عکاسی و صرافی

1 1,546

قیمت ارز در روزهای اخیر نوسان‌های چشمگیری دارد. این نوسان‌ها موجب نگرانی بعضی از کسانی که می‌خواهند خریدکنند، می‌شود. خیلی از مشتری‌ها در فروشگاه از ما می‌پرسند: «قیمت ارز پایین آمده؟ باید خرید کرد یا نه؟ قیمت‌ کالا پایین نرفته است؟». خریدکردن بر اساس نیاز صورت می‌گیرد، نه براساس نوسانات بازار ارز. برای همین پاسخ‌دادن به این سوال آسان نیست. ما معمولا به مشتری می‌گوییم که به نیازش توجه کند نه قیمت ارز، چون معلوم نیست که فردا وضع قیمت ارز چه گونه باشد.

قیمت کالا در زمان اوج‌گیری قیمت ارز به سرعت بالا می‌رود، اما هنگام پایین رفتن چنین نیست. یعنی اگر قیمت دلار در یک روز دویست تومان صعود کند، عرضه‌کنندگان عمده معمولا یا نمی‌فروشند یا قیمت‌های‌شان را بالا می‌برند. نمی‌شود به آن‌ها ایراد گرفت، زیرا اختلاف قیمت به جیب‌شان واریز نمی‌شود بلکه صرف جایگزین کردن کالا می‌شود. پس وقتی که قیمت پایین می‌آید طبیعتا اثر فوری بر جنس قبلا خریده شده ندارد. دوربینی که الان به مشتری عرضه می‌شود با ارز گران دیروز خریداری شده است، نه ارزی که امروز ناگهان دچار افت قیمت شده.

حالا یک معما وجود دارد: چطور بعضی فروشندگان و فروشگاه‌ها هنگام پایین آمدن قیمت دلار، قیمت کالا را کاهش می‌دهند؟ دو حالت وجود دارد: یا خرید خیلی قدیم دارند یا بر اساس نیاز فوری به پول یا ترس از افت قیمت کالا در آینده نزدیک، ضرر می‌دهند.

1 نظر
  1. […] چند ماه پیش یادداشتی در وبلاگ نوشتیم با عنوان عکاسی و صرافی، در آن خدمت دوستان گوشزد کردیم که به نیاز خود توجه […]

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.