بررسی دقیق لنز‌های 70-200mm F2.8E و PC 19mm نیکون

نیکون به تازگی از دو لنز جدید خود، AF-S Nikkor 70-200mm F2.8E و PC Nikkor 19mm رونمایی کرد. کارشناسان این شانس را داشته‌اند که این دو لنز را در نمایشگاه Photo plus نیویورک در دست بگیرند و مورد بررسی قرار دهند. در ادامه این مطلب خصوصیات این دو لنز را زیر ذره‌بین قرار داده و به اختصار، ویژگی‌های آن‌ها شرح می‌دهیم.

bsb_9681_processed

AF-S Nikkor 70-200mm F2.8E سومین تلاش نیکون در طراحی لنز‌های 200-70 میلی‌متری است. در طراحی اپتیکی این لنز بازنگری کلی شده است و همچنین پوشش fluorine سطح المان‌های ابتدایی و انتهایی لنز را پوشانده است. این لنز زوم تله، نسب به نمونه قبلی خود ۱۰۰ گرم سبک‌تر است و قطر آن نیز چند میلی‌متر کاهش یافته است. به لطف قرارگیری‌ المان‌ها در ساختار جدید، مرکز ثقل لنز به سمت مانت نزدیک‌تر شده است که در نتیجه آن کنترل و در دست گرفتن ‌لنز و دوربین را نسبت به نمونه قبلی بسیار راحت‌تر کرده است.

bsb_9683_processed

این لنز جدید از ۲۲ المان مختلف تشکیل شده است که از میان آن‌ها می‌توان به ۶ المان ED، یک المان fluorine و یک المان HRI (کاهش تفرق) اشاره کرد. همان طور که از نیکون انتظار می‌رود لنز حرفه‌ای Nikkor 70-200mm در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار از مقاومت بالایی برخوردار است و برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به بدنه از یک واشر پلاستیکی که دور مانت قرار می‌گیرد، بهره می‌گیرد.

bsb_9687_processed

حرف E در نام تجاری لنز جدید تله نیکون نشان‌گر آن است که این لنز برای کنترل دیافراگم به یک سیستم الکترونیکی مجهز است. اگر چه که اکثر لنز‌های نیکون در حال حاضر از یک کنترل‌کننده مکانیکی برای تنظیم دهانه دیافراگم استفاده می‌کنند ولی به لطف این کنترل‌کننده الکترونیکی تنظیم دیافراگم بسیار سریع‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌پذیرد. این ویژگی هنگام فوکوس در فیلم‌برداری بسیار مهم است، بنابراین AF-S Nikkor 70-200mm F2.8E می‌تواند به یک انتخاب منطقی برای تصویر‌برداران نیز بدل شود. از دیگر ویژگی‌های این لنز می‌توان به کاهش کمینه فاصله فوکوس آن به ۱.۱ متر نسبت به دو نمونه قبلی اشاره کرد.

bsb_9692_processed

بنا بر ادعای مسئولان نیکون در آخرین نمونه لنز تله‌ی 70-200 NIKKOR، سیستم لرزشگیر پیشرفت قابل توجهی داشته است و این لنز قادر است تا تکان‌های حاصل از لرزش دست و دوربین را تا ۴ استاپ سرعت شاتر کاهش دهد.

bsb_9705_processed

در طرف مقابل نیکون هم‌زمان با نسل سوم لنز‌های 70-200 NIKKOR از یک لنز کنترل پرسپکتیو ۱۹ میلی‌متری نیز رونمایی کرد. PC Nikkor 19mm F4E ED احتمالاً برای پاسخگویی به نیاز‌های عکاسان و معماران طراحی شده است که ترجیح می‌دهند پرسپکتیو را در عکس‌های خود هنگام عکس‌برداری اصلاح کنند.

bsb_9708_processed

این لنز واید زاویه دیدی معادل ۹۷ درجه را پوشش می‌دهد و قادر است که ۱۲ میلی‌متر به دو طرف شیفت کند یا ۷.۵ درجه تغییر زاویه دهد. بر خلاف‌های دیگر لنز‌های PC تیلت این لنز به طور مستقل از شیفت قابل چرخش است و می‌توان تیلت را نسبت به شیفت در دو صورت عمودی و موازی تنظیم کرد.

bsb_9714_processed

 

ویژگی‌ای که این لنز را از لحاظ ظاهری منحصر به فرد می‌کند المان ابتدای لنز می‌باشد که بسیار محدب است. در ساختار اپتیکی این لنز از سه المان ED و دو المان asphericsal استفاده شده است به علاوه این که یک لایه نانوکریستال سطح المان‌های لنز را پوشانده است.

bsb_9711_processed

کمینه فاصله فوکوس در این لنز واید چیزی در حدود ۲۵ سانتی‌متر است؛ و همان گونه که از یک لنز کنترل پرسپکتیو انتظار می‌رود تنظیم فوکوس به صورت دستی و با استفاده از یک رینگ روان و خوش‌دست صورت می‌گیرد ولی بر خلاف دیگر لنز‌های PC نیکون میزان بازشدگی دهانه دیافراگم به صورت الکترونیکی و از بدنه دوربین کنترل می‌شود.

bsb_9719_processed

این لنز نیز در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار از مقاومت بالایی برخوردار است و برای جلوگیری از ورود گردوخاک به بدنه دوربین دور مانت فلزی آن یک واشر پلاستیکی در نظر گرفته شده است. هر دوی‌ این لنزها در ماه آینده وارد بازارهای جهانی می‌شود.

 

 

 

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.