معرفی دوربین آلپا 12FPS

0 1,542

این متن به بررسی دوربین آلپا ‌12FPS خواهد پرداخت،‌ دوربینی بدون آینه، با امکان فوکوس الکترونیک با لنزهای فوکوس خودکار هاسلبلاد،‌مامیا، فیزوان،کنتاکس ۶۴۵،‌ نیکون، کانن، سینار hy6 و … ! البته بدیهی است که این دوربین با بسیاری از لنزهای رودنشتوک و اشنایدر ساخته برای آلپا نیز سازگار است.

دوربین آلپا  12FPS شاید شگفت‌انگیزترین دوربین قطع متوسط بدون آینه برای بک‌های دیجیتال باشد. در این دوربین شاتر کانونی الکترونیکی یکپارچه‌ای تعبیه شده است که لرزش بسیار کمی در هنگام عکاسی ایجاد می‌کند. سریعترین سرعت شاتر این دوربین 4000/1 ثانیه است که به مراتب سریع‌تر از شاترهای میان‌لنز عمل می­‌کند. همچنین با این دوربین می‌توانید از شاترهای مکانیکی و الکترونیکی میان‌لنز نیز استفاده کنید که امکان هم‌زمانی سریع با فلاش را فراهم می‌آورد. چنین تمهیدی سبب می‌شود که بتوان طیف گسترده‌ای از لنزهای جدید و قدیمی سازندگان مختلف را با آلپا 12FPS به کار گرفت که به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند از ویژگی‌های مرتبط و مشخصه‌های خاص هر لنز به طور مجزا استفاده کند. مبدل های دقیق آلپا- که به منظور سازگاری با لنزهای مختلف همواره بر تنوع آن ها افزوده می‌شود- سبب می‌شوند که  FPS بتواند در حوزه‌های متنوع عکاسی مورد استفاده قرار گیرد. برخی از این مبدل‌ها قابلیت تنظیم دارند و برخی از آن‌ها تنها اتصال لنز به بدنه را امکان‌پذیر می‌کنند. می‌توان گفت اکنون دوربینی ساخته شده است که می‌تواند در بالاترین سطح کیفیت در موقعیت‌های مختلف عکاسی به کار گرفته شود؛ از عکاسی ماکرو تا منظره، از کپی‌برداری تا معماری و از عکاسی خبری تا کارهای استودیویی.

علاوه بر خصوصیات و ویژگی‌های استثنایی آلپا FPS ، چیزهایی هستند که ممکن است هریک از آن ها به تنهایی و یا در ترکیب با یکدیگر منحصر به فرد باشند؛ از قبیل کنترل دیافراگم الکترونیک، ریموت کنترل، برکتینگ نوری گسترده، نوردهی مضاعف، رابط کاربری ساده، برنامه‌ریزی انعطاف پذیر، گسترش مداوم کاربردها به واسطه به روز رسانی‌های این دوربین و بسیاری ویژگی‌های دیگر. در گذشته نه چندان دور، عکاسان تنها می‌توانستند دوربینی با چنین امکاناتی را در رویاهایشان جست‌وجو کنند. اما این رویا اکنون با آلپا 12FPS به حقیقت پیوسته است.

000420001812

برای تنظیم کادر در هنگام عکاسی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. بدین منظور امکان استفاده از شیشه مات، استفاده از پخش زنده بک دیجیتال، منظره‌یاب کلاسیک اپتیکی 120 درجه، منظره‌یاب دیجیتال با استفاده از گوشی iPhone به همراه نگه دارنده آلپا SDH ( نگهدارنده هوشمند دستگاه) و  برنامه eFinder و همچنین منظره‌یاب‌های اپتیکی دیگر سازنگان وجود دارد که استفاده از این دوربین در شرایط مختلف را میسر می‌سازد.

این دوربین، همانند دیگر دوربین‌های سری 12، با لنزهای متنوعی از سازندگانی همچون اشنایدر، رودنشتوک سازگار است که آلپا مبدلهای ویژه ای برای هر یک از این لنزها در اختیارتان قرار می‌دهد. البته به دلیل قرارگیری شاتر کانونی امکان استفاده از لنزهایی با فاصله کانونی بسیار کم (مانند 23 م‌م) دیگر وجود ندارد در عوض امکان استفاده از لنزهای بدون شاتر فراهم آمده است. بدین ترتیب می‌توانید از لنزهایی مانند زایس، هاسلبلاد،کنتاکس، لایکا، نیکون، کانن و … بر روی این دوربین بهره ببرید. آلپا مبدل‌هایی در اختیارتان قرار می‌دهد که فوکوس الکترونیکی و نورسنجی را نیز با بسیاری از این لنزها امکان‌پذیر می‌کند، برای مثال می‌توانید از لنز فیش‌آی یا لنزهای تیلت/شیفت دوربین‌های انعکاسی نیز استفاده کنید. به علاوه امکان اتصال این دوربین به دیگر دوربین‌های آلپا و به واسطه آن استفاده از حرکات دوربین نیز امکان‌پذیر است.

9

آلپا FPS به دلیل عدم امکان حرکت لنز نسبت به دوربین، کارکردی مشابه با دوربین‌های قطع متوسط است. بدین‌ترتیب انتظار می‌رود تمامی زمینه‌های عکاسی که به سرعت عمل زیادی نیاز ندارند را بتوان برای این دوربین نیز برشمرد. اما بی‌شک با وجود امکان استفاده از لنزهای متنوع و شاتر فوق‌العاده این دوربین، انتظار می‌رود با این دوربین بتوان تصاویری فراتر از دوربین‌های معمول را نیز به ثبت رساند.

ابعاد و وزن این دوربین به استفاده آن در خارج از استودیو بسیار کمک می‌کند. از این رو انتظار می‌رود منظره‌نگاری و عکاسی معماری یکی از مهم‌ترین زمینه‌های کارکردی این دوربین باشد. امکان استفاده از مبدل‌های تیلت/سوینگ بر روی بسیاری از لنزهای آلپا و البته امکان استفاده از حرکات دوربین با استفاده از لنزهای تیلت/شیفت یا استفاده از این دوربین به همراه دیگر دوربین‌های آلپا، این دوربین را برای منظره‌نگاری و عکاسی معماری به مراتب قدرت‌مند‌تر می‌سازد. برای مثال امکان استفاده از لنز تیلت شیفت 24م‌م و حتی لنز 17م‌م کانن بر روی دوربین وجود دارد.

از دیگر زمینه‌های کاربردی که این دوربین در آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کپی برداری است. در کپی‌برداری‌های مهم از قبیل کپی‌برداری آثار هنری (به خصوص نقاشی‌ها و دست‌نوشته‌ها)،‌ دقت و کیفیت، اساسی‌ترین پارامترهای تصویر خوب به حساب می‌آیند. چرا که در آن آرشیو با کیفیت، مهم‌ترین هدف به شمار می‌رود. به دلیل وجود شاتر کانونی، امکان  استفاده از لنزهای مختلف بر روی این دوربین وجود دارد که می‌تواند در کپی‌برداری و تصاویر ماکروی با بزرگنمایی بسیار زیاد، تعیین کننده باشد.

اما همان‌طور که اشاره شد، این دوربین همانند دوربین‌های قطع متوسط اس‌ال‌آر قابلیت استفاده در زمینه هایی از قبیل عکاسی پرتره،‌ عکاسی از فضای داخلی، عکاسی خودرو و …  نیز را نیز دارد.

00111100087217mm canon003299

 

مشخصات فنی:

ابعاد بدنه دوربین

طول: 205 م م، عرض: 115 م م، عمق: 35 م م

وزن بدنه دوربین

از حدود 750 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

وزن دوربین آ­ماده استفاده

از حدود 1800 گرم (وابسته به متعلقات دوربین)

حرکات

حرکات در خود دوربین تعبیه نشده است اما بسته به لنز، مبدل یا اتصال به بدنه های دیگرِ آلپا 12 که قابلیت شیفت دارند، حرکات امکان پذیر خواهد شد. همچنین با مبدل های مناسب، حرکات تیلت و سویینگ تا 5 درجه امکان پذیر است.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.