دست مخلمین و چشم عقاب

4 1,338

signature

…در هر داستانی که با عکس‌هایمان می‌خواهیم تعریف کنیم، مجبوریم به‌عنوان یک‌نفر مزاحم وارد شویم. به‌همین دلیل، لازم است که آهسته و تک‌پا وارد شویم… یک دست مخملین، و چشم عقاب… همه باید این‌ها را داشته باشیم…

هنری کارتیه-برسون، کتاب «لحظه‌ی تصمیم»، 1952

کارتیه-برسون یکی از تأثیرگذارترین افراد در صنعت و هنر عکاسی محسوب می‌شود. غیر از رواج‌دادن فیلم‌های 135، تأسیس آژانس مگنوم (به‌همراه چند عکاس مشهور دیگر)، استفاده‌ی مکرر از لنز نرمال 50 میلی‌متر و دوربین‌های لایکا، گستره‌ی تأثیرگذاری کارتیه‌-برسون را می‌توان در انواع متون مربوط به عکاسی، هنر، ژورنالیسم، و بسیاری حوزه‌های دیگر دید. کتاب «لحظه‌ی تصمیم» او، که حاصل تأملات فلسفی او درباره‌ی هنر عکاسی، و تعدادی از عکس‌های مشهور اوست، یکی از پرخواننده‌ترین کتاب‌ها در حوزه‌ی عکاسی و هنر است.

برای من دوربین یک دفترچه‌ی طراحی است، یک ابزار بینش و درک سریع و مستقیم، استاد لحظه، که در ادبیات بصری، هم‌زمان پرسش می‌کند و تصمیم می‌گیرد. برای این‌که به دنیا «معنایی» بدهد، هرکس باید تصور کند که در آن‌چه در چشمی دوربین می‌بیند، دخیل است. این برخورد نیازمند تمرکز، نظم ذهن، حساسیت، و ادراکی از هندسه است. با صرفه‌جویی در ابزار، شخص به سادگیِ بیان خواهد رسید.

عکس‌گرفتن یعنی نگه‌داشتن نفس، هنگامی که تمام قوا روی چهره‌ای از واقعیت درحال‌فرار، متمرکز شده‌اند. در آن لحظه است که استادشدن در تصویر، یک لذت جسمی و ذهنی بزرگ خواهد شد.

عکس‌گرفتن یعنی تشخیص‌دادن – هم‌زمان و به‌سرعت کسری از ثانیه – خود واقعیت پیش‌رو و سازمان‌یافتگی فرم‌های بصری که به‌آن معنا می‌دهند.

[عکس‌گرفتن] قراردادن مغز، چشم و قلب روی یک محور است.

هنری کارتیه-برسون، کتاب «لحظه‌ی تصمیم»، 1952

نوشتن بیوگرافی کار سختی نیست. هر کسی زمانی متولد شده، کارهایی کرده، و زمانی هم زندگی‌اش پایان یافته است. برای آن‌که آشنایی خوبی با زندگی و آثار کارتیه-برسون پیدا کنید، خوب است نگاهی به کتاب «تیر عکاسانه» بندازید، که به‌تازگی توسط نشر حرفه:هنرمند منتشر شده است. این کتاب غیر از پرداختن به‌زندگی کارتیه‌-برسون، توجه چشمگیری به آثار و تأثیرات او دارد و شامل بسیاری از عکس‌های اوست.

4 نظرات
  1. سروش نفيسي می‌گوید

    چه چیزی میتوانم در ترجمه روان شما از برسون بنویسم؟ و یا کتاب وزین تیر عکاسانه ؟ متشکرم از اطلاع رسانی خوب شما ! کتاب را به دوستان توصیه میکنم … کاش لینک خرید کتاب را از روی سایت وزین پیکسل هم برایمان میگذاشتید….

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      نظر لطف شماست! بسیار ممنونم
      لینک صفحه‌ی محصول، روی نام کتاب است. برای اطمینان یک‌بار دیگر هم آن‌را این‌جا می‌گذارم:
      http://www.pixel.ir/book/3042-cartier-bresson.html

  2. ندا می‌گوید

    “عکس‌گرفتن یعنی نگه‌داشتن نفس، هنگامی که تمام قوا روی چهره‌ای از واقعیت درحال‌فرار، متمرکز شده‌اند” هیچ وقت به عکاسی این جوری نگاه نکرده بودم . به نظرم خیلی جالبه که به عکس همون دیدگاهی رو داره که شاعر به شعرش داره
    مرسی خیلی خوب بود

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      بله، حقیقتاً تأملات و نوشته‌های کارتیه-برسون همانند عکس‌های او، بسیار عمیق هستند. از حسن نظر شما سپاسگزارم.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.