بررسی تفصیلی دوربین 5D Mark IV کانن: هیجان‌انگیز/ نا‌امید‌کننده! (قسمت دوم)

4 2,242

در قسمت اول بررسی دوربین 5D Mark IV، این دوربین را از لحاظ کیفیت عکس‌ها بررسی و با دوربین قبلی یعنی 5D Mark III و رقبایش از نیکون و سونی مقایسه کردیم. در این قسمت به طور کامل به سیستم فوکوس خودکار Mark IV از منظره‌یاب و در حالت live view خواهیم پرداخت.

سیستم فوکوس خودکار از منظره‌یاب

اگر جدول مشخصات 5D Mark IV را در قسمت اول این مطلب خوانده باشید، احتمالاً متوجه شده‌اید که از لحاظ تعداد نقاط فوکوس و نوع آنها، سیستم فوکوس خودکار Mark IV بسیار شبیه 1D X Mark II و همینطور 5D Mark III است. هرسه این دوربین‌ها دارای 61 نقطه‌ی فوکوس خودکار هستند که 41 نقطه آنها از نوع Cross-type است. پنج نقطه‌ی میانی که به صورت عمودی قرار دارند از نوع Dual cross-type بوده و دقت بسیار بالایی دارند؛ اما برای بهره‌مندی از آنها باید از لنز‌هایی با دیافراگم f/2.8 یا سریع‌تر استفاده‌ کنید. اما تفاوت بین سیستم فوکوس خودکار Mark IV و Mark III در این است که این 61 نقطه‌ی فوکوس خودکار در 5D Mark IV قسمت وسیع‌تری از فریم را (در جهت عمودی) پوشش می‌دهند. همچنین دوربین Mark IV دارای سیستم نورسنجی خودکار رنگی 150 هزارپیکسلی است که می‌تواند در عمل فوکوس دنبال‌کننده (Tracking) و فوکوس از طریق تشخیص چهره به سیستم فوکوس خودکار دوربین کمک فراوانی‌ کند.

af_overlay

از لحاظ سرعت و دقت فوکوس خودکار، 5D Mark IV نا‌امیدتان نمی‌کند. در واقع سیستم فوکوس خودکار این دوربین بسیار شبیه سیستمی ‌است که در DSLR پرچمدار کانن، EOS-1D X Mark II بکار رفته است. بنابراین، می‌توانید مطمئن باشید که بهترین و پیشرفته‌ترین سیستم فوکوس خودکاری که کانن تابحال ارائه‌داد‌ه‌است را در اختیار دارید. وجود سیستم نورسنجی خودکار رنگی 150 هزارپیکسلی باعث‌شده که فوکوس از طریق تشخیص چهره از طریق منظره‌یاب اُپتیکال هم در این دوربین امکان‌پذیر شود و Mark IV از این لحاظ عملکرد بسیار خوبی دارد.

اما از لحاظ فوکوس خودکار دنبال‌کننده که کانن از آن با عنوان iTR نام می‌برد، عملکرد 5D Mark IV بی‌نقص نیست. فوکوس دنبال‌کننده بدین معنی است که شما با یک‌بار قفل‌کردن فوکوس بر روی سوژه به دوربین این فرمان را می‌دهید که خودش به صورت خودکار حرکت سوژه را در قاب دنبال‌کند و با تغییر نقاط فوکوس خودکار، همواره سوژه را در فوکوس نگاه‌ دارد. تفاوت این نوع فوکوس‌کردن (iTR) با فوکوس پیوسته (که کانن از آن با عنوان AI Servo نام می‌برد) در این است که دیگر نیاز نیست قاب‌بندی عکس‌تان را برای اینکه نقطه‌ی فوکوس انتخابی شما بر روی سوژه باقی‌ بماند تغییر دهید. طبق تست‌هایی که DPReview انجام‌ داده‌ است، فوکوس خودکار دنبال‌کننده‌ی 5D Mark IV هرچند که می‌تواند در مواردی که پس‌زمینه‌ی شلوغی وجود‌ نداشته‌ باشد بخوبی سوژه را دنبال‌ کند؛ اما در هنگامی که پشت‌زمینه کمی شلوغ شود دچار مشکل شده و ممکن است سوژه را گم‌ کند. در کل، این منبع معتبر نقد دوربین سیستم فوکوس دنبال‌کننده نیکون (3D Tracking) را در دنبال‌کردن سوژه موفق‌تر ارزیابی می‌کند. کارشناسان این وب‌سایت مطرح معتقد‌ند که نیکون در سیستم فوکوس خودکار خود از الگوریتم پیشرفته‌تری برای تشخیص و دنبال‌کردن سوژه استفاده می‌کند.

canon-eos-5d-mkiv-hands-on

به هر ترتیب، فوکوس خودکار دنبال‌کننده تنها یکی از انواع فوکوس خودکار دوربین 5D Mark IV است. این دوربین دارای امکانات و گزینه‌های مختلفی برای کنترل و شخصی‌سازی سیستم فوکوس خود می‌باشد و برای تسلط کامل بر آن باید کمی وقت بگذارید و گزینه‌های مختلف آن‌ را امتحان‌ کنید.

سیستم فوکوس خودکار در Live View

یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی که DSLRهای جدید کانن را از رقیبانش متمایز کرده استفاده از سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز در حالت نمای زنده یا Live View است. کانن دو سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز بر روی سنسور تصویر دارد؛ اولی سیستم Hybrid CMOS AF است که برای فوکوس کردن از ترکیب روش‌های تشخیص فاز و تشخیص کنتراست بهره می‌برد و بیشتر در دوربین‌های سطح متوسط و مبتدی کانن (مانند 750D و 760D) مورد استفاده ‌قرارگرفته است. دومین سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF است که برای اولین بار بر روی دوربین 70D قرارگرفت و همه را شگفت‌زده‌کرد. بعد از آن کانن در 7D Mark II و 80D هم از نسخه‌های بروز‌شده‌ی این سیستم فوکوس فوق‌العاده استفاده‌کرد و حالا در 5D Mark IV، آخرین بروزرسانی از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel CMOS AF کانن قرار داده‌ شده‌ است.

one-pixel_split-diode-areas

نحوه‌ی عملکرد این سیستم فوکوس خودکار به صورت خلاصه اینگونه است که تقریباً هر پیکسل بر روی سنسور تصویر به دو بخش چپ و راست تقسیم شده و هر کدام نور را تنها از یک طرف لنز دریافت می‌کنند. بدین‌ترتیب تقریباً هر پیکسل بر روی سنسور تصویر می‌تواند نقش یک نقطه‌ی فوکوس خودکار از نوع تشخیص فاز را ایفا کند! این عملکرد باعث می‌شود که عکاس بتواند در حالت Live View هم به سرعت و دقت و با امکان انتخاب هر ناحیه‌ای از قاب، فوکوس خودکار از نوع تشخیص فاز انجام‌ دهد. هرچند که این سیستم فوکوس برای عکاسی بسیار کارآمد و دقیق است؛ اما مهمترین کاربرد آن در هنگام فیلمبرداری است که در قسمت بررسی امکانات فیلمبرداری Mark IV مفصل به کاربرد آن می‌پردازیم. در اینجا بیشتر تأثیر این سیستم فوکوس خودکار در عکاسی را مورد بررسی قرار‌ خواهیم‌ داد.

فوکوس‌کردن در حالت Live View در5D Mark IV آنقدر خوب و لذت‌بخش است که هر عکاسی را مشتاق به انجام آن می‌کند. وجود صفحه‌ نمایش لمسی بسیار با‌کیفیت در ترکیب با این سیستم فوکوس، عمل فوکوس‌کردن را به راحتی لمس‌کردن سوژه بر روی LCD دوربین کرده‌است. این امکان پیشتر در دوربین 80D هم قرار داده‌ شده‌ بود؛ اما برای اولین بار، با استفاده از سیستم فوکوس خودکار Dual Pixel کانن در دوربین 5D Mark IV می‌توانید در مد عکاسی هم فوکوس دنبال‌کننده (Tracking) را تجربه‌ کنید. جالب اینجاست که بر اساس تست DPReview فوکوس‌ دنبال‌کننده Mark IV در حالت Live View حتی از حالت فوکوس خودکار دنبال‌کننده از منظره‌یاب هم بهتر است! احتمالاً امکان دیدن صحنه‌ی عکاسی با رزولوشن 30 مگاپیکسل (در مقابل 150 هزارپیکسل در حالت فوکوس از منظره‌یاب) به سیستم فوکوس دوربین کمک فراوانی می‌کند تا بتواند سوژه را تشخیص داده و خیلی دقیق آن را در قاب تصویر دنبال‌ کند.

maxresdefault

فوکوس خودکار Mark IV در حالت Live View امکان تشخیص چهره را هم دارد و در عکس‌های دسته‌جمعی می‌توانید براحتی با حرکت‌دادن جوی‌استیک پشت‌ دوربین از میان چهره‌هایی که دوربین تشخیص داده چهره مورد نظر خود را انتخاب‌ کنید. در کل، سیستم فوکوس خودکار 5D Mark IV در حالت Live View‌ آنقدر خوب و قابل‌اطمینان است که شاید وسوسه شوید بیشتر عکس‌هایتان را در حالت Live View بگیرید؛ اما باید در نظر داشته‌ باشید که عکاسی در این حالت به سرعت شارژ باتری را خالی می‌کند و بر اساس اندازه‌گیری CIPA در حالت Live View باتری Mark IV تنها برای حدود 300 عکس دوام خواهد‌ آورد. یک مسئله‌ی دیگر نبود نمایشگر LCD چرخان در این دوربین است که با توجه به صفحه‌ی نمایش لمسی و سیستم فوکوس فوق‌العاده Mark IV در Live View جای خالی‌اش بیشتر احساس می‌شود. اگر LCD این دوربین قابلیت چرخش را داشت هم برای عکاسی و هم برای فیلمبرداری از زوایای خیلی پایین یا خیلی بالا دیگر مشکلی نداشتید.

در قسمت سوم و پایانی بررسی دوربین 5D Mark IV، امکانات فیلمبرداری، امکان ویژه‌ی Dual Pixel Raw، بدنه و کنترل‌ها و امکانات ارتباطی Mark IV مورد بررسی قرار‌خواهند گرفت.

 

4 نظرات
  1. امین معبودی می‌گوید

    سلام جناب راستین میشه چندتا نرم افزار ویرایش عکس رو معرفی کنید.باسپاس

    1. حمید راستین می‌گوید

      سلام،

      اگر منظورتان نرم‌افزارهای تحت ویندوز/مک است، بهترین انتخاب‌ها کاملاً مشخص هستند: Adobe Photoshop و Adobe Lightroom.

  2. رامين می‌گوید

    سلام
    میدونم جواب سوالم قطعی نیست اما میخوام جواب شمارو به عنوان یه حرفه ای بدونم
    اگه قرار باشه بین نیکون d500 و کانن 5d mark iv یکی رو انتخاب کنید کدوم و چرا ؟؟

  3. علی می‌گوید

    سللم و عرض ادب …
    سوالی برم پیش اومده بدن در نظر گرفتن کیفیت عکسها سیستم فوکوس و غیره بین دوربین های نیکون و کانن واقعی ترین عکسها رو با در نظر رفتن دو مولفه شارپنس و خصوصا رنگها کدوم دوربین ارائه میده بدون تنظیمات دستی تراز سفیدی… و سوال دیگه که من با خوندن انبوه مقاله هنوز سر در گم هستم با در نظر گرفتن مگاپیکسل یکسان در سه برند سونی نیکون و کانن کدوم دوربین در عکاسی کم نور نویز کمتری داره و در ایزوی بالا تصویر با کیفیت تر و قابل قبول تری به عکاس ارئه میده ؟؟؟

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.