چرا هر عکاس باید یک لنز ۵۰ میلی‌متری داشته باشد؟

مزیت‌های لنز 50 میلیمتری بعنوان یک لنز ارزان

22

لنز ۵۰ میلی‌متری یکی از محبوب‌ترین لنزهای تولیدشده برای دوربین‌های DSLR هردو برند کانن و نیکون است. گرچه قیمت پایین عامل مؤثری در محبوب شدن یک لنز به‌حساب می‌آید، اما دلیل محبوبیت لنزهایی با فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متر بیش از این‌هاست، تاجایی که برخی لنزهای محبوب و باکیفیت تولیدشده با این فاصله کانونی، از گران‌ترین لنزهای بازار نیز هستند!

لنز 50 میلیمتری نیکون با f/1.8
لنز 50 میلی‌متری با f/1.8 هر دو برند نیکون و کانن از ارزان‌ترین لنزهای پرایم هستند

در اینجا قصد داریم به چند مورد از ویژگی‌های لنزهایی با فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متر اشاره کنیم، تا اگر در خرید این لنز مردد هستید تصمیم قطعی خود را با اطمینان بگیرید:

 

پرسپکتیو

به لنز ۵۰ میلی‌متری “لنز نرمال” هم گفته می‌شود. زیرا این لنز دارای فاصله کانونی است که بین واید و تله قرار دارد و مهم‌ترین تفاوتی که فاصله کانونی در تصاویر ثبت‌شده ایجاد می‌کند، میزان فشردگی متفاوت در پرسپکتیو تصویر است.

پرسپکتیو
تاثیر فاصله کانونی بر پرسپکتیو

در لنزهای واید شاهد پرسپکتیوی عمیق‌تر از میزان واقعی و آنچه با چشم خود می‌بینیم هستیم و با لنزهای تله، پرسپکتیوی فشرده‌تر از میزان معمول را خواهیم داشت.

ابعاد
تاثیر فاصله کانونی تله و واید روی غیر واقعی دیده شدن ابعاد

اما با لنز 50 پرسپکتیو و فاصله سوژه‌ها از یکدیگر، نزدیک به آنچه خواهد بود که با چشمان خود می‌بینیم. بهمین دلیل ابعاد نیز به واقعیت نزدیک‌تر هستند. این عامل موجب می‌شود چنین لنزی برای عکاسی از چهره از فاصله کم مناسب باشد.

Nikon AF-S 50mm f/1.8 G
پرتره ثبت شده با Nikon AF-S 50mm f/1.8 G

 

امکان همه نوع عکاسی

به‌طورکلی لنزهای واید برای ثبت تصاویر منظره و لنزهای تله برای ثبت نماهای بسته و چهره مناسب‌تر هستند. اما فاصله کانونی نرمال به دلیل قرارگیری بین فواصل کانونی واید و تله قابلیت استفاده از لنز 50 برای هر نوع عکاسی را فراهم می‌سازد.

Canon EF 50mm f/1.8
این عکس با لنز Canon EF 50mm f/1.8 به ثبت رسیده که نشان دهنده‌ی کابرد بالای لنز نرمال است

لنز 50 میلی‌متری هم برای ثبت پرتره و عکاسی خیابانی کاربرد دارد و هم عکاسی منظره و این دلیل اصلی نصب دائمی لنز 50 میلی‌متری روی دوربین عکاسانی است که پیش از آن از لنزهای کیت 55-18 دوربین خود استفاده می‌کردند.

Nikon AF-S 50mm f/1.8
استفاده از لنز Nikon AF-S 50mm f/1.8 برای عکاسی خیابانی

شما برای پرکردن جای خالی زوم موجود روی لنزهای کیت 55-18 فقط کافی است که کمی به سوژه نزدیک یا از آن دور شوید. پس دلیل چندانی برای به همراه داشتن یک لنز 55-18 در کنار یک لنز 50 میلیمتری نخواهید داشت!

 

بوکه

بوکه یا جلوه‌هایی که در پس‌زمینه کم‌نور تصویر ایجاد می‌شوند یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جلوه‌های عکاسی هستند. این جلوه‌ها رابطه مستقیمی با بازشدگی دیافراگم لنز شما دارند. هرچقدر دیافراگم لنز شما بازتر باشد، منابع نوری موجود در پس‌زمینه زیباتر دیده می‌شوند.

از طرف دیگر هر استاپ بازشدگی دیافراگم بیش از آنچه که تصور می‌کنید موجب  نوردهی بیشتر برای ثبت عکس خواهد شد. برای مثال f/1.4 هشت برابر نور بیشتری نسبت به f/4 به سمت سنسور هدایت خواهد کرد.

این در حالی است که بازترین مقدار دیافراگم لنزهای کیت اکثر دوربین‌ها f/3.5 است.

دیافراگم بازتر به شما امکان عکاسی با نور کمتر و ایزوی پایین تر را نیز خواهد داد که این به معنای امکان ثبت عکس‌هایی با کیفیت بالاتر و نویز کمتر است.

 

قیمت مناسب

لنز 50 میلی‌متری یک لنز ثابت یا “پرایم” است. لنزهای پرایم به دلیل اینکه امکان زوم ندارند و قرار نیست چندین فاصله کانونی را در اختیار کاربر قرار دهند، تعداد عدسی‌ها کمتری در ساخت آن‌ها بکار رفته است. به همین دلیل به نسبت قیمت، معمولا دارای کیفیت بهتری هستند.

 لنز 50 میلی‌متری
پیچیدگی بیشتر یک لنز 55-18 میلی‌متری نسبت به یک لنز 50 میلی‌متری

از طرف دیگر برای ساخت یک لنز نرمال قرار نیست با ترفندهای اپتیکی به زاویه‌ای بیش‌ازحد باز یا بسته برسیم، که این مسئله نیز موجب پیچیدگی کمتر آن‌ها و قیمت مناسب آن‌ها می‌شود. البته سری‌های خاصی از لنز‌های نرمال با عدسی‌های بسیار با کیفیت و دیافراگم بازتر دارای قیمت‌های بالایی هستند.

 

درنهایت

شاید خرید یک لنز با فاصله کانونی گستره تر مثل 135-18 یا 140-18 بجای لنز 55-18 و یا خرید یک لنز تله زوم مکمل برای لنز کیت 135-18 و 140-18 گزینه وسوسه کننده‌ای باشد اما هیچ‌کدام از این لنزها یک تجربه کاملاً جدید در عکاسی به همراه نخواهند داشت. درحالی‌که عکاسی با لنز پرایم تجربه‌ای است که احتمالاً نظر شما در مورد خرید لنزهای بعدی‌تان را هم عوض خواهد کرد.

نکته مهم در مورد لنز 50 میلیمتری این است که حتی مدل‌های ارزن‌قیمت این لنز قابل نصب روی دوربین‌های فول‌فریم است و حتی بسیاری از عکاسانی که هزینه بیشتری برای خرید بدنه‌ی فول فریم پرداخت می‌کنند، از یک لنز 50 میلیمتری برای شروع عکاسی با آن بهره می‌برند.

پس اگر قصد خرید یک لنز جدید برای کسب تجربه‌های جدید در عکاسی و سرمایه گذاری مطمئن در زمینه خرید لنز را دارید، ما لنز 50mm f/1.8 را به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای هر دو برند نیکون و کانن قیمت مناسب و پایینی دارند!

 

  • در انتهای این مطلب چند لنز 50 میلیمتری با کیفیت و خاص بازار را بصورت مختصر به شما معرفی خواهیم کرد:

نمونه عکس‌های فوق مربوط به لنزهای 50 میلیمتری با f/1.8 بودند که ارزانترین نمونه‌ی لنزهای نرمال محسوب می‌شوند. عکسهایی که در ادامه می‌بینید با لنزهایی با دیافراگم بازتر و کیفیت عدسی بالاتر و قیمت گران‌تر ثبت شده اند. تمامی اسامی لنزها برای مشاهده قیمت و مشخصات دقیق، به سایت فروشگاه پیکسل لینک شده است.

Nikon AF NIKKOR 50mm F/1.4D
Nikon AF NIKKOR 50mm F/1.4D
عکس گرفته شده با Nikon AF NIKKOR 50mm F/1.4D
عکس گرفته شده با Nikon AF NIKKOR 50mm F/1.4D

 

Canon EF 50mm F/1.4 USM
Canon EF 50mm F/1.4 USM
عکس گرفته شده با Canon EF 50mm F/1.4 USM
عکس گرفته شده با Canon EF 50mm F/1.4 USM

 

Nikon AF-S NIKKOR 50mm F/1.4G
Nikon AF-S NIKKOR 50mm F/1.4G
عکس گرفته شده با Nikon AF-S NIKKOR 50mm F/1.4G
عکس گرفته شده با Nikon AF-S NIKKOR 50mm F/1.4G

 

Carl Zeiss 50mm F/1.4 Planer T* 1.4/50 ZF - Nikon Mount
Carl Zeiss 50mm F/1.4 Planer T* 1.4/50 ZF – Nikon Mount
عکس گرفته شده با Carl Zeiss 50mm F/1.4 Planer T* 1.4/50 ZF - Nikon Mount
عکس گرفته شده با Carl Zeiss 50mm F/1.4 Planer T* 1.4/50 ZF – Nikon Mount

 

Canon EF 50mm F/1.2L USM
Canon EF 50mm F/1.2L USM
عکس گرفته شده با Canon EF 50mm F/1.2L USM
عکس گرفته شده با Canon EF 50mm F/1.2L USM

ممکن است به این مطالب نیز علاقه داشته باشید مطالب بیشتر از این نویسنده

22 نظرات

  1. amir می‌گوید

    مطلب خوبی بود خودم هم درصدد خرید ۵۰mm نیکون هستم. برای شروع اول باید از لنز زوم استفاده کرد بعد رفت سراغ پرایم، دلیل خیلی خاصی هم نداره فقط چون فوکال لنثش ثابته

  2. مسعود امیری می‌گوید

    سلام دوستان
    یه لنز ثابت به دوربین های سنسور کراپ به من بگید البته نیکون باشه

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      لنز ۵۰ میلیمتری f/1.8 D نیکون گرچه دارای موتور فوکوس داخلی نیست و روی دوربینهای رده پایین تر نیکون فوکوسش دستی خواهد بود اما انتخاب بسیار خوبیه نسبت به قیمتش . . .
      سری G همین لنز دارای موتور فوکوس داخلی هست که البته قیمت بالاتر و کیفیت کمی بهتری داره.
      اگر دوربین شما موتور فوکوس داخلی نداره و با فوکوس دستی مشکلی ندارید، لنز ۵۰ میلیمتری f/1.8 D نیکون انتخاب بسیار خوبی نسبت به قیمتشه.
      هردوی این لنزها علی‌رغم قیمت پایین‌شون، قابل استفاده روی دوربین‌های فول فریم هم هستند و سرمایه‌گذاری خوبی در زمینه خرید لنز محسوب میشن.

    2. یاسر می‌گوید

      لنز نرمال برای دوربین‌های کراپ حدود ۲۸ تا۳۵ میلی‌متره. لنز ۵۰ برای دوربین‌های فول‌فریم نرمال محسوب می‌شه و روی دوربین‌هایی با سنسور کراپ مثل کنون ۸۰دی یا نیکون دی ۷۳۰۰ تله محسوب می‌شن. اگه دنبال لنز نرمال هستین برای دوربینتون لنز ۳۵ نیکون رو بخرین: Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm F/1.8G
      https://www.pixel.ir/slr-lens/563-nikon-af-s-dx-nikkor-35mm-f18g.html

      1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

        حق با شماست.
        البته ملاک نرمال بودن لنز معیار فول فریم هستش، و لنزهای معرفی شده از سری FX هستند.
        و باید توجه داشت که لنز معرفی شده توسط شما از سری DX هست که در آینده در صورت جایگزین شدن بدنه با بدنه فول فریم کاربرد نخواهد داشت.

      2. مسعود امیری می‌گوید

        باتشکر از راهنمایی هاتون

  3. مسعود امیری می‌گوید

    مطلبتو خیلی جالب بود.یه پشنهاد هم دارم برایتون آون هم اینکه مقاله در مورد لنزهای ثابتی که برای دوربین های سنسور کراپ ساخته شده بنویسید
    باتشکر

  4. برد می‌گوید

    کجا میتونم در رابطه با تأثیر فاصله کانونی بر پرسپکتیو مطلب بیشتری پیدا کنم؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      بهترین راه آموختن در این مورد عکاسی از یک سوژه با با یک قاب ثابت و فواصل کانونی مختلف هستش، حتی اگر‌شده با یک دوربین کامپکت ساده!
      در مجله پیکسل پیش از اینهم مطالبی در این مورد درج شده بود.
      اما با سرچ در گوگل هم می‌تونید به نتایج جالبی برسید . . .

  5. رضا می‌گوید

    سلام من تازه عکاسی رو شروع کردم یه سوال داشتم ؛ عکاسا سر سه پایه که زیر دوربین پیچ میشه رو هر دفعه باز میکنن یا روی دوربین میمونه؟
    سه پایه بدون نیاز به پیچ کردن وجود نداره؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      هر سه پایه (حتی پایین ترین رده ها) یک کفی دارن که شما هربار که قصد استفاده از سه پایه رو داشته باشید اون کفی رو زیر دوربین پیچ میکنید.
      بعد کفی با یک حرکت روی سرسه‌پایه قفل میشه و با یک حرکت هم جدا میشه . . .
      کفی ها خیلی کوچک هستن و راحت از زیر دوربین بازو بسته میشن اما اگر شما همیشه از سه پایه استفاده می‌کنید، میتونید کفی سه پایه تون رو همیشه زیر دوربینتون نصب کنید و جداش نکنید.

  6. نازنین می‌گوید

    برای اینکه در یک عکس تبلیغاتی تمامی سوژه ها فوکوس باشند چه لنزی را پیشنهاد می کنید
    دوربین ۵D

    1. سعید فرامرزی می‌گوید

      با سلام.
      شما میتوانید از تکنیک Focus Stacking با هر لنزس این کار رو انجام بدین.

  7. حسین می‌گوید

    مطلب بسیار مفیدی بود ، ممنون از شما
    خیلی عالی میشد جدا انواع ۵۰ میلی متری ها را برای لنز کنون بررسی میکردید

  8. سعید می‌گوید

    با سلام و تشکر بابت مطب مفیدتون
    بدلیل نبود لرزشگر در اکثر این نوع لنز ها، آیا باید از مدام از سه پایه استفاده کرد؟ آیا در سرعت های شاتر بالای ۱/۵۰ میشه عکس شارپی رو گرفت؟
    ممنون

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام. در این فاصله کانونی وجود سه پایه الزامی نیست و با توجه به باز بودن دیافراگم شما می‌تونید سرعت شاتر رو در ایزوهای پایین تر هم بالا ببرید . . .
      در مورد عکاسی در سرعت ۱/۵۰ هم بستگی به مهارت عکاس داره و گرفتن عکس شارپ ممکنه!

  9. وحید آرمانی می‌گوید

    سلام و ممنون از مقاله تون
    من الان سنسور دوربینم کراپ هست
    اگر لنز ۵۰ میلی متری روش ببندیم بهم میده ۷۵ میلی متر
    و اگر لنز ۳۵ میلی متری ببندم، بهم میده حدودا ۵۲ میلی متر
    الان توصیه ی شما کدوم یک از این دو است؟
    هر کدام برای چه نوع از عکاسی مناسب تر اند؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      همه چیز به سبک عکاسی شما بستگی داره!
      اگر زاویه دید بازتری میخواهید ۳۵ میلیمتری انتخاب مناسب تریه ، اما ۵۰ میلیمتری چه روی فول فریم و چه روی کراپ دار برای پرتره مناسب تره . . .

  10. آرمان می‌گوید

    سلام و وقت بخیر
    بنده میخوام برای ۷۷دی یه لنز ۵۰mm بخرم
    شما f1.8 STM رو پیشنهاد میدید یا f1.4 USM ؟؟؟
    منظورم اینه که به نظر شما f1.4 ارزش پرداخت بیشتر رو داره یا نه؟
    و چقدر تفاوت کیفیت توی این دوتا لنز هست
    ممنون از مطلب کامل و مفیدتون

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      من ۱٫۸ رو پیشنهاد میدم!
      چون یکی از کاستی های ۱٫۸ نسبت به ۱٫۴ سایه بیشتر دور تصویر هست که در دوربین غیرفول فریم کمتر به چشم میاد.
      و از طرف دیگه درسته که قیمت ۱٫۴ تقریباً دوبرابر ۱٫۸ هستش، اما کیفیتش قطعاً دوبرابر بیشتر نیست!
      لنز پنجاه ۱٫۴ کانن در واقع روی فول فریم گزینه مناسب تریه، نه روی کراپ دار . . .

  11. رضوان می‌گوید

    سلام من دوربین Nikon d5200 دارم پیشنهاد شما بین
    دو لنز Nikon 50mm f/1.8G Af-s و Nikon 50mm f/1.4D کدوم یکیه؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      قطعاً Nikon 50mm f/1.8G باتوجه به اینکه بدنه شما موتور فوکوس نداره، انتخاب بهتریه!
      اما اگر قصد خرید یک دوربین از سری ۷ نیکون و یا بالاتر، مثل ۷۲۰۰ رو دارید، Nikon 50mm f/1.4D میتونه انتخاب مقرون به صرفه ‌ای باشه!
      البته موتور فوکوس داخل بدنه هم مثل موتور فوکوس داخل لنز دقیق و سریع عمل نخواهد کرد و Nikon 50mm f/1.8G در مجموع لنزی هست که ارزش پولی که براش میدید رو داره . . .
      اما این دو لنز تصویری با مشخصات کاملاً یکسان به شما میدن.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.