پنج پیش‌بینی از آینده عکاسی

محتمل‌ترین تغییرات در آینده عکاسی

1 2,788

اگر به گذشته دنیای عکاسی نگاه کنیم، می‌بینیم که این رشته نقاط عطف بزرگی را پشت سر گذاشته که حتی می‌توان گفت پیش از وقوع غیرقابل‌پیش‌بینی بودند. مواردی مثل ورود دوربین‌های خانگی به بازار، اختراع دوربین‌های پولاروید با چاپ آنی عکس و یا حذف نگاتیو و ورود به عصر دیجیتال از این دسته هستند که سریع‌تر ازآنچه تصور می‌شد رخ داند. این روندی است که حتماً پس‌ازاین هم ادامه خواهد داشت و ما در اینجا به پنج مورد از منطقی‌ترین پیش‌بینی‌ها از آینده عکاسی که شاید زودتر ازآنچه که تصور می‌شود روی دهند پرداخته‌ایم:

 

امسال  دوربین دیجیتال تک لنزی بازتابی یا همان DSLR هجده‌ساله شد! این دوره که ظاهراً به پایان آن نزدیک می‌شویم با ورود دوربین ۲٫۷ مگاپیکسلی و بسیار بی‌کیفیت (البته در مقایسه با آنچه امروز از کیفیت دوربین‌های DSLR در ذهن داریم) نیکون D1 به بازار آغاز شد.

Nikon D1
اولین DSLR که در مقایسه با دوربین‌های امروزی بسیار ضعیف به‌نظر می‌رسد

در چند سال اخیر موج جدیدی از دوربین‌های قدرتمند از سری CSC یا compact system camera وارد بازار شده است که آن‌ها را با نام “بدون آینه” یا “میرورلس” می‌شناسیم. موجی از دوربین‌های بسیار باکیفیت باقابلیت‌های فراوان و اندازه‌ای کوچک که در حال حاضر سونی برند پیشروی سازنده‌ی آن‌هاست و ظاهراً دو غول سازنده DSLR یعنی کانن و نیکون علاقه‌ی چندانی به ساخت مدل‌های حرفه‌ای در این رده ندارند. در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل بدون آینه‌ها باتری ضعیف‌تر آن‌ها نسبت به DSLRها است. زیرا در این دوربین‌ها حتی در صورت استفاده از چشمی، به دلیل وارد عمل شدن سنسور و صفحه‌نمایش الکترونیکی چشمی تا حد زیادی انرژی مصرف می‌کنند و اگر قرار باشد باتری‌های بزرگ‌تری در بدنه آن‌ها جا داده شود قطعاً همان DSLR گزینه‌بهتری خواهد بود.

DSLR vs Mirrorless
دوربین‌های بدون آینه با وجود ابعاد کوچکتر از DSLR دارای کیفیت بسیار خوبی هستند و احتمالا آینده عکاسی ازآن آنها خوهد بود

برای مثال Sony Alpha 7R II یک دوربین فول فریم حقیقتاً باکیفیت و خاص است درحالی‌که وزنی در حدود یک دوربین کراپ‌دار دارد. اما از طرف دیگر عمر باتری آن از غیرحرفه‌ای‌ترین DSLR های موجود در بازار کمتر است و با هر بار شارژ کامل باتری کمتر از ۳۰۰ عکس ثبت می‌کند.

از سوی دیگر پیشرفت فنّاوری در ساخت باتری‌های کوچک‌تر و قوی‌تر آن‌چنان دور به‌نظر نمی‌رسد و پیش‌بینی می‌شود پس از رفع این مشکل نقطه عطفی در گرایش عکاسان حرفه‌ای به این دوربین‌ها به وجود بیاید.

 

  • گوشی‌های هوشمند دوربین‌ها خانگی عکاسی را از رده خارج می‌کنند

آمارها نشان می‌دهند که فروش دوربین دیجیتال پس از سال ۲۰۱۲ تا ۸۰% کاهش یافته است. بخش عمده این کاهش فروش مربوط به دوربین‌های خانگی و کامپکت است و این در حالی است که فروش دوربین‌هایی با لنز قابل تعویض تغییر چندانی نداشته است.

compact CAMERA vs smartphone
گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های قوی موجب افت فروش دوربین‌های عکاسی خانگی شده‌اند

دلیل اصلی این مسئله بهبود بسیار خوب کیفیت عکاسی گوشی‌های هوشمند بوده است. علی‌رغم گرایش خریداران به خرید یک گوشی هوشمند با دوربین قوی‌تر به‌جای خرید هم‌زمان یک دوربین کامپکت و یک تلفن همراه با دوربین ضعیف‌تر، بسیاری معتقدند هنوز هم کمتر تلفن همراهی می‌تواند عکسی مشابه یک دوربین کامپکت ساده بگیرد. اما در برتری دوربین‌های حرفه‌ای و دارای لنز قابل تعویض نسبت به گوشی هوشمند هیچ شکی در بین خریداران وجود ندارد!

compact VS DSLR
نمودار کاهش فروش دوربین‌های عکاسی خانگی که بخش عمده آن مربوط به دوربین‌های خانگی و کامپکت است. این درحالی است که دوربین‌های دارای قابلیت تعویض لنز تغییر کمی داشته است

 

  • هوش مصنوعی عکاسی را متحول می‌کند

در گذشته اینکه دوربین شما فقط با لمس دکمه شاتر یا صفحه‌نمایش آن، خودش روی سوژه فوکوس کند و یا اینکه سوژه را شناسایی و آن را تعقیب کند امری ناممکن به نظر می‌رسید. همان‌گونه که امروز تشخیص ماهیت سوژه‌ها توسط دوربین، شاید امری ناممکن به نظر برسد. اما اینکه دوربین شما سوژه‌ها را تشخیص دهد و در مشخصات عکس وجود سگ، گربه یا درخت و آسمان را ثبت کند دور از انتظار نیست.

Artificial Intelligence

اضافه شدن این قابلیت با افزایش توان پردازش دوربین‌ها ممکن است و علاوه بر این‌که تشخیص تنظیمات خودکار را برای دوربین ساده‌تر خواهد کرد، جستجوی عکس‌ها با ذکر نام سوژه و یا شخص موردنظر (بدون اینکه خودتان از قبل عکس‌ها را دسته‌بندی کرده باشید) را هم ممکن می‌سازد.

 

  • حذف کارت حافظه

هرسال امکانات ارتباطی جدیدتری به دوربین‌ها اضافه می‌شود. از کارت‌های حافظه دارای امکان ارتباط بی‌سیم تا اضافه شدن بلوتوث، وای‌فای و NFC که هریک امکان جدیدی برای انتقال داده فراهم می‌کند. پیش‌بینی می‌شود با ورود نسل بعدی شبکه‌های ارتباطی و افزایش سرعت اینترنت همراه (که هم‌اکنون نیز در بسیاری از کشورها از سرعت بالایی برخوردار است) تحول بزرگ دیگری در ساخت دوربین‌های عکاسی به وجود بیاید که آن حذف کارت حافظه است.

Old SD card vs NEW
تحول بزرگ در ظرفیت کارت‌های حافظه در طول یک دهه

پیش‌بینی می‌شود نسل آینده دوربین‌های دیجیتال با امکان ارتباط با شبکه‌های اینترنت همراه عکس را بلافاصله پس از ثبت در فضای ذخیره‌سازی ابری رایگان ذخیره کنند. با اضافه شدن این امکان به دوربین‌ها دیگر هیچ نگرانی بابت از بین رفتن عکس‌ها به دلیل خرابی کارت حافظه و یا حتی گم‌شدن دوربین وجود ندارد و برای دسترسی به عکس‌ها روی هر دستگاه دیگر و از هر نقطه‌ فقط کافی است وارد حساب کاربری خود شوید.

 

  • تعریف ما از عکس تغییر می‌کند

اگر دو دهه پیش کسی پیشبینی می‌کرد که بزودی دوربین‌ها به یکی از وسایل پرکاربرد روزمره تبدیل می‌شوند و همه یک دوربین در جیب خود خواهند داشت، باورش سخت بود. همان چیزی که امروز اتفاق افتاده و تعریف مارا از عکاسی نسبت به دو دهه پیش تغییر داده است.

Camera Glasses
شاید در آینده تمامی لحظات زندگی ما توسط دوربین‌ها ثبت شوند

احتمال اینکه آینده‌ای نه‌چندان دور عینک‌هایی که هرلحظه از روز ما را ثبت می‌کنند جای خود را به دوربین‌ها بدهند و ما بجای استفاده دوربین برای ثبت لحظه‌ها، در اوقات فراغت خود تصاویر روزهای گذشته‌مان را مرور کنیم و بخش‌هایی از آن را نگه داریم و بقیه را حذف کنیم دور از واقعیت نیست! یعنی هرچند که برای ثبت لحظه‌هایمان دوربینی را از جیبمان بیرون نمی‌آوریم، ولی درعین‌حال ثبت هیچ لحظه‌ای از زندگی‌مان را هم از دست نخواهیم داد.

Canon Camera
نمونه‌ای از پیش‌بینی‌هایی از آینده عکاسی که روز به روز از واقعیت دورتر می‌شوند

با گذر زمان برخی از پیش‌بینی‌ها در مورد آینده عکاسی به فراموشی سپرده می‌شوند و برخی دیگر بیش از پیش قوت می‌گیرند. آنچه در اینجا ذکر شد، برخی از پیش‌بینی‌هایی بود که روز به روز به واقعیت نزدیک‌تر می‌شوند، اما همچنان هیچ تضمیمینی برای وقوع آن‌ها وجود ندارد.

1 نظر
  1. سینا می‌گوید

    صد درصد آینه از دوربین ها حذف میشه یا اینکه همه دوربین ها در مرحله اول هیبریدی خواهد شد یعنی یه نمایشکر oled قرار بدن که اگر کاربر خواست از این قابلیت بینظیر استفاده کنه ( برای مشاهده عکس واقعی که قراره ثبت بشه پیش از فشردن دکمه شاتر )
    مسئله باتری هم همین الان با گریپ و استفاده از چند باتری قابل حل شدن هست

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.