رونمایی از Canon EOS 5DS & 5DS R

0 1,804

خوب هنوز یک هفته از پست قبلی من در مورد احتمال رونمایی از دوربین‌های شرکت کانن نمی‌گذرد که این شرکت از لشکری از دوربین‌های DSLR خود رونمایی کرد. این پیش گویی درست را نیز مدیون منافذ و نشتی‌های ساختار امنیتی دپارتمان‌های شرکت کانن هستیم که  ازلحاظ تعداد و ساختار دست‌کمی از پنیر سوئیسی ندارد. به هر جهت، کلی دوربین جدید فقط از کانن داریم که در مورد آن‌ها بنویسیم و بخوانیم. در این پست به دو دوربین جدید از سری EOS 5D می  پردازیم و در پست بعدی از دوربین‌های  M3، 750ِD و 760D می گوییم.

5d


دو دوربین Canon EOS 5DS و EOS 5DS R از سری دوربین‌های 5D معرفی شده است. این دو دوربین دارای مشخصات و ویژگی‌های مشترکی زیادی هستند. تفاوت عمده این دو در داشتن فیلتر پایین گذر (Low Pass Filter) برای 5DS و نداشتن این فیلتر برای 5DS R است. قیمت 5DS R حدود 200 دلار گران‌تر است. کسانی که به دنبال شارپنس بیشتر باشند، دوربین EOS 5DS R انتخاب مناسب تری خواهد بود. تفاوت دوربین در میزان شارپنس را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

lpf_cancelation_shot… و اما مشخصات اصلی
وجه تمایز عمده این  دوربین‌ها، تفکیک‌پذیری (Resolution) فوق‌العاده بالای آن‌ها – یعنی 6 / 50 میلیون پیکسل است. در حقیقت این دو دوربین دارای بالاترین مقدار تفکیک‌پذیری برای دوربین‌های فول فریم هستند – بالاترین در میان تمام دوربین‌های فول فریم ساخته‌شده. این‌طور به نظر می‌رسد که شرکت کانن به تکنولوژی جدیدی دست‌یافته و حسابی هم از این بابت ذوق کرده است. حساسیت (ISO)  دوربین‌ها از 100 تا 6400 بوده و تا 12800 قابل تقویت است. حسگر  دوربین‌ها از نوع CMOS  در اندازه فول فریم است. پردازشگر  دوربین‌ها نیز Dual DIGIC 6 است.

5ds_feature_01a

هر دو دوربین از حسگر نورسنج RGB/IR Metering با 150 هزار پیکسل استفاده می کنند. تعداد نقاط فوکوس  دوربین‌ها 61 عدد بوده که از این میان 41 نقطه حساس به خطوط عمودی و افقی هستند. سیستم فوکوس خودکار iTR را نیز نباید در لیست این دوربین‌ها نادیده گرفت. در جدول زیر می توانید تعداد نقاط فوکوس در هر دیافراگم را نیز دریابید.

5ds_feature_03a

مکانیزم کنترل آینه پیشرفت کرده  و از سیستم جدیدی برای رهاکردن شاتر استفاده می‌شود. در این سیستم جدید عکاس می‌تواند میزان زمان تأخیر شاتر (Shutter Release Time Lag) را تحت کنترل داشته و انتخاب کند. بدین ترتیب می‌توان میزان لرزش دوربین در اثر چکاندن شاتر را کنترل کرد.

5ds_feature_04a

مشخصه جدید دیگر، قابلیت ضد – نوسان (Anti – Flicker) برای نورهایی است که دارای تناوب در شدت روشنایی هستند. به عنوان مثال می‌توان به لامپ‌های فلورسنت اشاره کرد. دوربین به‌صورت خودکار فرکانس تناوب نور را دریافت کرده و شاتر را در لحظه ای رها می‌کند که میزان روشنایی نور به بیشترین مقدار خود رسیده باشد. بدین ترتیب نوردهی دقیق صورت گرفته و رنگ‌بندی تصویر به بهترین شکل ثبت می‌شود.

5ds_feature_05a
زمان‌سنج داخلی و Bulb timer برای سهولت بیش‌تر در عکس‌برداری پی‌درپی و تأخیر زمانی در این دوربین‌ها لحاظ شده است. این مشخصه برای عکاسان نجومی بسیار موردتوجه است.

5ds_feature_06a

چنانچه تفکیک‌پذیری به میزان 6 / 50 برای شما زیاد است، می‌توانید با مقدار برش 1.3x  معادل حسگر APS-H با  تفکیک‌پذیری 5 / 30 میلیون پیکسل یا با مقدار برش 1.6x معادل حسگر APS-C با تفکیک‌پذیری 6 / 19 میلیون پیکسل عکاسی کنید.

5ds_feature_07a
منظره یاب هوشمند این  دوربین‌ها قابلیت پوشش %100 میدان دید را داشته و کلیه امکانات لازم برای تنظیمات دوربین و تغییر حالت‌های عکاسی را در نشان می‌دهد.

5ds_feature_08a

با دوربین EOS 5DS و EOS 5DS R می‌توانید به‌صورت Full HD 30p فیلم‌برداری کنید. قابلیت Time Lapse از دیگر امکانات جدید ارائه‌شده در حالت فیلم‌برداری این  دوربین‌ها است. قابلیت عکاسی پی‌درپی تا 5 فریم بر ثانیه، صفحه‌نمایش 2 / 3 اینچی با زاویه دید 170 درجه ای و تعداد 000. 040. 1 نقطه از مشخصات دیگر این  دوربین‌ها است. صفحه‌نمایش  دوربین‌ها دارای پوشش مقاوم به بازتابش نورد بوده و در ساخت آن از مواد فوق‌العاده شفاف برای داشتن بیشترین مقدار روشنایی استفاده‌شده است.

5ds_feature_11a

بدنه  دوربین‌ها از آلیاژ منیزیم بوده و در برابر نفوذ گردوغبار و رطوبت مقاوم است. بر روی این دوربین های می توان از کارت های حافظه SD و CF استفاده کرد. ازلحاظ ارتباطی  دوربین‌ها مجهز به درگاه ارتباطی USB 3.0، HDMI و پورت میکروفن است. خبری هم GPS و Wi-Fi نیست. وزن دو دوربین با باتری 930 کیلوگرم است و قیمت بر اساس وب‌سایت کانن آمریکا 3699 دلار برای EOS 5DS و 3899 دلار برای EOS 5DS R است.

در زیر نیز می توانید نمونه تصاویر تهیه شده با این دوربین ها و کراپ 100% آن ها را ببنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.