لنز‌های سینمایی CP.3 XD، یک خانواده جدید از زایس

The ten compact prime lenses of the ZEISS CP.3 cine lens family are available with or without metadata.
0 1,830

از لاس‌وگاس همچنان خبر‌های جذابی به گوش می‌رسد. زایس نیز مثل رقیبان خود در این رویداد، بی‌کار ننشسته و محصولاتی را برای معرفی به خاک آمریکا آورده است. لنز‌های سینمایی CP.3 XD یکی از همین مجموعه محصولات جدید زایس است که در حاشیه این نمایشگاه از آن رونمایی شده است.

به ادعای این شرکت آلمانی، مجموعه لنز‌های سینمایی CP.3 XD زایس نسبت به لنز‌های مشابه دیگر از قیمتی اقتصادی‌تر برخوردار خواهد بود و شامل ۱۰ لنز با فاصله کانونی‌های متفاوت می‌باشند که برای دوربین‌های فول‌فریم طراحی شده‌اند. به علاوه لنز‌های این خانواده نسبت به لنزهای سینمایی CP.2 زایس از ابعاد کوچک‌تری برخوردار هستند.

عبارت XD در نام تجاری این مجموعه، به معنی Extended Data می‌باشد و اشاره به ذخیره اطلاعات و متادیتای مربوط به لنز دارد. لنز‌های سینمایی CP.3 XD این قابلیت را دارند تا پارامتر‌های مربوط به اعوجاج‌ها و افت نور هنگام ثبت تصویر را به ثبت برسانند. به لطف این اطلاعات، ادیت و تصحیح تصاویر در مرحله پست‌پروداکشن، بسیار ساده و دقیق‌تر صورت می‌گیرد. مدیر تولید کمپانی زایس، کریستف کاسناف در این رابطه می‌گوید:

لنز‌های سینمایی که قادرند متادیتای مربوط به لنز را ذخیره کنند، معمولاً از قیمت بسیار بالایی برخوردار هستند و ضمناً پارامتر‌های مربوط به اعوجاج لنز و افت نور با زحمت زیاد و به صورت دستی محاسبه می‌شوند که زمانی زیادی را در مرحله ادیت و تدوین تصاویر به هدر می‌دهد. به همین علت زایس لنز‌های سینمایی CP.3 XD را طراحی کره است که از قیمت بسیار معقولی برخوردار هستند و تکنولوژی پیشرو و هالیوودی را در اختیار همه فیلم‌برداران قرار می‌دهد.

اگر چه که زایس قیمت تمام شده این لنز را در مقایسه با لنز‌های مشابه به نسبت پایین آورده است، ولی لنز‌های سینمایی CP.3 XD برای فیلم‌برداران آماتور همچنان گران به نظر می‌رسد، به گونه‌ای که در بازار آمریکا هر لنز از خانواده لنز‌های سینمایی CP.3 XD قیمتی بین ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار، خواهد داشت. البته زایس نسخه Non-XD این مجموعه را نیز به بازار عرضه خواهد کرد که از قابلیت ثبت متادیتا برخوردار نیستند و به طبع قیمت پایین‌تری دارند.

لازم به ذکر است که لنز‌های سینمایی CP.3 XD حداکثر تا اواخر پاییز سال ۲۰۱۷ روانه بازار‌های جهانی خواهد شد.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.