DJI Matrice 100 یک خفاش مکانیکی

0 1,659

dji-matrice-1   پرنده  Matrice 100 شرکت DJI  را نمی‌توان تنها یک پلت فرم جدید برای گرفتن عکس‌های هوایی به حساب آورد. اگرچه این شرکت پیشتر هم با تجهیزات فیلمبرداری و عکس‌برداری هوایی مانند سری Phantom و Inspire 1 شناخته می‌شد، اما چهارپر Matrice 100 را می‌توان یک محصول تحقیقاتی جدید و کاملا منحصر بفرد نامید.

در اغلب ویدئو‌های تبلیغاتی پرنده‌های عکاسی و فیلمبرداری، می‌بینید که شخصی یک ریموت کنترل را در دست گرفته و به راحتی در حال هدایت پرنده است. اما در واقعیت ابدا اینطور نیست و به پرواز درآوردن این تجهیزات به مهارت زیادی نیاز دارد تا بتوانید بدون اینکه این تجهیزات را به جایی بکوبید آنها را هدایت کنید. به نظر می‌رسد که DJI به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه تجهیزات پروازی به نوعی با DJI Matrice 100 این مشکل را برطرف کرده است.

دوربین DJI Matrice 100 می‌تواند توسط سیستم ناوبری جدید این شرکت به نام Guidance به طور مداوم محیط اطراف خود را بررسی کرده و از برخورد با موانع اجتناب کند. البته این سیستم بارها توسط شرکت‌های دیگری نیز مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته است. اما این نخستین باری است که این ایده به مرحله تجاری رسیده است. Guidance می‌تواند امواج اولتراسونیک را از فاصله‌ای نزدیک به بیست متر با هر مانعی جذب کرده و بواسطه دوربین‌های استریو (دوگانه) تعبیه شده روی این وسیله مسیر پرنده را تغییر دهد. این عمل بسیار شبیه رفتار غریزی خفاش‌ها در هنگام پرواز در تاریکی است که البته با دقت بسیار بالاتری نسبت به این وسیله مکانیکی عمل می‌کند.

dji-matrice-7

خوشبختانه استفاده از این تکنولوژی تنها محدود به DJI Matrice 100 نمی‌شود و می‌توان با تغییر برنامه، آن را روی هر پرنده دیگری که دارای پورت USB و UART باشد به کار گرفت. به عنوان مثال DJI این تکنولوژی را در اختیار یک دانشگاه صنعتی در چین قرار داد تا بوسیله آن بتوانند در یک پروژه آزمایشی، اتومبیل‌هایی را که در پارکینگ به شکلی نادرست پارک کرده بودند پیدا کنند. به این شکل که هر اتومبیلی که در محل پارکینگ کج پارک کرده بود، از روی پلاک آن عکسبرداری کرده و نهایتا به محل پرواز بازگردد. نگران باطری این پرنده هم نباشید. زیرا DJI Matrice 100 به دو باطری موازی مجهز شده و می‌تواند تا زمان قابل توجه 40 دقیقه روی هوا باقی بماند.

dji-matrice

خوشبختانه برای استفاده از این پرنده دوربین خاصی مورد نیاز نیست. هر دوربینی که تنها دارای یک پورت خروجی HDMI باشد، میتواند از طریق تکنولوژی انتقال تصویر Lightbridge اختصاصی DJI، تصاویر زنده هوایی را به تجهیزات همراه مانند تلفن‌های هوشمند یا تبلت ارسال کند. جالب‌تر اینکه حتی دوربین‌های اینفرارد یا حرارتی نیز که از درگاه‌های آنالوگ استفاده می‌کنند نیز می‌توانند از این تکنولوژی بهره‌مند شوند. DJI رابط نرم‌افزاری SDK این راهنما را برای Inspire 1 و Phantom 3 ارائه کرده است تا برنامه‌نویسان شرکت‌های دیگر نیز بتوانند با خلاقیت خود، نرم‌افزارهای این دستگاه را براساس نیازهای خودشان تغییر دهند و امکانات جدیدتری به آن اضافه کنند.

dji-matrice-8

DJI تا اواخر این ماه Matrice 100 را با قیمت 3999 دلار و Guidance را با قیمت 1000 دلار وارد بازار خواهد کرد و پیکسل هر چه سریعتر آن را در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.