی با چنین سطحی از طراحی و تولید چقدر باید باشد؟ آیا محصولات آکرا سوییس، آلپا، لین‌هوف، ریلی‌رایت‌ استاف ارزان هستند؟

آیا خرید گیتزو منطقی است؟

چه مقدار باید خرج تجهیزات نگهدارنده‌ها کرد؟ به نظر ما:

الف. سه‌پایه برای یک عمر استفاده خریداری می‌شود. اگر درست انتخاب و نگهداری شود، به واقع یک عمر کار می‌کند. البته عکاس‌های حرفه‌ای برای مناسبت‌ها و نیازهای مختلف، چند سه‌پایه و تک‌پایه دارند.
ب. دوربین عکاسی و لنز حرفه‌ای با قیمت‌های امروز بیش از پنج میلیون تومان ارزش دارند، آیا به نظر شما عاقلانه است که چنین مجموعه‌ای را روی سه‌پایه‌ای گذاشته که اطمینان صددرصد به عملکرد آن نیست؟
پ. کیف یک عکاس خواه‌ناخواه سنگین می‌شود، یک سه‌پایه بیش‌تر از دو کیلو واقعن برای حمل پیاده سخت است. عکاس‌های طبیعت و منظره انتخابی به جز گیتزو ندارند، چون سبک‌ترین‌ها را می‌سازد. وزن سه‌پایه‌های گیتزو از هفتصد گرم شروع می‌شود!
ت. گیتزو معمولا ایرادی پیدا نمی‌کند، اگر هم پیدا کند گارانتی پنج ساله دارد. خوشبختانه این گارانتی در ایران نماینده رسمی و عامل اجرا دارد.

ممکن است دلایل ما را متقاعدکننده ندانید، در این صورت بهترین راه این است که از کسی که قبلا محصولی از گیتزو خریده، سوال کنید «آیا از خریدت راضی هستی؟». پیشاپیش پاسخ ایشان را حدس می‌زنیم. نگارنده در مجموعه ابزارهایش پنج شش قطعه از گیتزو دارد و شخصا از خریدش بسیار راضی است. 🙂

پیشنهاد پیکسل

پیکسل مثل همیشه پیشنهاد جدید و غیرمترقبه‌ای دارد: تعدادی کیت ممتاز گیتزو با قیمتی که در تمام دنیا نمی‌توانید پیدا کنید! ما تضمین می‌کنیم که هیچ جا (ایران یا خارج) از قیمت پیکسل نمی‌توانید ارزان‌تر پیدا کنید. کیت‌ها با دقت و بررسی چند روزه ست شده‌اند و تحت گارانتی رسمی گیتزو هستند. به زودی این کیت‌های منحصر به فرد و هیجان‌انگیز را در سایت فروشگاه پیکسل به شما معرفی خواهیم کرد. اگر مقدور است، زود بجنبید.

3 نظرات
  1. سروش نفيسي می‌گوید

    با سلام و تشکر از این دقت نظری که در ارایه محصولات دارید و به نظر من با این اطلاع رسانی های دقیق و به قول شما کاسبی بی کلک میتوانیم شاهد اعتماد بیشتر مشتری به عرضه کننده جنس باشیم چیزی که در حال حاضر به هزاران دلیل برای همه جا صادق نیست ….. برای دوربین نیکون دی ٧٠٠ و لنز ٢٠٠-٧٠ و همین طور ٢۴-١۴ چه سه پایه و سر هد را پیشنهاد میکنید ؟ با توجه به دوری فیزیکی من به شما شاید اولویت ی در انتخاب برایم فراهم سازید تا سریع تر سفارش بدهم….

    1. هادی می‌گوید

      سلام آقای نفیسی
      هشت ست چیدمان کرده‌ایم که به زودی معرفی خواهیم کرد، در صورت نیاز به مشورت بیشتر مثل همیشه در خدمت هستیم. 🙂

  2. سروش نفیسی می‌گوید

    امروز ست نفس گیر گیتزو را دریافت کردم و لازم دانستم تا این توضیحات را برای دوستداران نجهیزات عکاسی بیان کنم …. سه پایه قبلی من مانفرتو با سر سه پایه و کیف همان مارک بود و تا کنون نیاز و احساسی برای داشتن سه پایه ای جدید را نداشتم و شاید با توضیحاتی که نگارنده مطلب گیتزو بیان کرده بود بسیار وسوسه شدم تا آن را امتحان کنم . با وجودی که میدانستم گیتزو مارکی مشهور است و باید جنسی را تحویل بگیرم که از همه لحاظ باید سر تر از مانفرتو باشد اما ….
    کلا اگر هر کدام از اجناس مربوط به کارخانه گیتزو را از نزدیک ببینید و در دست بگیرید احساس خوبی به شما دست داده و به خوبی در همان نظر اول از خریدتان خشنود و راضی شده و لبخند به روی لبانتان نقش می بندد و شخصا بیشتر از سر سه پایه آن خوشم آمد و آن را دقیق و قوی میپندارم …. شوق تمام دارم تا سر فرصت مناسب و با خیال راحت آنها را امتحان کنم …. به هر حال راضی هستم و متشکر از زحمات دوستان پیکسل

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.