راهنمای خرید: 5D Mark III یا 6D

15 5,302

در این مقاله به مقایسه‌ی دو دوربین فول فریم کانن، 5D Mark III و 6D، می‌پردازم تا معلوم شود کدام‌یک در حال حاضر ارزش خرید بیشتری دارند. البته واضح است که انتظارات و کارکردهای موردنیاز ما است که تعیین می‌کند کدام دوربین برایمان مناسب است و بررسی هر دوربینی بدون در نظر گرفتن موارد استفاده از آن توجیه کمی دارد. بنابراین در اینجا هم ضمن بررسی این دو دوربین به ویژگی کسانی که می‌توانند مشتری احتمالی آن‌ها باشند می‌پردازم و در پایان بر اساس مقایسه‌ی بین این دو دوربین پیشنهاد‌هایی برای خرید یک فول فریم ارزان‌قیمت خواهم داشت. پس اگر قصد خرید یک دوربین فول فریم را دارید و مخصوصاً برای انتخاب بین این دو دوربین کانن مردد هستید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

در سپتامبر سال 2012 بود که نیکون فول فریم جدید خود، D600، را معرفی کرد و بعد از کمتر از یک هفته، رقیب همیشگی، کانن، هم فول فریم جدید خود، 6D، را معرفی کرد و با ارائه‌ی این دو دوربین، بازار جدیدی با عنوان بازار فول فریم‌های سطح مبتدی به وجود آمد. دوربین 6D را می‌توان برادر کوچک‌تر 5D mark III دانست که خیلی ارزان‌تر (در حال حاضر، تقریباً 1000 دلار ارزان‌تر، چیزی کمتر از دو سوم قیمت 5D III) از آن است. دوربین 5D در میان علاقه‌مندان به فیلمبرداری با دوربین‌های DSLR از جایگاه بالایی برخوردار است و تا مدت‌ها بهترین و ارزان‌ترین وسیله برای ضبط تصاویر HD و باکیفیت سینمایی به شمار می‌رفت. بنابراین در مقایسه و بررسی این دو دوربین بخش مجزایی را به امکانات فیلمبرداری اختصاص داده‌ام. مثل همیشه، برای سهولت و سرعت مقایسه دو دوربین، ویژگی‌های بارز و مهم هر دو را در جدول زیر آورده‌ام.

[styled_table]

مشخصات 5D Mark III 6D
سنسور تصویر  22.3مگاپیکسل  20.2مگاپیکسل
دامنه ی ISO 100-25600 100-25600
سرعت شاتر 30 تا 1/8000 ثانیه 30 تا 1/4000 ثانیه
سیستم فوکوس خودکار 61 نقطه ای (41 نقطه از نوع cross-type) 11 نقطه ای (نقطه وسط از نوع cross-type در حساسیت -3EV)
سرعت عکاسی پیاپی 6 فریم در ثانیه 4.5 فریم در ثانیه
حافظه دارای دو اسلات، CF و SD دارای یک اسلات SD
فیلتر Low pass دارد دارد
جک هدفون دارد ندارد
خروجی غیر فشرده HDMI دارد ندارد
حداکثر رزولوشن فیلم Full HD 1920 x 1080

(30, 25, 24 FPS)

Full HD 1920 x 1080

(30, 25, 24 FPS)

رابط USB USB 2.0 USB 2.0
نمایشگر 3.2 اینچی (1.04 میلیون نقطه ای) 3 اینچی (1.04 میلیون نقطه ای)
پردازنده تصویر DIGIC 5+ DIGIC 5+
Wifi  و GPS داخلی ندارد دارد
وزن 860 گرم 680 گرم

[/styled_table]

امکانات عکاسی

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، تفاوت‌های دو دوربین از لحاظ امکانات عکاسی خیلی فاحش نیست. عکس‌های 6D تنها 2 مگا پیکسل از عکس‌های 5D تفکیک‌پذیری پایین‌تری دارند و در سرعت عکاسی پیاپی هم 5D کمی سریع‌تر است. اما شاید بزرگ‌ترین تفاوت این دو به سیستم فوکوس خودکار مربوط می‌شود. تعداد نقاط فوکوس خودکار 5D نزدیک 6 برابر بیشتر از 6D است و سطح بزرگ‌تری از چشمی را در بر می‌گیرد و مهم‌تر آنکه 41 نقطه از آن‌ها از نوع cross-type  است. این در حالی است که تنها نقطه‌ی مرکزی فوکوس خودکار 6D از نوع cross-type  است. اما همین نقطه‌ی مرکزی فوکوس یک برگ برنده برای 6D هم محسوب می‌شود چراکه در حساسیت -3EV امکان فوکوس خودکار در شرایط نوری بسیار ضعیف را ممکن می‌سازد. در آزمون‌های انجام شده توسط سایت‌های نقد و بررسی دوربین‌های دیجیتال، همگی بر سرعت و دقت بالای فوکوس با این نقطه‌ی مرکزی فوکوس خودکار 6D صحه گذاشته‌اند.

یکی دیگر از تفاوت‌ها مربوط می‌شود به حداکثر سرعت شاتر که در 6D در حد DSLR های سطح مبتدی کانن یعنی 4000/1 ثانیه است. بااین‌حال برای خیلی از عکاسان سرعت بالاتر شاتر شاید اصلاً موردنیاز نباشد. وجود تنها یک درگاه حافظه در 6D هم از نقاط ضعف دیگری است که باز هم شاید برای خیلی‌ها مهم نباشد. اما وجود دو درگاه کارت حافظه و ذخیره‌سازی عکس‌ها در هر دو حافظه این اطمینان خاطر را به عکاس می‌دهد که در صورت خراب شدن یکی از کارت‌ها، تمام عکس‌ها و درواقع زحمات او به باد نرود. وجود دو درگاه حافظه می‌تواند برای عکاسان خبری یا رویدادها مثل مجالس عروسی اهمیت بسیار بیشتری داشته باشد.

اما نقطه‌ی قوت 6D ، عملکرد بسیار خوب آن در حساسیت‌های بالای ISO است. دوربین 5D را همگی به قابلیتش در عکاسی در شرایط نوری ضعیف می‌شناسیم و این خبر خوبی است که 6D هم همان کیفیت خوب عکاسی در ISO های بالا را ارائه می‌دهد.

Canon APP

ویژگی دیگری که کانن برای اولین بار در DSLR هایش ارائه داده، wifi و GPS داخلی دوربین 6D است. با استفاده از wifi داخلی این دوربین و نصب اپلیکیشن کانن بر روی تلفن همراه یا تبلت به‌راحتی می‌توان از راه دور عکس گرفت و عکس‌ها را بلافاصله بر روی تلفن همراه یا تبلت تماشا کرد. همچنین ثبت موقعیت جغرافیایی عکس‌ها با استفاده از GPS این دوربین، شمارا قادر می‌سازد تا مکان دقیق گرفته شدن هر عکس را بر روی نقشه پیدا کنید.

امکانات فیلمبرداری

در نگاه اول، تفاوت خاصی در امکانات فیلمبرداری بین 5D و 6D دیده نمی‌شود. هر دو امکان فیلم‌برداری full HD با سرعت حداکثر 30 فریم بر ثانیه را ارائه می‌دهند. اما نبود جک هدفون برای مانیتورینگ صدا و عدم ارائه خروجی غیر فشرده از طریق درگاه HDMI کمبودهایی است که 6D را نسبت به 5D  عقب می‌اندازد. شاید این دو نقطه ضعف، با توجه به قیمت پایین‌تر 6D ، برای بعضی‌ها قابل چشم‌پوشی باشد اما از نقطه‌ی ضعف اصلی 6D در هنگام فیلمبرداری، یعنی مشکل moire و aliasing نمی‌توان به‌راحتی چشم‌پوشی کرد. دوربین 5D mark III کانن بسیار خوب از پس moire  و aliasing برمی‌آید اما 6D در این زمینه عملکرد ضعیفی دارد و در این مورد تفاوت بارزی بین این دو دوربین وجود دارد.

5D3_6D_MOIRE 2222

نتیجه‌گیری

آنچه که کاملاً محسوس است، تلاش آگاهانه‌ی کانن برای ارائه‌ی دوربینی است که نه آن‌قدر خوب باشد که بازار 5D mark III را تصاحب کند و نه آن‌قدر بد و کم‌ادعا که اصلاً توجه کسی را جلب نکند. اما آنچه که بیش از هر چیز خریداران احتمالی را جذب این دوربین خواهد کرد قیمت بسیار پایین‌تر آن در مقابل مقرون به‌صرفه‌ترین فول فریم کانن تا قبل از 6D، یعنی 5D Mark III است. وسوسه‌ی داشتن فول فریم با چنین قیمتی می‌تواند خیلی‌ها را متوجه 6D کند.

با توجه به مقایسه‌ای که در بالا انجام شد، به نظر می‌رسد که دوربین 6D ازلحاظ امکانات و کیفیت عکاسی بسیار نزدیک‌تر به برادر بزرگ‌تر اش، 5D Mark III است تا امکانات و کیفیت فیلمبرداری. بنابراین اگر قصدتان از خرید 6D بیشتر برای کارهای فیلمبرداری است تا عکاسی، بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و 5D mark III را بگیرید یا اگر قیمت برایتان مهم است، هرکدام از دوربین‌های سطح مبتدی  و متوسط کانن (650D,700D,750D,760D) هم می‌توانند کم و بیش کار شما را راه بیندازند. هرچند از لحاظ فیلمبرداری در شرایط نوری ضعیف عملکرد 6D را نخواهند داشت اما از لحاظ کیفیت فیلمبرداری در شرایط عادی و مشکل moire و aliasing در همان سطح هستند. ضمن اینکه با هک Magic Lantern می‌توان از دوربین‌های کانن ویدئو RAW و خیلی امکانات دیگر را به دست آورد که البته بهتر است تنها حرفه‌ای‌ها از این هک استفاده کنند چراکه استفاده از آن پیچیدگی‌هایی دارد که یادگیری آن برای همه آسان نیست.

اما اگر امکانات و کیفیت فیلمبرداری خیلی برایتان اهمیت ندارد و به دنبال فول فریمی هستید که با اینکه مقرون به صرفه است، امکانات عکاسی بسیار خوبی شبیه به 5D Mark III را داشته باشد، می‌توانید به 6D به‌عنوان یک گزینه مناسب فکر کنید. البته 6D تنها گزینه‌ی شما نخواهد بود. اگر به خاطر داشتن لنز های گران قیمت کانن یا تعصب به این برند تنها به دنبال بدنه‌ی کانن نیستید، DSLR فول فریم نیکون، D610، هم با قیمتی تقریباً یکسان می‌تواند نظرتان را جلب کند و حتی اگر از دوربین‌های بدون آینه بدتان نمی‌آید، A7 سونی فول فریمی است که از لحاظ امکانات قابل رقابت با دوربین‌های کانن و نیکون و از لحاظ قیمت (در بازار جهانی) حتی ارزان‌تر از آن‌هاست!  تنها محدودیت دوربین‌های سونی در حال حاضر نبود گستره‌ی وسیعی از لنزها برای مانت E سونی است، اما بااین‌حال یک مزیت بزرگ دوربین‌های بدون آینه، اندازه کوچک‌تر و وزن کمتر آن‌هاست که برای بعضی‌ها مثل عکاسان سفر امتیاز مهمی محسوب می‌شود.

15 نظرات
  1. حسن می‌گوید

    سلام از این که وقت میزارید ممنون من یک سوال دارم اگه لطف کنید ممنون میشم من یه دوربین دی ال اس ار میخام بگیرم و بوجه من۲۰۰۰۰۰۰هستش وکارایی که من از دوربین میخام ۱سرعتی بالا توی روشن شدن وبیشتر درشب چون ازرعدوبرق فیلم میگیرم نویز کمی داشته باشه موقع ضبط ویدئو چون که سی ثانیه به سی ثانیه ظبط میکنم ونیازدارم دوربین سرعت عمل زیادی داشته باشه وفکوس خودکار رو انجام بده منظورم تار یا شفاف شدن بار ها این کارو انجام دادم دوربین به نوعی دستوپای خودشورو گم میکنه وهی عمل فکس رو انجام میده و نمیتونه درست عمل کنه وهمچنینن موقع ظبط ویدئو بطونه فیلم هارو به سرعت ذخیره کنه شما چه دوربین رو پیشنهاد میکنید اگه زوم بالا داشته باشه خوبه مثله نیکونp900

    1. علي می‌گوید

      دوست عزیز سوال شما دارای چند بخش هست که در واقع تا جایی که اطلاعات ناقص من اجازه میده، ،همه اش مربوط به دوربین نمیشه!١-سرعت بالا در روشن شدن: دوربین شما اگر در یک هزارم ثانیه هم روشن بشه باز شما قادر به عکاسی از رعد و برق نخواهید بود! عکاسی از رعد و برق بیشتر از اینکه به دوربین مربوط باشه، یک تکنیک هست . جسارت بنده رو ببخشید و نمیدونم شما در چه سطحی عکاسی میکنین و یا تجربه عکاسی دارین؟ ولی برای عکاسی از رعد و برق، شما به یکً سه پایه، یک لنز واید و استفاده از open shutter or long exposure technique دارید یا به عبارتی نوردهی با زمان نسبتن طولانی. برای اینکار معمولن شما دوربین رواز فکوس خودکار باید خارج کنید و با فکوس دستی کار کنید و اگر نقطه شاخصی در کادرتون و در فاصله نزدیک برای فکوس کردن نداشته باشین، فکرس لنز رو روی بی نهایت تنظیم کنید.٢- سرعت دخیره تصاویر رابطه مستقیمی با نوع مموری کارتی که استفاده میکنین و سرعت write واقعی مموری شما داره نه اون چیزی که روی اغلب مموری های بی کیفیت موجود در بازار نوشته شده. برای تهیه کارت مموری ، حتمن با دوستان پیکسل مشورت کنین، من پیشنهادم sandisk extreme pro با سرعت بالای ٩٠-٩۵ مگ بر ثانیه هست و من هم از پیکسل تهیه کردم و واقعن راضی هستم ازش. اگر از جای دیگه تهیه میکنین حتمن توجه داشته باشید که انواع تقلبی و به اصطلاح های کپی این مموری تو بازار فراوان هستش و احیانن با قیمتهای پایین تر ! گول قیمت رو نخورین! از جای معتبر تهیه کنید مموری تون رو. و نهایتن قسمت سوم سوالات شما ، در دوربینهای دی اس ال ار، چیزی به اسم زوم (چه ضعیف و چه قوی) به اون معنا که در دوربینهای کامپکت و سوپر زوم و یا دوربین های بریج دیده میشه،معنی نداره! شما بر مبنای نیازتون باید لنزهای مختلف با فواصل کانونی مختلف تهیه کنید. قدرت و مقدار زوم شما مربوط به لنز شما میشه نه بدنه دوربینتون. و سخن اخر اینکه توجه داشته باشید در لنز های دی اس ال ار ، هرچه زوم شما ( فاصله کانونی در واید ترین حالت تا تله ترین حالت) بیشتر باشه، به همون نسبت کیفیت تصویر نهایی شما از افت بیشتری برخوردار خواهد بود.
      امیدوارم این مطالب به تصمیم گیری شما کمک کنه و به زودی دوربین و لنز مورد نیاز و علاقه تون رو تهیه کرده و عکسهای زیبا ثبت کنید و از کار با دوربینتون لذت ببرید…..

      1. علي می‌گوید

        جناب حسن اقا یه عذرخواهی از شما و سایر دوستان، من سوال شما رو دوست متوجه نشده بودم! توضیحات من در بخش اول مربوط به عکاسی بود نه فیلم برداری. ولی در بخش دوم(مموری) و سوم(زوم) در مورد عکاسی و فیلم برداری این موارد یکسان هستش. ???

  2. رضا مرادى می‌گوید

    با سلام خدمت شما عزیزان
    من یک راهنمایی مى خواستم که اگر بتونید کمکم کنید ممنون میشم
    من مى خواستم دوربین کنن براى فیلمبردارى بخرم. وقتى مشخصات canon80D و canon5D mark vi رو مقایسه مى کنم میبنم که بجز مگاپیکسل بالاتر 5D ، تقریبا بیشتر چیزهایی که من براى یک فیلمبردارى نیاز دارم ، هر دوى اینها دارن ، مى خواستم نظر شما رو بدونم در این مورد که کدام یکى بهتر؟
    متشکرم
    رضا

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام،

      از لحاظ امکانات فیلمبرداری و سیستم فوکوس خودکار در هنگام فیلمبرداری این دو دوربین اشتراکات بسیار زیادی دارند و از فناوری یکسانی (Dual Pixel CMOS AF) برای فوکوس خودکار استفاده می‌کنند. کانن 5D Mark IV امکان فیلمبرداری 4K را هم دارد که البته چون با فرمت Motion JPEG است و حجم فیلم‌ها بسیار زیاد خواهد بود در عمل خیلی قابل استفاده نیست! نکته‌ی دیگر استفاده از سنسور تصویر بزرگ‌تر (full Frame) در دوربین 5D است که باعث می‌شود بتوانید در عمل به عمق میدان کمتری در فیلم‌ها و عکس‌ها دست‌پیدا کنید و در فیلمبرداری در شب هم امکان افزایش ISO تا مقادیر بسیار زیاد را بدون افزایش چشم‌گیر نویز خواهید داشت.

  3. بهار می‌گوید

    سلام من واسه عکاسی از دخترم دنبال یک دوربین عکاسی کنون هستم و درباره کنون 5d اطلاعاتی بدست آوردم به نظر شما تا پایه ۱ تا ۱۳۰۰ چ دوربینی مناسبه من عکاسی رو دوست دارم اما حرفه ای نیستم

  4. یگانه می‌گوید

    سلام دوستان
    من میخوام یه دوربین خفن بگیرم،بین دو مدل 6d و 7d موندم
    تمرکز اصلیم هم رو عکسبرداریه
    شما کدوم مدل رو پیشنهاد میدید؟
    البته قیمتش هم بالا نباشه در حد 7 میلیون نه بیشتر و الا 5d یا 1d میگرفتم?
    ترجیحا canon

    1. آرش مهرآسا می‌گوید

      سلام
      وقت بخیر
      لطفا با شماره فروشگاه تماس گرفته و با مشاور تجهیزات عکاسی پیکسل مشورت کنید تا بسته به نوع نیاز شما، در انتخاب بهترین انتخاب شما را یاری کنند.
      موفق باشید.

  5. علی می‌گوید

    سلام وقت بخیر میخواستم بدونم بین دوربین کانن 6D و 5d مارک2 کدوم بهتره؟ نظر شما در مورد خرید دوربین دست دوم چیه

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      با سلام.
      دوربین Canon 6D با توجه به پردازظگر و سنسور جدیدتر نویز بسیار کمتر و رنگ طبیعی تری در ایزوهای بالا داره و انتخاب بهتری هست.
      دوربین دست دوم اگر از مراکز معتبر و با ضمانت عرضه بشه میتونه انتخاب بسیار خوبی باشه.

  6. الهه می‌گوید

    با سلام من قصد خرید 6dرو دارم و هدفم برای اتلیه کودک است که در. کل استفاده عکاسی از. دوربین رو میبرم به نظرتون نتطه فوکوس کمتر. مشکلی برای عکس از کودک برای من ایجاد میکنه؟؟شما چه دوربینی پیشنهاد میکنید؟؟؟

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      با سلام .
      از لحاظ کیفیت تصویر ،دوربین 6D انتخاب ایده آلی برای آتلیه هاست ولی با توجه به تحرک بالای کودکان بهتر است از دوربینی استفاده کنید که نقاط فوکوس بیشتری داشته باشد. در نتیجه Canon 5D III انتخاب مناسبتری است.

  7. fatemeh می‌گوید

    سلام
    ممنون از توضیحات کامل شما
    من اتلیه دارم و یک دوربین که کیفیت عکس بالایی داشته باشه میخوام در حال حاضر دارم از 700d کانون با لنز 18-200استفاده میکنم ولی جوابگو نیست و چه تو محیط اتلیه چه تو فضای باز کم میاره الان میخوام یه دوربین جدید بخرم بودجه من در حد 7 میلیونه و یه دوربین خوب میخوام با یه لنز که جوابگو محیط اتلیه و فضای باز باشه
    چه دوربینی رو پیشنهاد میدین به من ؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      بهترین انتخابتون که 6D با لنز 24-105 اف 4 سری L هست.
      اما با خرید 80D با لنز 18-135 هم میتونید بهترین کیفیت در بین غیرفول فریمهای کانن رو تجربه کنید.

  8. مجتبی می‌گوید

    با سلام
    دوربین 6D با لنز 24-105 دارم و دنبال کارت حافظه مناسب برای اون هستم. پیشنهادتون چه کارت حافظه ای هست؟ کارم زیاد در حد حرفه ای نیست. تفریحی عکاسی می کنم.
    ممنون از لطفتون

    مجتبی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.