فیلم‌برداری RAW با 5D Mark III

12 2,757

اگر از علاقه‌مندان فیلم‌برداری با دوربین‌های اس‌ال‌آر هستید، حتماً به‌یاد دارید که هک Magic Lantern برای دوربین Canon EOS 5D Mark II چه غوغایی به‌پا کرد! حالا این تیم، در حرکتی جدید، دوربین 5D Mark III را هک کرده، و قابلیت فیلم‌برداری RAW تا تفکیک‌پذیری 3.5K به آن افزوده است.

اگر این هک جدید به‌خوبی کار کند، می‌توان با یک دوربین 3500 دلاری، تصاویری با کیفیت دوربین‌های فیلم‌برداری سینمایی فوق‌حرفه‌ای ضبط نمود! این مسئله، به کاربرانی که بودجه‌ای محدود دارند، کمک می‌کند تا کیفیت فنی آثارشان را بالا ببرند و آن‌ها را بیش‌تر قابل‌ارائه کنند.

وبلاگ EOSHD در نوشته‌ای جدید، نسخه‌ی تازه‌ی این هک را بررسی کرده و نمونه‌های جالبی از کیفیت خارق‌العاده‌ی فیلم‌ها قرار داده است. پیشنهاد می‌کنیم، نگاهی به این پست بیاندازید. اگر از علاقه‌مندان فیلم‌برداری با دوربین‌های اس‌ال‌آر هستید، نظرات خودتان در این مورد را حتماً با ما درمیان بگذارید.

12 نظرات
  1. سروش نفيسي می‌گوید

    اگر بشود کمی در مورد فرمت Raw در فیلم برداری توضیح دهید؟

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      سعی می‌کنم حتماً در آینده یک پست بلاگ در این مورد بنویسم. اما به‌طور کلی، فرمت خام در فیلم‌برداری بی‌شباهت به آن‌چه در دوربین‌های عکاسی می‌بینید، نیست.

      1. سروش نفيسي می‌گوید

        بله متوجه شدم که بی شباهت با فرمت خام عکس نباشه اما ما در عکس برداری با فرمت خام همه چیز را در هر شات عکس کنترل میکنیم … همه چیز را به خوبی اما در فیلم خام چگونه و با چه ادوات سخت افزاری و نرم افزاری در طرف هستیم؟

        1. اشکان زهرایی می‌گوید

          ببینید، همه‌چیز دقیقاً همان است، با تفاوت‌های کوچک.
          از آن‌جایی که فیلم‌برداری در واقع عکاسی با سرعت بالاست، در فرمت خام فیلم‌برداری (متراکم‌نشده) نیز می‌توان همه‌چیز را همان‌قدر دقیق تغییر داد، حتی سرعت ISO. (البته توجه کنید که تفکیک‌پذیری فریم‌های فیلم معمولاً بسیار کم‌تر از عکس است، مانند Full HD که فقط 1080 × 1960 پیکسل است)
          اما معمولاً تعدادی از فریم‌ها که یک شات را تشکیل می‌دهند ویرایش می‌شوند، چرا که باید نتایج باهم انسجام داشته باشد. ضمناً همه‌ی فرمت‌های خام فیلم‌برداری متراکم‌نشده نیستند، پس فریم‌ها نسبت به هم سنجیده شده، لازم است به‌صورت سکانس به سکانس ویرایش شوند.
          نرم‌افزارهای NLE فیلم‌برداری، مانند Adobe Premiere Pro از فرمت‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند. مثلاً فرمت CinemaDNG (که اولین بار توسط Adobe مطرح شد) یکی از فرمت‌های خام فیلم‌برداری است که می‌توان آن‌را در Premiere Pro ویرایش کرد.

  2. سروش نفيسي می‌گوید

    سپاس از توضیح شما ….

  3. شاهد می‌گوید

    من با کنون سون دی برای یک شرکت نفتی خارجی فیلمبرداری کردم و نتیجه اش عالی شد… اما خیلی دوست دارم آموزشهای بیشتری در رابطه با تکنیکهای مختلف فیلمبرداری با دوربین های اس ال ار ببینم
    میتونین کمک کنین یا فیلمهایی از این قبیل رو برامون تهیه کنید؟

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      ضمن تشکر فراوان، حتماً پیشنهاد شما را برای ارائه‌ی محصولات آموزشی و فرهنگی جدید مدنظر قرار خواهیم داد.

  4. كاميار می‌گوید

    با سلام، آیا امکان تغییر کادر هنگام فیلمبردارى در کنن 5d mark iii هست، ؟ مثلاً اندازه کادر دربالا و پایین را کنترل کرد یابه قولى اسکوپ فیلمبردارى کرد؟

    1. اشکان زهرایی می‌گوید

      این کار تاحدی ممکن است. لطفاً به وب‌سایت eoshd.com و magiclantern.fm سر بزنید تا انواع کادرها را با توجه به تفکیک‌پذیری و نسبت طول به عرض بررسی کنید.

  5. ایلاتی می‌گوید

    با سلام
    سوالم این بود که این نرم افزار اسیبی که به دوربین نخواهد زد انشالله؟ و اینکه میشه در صورت نخواستن به تنظیمات کارخانه بازگشت یا نه؟
    با سپاس از شما

  6. آرش می‌گوید

    درود و خسته نباشید

    برای فیلمبرداری و عکاسی فضای باز با دوربین canon 5d mark lll
    چه لنزی رو پیشنهاد می کنید؟

  7. یاسین می‌گوید

    سلام آیا با کانن 6d mark II دو میشه فیلبرداری raw انجام داد!!

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.