سنسور Back Side-Illuminated چیست؟

0 2,397

 

امروزه در هنگام خرید دوربین‌ها بیشتر از اینکه به دنبال توانایی ثبت مگاپیکسل بالاتر باشیم، به دنبال توانایی ثبت بهتر و دقیق‌تر تصاویر هستیم. قابلیتی که سازندگان با معرفی و استفاده از تکنولوژی‌های خاص در محصولات خود سعی در ارائه آن دارند. شاید نام نوع خاصی از سنسورها بنام BACK SIDE-ILLUMINATED را شنیده باشید و این سؤال برای شما پیش‌آمده باشد که تفاوت این سنسورها با سنسورهای دیگر در چیست؟

سنسوری که سازندگانش مدعی هستند تصویربرداری دیجیتال را درزمینهٔ افزایش کیفیت و کاهش نویز یک گام به جلو برده. وجه تمایز سنسور BACK SIDE-ILLUMINATED یا (BSI) قابلیت جذب مقدار نور بیشتر از کل نور تابیده‌شده به سطحش است. این قابلیت موجب کاهش نویز در تصویر نهایی و قابلیت تصویربرداری بهتر در شرایط کم نورتر است.

TS560x560

هر سنسور از میلیون‌ها بخش چیده شده در کنار هم یا همان پیکسل ساخته شده است. در مقابل هر یک از پیکسل‌ها یک عدسی، در پشت آن بخش جذب‌کننده نور و در میان آن دو یک مدار فلزی قرار دارد که پیکسل‌ها را به یکدیگر و دیگر بخش‌ها مرتبط می‌سازد؛ یعنی در سنسورهای معمولی بین لنزها و بخش جاذب نور یک بخش رسانا شامل ترانزیستورها قرار دارد و این یعنی نور پس از برخورد به پیکسل‌ها باید از میان بخش رسانا که حتی مانع رسیدن بخشی از نور به مقصد می‌شود، عبور کند.

اما در سنسورهای BACK SIDE-ILLUMINATED ترانزیستورها به بخش پشتی منتقل‌شده‌اند. به همین سادگی!

ZTECH_MOUNTSHIELDLENS

تأثیر این فناوری پیشرفته و پیچیده که تشریح کلیات آن بسیار ساده است، بیشتر در دوربین‌هایی با سنسور کوچک‌تر و مگاپیکسل بالاتر مشخص می‌شود. این نوع سنسور در بسیاری از دوربین‌های ارزان و کوچک مثل PENTAX سری Q، بسیاری از دوربین‌های حرفه‌ای سونی، در iPhone 4S به‌عنوان یکی از اولین تلفن‌های همراه دارای این نوع سنسور و حتی در دوربین N1X سامسونگ به‌عنوان اولین دوربین دارای سنسور BSI APS-C، به‌کاررفته.
تأثیر استفاده از این فناوری در سنسور دوربین گوشی‌های آیفون در تصویر زیر کاملاً مشهود است:

iphone bsi

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.