لنزهایی برای شروع عکاسی (کانن)

3 2,653

چندی پیش در مطلبی لنز‌هایی را برای شروع عکاسی جدی‌تر با دوربین‌های قطع DX نیکون معرفی کردم. در این مطلب، قصد دارم برای دوربین‌های قطع APS-C کانن نیز لنز‌هایی را که دارای شارپنس و کیفیتی بالاتر از لنز‌های کیت این دوربین‌ها هستند و در عین حال قیمت مقرون‌ به‌ صرفه‌ای دارند را معرفی کنم. همانند مطلب پیشین، در اینجا نیز معیار انتخاب لنز‌ها رسیدن به بالاترین شارپنس ممکن با صرف هزینه‌ای معقول است.

دوربین‌های DSLR با سایز سنسور APS-C کانن دارای سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته هستند. در سطح مبتدی، دوربین‌هایی چون 100D و 1200D قرار دارند که پایین‌ترین قیمت و البته پایین‌ترین کیفیت تصاویر را دارا هستند و معمولا تنها به کسانی که بودجه‌ی کاملا محدودی دارند توصیه می‌شوند. با این حال، هرچه باشند دارای سنسور بزرگ APS-C‌ هستند و از بسیاری از دوربین‌های کامپکت پیشرفته (و حتی گران‌قیمت‌تر) کیفیت عکس و فیلم بهتری دارند. در رده‌ی متوسط، کانن دوربین‌هایی نظیر 600D، 700D و دو مدل جدید 750D و 760D را دارد که مخصوصاً دو مدل اخیر پیشرفت خوبی کرده و برای رقابت با دوربین‌های نیکون، مجهز به سنسور‌های 24 مگاپیکسلی شده‌اند. در رده‌ی DSLR‌های پیشرفته‌ی سایز APS-C هم کانن چند مدل بسیار خوب دارد. دوربین‌های 60D، 70D، 7D و 7D Mark II همگی در این رده قرار می‌گیرند که البته 7D Mark II در سطحی بالاتر از بقیه قرارداشته و از لحاظ امکانات و سیستم فوکوس خودکار بیشتر شبیه یک دوربین فول‌فریم حرفه‌ای است.

Canon kit Lens

لنز کیتی که با بیشتر دوربین‌های سطح مبتدی و متوسط کانن ارائه ‌می‌شود لنز EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II است که همانند لنز کیت 18-55 نیکون شارپنس و کیفیت پایینی دارد. همچنین با دوربین‌هایی که دارای سیستم فوکوس خودکار هیبریدی یا Dual Pixel کانن هستند (همه‌ی دوربین‌های ذکر شده بجز 1200D، 60D و 7D) لنز کیت EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM هم ارائه‌ می‌شود که دارای موتور فوکوس خودکار بی‌صدا (STM) بوده و برای فیلمبرداری بسیار مناسب است. برای دوربین‌های APS-C سطح پیشرفته‌ی کانن هم لنز EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS ارائه می‌شود که البته یک نسخه‌ی دیگر با موتور فوکوس خودکار STM هم دارد.  این لنز تنها دارای دامنه‌ی زوم بیشتری نسبت به لنز 18-55 می‌باشد و از لحاظ کیفیت و شارپنس با آن لنز تفاوتی ندارد. مطمئناً برای استفاده هرچه ‌بهتر از سنسور‌های باکیفیت قرارگرفته در دوربین کانن خود نیاز به لنزی (یا لنزهایی) شارپ‌تر و باکیفیت‌تر دارید. در ادامه، لنزهایی که می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای جایگزینی لنز کیت دوربین‌های کانن APS-C باشند را به شما معرفی خواهم کرد.

لنز‌های پرایم نرمال

لنز‌های پرایم دارای فاصله‌ی کانونی ثابت بوده و امکان زوم ندارند. بنابراین، برای تنظیم کادر دلخواهتان نیاز به کم یا زیاد کردن فاصله‌تان با سوژه دارید که البته ممکن است همیشه راحت یا امکان‌پذیر نباشد. با این حال، دو ویژگی قیمت پایین‌تر و امکان دستیابی به دیافراگم بسیار باز (حداقل f/2.8)، این لنز‌ها را در میان عکاسان بسیار محبوب کرده است. علاوه بر این دو ویژگی، این لنز‌ها معمولا از قیمت پایین و در عین حال کیفیت و شارپنس بسیار خوبی برخوردار هستند که آنها را برای آنچه در این مطلب به دنبالش هستیم ایده‌آل می‌کند. لنز‌های پرایم نرمال دارای فاصله‌ی کانونی 50 میلیمتر در دوربین‌های فول‌فریم کانن و تقریبا 30 میلیمتر در دوربین‌های سایز APS-C کانن هستند؛ اما فاصله‌ی کانونی کمی بیشتر و کمتر از این میزان هم معمولاً در محدوده‌ی لنز‌های نرمال قرار می‌گیرد.

Sigma and Canon Primes

لنز پن‌کیک کانن EF-S 24mm f/2.8 STM با قیمتی در حدود 130 دلار یکی از ارزان‌ترین انتخاب‌ها برای دوربین‌های APS-C کانن است که شارپنس خوبی دارد و البته زاویه‌ی دید آن کمی بیشتر از فاصله‌ی کانونی نرمال است. مزیّت بزرگ این لنز موتور فوکوس خودکار STM آن است که کاملا بی‌صدا است و موجب می‌شود در استفاده از فوکوس خودکار در هنگام فیلمبرداری، صدای موتور فوکوس خودکار در فیلم‌ها ضبط نشود. هرچند که این لنز دهانه‌ی دیافراگم خیلی بازی ندارد، اما حتی در f/2.8 هم شارپنس خوب در مساحت گسترده‌ای از فریم حفظ می‌شود و این بدین معنا‌ست که این دیافراگم باز کاملا قابل‌استفاده است و نیاز چندانی به بستن دیافراگم برای افزایش شارپنس نیست.

اگر به لنزی با دیافراگم بازتر نیاز دارید، سیگما Sigma 30mm f/1.4 DC HSM Art دارای دیافراگم بسیار باز f/1.4 است که می‌تواند پشت‌زمینه‌ی سوژه‌هایی که از نزدیک عکاسی می‌شوند را بخوبی محو کند. این لنز با قیمت حدود 450 دلار مخصوص دوربین‌های APS-C کانن است و از شارپنس و کیفیت قابل قبولی برخوردار است. با این حال، برای رسیدن به شارپنس بهتر، باید دیافراگم لنز را تا f/1.8 ببندید تا مرکز تصویر بخوبی شارپ شود.

اگر توان صرف هزینه‌ی بیشتر را دارید و به دنبال لنزی شارپ‌تر هستید، لنز کانن EF 35mm f/2 IS USM با قیمتی حدوداً 550 دلاری کیفیت و شارپنس بسیار بالایی را به همراه سیستم تثبیت تصویر ارائه‌ می‌دهد. این لنز مخصوص دوربین‌های فول‌فریم کانن است و اگر در آینده بدنه‌ی فول‌فریم کانن بخرید، بر روی آن دوربین هم قابل استفاده خواهد بود.

لنزهای زوم استاندارد

لنز‌های پرایم اکثرا باکیفیت و دارای دیافراگم بسیار باز هستند؛ اما برای یک عکاس تازه‌کار امکان زوم کردن می‌تواند عکاسی را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. لنز‌های زوم انواع مختلف دارند و ممکن است تنها فواصل کانونی واید و یا تله را پوشش دهند. نوع استاندارد این لنز‌ها معمولا از فاصله‌ی کانونی واید تا کمی تله را پوشش می‌دهد که برای اکثر مقاصد عکاسی مناسب است. در اینجا چند لنز زوم استاندارد برای دوربین‌های سایز APS-C کانن را معرفی خواهم کرد. توجه داشته‌باشید که لنز‌های زوم باکیفیت از لنز‌های پرایم قیمتی بمراتب بیشتر خواهند داشت.

Sigma 17-50

متأسفانه، کانن لنز زوم استاندارد با کیفیت و شارپنس خوبی برای دوربین‌های سایز APS-C خود ندارد. تنها لنزی که به نسبت شارپنس و کیفیتی که ارائه‌ می‌دهد ارزش خرید دارد لنز 17-50mm سیگما است. لنز Sigma 17-50mm f/2.8 DC OS HSM با دیافراگم ثابت و باز f/2.8 و شارپنس قابل‌قبول و از همه مهمتر قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی حدوداً 400 دلاری یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دوربین‌های APS-C کانن است. این لنز در f/2.8 در تمام فواصل کانونی در مرکز تصویر شارپنس خوبی دارد و بنابراین، برخلاف لنز‌های کیت، برای عکس‌های پرتره هم کاملا قابل استفاده است. با این حال، در این لنز بیشترین شارپنس در تمام مساحت فریم را در f/5.6 بدست خواهید آورد. همچنین، این لنز دارای تثبیت کننده‌ی تصویر اپتیکال (OS در لنز‌های سیگما) است که کار عکاسی در سرعت‌های پایین شاتر و فیلمبرداری با این لنز را آسان‌تر می‌کند.

هرچند که تامرون هم یک لنز 17-50mm با دیافراگم f/2.8 و تثبیت‌کننده تصویر برای دوربین‌های APS-C کانن دارد؛ اما این لنز هم گران‌تر از لنز سیگما است و هم به اندازه‌ی این لنز نمی‌تواند شارپنس را در تمام فواصل کانونی‌اش حفظ کند و مخصوصا در گوشه‌های تصویر بسیار soft می‌شود.

Sigma 18-35

همانطور که در معرفی لنز‌هایی برای دوربین‌های DX نیکون هم عنوان کردم، شارپ‌ترین لنز زوم استاندارد برای دوربین‌های APS-C کانن و نیکون لنز Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art است که البته کمی گران است و با قیمتی 800 دلاری شاید برای خیلی‌ها قابل خرید نباشد. با این حال، اگر واقعا لنزی با کیفیت و با شارپنس بی‌نظیر می‌خواهید، تنها گزینه‌ی شما این لنز خواهد بود. این لنز به طرز شگفت‌انگیزی در تمام  فواصل کانونی‌اش و از بازترین دیافراگم، f/1.8، تا دیافراگم f/8 در تمام مساحت فریم کاملاً شارپ است و در هر فاصله‌ی کانونی‌اش عملکردی مشابه (و حتی بهتر) از یک لنز گران‌قیمت پرایم دارد. دیافراگم بسیار باز و ثابت f/1.8 این لنز در کمتر لنز زومی دیده‌می‌شود و شما را قادر می‌سازد تا عکس‌هایی با عمق ‌میدان بسیار کم برای جدا‌کردن سوژه از پشت‌زمینه‌ بگیرید.

لنز‌های واید و سوپر واید

یکی از احتیاجات عکاسانی که به گونه‌ی عکاسی منظره علاقه‌مند هستند لنز واید و سوپرواید است که می‌تواند عظمت و اُبهّت یک منظره را بهتر به تصویر بکشد. البته، این نوع لنز‌ها کاربرد‌های دیگری هم دارند، از جمله عکاسی و فیلمبرداری در محیط‌های بسته‌ی کوچک که امکان عقب‌رفتن برای کادربندی سوژه وجود ندارد. در این قسمت، چند لنز واید و سوپرواید باکیفیت و با قیمتی مقرون‌به‌صرفه را به شما معرفی خواهم کرد. معمولا لنز‌های واید و سوپرواید از نوع زوم هستند و کم و بیش از فاصله‌ی کانونی سوپرواید تا واید را پوشش می‌دهند.

ارزان‌ترین لنز سوپرواید کانن، EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM است که نزدیک به 280 دلار قیمت دارد و البته خیلی شارپ نیست؛ اما برخلاف اکثر لنز‌های سوپرواید دارای تثبیت‌کننده‌ی تصویر (IS) است و موتور فوکوس خودکار STM‌ آن در فیلمبرداری کارایی زیادی دارد. این لنز همچنین دیافراگم نسبتاً بسته‌ای دارد و برای عکاسی در شب و محیط‌های کم نور نمی‌توان خیلی روی آن حساب کرد. با این حال، قیمت بسیار مناسب این لنز و شارپنس قابل‌قبولی که در f/5.6 می‌توان بدان دست‌یافت آن را برای عکاسانی که محدودیت بودجه‌ی زیادی دارند جزو بهترین گزینه‌ها می‌کند.

Canon 10-18 Tokina 11-16

با صرف کمی هزینه‌ی بیشتر، می‌توانید لنز Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX را به قیمت تقریبی 360 دلار بخرید که دو مزیّت مهم نسبت به لنز کانن 10-18mm دارد. اول اینکه این لنز دارای دیافراگم ثابت و بسیار باز f/2.8‌ است که آنرا برای عکاسی و البته فبلمبرداری در هر شرایط نوری مناسب می‌کند و دوم اینکه این لنز از لنز کانن شارپ‌تر است. در دیافراگم f/2.8 و در تمام فواصل کانونی این لنز، شارپنس در مرکز تصویر حفظ می‌شود؛ اما در گوشه‌های تصویر از میزان شارپنس کاسته می‌شود. با این حال، با بستن دیافراگم لنز تا f/5.6 می‌توان شارپنس بسیار خوبی را در تمام فواصل کانونی و در تمام مساحت فریم بدست آورد که در کل عملکردی بهتر از لنز کانن 10-18mm محسوب می‌شود. این لنز با قیمتی در حدود 360 دلار برای عکاسان تازه‌کار و با بودجه‌ی محدود ارزش خرید بالایی دارد.

توکینا لنز سوپر‌واید دیگری هم دارد. لنز Tokina 11-20mm f/2.8 AT-X Pro DX از لنز 11-16mm دامنه‌ی زوم بیشتری دارد و البته به همان میزان شارپ‌ است؛ اما قیمت آن بالا و در حدود 550 دلار است. همچنین در بازار لنزهای سوپرواید، سیگما هم لنز Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM را دارد که حداقل فاصله‌ی کانونی آن، 8mm، از دیگر لنز‌ها کمتر است و می‌تواند با شارپنس و کیفیت خوبی که دارد تصاویر زیبایی را خلق کند. البته این لنز دیافراگم نسبتا بسته‌ای دارد و علاوه بر آن قیمت تقریبا 700 دلاری آن این لنز را از محدوده‌ی بودجه‌ی اکثر عکاسان تازه‌کار خارج می‌کند.

به نسبت قیمت و شارپنس، لنز Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX می‌تواند برای اکثر عکاسانی که از دوربین‌های APS-C کانن استفاده می‌کنند راضی‌کننده باشد. این لنز قیمت معقولی دارد و با توجه به دیافراگم ثابت و باز f/2.8 می‌تواند برای عکاسی و فیلمبرداری در شب هم مورد استفاده قرار‌گیرد. با این حال، برای رسیدن به حد‌اکثر شارپنس تصویر در این لنز باید آنرا با دوربین خود در دیافراگم‌ها و فواصل کانونی مختلف تست کنید تا بتوانید با پیدا کردن بهترین فاصله‌ی کانونی و عدد f آن، حداکثر استفاده را از این لنز ببرید. البته، برای رسیدن به بهترین عملکرد، این کار را در مورد هر لنز دیگری (مخصوصاً لنز‌های ارزان‌قیمت) هم می‌توان انجام داد.

لنز‌های تله

اگر به عکاسی پرتره و یا عکاسی ورزشی علاقه‌مند هستید، باید به دنبال لنز‌هایی با فاصله‌ی کانونی بیش از فاصله‌ی کانونی نرمال (30 میلیمتر در دوربین‌های APS-C کانن) باشید. البته در عکاسی ورزشی، بسته به نوع ورزشی که قصد عکاسی از آن را دارید، به قدرت تله‌ی بیشتری نیازمند هستید که باعث افزایش قیمت لنز می‌شود. در اینجا تأکید من بیشتر بر روی لنز‌های مناسب پرتره است. لنز‌های پرتره معمولا دارای دهانه‌ی دیافراگم بسیار باز هستند تا بتوانند پشت‌زمینه‌ی سوژه را بخوبی محو کنند.

Canon 50 mm

اولین انتخاب هر عکاسی برای یک لنز پرتره ارزان و باکیفیت، لنز کانن EF 50mm f/1.8 STM‌ است که به تازگی عرضه شده و قیمتی 110 دلاری دارد. این لنز مخصوص دوربین‌های فول‌فریم کانن است و بر روی دوربین‌های APS-C کانن دارای فاصله‌ی کانونی معادل 80 میلیمتر است که برای عکاسی پرتره فاصله‌ی کانونی بسیار خوبی محسوب می‌شود. شاید نتوانید با این لنز در f/1.8 عکس‌های خیلی شارپی بگیرید؛ اما با بستن دیافراگم تا f/2.8 می‌توانید به شارپنس بسیار خوبی در تمام مساحت فریم دست‌یابید. همچنین، موتور فوکوس خودکار STM این لنز آنرا برای فیلمبرداری هم بسیار مناسب می‌کند. توجه داشته‌‌باشید که کانن چندین مدل لنز 50 میلیمتری با حداکثر دیافراگم‌های متفاوت دارد. یک مدل دیگر این لنز EF 50mm f/1.8 II‌ است که هم قیمت لنز EF 50mm f/1.8 STM است اما بسیار قدیمی‌تر از آن است و از موتور فوکوس خودکار STM بهره نمی‌برد. همچنین، لنز STM کانن از این لنز شارپنس بالاتری را هم ارائه‌می‌کند. بنابراین، در هنگام خرید، توجه کنید که حتما لنز 50 میلیمتری STM کانن را بخرید.

Samyang and Canon 85mm

اگر کمی قدرت تله‌ی بیشتری می‌خواهید، کانن و سامیانگ هر کدام یک لنز 85 میلیمتری مخصوص دوربین‌های فول‌فریم کانن دارند که بر روی بدنه‌های APS-C کانن فاصله‌ی کانونی معادل 136 میلیمتر را خواهند داشت. لنز EF 85mm f/1.8 USM هرچند که شارپنس متوسطی دارد؛ اما با قیمت بسیار مناسب 350 دلاری بفروش می‌رسد. این قیمت را با قیمت لنز 85 میلیمتری دیگر کانن، EF 85mm f/1.2L II USM، مقایسه کنید که قیمتی در حدود 1900 دلار دارد! با این حال، اگر حتی قیمت 350 دلاری لنز 85 میلیمتری کانن هم برایتان مقرون‌به‌صرفه نیست، گزینه‌ی دیگری هم وجود دارد. لنز Samyang 85mm f/1.4 Aspherical IF به عنوان ارزان‌ترین لنز تله‌ی متوسط تنها 270 دلار قیمت دارد. البته، علت اصلی این ارزانی نبود امکان فوکوس خودکار با این لنز است که برای عکاسان تازه‌کار اصلاً خبر خوبی نیست. با این حال، این لنز از لنز کانن دیافراگم بازتری دارد و مخصوصا برای فیلمبرداری حرفه‌ای، که نبود فوکوس خودکار در آن مهم نیست، یکی از بهترین انتخاب‌ها است.

استفاده از لنز‌های پرایم تله شاید برای خیلی‌ها چندان راحت و خوشایند نباشد و همواره یک لنز زوم را به پرایم ترجیح بدهند. متأسفانه، کانن و دیگر شرکت‌ها در حال حاضر لنز زوم تله‌ی باکیفتی برای دوربین‌های APS-C کانن تولید نمی‌کنند و استفاده از لنز‌های بسیار گران‌قیمت فول‌فریم بر روی بدنه‌های APS-C هم در اکثر مواقع باعث کاهش کیفیت می‌شود و در کل خیلی منطقی نیست. تنها لنز با کیفیت و با شارپنس بسیار خوبی که مخصوص دوربین‌های APS-C است لنز Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC APO OS HSM است که متأسفانه دیگر تولید نمی‌شود. اگر نوع دست‌دوم این لنز را پیدا کردید در خرید آن شک نکنید! عملکرد این لنز شبیه لنز دیگر سیگما، Sigma 18-35mm f/1.8 DC HSM Art، است و به طرز شگفت‌آوری در تمام فواصل کانونی و دیافراگم‌های مختلف بسیار شارپ است. البته، این لنز بسیار سنگین است و با 1350 گرم وزن، از دوربین شما سنگین‌تر خواهد بود. به همین دلیل، این لنز دارای حلقه‌ی اتصال به سه‌پایه است و احتمالا، در اکثر مواقع برای حمل راحت‌تر آن به یک سه‌پایه یا تک‌پایه نیاز‌ خواهید‌داشت.

نتیجه‌گیری

یکی از اولین قدم‌ها برای جدی‌تر شدن در عکاسی، کنارگذاشتن لنز کیت و خرید لنزی شارپ‌تر و با دهانه‌ی دیافراگم باز‌تر است. خوشبختانه، برای این‌کار لازم نیست لزوماً پول زیادی خرج کنید و با خرید لنز‌های پرایمی که کاملاً مقرون‌به‌صرفه هستند می‌توانید کیفیت عکس‌هایتان را به سطحی بالاتر ببرید. در این مطلب، با توجه به بودجه‌ی عکاسان تازه‌کار، لنز‌هایی در محدوده‌ی گسترده‌ای از فواصل کانونی، از سوپر واید تا تله، را معرفی کردم. با توجه به نوع کاربری مورد‌ نظرتان می‌توانید یک یا چند لنز معرفی‌شده در اینجا را برای ارتقای سطح کیفی و کسب تجربه‌ در گونه‌های مختلف عکاسی انتخاب‌کنید. با این حال، همیشه در نظر داشته‌باشید که تجهیزات عکاسی مرغوب (دوربین، لنز، فلاش، فیلتر و غیره) تنها یک بخش معادله‌ی رسیدن به عکس‌هایی باکیفیت و دیدنی است. طرف دیگر این معادله، مهارت و خلاقیت عکاس است که تا حد زیادی از راه مطالعه و کسب دانش فنی عکاسی حاصل می‌شود. هیچکدام از این دو نمی‌توانند به طور کامل جایگزین دیگری شوند و برای پیشرفت در عکاسی باید در هر دو زمینه پیشرفت کنید. خرید لنز‌های باکیفیت‌تر و شارپ‌تر از لنز کیت شما را در راه گرفتن عکس‌هایی بهتر یاری می‌کند؛ اما برای پیشرفت هرچه‌بیشتر، نیاز دارید تا دانش و مهارت عکاسی خود را نیز افزایش دهید.

 

 

 

 

3 نظرات
  1. سهیل می‌گوید

    متاسفانه اکثر ابزاری که تو بلاگ معرفی میشه تو فروشگاه ناموجوده …

  2. کوشا هادزاد می‌گوید

    سایت پیکسل در اوایل کار خیلی قوی و عالی پیش رفت ولی رفته رفته از تعداد محصولات و کیفیت خدماتش کم شد من روزانه سر میزدم برای اطلاعات و قیمت اجناس اما افرنگ دیجیتال به خوبی عمل کرده و من اکثر اوفات به اونجا یا سایت دیجی کالا سر میزنم

    مگر اینکه پیکسل اولیه بشید

    ممنون

  3. esmail می‌گوید

    با سلام خسته نباشید میخام دوربین تا رنج ۲ میلیون تا ۲و نیم خریداری کنم چه دوربینی رو معرفی میکنید؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.