مقایسه‌ی لنزهای EF 24-70 f/2.8 II, EF 24-70 f/4, EF 24-105 f/4 کانن

6,979

در اوایل سال 2012 میلادی، کانن مدل جدید لنز زوم استاندارد محبوبش، EF 24-70mm f/2.8L II USM را معرفی کرد. این لنز جدید برخلاف مدل قبلی در برابر گردوغبار و رطوبت مقاومت بیشتری  دارد. در اواخر ۲۰۱۶، کانن نسخه‌ی دیگری از این لنز را با حداکثر دهانه‌ی دیافراگم f/4 و باقیمتی ارزان‌تر معرفی کرد. این لنز هم مانند لنز EF 24-70mm f/2.8L II USM در برابر گردوغبار و رطوبت مقاوم است، اما علاوه بر آن دارای IS (لرزشگیر تصویر) هیبریدی نیز می‌باشد. در این مطلب قصد داریم این دو لنز زوم استاندارد کانن سری L را با یکدیگر و همچنین با لنز قدیمی‌تر اما ارزان‌تر و با دامنه‌ی زوم بیشتر EF 24-105mm f/4L IS USM مقایسه کنیم. اگر قصد خرید بدنه‌ی فول‌فریم کانن را دارید و یا به فکر خرید یک لنز باکیفیت و دامنه‌ی زوم استاندارد برای دوربین کانن خود هستید این مقایسه می‌تواند در انتخاب بهترین لنز زوم استاندارد کانن به شما کمک کند.

قبل از بررسی و مقایسه‌ی این سه لنز، لازم است این نکته را عرض کنم که بررسی‌های ارائه‌شده در اینجا بر اساس تست‌های صورت گرفته توسط شرکت معتبر تست دوربین و لنز، DXOMark، است. این شرکت لنز‌های دوربین‌های دیجیتال را بر روی چندین بدنه‌ی سازگار قرار داده و آن‌ها را ازلحاظ شارپنس، اعوجاج تصویر (distortion)، میزان انتقال نور (transmission)، تیرگی گوشه‌های تصویر (vignetting) و خطای رنگی (chromatic aberration) موردبررسی قرار می‌دهد. در این مطلب تنها به‌اختصار در مورد هر یک از این معیارهای بررسی لنز توضیح داده خواهد شد. ب

در جدول زیر تمام مشخصات مهم این سه لنز زوم استاندارد کانن را آورده‌ایم و در ادامه آن‌ها را ازلحاظ معیارهای ذکرشده در بالا مورد مقایسه و بررسی قرار خواهیم داد.

[styled_table]

 

مشخصات EF 24-70mm f/2.8L II USM EF 24-70mm f/4L IS USM EF 24-105mm f/4L IS USM
دامنه‌‌ی فاصله کانونی EF 24-70mm EF 24-70mm EF 24-105mm
فاصله‌ی کانونی معادل در دوربین سایز APS-C کانن 38-112mm 38-112mm 38-168mm
حداکثر گشودگی دهانه‌ی دیافراگم f/2.8 f/4 f/4
حداقل گشودگی دهانه‌ی دیافراگم f/22 f/22 f/22
مانت لنز Canon EF Canon EF Canon EF
 

ساختار لنز

18 المان در 13 گروه

دو المان UD

یک المان Super UD Aspheric

15 المان در 12 گروه

 

18 المان در 13 گروه

 

تثبیت تصویر (IS) ندارد دارد (حتی در حالت ماکرو) دارد
مقاومت در برابر گردوغبار و رطوبت دارد دارد دارد
تعداد تیغه‌های دیافراگم 9 عدد 9 عدد 8 عدد
موتور فوکوس خودکار Ultrasonic Ultrasonic Ultrasonic
مکانیزم زوم چرخان، با افزایش طول لنز چرخان با افزایش طول لنز چرخان با افزایش طول لنز
مکانیزم فوکوس داخلی، بدون چرخش المان جلویی لنز داخلی، بدون چرخش المان جلویی لنز داخلی، بدون چرخش المان جلویی لنز
حداقل فاصله‌ی فوکوس 0.38m 0.38m 0.45m
حداکثر بزرگنمایی 0.21x 0.7x 0.23x
سایز فیلتر 82mm 77mm 77mm
ابعاد (میلی‌متر) طول: 113 قطر: 88.5 طول: 93 قطر: 83 طول: 107 قطر: 84
وزن 805 گرم 600 گرم 670 گرم

 

[/styled_table]

شارپنس

  • سایت DXOMark شارپنس هر لنز را بر اساس میزان مگاپیکسل ادراکی (P-Mpix) تولید‌شده از قرار گرفتن آن لنز بر روی بدنه‌های سازگار می‌سنجد. برای این منظور، هر سه لنز کانن در این مقایسه بر روی چندین بدنه‌ی فول‌فریم و APS-C کانن قرار داده‌شده و میزان رزولوشن واقعی که برحسب P-Mpix تولید می‌کنند اندازه گرفته‌ شده است. هر چه این میزان بیشتر باشد و به رزولوشن سنسور تصویر بدنه‌ای که لنز بر روی آن قرارگرفته نزدیک‌تر باشد به معنی شارپ‌تر بودن لنز است.

در جدول زیر میزان مگاپیکسل ادراکی تولیدشده از ترکیب این سه لنز با بدنه‌های مختلف کانن آمده است. توجه داشته باشید که برای سنجش شارپنس هرکدام از این لنز‌ها باید رزولوشن دوربین‌هایی که بر روی آن قرارگرفته‌اند را نیز در نظر بگیرید.

[styled_table]

شارپنس

(P-Mpix)

5DSR 5D III 5D II 6D 7D II 7D 70D 760D 750D 700D 550D
EF EF 24-70mm f/2.8 II 32 18 15 17 12 11 14 14 14 13 12
EF EF 24-70mm f/4 21 16 13 14 8 8 9 9 9 9 8
EF EF 24-105mm f/4 18 15 12 14 8 8 10 9 9 10 8

[/styled_table]

 

24-70mm f4

مورد که در جدول بالا مشخص می‌شود شارپنس ضعیف دو لنز EF 24-70mm f/4 و EF 24-105mm f/4 بر روی دوربین‌های سایز APS-C کانن است. این در حالی است که لنز EF 24-70mm f/2.8 II بر روی این دوربین‌ها هم رزولوشن ادراکی بسیار خوبی را تولید می‌کند. البته باید در نظر داشته باشید که این سه لنز برای دوربین‌های فول‌فریم کانن (EF) ساخته‌شده‌اند و اگر بر روی بدنه‌ی کراپ قرار گیرند زاویه‌ی دید متفاوتی را خواهند داشت. برای به دست آوردن زاویه‌ی دیدی که از قرار دادن لنز‌های فول‌فریم کانن بر روی بدنه‌های کراپ این شرکت حاصل می‌شود باید فواصل کانونی این لنزها را بر ضریب کراپ دوربین‌های سایز APS-C کانن که برابر با 1.6 است ضرب کرد. به همین دلیل اگر از یک دوربین با سنسور APS-C استفاده می کنید و قصد ندارید بعد‌ها آن را به یک دوربین فول فریم ارتقا دهید، انتخاب یک لنز کراپ اقتصادی و بهتری خواهد بود.

 

24-105mm f4

در اکثر مواقع، قرار دادن لنز فول‌فریم بر روی بدنه‌ی کراپ با کاهش شارپنس و مگاپیکسل ادراکی همراه است. هرچند که لنز EF 24-70mm f/2.8 II بر روی بدنه‌های کراپ کانن هم از شارپنس قابل توجه‌ای برخوردار است، اما در مورد دو لنز دیگر این عملکرد تکرار نمی‌شود. دو لنز EF 24-70mm f/4 و EF 24-105mm f/4 بر روی بدنه‌های کراپ کانن شارپنس بسیار پایین‌تری دارند. درواقع، با قیمتی تقریباً برابر با قیمت EF 24-70mm f/4 می‌توانید لنز Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM A را برای دوربین‌های کراپ کانن بگیرید که هم شارپ‌تر از لنز فول‌فریم است و هم دهانه‌ی دیافراگم بسیار بازتری دارد؛ با این تفاسیر، اگر بدنه‌ی کراپ دارید، بهتر است برای رسیدن به بالاترین میزان رزولوشن تصویر از لنزهای مخصوص این بدنه‌ها استفاده کنید.

نکته‌ی دیگری که در مورد شارپنس این سه لنز وجود دارد عملکرد آن‌ها در فواصل کانونی مختلف است. سایت DXOMark برای ترکیب هر لنز/ دوربین یک عدد میانگین برای تمام فواصل کانونی و گشودگی‌های مختلف دیافراگم را ارائه‌ می‌دهد؛ اما درعین‌حال، این سایت میزان شارپنس تصویر در اعداد مختلف f و فواصل کانونی استاندارد را هم به‌صورت تصویری به نمایش می‌گذارد. در تصویر زیر، میزان شارپنس در مرکز و گوشه‌های تصویر را در فواصل کانونی 50، 70، 85 و 105 میلی‌متر و در بازترین دهانه‌ی دیافراگم برای این سه لنز کانن مشاهده می‌کنید.

Sharpness Chart

در عکس‌های پرتره برای جداکردن سوژه از پشت‌زمینه و بهتر دیده‌شدن اعضای صورت معمولاً از فاصله‌ی کانونی بیش از 50 میلی‌متر و دهانه‌ی دیافراگم بسیار باز استفاده می‌کنند. در تصویر بالا می‌توانید عملکرد این سه لنز را در چنین حالتی مشاهده کنید. رنگ سبز به معنای شارپنس بالا است و هرچه از این رنگ به سمت زرد و قرمز برویم از شارپنس تصویر کاسته می‌شود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، لنز EF 24-70mm f/2.8 II در فاصله‌ی کانونی 70 میلی‌متری و باوجود باز بودن دهانه‌ی دیافراگم در بیشترین حالت ممکن بهترین شارپنس تصویر را ارائه می‌دهد که تقریباً در تمام مساحت فریم یکسان است؛ اما دو لنز EF 24-70mm f/4 و EF 24-105mm f/4 تنها در مرکز تصویر شارپنس خوبی دارند و هرچه به گوشه‌ها نزدیک می‌شویم از شارپنس تصویر نیز کاسته می‌شود و رنگ سبز به رنگ زرد درمی‌آید. هرچند که لنز EF 24-105mm f/4 در فاصله‌ی کانونی 50mm شارپنس خوبی دارد؛ اما این لنز در 85mm و 105mm با افت شدید شارپنس در گوشه‌های تصویر مواجه‌ است. بااین‌حال، اگر از این لنز برای عکس‌های پرتره استفاده می‌کنید بهتر است از فاصله‌ی کانونی 105mm این لنز که شارپتر از 85mm است استفاده کنید. همچنین، در نظر داشته باشید که با بستن دیافراگم در این دو لنز (حتی به میزان 1 استاپ)، به میزان قابل توجه‌ای بر شارپی گوشه‌های تصویر افزوده می‌شود.

 

24-70mm f4

اعوجاج تصویر

معمولاً لنزهای زوم در هر دو طرف واید و تله‌ی خود دچار اعوجاج تصویر (distortion) می‌شوند. هرچند که عکاسی دیجیتال با فرمت raw امکان تصحیح اعوجاج تصویر را بعد از گرفتن عکس و در نرم‌افزارهایی مانند adobe camera raw می‌دهد و دیگر این مشکل خیلی عکاسان را نگران نمی‌کند، اما میزان بیش‌ازحد اعوجاج، مخصوصاً در عکاسی معماری، می‌تواند کیفیت عکس‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهد. لنز EF 24-70mm f/4 بر روی بدنه‌های فول‌فریم و کراپ کانن تنها 0.2% اعوجاج متوسط دارد که بسیار کم و کاملاً قابل‌قبول است. لنز EF 24-70mm f/2.8 II هم بر روی بدنه‌های فول‌فریم به میزان 0.4% و بر روی بدنه‌های کراپ تنها 0.1% اعوجاج تصویر دارد که میزانی بسیار کم و قابل‌چشم‌پوشی است. لنز EF 24-105mm f/4 با توجه به دامنه‌ی زوم بیشتر، اعوجاج متوسط بیشتری از دو لنز دیگر دارد. بر روی بدنه‌های فول‌فریم و کراپ، این لنز به ترتیب 0.6% و 0.2% اعوجاج تصویر دارد که بازهم خیلی زیاد نیست و در پردازش‌های پس از گرفتن عکس کاملاً قابل‌رفع است؛ بنابراین، ازلحاظ اعوجاج تصویر، هر سه لنز عملکرد خوبی دارند و در هیچ‌کدام با اعوجاج تصویر بیش‌ازحد و غیرعادی روبرو نمی‌شویم.

خطای رنگی

خطای رنگی یا همان chromatic aberration در اکثر لنزها قابل‌مشاهده است. معمولاً بر روی لبه‌های بین نقاط بسیار روشن و نقاط تاریک تصویر حاشیه‌های رنگی (اکثراً به رنگ بنفش، آبی یا سبز) پدیدار می‌شود که بسته به کیفیت لنز ممکن است پهنای کم یا زیادی داشته باشد. در تصویر زیر، خطای رنگی دور پاهای پرنده به شکل حاشیه‌های بنفش قابل‌مشاهده است.

CA

سایت DXOMark پهنای متوسط این حاشیه‌های رنگی را در بازترین عدد دیافراگم لنزها و برای تمام فواصل کانونی می‌سنجد و میانگین آن را برحسب میکرون بیان می‌دارد. لنز EF 24-70mm f/2.8 II به خاطر داشتن دهانه‌ی دیافراگم بازتر از دو لنز دیگر خطای رنگی بیشتری در عکس‌ها ایجاد می‌کند. میانگین خطای رنگی در این لنز بر روی بدنه‌های فول‌فریم برابر 15 میکرون و بر روی بدنه‌های کراپ کانن 10 میکرون است که میزان قابل توجه‌ای است. بااین‌حال، این مشکل بیشتر در گوشه‌های تصویر قابل‌مشاهده است و در وسط تصویر کمتر اثری از آن دیده می‌شود. لنز EF 24-105mm f/4 بر روی بدنه‌های فول‌فریم و کراپ کانن به ترتیب خطای رنگی 6 و 7 میکرونی دارد که بسیار کم و کاملاً کنترل‌شده است. لنز EF 24-70mm f/4 هم با عملکردی مشابه، دارای 8 میکرون خطای رنگی بر روی بدنه‌های فول‌فریم و 5 میکرون خطای رنگی بر روی بدنه‌های سایز APS-C کانن است.

خطای رنگی هم مانند مشکل اعوجاج بعد از گرفتن عکس‌های raw قابل‌رفع است. بااینکه EF 24-70mm f/2.8 II از دو لنز دیگر خطای رنگی بسیار بیشتری دارد؛ اما محدود بودن این مشکل به گوشه‌های تصویر باعث می‌شود از این بابت هم نتوان ایرادی جدی‌ به این لنز گرفت و درنتیجه می‌توان عملکرد هر سه لنز را بسیار خوب ارزیابی کرد.

Header 2

نتیجه‌گیری

با توجه به بررسی‌ها و مقایسه‌هایی که در بالا صورت گرفت، بدون شک، EF 24-70mm f/2.8L II USM بهترین و شارپترین لنز زوم استاندارد کانن برای بدنه‌های فول‌فریم این شرکت است؛ اما قیمت بالای این لنز ممکن است باعث شود که همه نتوانند آن را به‌عنوان اولین گزینه‌ی خود انتخاب کنند؛ بنابراین، اگر دهانه‌ی بسیار باز دیافراگم f/2.8 برایتان خیلی مهم نیست، می‌توانید با صرف هزینه‌ی بسیار کمتر، لنز EF 24-70mm f/4L IS USM را خریداری کنید. این لنز ازلحاظ شارپنس بسیار نزدیک به لنز گران‌قیمت EF 24-70mm f/2.8 II است و علاوه بر آن دو برتری نسبت به آن لنز دارد. اول اینکه این لنز دارای سیستم تثبیت تصویر (IS) است که در عکاسی با دوربین روی دست بسیار مفید و کاربردی است و طبق ادعای کانن می‌تواند تا 4 استاپ لرزش دست را جبران کند. دوم اینکه این لنز دارای میزان بزرگنمایی بسیار خوب 0.7x است که آن را برای عکاسی ماکرو بسیار مناسب می‌کند. همچنین در عکاسی ماکرو هم سیستم تثبیت تصویر این لنز می‌تواند تا 2 استاپ لرزش دست را جبران کند که این قابلیت عکاسی ماکرو بر روی دست را راحت‌تر می‌کند. با این تفاسیر فعالیت خود را عکاسی ورزشی یا عکاسی خیابانی یا صحنه‌های پرتحرک دنبال می‌کنید، لنز EF 24-70mm f/4L IS USM می‌تواند گزینه بهتری باشد.

لنز EF 24-105mm f/4L IS USM هم دارای سیستم تثبیت تصویر است اما حالت ماکرویی نظیر لنز EF 24-70mm f/4 را ندارد. این لنز اگرچه دارای میانگین شارپنس تقریباً برابری با لنز EF 24-70mm f/4 است اما در طرف تله‌ی خود دارای شارپنس کمتری در گوشه‌های تصویر است و همچنین در انتقال نور هم ضعیف‌تر از EF 24-70mm f/4 عمل می‌کند.

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.