درون‌ها چطور کار می‌کنند (1)؟

0 1,800

 

Drone یا درون، نام کلی یک سری محصولات است که امروزه نام‌ها و کاربردهای‌ گوناگونی دارند. برخی به این محصولات هلیکوپتر، یا کوادکوپتر (quadcopters) تصویربرداری می‌گویند. البته این نام چندان هم بی‌معنی نیست. چون اغلب این تجهیزات از پره‌های چرخان برای پرواز استفاده می‌کنند. مشکل اینجاست که برخی از این تجهیزات اصولاً دارای پره چرخان نیستند و بیشتر شبیه به هواپیماها هستند که در این دسته‌بندی قرار نمی‌گیرند. سازمان هوایی فدرال، این تجهیزات را unmanned aerial systems یا به‌طور مختصر UAS نامیده است که به معنی “سیستم‌های هوایی بدون سرنشین” است. اما بهرحال نام Drone یا درون، کوتاه‌ترین و ساده‌ترین نام برای این تجهیزات است که از پهباد‌های نظامی تا هلیکوپتر‌های اسباب‌بازی را می‌تواند شامل شود.

google-buys-drone-company-titan-aerospace

 

درون‌ها چندان جدید نیستند. در سال 2006 شرکتی چینی به نام DJI تاسیس شد که ایده بسیار جالبی را پیاده‌سازی کرد. این شرکت اسباب‌بازی‌های مدرن را با تجهیزات تصویربرداری ترکیب کرد تا عکس‌برداری و فیلمبرداری هوایی را آسان‌تر و با قیمتی بسیار مناسب‌تر از قبل، در اختیار همگان قرار دهد. البته پیشتر هم روش‌هایی برای تصویربرداری هوایی بدون سرنشین وجود داشت. اما با کوچک‌شدن دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری، DJI این امکان را پیدا کرد که تجهیزاتی با عملکرد ساده و روان برای تصویربرداری با پرطرفدارترین دوربین فیلمبرداری اکشن در جهان یعنی GoPro ارائه کند که به سرعت در سرتاسر جهان مورد استقبال قرار گرفت.

 

phantomfirts2

 

تجهیزات تصویربرداری قدیمی، در واقع الگویی جمع و جور از هلیکوپتر‌ها یا هواپیماهای واقعی بودند و پراندن آنها جدای از هزینه فوق‌العاده بالا، نیاز به گذراندن یک دوربین هوانوردی اختصاصی داشت. برخی از این تجهیزات از بنزین (مخصوص هواپیما) استفاده کرده و با سرعتی برابر با سرعت هواپیما پرواز می‌کردند و کنترل آنها باید با رادار‌ انجام می‌شد. اما در درون‌ها، تامین انرژی با باطری‌های قابل شارژ انجام می‌شود. راهبری پرواز با ترکیب محاسبات ارتفاع و GPS روی دستگاه، به‌طور کامل توسط کامپیوتر کنترل می‌شود و بدین ترتیب به‌راحتی می‌توانند به‌صورت خودپرواز یا Auto-Pilot پرواز کنند. به همین دلیل تقریبا هر کسی بدون داشتن دانش هوانوردی، می‌تواند این تجهیزات را به پرواز درآورده و هدایت کند.

از آنجا که درون‌‌ها می‌توانند الگوی پروازی دقیقی را دنبال کنند، و با استفاده از GPS می‌توانند به راحتی در یک نقطه ثابت مانده یا مسیر دقیقی را طی کنند، یکی از بهترین و جذاب‌ترین گزینه‌ها برای تصویربرداری هوایی به شمار می‌روند. (به عنوان مثال می‌توانید این تجهیزات را با تجهیزات قدیمی‌تر مانند کایت‌ها، بالن‌ها، و غیره مقایسه کنید تا ببینید چقدر می‌تواند برای این شاخه از تصویربرداری مفید باشند.) درون‌ها، نه تنها می‌توانند دوربین‌های عکاسی را حمل کنند، بلکه با کاهش سایز دوربین‌های فیلمبرداری Full HD و 4K به ابعادی کمتر از یک تلفن همراه، امروزه دیگر می‌توان به سادگی از این تجهیزات برای فیلمبرداری‌ تجاری، مانند ساخت فیلم‌های تلوزیونی و تیزرهای تبلیغاتی نیز استفاده کرد.

در بخش بعدی این مقاله به چگونگی کارکرد این محصولات و تکنولوژی‌های مرتبط با آن می‌پردازیم. بخش‌های بعدی را دنبال کنید.

درون‌ها چطور کار می‌کنند (2)؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.