کداک Ektachrome را دوباره زنده می‌کند

2 2,210

فیلم‌های عکاسی با چنان سرعتی از عرصه‌ی این صنعت محو شدند که بسیاری از افراد کلاً آن‌ها را به یاد نمی‌آورند. حدود 20 سال پیش، کداک در هر سال یک میلیارد حلقه فیلم می‌فروخت، و پولاروید جزئی جداناشدنی از زندگی برخی از افراد بود.

ولی پولاروید در سال 2007 تولید دوربین‌های خود را متوقف کرد و کمی بعد تولید فیلم‌های فوری پولاروید نیز متوقف شد و کداک نیز در سال 2012 اعلام ورشکستگی کرد. این کمپانی مجبور شد تولید بسیاری از فیلم‌های خود، از جمله فیلم‌های محبوب Kodachrome را متوقف کند. نوع دیگری از فیلم‌های این کمپانی یعنی Ektachrome سال‌های زیادی مسئول ثبت لحظات زندگی میلیاردها نفر در سراسر جهان بود.

این نوع فیلم که ابتدا در سال 1946 به بازار راه یافت، به خاطر رنگ‌های زنده و الزامات نوردهی خاصی که داشت شناخته می‌شد. بسیاری از عکاسان حرفه‌ای، از جمله عکاسان National Geographic از این نوع فیلم برای کارهای خود استفاده می‌کردند و توقف تولید آن موجب ناراحتی بسیاری از افراد وفادار به عکاسی آنالوگ شد.

ولی طی دو سال گذشته، استفاده از دوربین‌های آنالوگ شاهد افزایشی آرام ولی پیوسته بوده است. به همین دلیل کمپانی Kodak Alaris، شاخه‌ای از کداک که پس از ورشکستی کمپانی اصلی باقی مانده است، در CES 2017 اعلام کرد که تولید Ektachrome را از سر خواهد گرفت. بنابراین این فیلم از اواخر سال 2017 دوباره در اختیار دوست‌داران عکاسی قرار می‌گیرد.

وقتی از مدیر محصول Kodak Alaris در مورد بازگشت Kodachrome سوال شد او گفت که این فیلم دوباره به بازار باز نخواهد گشت. او اظهار داشت که در مورد تولید مجدد Kodachrome نیز فکر کرده‌اند ولی نهایتاً تصمیم گرفتند که Ektachrome را به بازار بازگردانند، زیرا ظهور فیلم‌های Kodachrome در حال حاضر تقریباً غیرممکن است و به تخصص در علم شیمی نیاز دارد!

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.