دانشمندان در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار از یک سیاه‌چاله عکس خواهند گرفت

0 1,434

یکی از اتفاقات جالب در دنیای عکاسی و فیزیک نجومی در سال ۲۰۱۷ این است که دانشمندان قصد دارند برای اولین بار از افق رویداد یک سیاه‌چاله عکس بگیرند. افق رویداد نام ناحیه‌ای از سیاه‌چاله است که از آن برگشتی وجود ندارد و حتی نور نیز نمی‌تواند از آن فرار کند.

این پروژه Event Horizon Telescope نام دارد و در آن از ۹ تلسکوپ رادیویی در نقاط مختلف جهان استفاده خواهد شد. این تلسکوپ‌های رادیویی به سمت Sagittarius A در مرکز کهکشان راه‌ شیری با فاصله‌ی ۲۵ هزار سال نوری از زمین تنظیم خواهند شد.

دانشمندان این پروژه اظهار داشته‌اند که محاسبات و آماده‌سازی‌ها انجام شده‌اند و در اوایل سال ۲۰۱۷ شاهد این اتفاق تاریخی خواهیم بود.

یکی از دانشمندان این پروژه بیان کرده است که ثبت این عکس با چالش‌های زیادی روبرو است، زیرا این سیاه‌چاله در آسمان بسیار کوچک است. با وجود این‌که کل کهکشان ما به دور آن می‌چرخد، ولی افق رویداد Sagittarius A تنها ۲۴ میلیون کیلومتر قطر دارد، یعنی ۱۷ برابر خورشید. از آنجایی که فاصله‌ی آن از زمین بسیار زیاد است، عکاسی از آن مشابه عکاسی از یک CD بر روی سطح ماه خواهد بود!

خوب این عکس در نهایت چه ظاهری خواهد داشت؟ دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که مانند یک حلقه‌ی نور به دور یک دایره‌ی سیاه خواهد بود.

عکس زیر تحت نظر متخصص فیزیک نجومی، Kip Thorne و با استفاده از کامپیوتر برای فیلم Interstellar ساخته شد و یکی از دقیق‌ترین بازسازی‌های کامپیوتری از ظاهر یک سیاه‌چاله به شمار می‌رود:

دانشمندان می‌گویند که یک عکس واقعی از سیاه‌چاله گامی بزرگ در مطالعه‌ی نظریه‌ی نسبیت عام انیشتین خواهد بود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.