Galaxy S7؛ اولین گوشی مجهز به فناوری پیکسل دوگانه

0 1,577

گلکسی S7 با آن دوربین فوق‌العاده‌اش از راه رسید. نمونه عکس‌های منتشر شده که با دوربین این گوشی به ثبت رسیده‌اند نشان از عملکرد کم‌نظیر S7 در زمینه عکاسی دارد. اگر به خاطر داشته باشید دوربین گوشی گلکسی S6 از سیستم فوکوس خودکار از نوع تشخیص فازی بهره‌مند بود ولی سامسونگ در پرچم‌دار 2016 خود از فناوری فوکوس خودکار با پیکسل‌های دوگانه بهره گرفته که آن‌ را به اولین گوشی موبایل در نوع خود بدل می‌کند که از این فناوری سود می‌برد.

سامسونگ برای دوربین Galaxy S7 از حسگر IMX260 Exmor RS با رزولوشن 12 مگاپیکسل بهره گرفته که توسط سونی به صورت سفارشی تولید شده است. این حسگر دارای اندازه 1/2.6 اینچی بوده و اندازه پیکسل‌های قرار گرفته بر روی آن به 1.4 میکرومتر می‌رسد. حسگر IMX260 Exmor RS به سیستم لرزشگیر تصویر اپتیکال مجهز بوده و Galaxy S7 را قادر می‌سازد تا ویدئوهای 4K را با سرعت 30 فریم بر ثانیه رکورد کند. همچنین لنز در نظر گرفته شده برای دوربین پشتی این گوشی دارای فاصله کانونی معادل 26 میلی‌متر و بازشدگی دیافراگم F/1.7 است.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین Galaxy S7
نمونه عکس گرفته شده با دوربین Galaxy S7

پیکسل‌های قرار گرفته بر روی حسگر دوربین گلکسی S7 حدود 56% بزرگ‌تر از پیکسل‌های واقع بر سطح حسگر گلکسی S6 هستند. سامسونگ در سیستم فوکوس خودکار این دوربین از فناوری پیکسل‌های دوگانه بهره گرفته که برای نخستین بار است در یک گوشی موبایل شاهد آن هستیم. حال این سوال پیش می‌آید که استفاده از این فناوری چه مزیت‌هایی برای سیستم فوکوس خودکار دوربین این گوشی دارد. همان‌گونه که احتمالا می‌دانید سیستم فوکوس خودکار از نوع تشخیص فازی عملکرد به مراتب بهتری از سیستم تشخیص کنتراست دارد چرا که به طور همزمان فاصله دوربین تا سوژه، نقطه‌ای که باید روی آن فوکوس کند و میزان جابجایی لنز برای فوکوس دقیق را اندازه‌گیری می‌کند و این امر سبب می‌شود تا سرعت این نوع فوکوس به مراتب بیشتر از فناوری تشخیص کنتراست باشد.

Galaxy-Dual-Pixel-infographic

قابل توجه است که در حالت تشخیص فازی تنها 10 درصد از حسگرهای موجود بر روی حسگر به دیودهای نوری فوکوس مجهز شده‌اند و به طور پراکنده بر روی سطح حسگر قرار گرفته‌اند. اما سرعت و دقت این نوع فوکوس خودکار دارای محدودیتی است که برای رهایی از آن باید به سراغ فناوری پیکسل‌های دوگانه رفت. استفاده از فناوری پیکسل‌های دوگانه این امکان را برای دوربین گلکسی S7 و S7 Edge به همراه آورده تا با سرعت و دقت بیشتری نسبت به فوکوس خودکار تشخیص فازی عمل فوکوس را انجام دهند. از آنجایی که در این روش هر پیکسل به 2 دیود نوری مجهز بوده پس به جای 10 درصد از پیکسل‌های روی حسگر، تمامی پیکسل‌ها هنگام فوکوس خودکار مشارکت می‌کنند و این بدان معناست که سرعت و دقت فوکوس تا 10 برابر افزایش می‌یابد. این ویژگی به خصوص هنگام دنبال کردن سوژه‌های متحرک و در حال حرکت و یا هنگام فوکوس در شرایط نوری ضعیف تاثیر بالای خود را نشان می‌دهد.

به عبارتی دیگر باید بگوییم که استفاده از فناوری پیکسل‌های دوگانه در دوربین گوشی‌های گلکسی S7 و S7 Edge سبب شده تا سرعت و دقت فوکوس خودکار آن‌ها نسبت به دوربین گلکسی S6 حدود 10 برابر افزایش پیدا کند. سامسونگ با استفاده از این فناوری می‌تواند شانه به شانه گوشی‌های Xperia Z5 سونی حرکت کرده و با سیستم فوکوس خودکار هیبریدی این گوشی‌ها به رقابت مستقیم بپردازد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.