بهترین دوربین‌های کامپکت ۲۰۲۴ +‌راهنمای خرید دوربین خانگی

0 6,272

در این متن به معرفی و بررسی بهترین دوربین‌های کامپکت خواهیم پرداخت. بسیاری از صاحبان دوربین‌های DSLR و یا بدون آینه در موقعیت‌های متعددی، نیاز به دوربینی بسیار کوچک‌تر و سبک‌تر خواهند داشت. البته این دوربین‌ها ازنظر قابلیت‌ها و کیفیت تصویر قادر به رقابت با یک دوربین عکاسی حرفه‌ای نیستند؛ اما می‌توان آن‌ها را در جیب به‌آسانی حمل کرد و عکس‌های قابل قبولی نیز همراهشان به ثبت رساند. اما اگر وزن و اندازه دوربین‌ها برایتان مسئله تعیین‌کننده‌ای در انتخاب دوربین نیست و می‌خواهید هنر عکاسی را شروع کنید، خرید یک دوربین با قابلیت تعویض لنز می‌تواند گزینه بهتری باشد. همچنین اگر بازه قیمت دوربین‌های کامپکت برایتان این نوع دوربین‌ها را به انتخاب پیش رو تبدیل کرده است، پیشنهاد می‌کنیم که در مورد دوربین‌های دست‌دوم نیز فکر کنید. یک نکته دیگر اما حائز اهمیت: اگر گوشی هوشمند بالا رده دارید، ممکن است قابلیت‌های عکاسی و فیلم‌برداری گوشی شما در مقایسه با بسیاری از دوربین‌های کامپکت، برتری داشته باشد.

به‌ نظر بسیاری از افراد، مدل‌های مختلف دوربین‌های خانگی یا کامپکت تفاوت چندانی باهم ندارند، اما این دوربین‌ها علاوه بر اینکه در قابلیت‌هایی که در اختیار کاربر گذاشته‌اند باهم متفاوت‌اند، دو تفاوت کلی نیز با هم دارند که به اختصار به توضیح این تفاوت‌ها می‌پردازیم. بعضی از دوربین‌های کامپکت فاقد منظره‌یاب هستند، برای کسانی که به عکاسی با گوشی‌های هوشمند عادت دارند، عدم وجود منظره‌یاب احتمالاً مسئله مهمی نباشد، اما بسیاری از عکاسان به مشاهده کادر از منظره‌یاب وابسته هستند. تفاوت اصلی دیگر دوربین‌های کامپکت با یکدیگر در لنز نصب شده بر روی آن‌هاست. به‌واسطه عدم امکان تغییر لنز در دوربین‌های کامپکت، هرچه لنزی که بر روی آن‌ها قرار گرفته دامنه فاصله کانونی گسترده‌تری را داشته باشد، کاربران عدم امکان تعویض لنز را کمتر احساس خواهند کرد. البته ناگفته نماند که ثابت بودن فاصله کانونی و یا به‌عبارت‌دیگر فیکس بودن لنز برای بسیاری از کاربران جذاب است.

فهرست بهترین دوربین‌های کامپکت

دوربین فوجی‌فیلم X100V

دوربین کامپکت فوجی X100V

مشخصات

  • سنسور:  APS-C
  • تعداد مگاپیکسل: ۲۴.۳ مگاپیکسل
  • لنز: ۲۳ میلی‌متری با دیافراگم f/2
  • نمایشگر: ۳ اینچی با امکان تغییر زاویه در محور تیلت و وضوح ۱۶۲۰۰۰۰ نقطه‌ای
  • منظره‌یاب: هیبریدی اپتیکال/الکترونیک
  • حداکثر سرعت عکاسی پی‌درپی: ۱۱ فریم بر ثانیه
  • حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری: 4K UHD

نقاط قوت:

قیمت بالا

لنز فیکس (عدم وجود زوم اپتیکال)

دوربین فوجی‌فیلم مدل X100V یک دوربین کامپکت با ظاهری کلاسیک و جذاب است. بر روی این دوربین یک لنز جدید که وضوح بالاتری نسبت به نسخه‌های قبلی این دوربین دارد، قرار گرفته است. این دوربین دارای نمایشگر با امکان تغییر زاویه در محور تیلت (خم شدن به بالا و پایین) دارد که امکان عکاسی در زاویه‌های سخت را فراهم کرده است. سیستم فوکوس خودکار جدید و امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K از دیگر ویژگی‌های اصلی این دوربین هستند.

دوربین X100V فوجی دارای دکمه‌های کنترلی برای تغییر گشودگی دیافراگم، سرعت شاتر و حساسیت ایزو است که این قابلیت‌های کنترلی موجب محبوبیت این دوربین در بین کاربران حرفه‌ای شده است. این دوربین مجهز به منظره‌یاب هیبریدی اپتیکال/الکترونیک است که دید واضح و بدون تأخیری را در اختیار می‌گذارد.

دوربین سونی ZV-1

دوربین کامپکت سونی ZV-1

مشخصات:

  • سنسور: ۱ اینچی
  • تعداد مگاپیکسل: ۲۰.۱ مگاپیکسل
  • لنز: ۷۰-۲۴ میلی‌متری با دیافراگم f/1.8-2.8
  • نمایشگر:‌ ۳ اینچی چرخان با وضوح ۸۲۱ هزار نقطه‌ای
  • حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری: 4K
  • پورت میکروفون: دارد

نقاط قوت:

فوکوس خودکار بسیار سریع

بادگیر میکروفون

نمایشگر چرخان

نقاط ضعف:

عدم وجود منظره‌یاب

دوربین ZV-1 سونی به‌صورت اختصاصی برای ولاگرها تولید شده است. در صورت تجربه کار با دوربین‎‎های سری RX100 ممکن است اولین باری که این دوربین را در دست می‌گیرید، برایتان شباهت بسیاری با این سری از دوربین‌ها داشته باشد. البته دوربین ZV-1 در قسمت لنز و سنسور همانند دوربین RX100 است، اما در مقایسه این دو دوربین متوجه این موضوع خواهید شد که دوربین ZV-1 در قابلیت‌های کنترلی، نمایشگر پشتی و بدنه به دوربین RX100 برتری دارد. این دوربین دارای لنزی با فاصله کانونی متغیر و محبوب ۷۰-۲۴ میلی‌متری و دیافراگم f/1.8 – f/2.8 است.

این دوربین دارای تثبیت‌کننده تصویر SteadyShot و سیستم فوکوس خودکار بسیار سریع و قابل اعتماد است. به‌موجب وجود نمایشگر چرخان می‌توان به‌صورت سلفی همراه با این دوربین به عکاسی و فیلم‌برداری پرداخت. امکان اتصال بادگیر که به همراه محصول عرضه شده است را به همراه دارد که کیفیت ضبط صدا با میکروفون داخلی را حتی در محیط بیرون را تضمین می‌کند. برخلاف دوربین RX100، این دوربین فاقد منظره‌یاب است، اما در عکاسی و به‌صورت ویژه در فیلم‌برداری، خروجی باکیفیتی را در اختیار می‌گذارد.

دوربین کانن PowerShot G1 X Mark III

دوربین کامپکت کانن G1 X Mark III

مشخصات:

  • سنسور: APS-C
  • تعداد مگاپیکسل: ۲۴.۲
  • لنز: ۷۲-۲۴ میلی‌متری با دیافراگم f/2.8-5.6
  • نمایشگر: ۳ اینچی چرخان با وضوح ۱.۰۴ میلیون نقطه‌ای
  • منظره‌یاب: الکترونیک
  • حداکثر سرعت عکاسی پی‌درپی: ۷ فریم بر ثانیه
  • حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری: FHD

نقاط قوت:

اندازه بسیار جمع‌وجور با توجه به اندازه سنسور

کیفیت تصویر عالی

زوم ۳ برابری کارآمد

نقاط ضعف:

محدودیت گشودگی دیافراگم به f/5.6 در هنگام استفاده از حداکثر زوم

عدم امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K

دوربین کانن G1 X Mark III قیمت نسبتاً بالایی دارد، اما می‌توان آن را یک دوربین DSLR در اندازه جمع‌وجور دانست. این دوربین دارای سنسور ۲۴ مگاپیکسلی APS-C مشابهی با دوربین EOS 80D است. یک لنز با فاصله کانونی کارآمد ۷۰-۲۴ میلی‌متری بر روی این دوربین قرار گرفته است که به‌واسطه قابلیت جمع شدن آن در داخل دوربین، می‌توان آن را در جیب حمل کرد. متأسفانه گشودگی دیافراگم لنز این دوربین در بازه زوم ثابت نمی‌ماند، به بیان کامل‌تر گشودگی دیافراگم لنز این دوربین در فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری در بازترین حالت یعنی f/2.8 و در فاصله ۷۲ میلی‌متری بر روی f/2.6 قرار می‌گیرد.

دوربین G1 X Mark III قادر به فیلم‌برداری با رزولوشن 4K نیست، اما قابلیت‌های دیگری که این دوربین به همراه دارد، موجب چشم‌پوشی از این موضوع خواهد شد. این دوربین قادر است در حالت پی‌درپی با سرعت ۷ فریم بر ثانیه به عکاسی بپردازد و دارای wifi است که امکان انتقال تصاویر بدون اتصال سیم را در اختیار گذاشته است.

دوربین سونی RX 100 Mark VII

دوربین کامپکت سونی RX100 Mark VII
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

مشخصات:

سنسور: ۱ اینچی RS CMOS

تعداد مگاپیکسل: ۲۰.۱ مگاپیکسل

لنز: ۷۲-۹ میلی‌متری با دیافراگم f/2.8-4.5 (فاصله کانونی معادل: ۲۰۰-۲۴ میلی‌متری)

نمایشگر: ۳ اینچی با قابلیت تغییر زاویه در محور تیلت و وضوح ۹۲۱ هزار نقطه‌ای

منظره‌یاب: الکترونیک با وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای

حداکثر سرعت عکاسی پی‌درپی: ۲۰ فریم بر ثانیه (۹۰ فریم بر ثانیه در حالت Short Burst Mode)

حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری: 4K UHD

نقاط قوت:

سرعت بسیار بالا در عکاسی

فوکوس خودکار سریع و با تکنولوژی جدید

فیلم‌برداری با رزولوشن 4K

نقاط ضعف:

دکمه‌های کنترلی کوچک

دوربین RX100 VII دارای یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی ۱ اینچی است. بر روی این دوربین همچنین یک لنز زایس با فاصله کانونی معادل ۲۰۰-۲۴ میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/2.8-4.5 قرار گرفته که با توجه به فاصله کانونی گسترده آن، موجب عدم احساس ناممکن بودن تعویض لنز در این دوربین شده است.

وضوح بالا، سرعت بسیار بالا در حالت عکاسی پی‌درپی، فوکوس خودکار با عملکرد عالی و امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K، این دوربین را تبدیل به یکی از بهترین دوربین‌های کامپکت هم برای عکاسی و هم برای فیلم‌برداری کرده است.

دوربین نیکون Coolpix P1000

دوربین نیکون P1000

مشخصات:

  • سنسور:  اینچی CMOS
  • تعداد مگاپیکسل: ۱۶ مگاپیکسل
  • لنز: ۵۳۹-۴.۵ میلی‌متری (فاصله کانونی معادل: ۳۰۰۰-۲۴ میلی‌متر)
  • نمایشگر: ۳.۲ اینچی چرخان با وضوح ۹۲۱ هزار نقطه‌ای
  • منظره‌یاب: الکترونیک با وضوح ۲.۳۶ میلیون نقطه‌ای
  • حداکثر سرعت عکاسی پی‌درپی: ۷ فریم بر ثانیه
  • حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری: 4K UHD
  • اتصالات: Wi-Fi و بلوتوث

نقاط قوت

زوم اپتیکال ۱۲۵ برابری

دامنه بزرگنمایی حیرت آور

منظره‌یاب خوب

تثبیت کننده تصویر عالی

فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و عکاسی در فرمت RAW

نقاط ضعف:

کیفیت تصویر متوسط

عملکرد ضعیف در شرایط نوری ضعیف

اندازه بزرگ و وزن سنگین

عملکرد همراه با اشکال فوکوس خودکار و تثبیت کننده تصویر در بزرگنمایی بالا

دوربین نیکون Coolpix p1000 به‌واسطه عدم امکان تعویض لنز، یک دوربین کامپکت محسوب می‌شود. در حقیقت وجود لنز زوم با فاصله کانونی متغیر ۳۰۰-۲۴ میلی‌متری و دیافراگم متغیر f/2.8-8، اصلی‌ترین خصوصیت این دوربین است. این دوربین همچنین دارای تثبیت کننده تصویر از نوع lens-shift است که در هنگام استفاده از فاصله کانونی بلند، کارآمد خواهد بود.

پشت لنز این دوربین یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی وجود دارد که برخلاف ظاهر شبیه به دوربین‌های DSLR، ابعادی در حدود سنسورهای موجود در دوربین‌های گوشی‌های هوشمند، دارد. امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه نیز در اختیار کاربران این دوربین است. در تنظیمات این دوربین حدود ۲۰ فیلتر وجود دارد، همچنین حالت‌های خودکار و نیمه‌خودکار خاصی برای عکاسی از سوژه‌هایی که با ما فاصله طولانی دارند، مانند حالت عکاسی از ماه و یا پرندگان نیز در این دوربین وجود دارد.

 

منبع digitalcameraworld
نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.