5 نکته مهم که باید قبل از خرید دوربین‌ بدانید

2 1,700

همانطور که می‌دانید پیکسل یکی از فروشگاه‌های آنلاین تجهیزات عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال است. ما در طول روز با صدها خریدار مشتاق روبرو هستیم که خوشبختانه ما را به عنوان مشاور پذیرفته‌اند. بسیاری از خریداران ما عکاسان و فیلم‌برداران حرفه‌ای هستند که پیش از خرید به خوبی درباره تجهیزات مورد نیازشان تحقیق کرده‌اند و از بخت خوش، از میان ده‌ها فروشگاه معتبر ما را به عنوان امین خود انتخاب کرده‌اند.

اما در کنار کاربران حرفه‌ای، مشتریانی هم هستند که کالای خاصی را مد نظر ندارند و اغلب به ما این اجازه را می‌دهند تا مناسب‌ترین گزینه‌های ممکن را در اختیارشان قرار دهیم. آنها از ما نظر می‌پرسند و ما هم سعی می‌کنیم با توجه به نیاز‌ها و پیش‌نیاز‌های هر خریدار، از بین کالاهای موجود برخی کالا‌ها را انتخاب کنیم. در طی این سال‌ها نکاتی برای خرید اولین تجهیزات یا تعویض تجهیزات جدید جمع‌آوری کرده‌ایم که خلاصه آن را در اختیارتان قرار می‌دهیم. با ما در 5 نکته مهم که باید قبل از خرید دوربین جدید بدانید همراه باشید.

  1. دوربین خوب  یا عکاس خوب

یکی از سوالاتی که هر روز بارها و بارها از ما پرسیده می‌شود این است: بهترین دوربینی که می‌توانم بخرم کدام است؟[note]

 

[/note]

sx280-43-crop-for-bg

بگذارید با یک خاطره شروع کنم. چند سال پیش به یک مهمانی رفتم. به محض اینکه وارد شدم صاحب‌خانه با روی خوش از من پذیرایی کرد و گفت: “عجب عکس‌های خوبی گرفته بودی. مطمئنم که دوربین فوق‌العاده‌ای داری. مارک دوربینت چیه؟!” من پاسخی ندادم و فقط لبخند زدم. وقت شام رسید. صاحب‌خانه غذاهای خوشمزه‌ای آماده کرده بود و به راستی از شام لذت بردم. پس از شام تشکر کردم و گفتم: “”عجب غذاهای خوبی بود. مطمئنم اجاق گاز فوق‌العاده‌ای داری. اجاق گاز شما چه مارکی است؟!”

اعتقاد به اینکه داشتن بهترین دوربین موجود، شما را به بهترین عکاس تبدیل می‌کند، مانند این است که تصور کنید با خریدن راکت Roger Federer (قهرمان تنیس) می‌توانید مثل او تنیس بازی کنید. تجهیزات حرفه‌ای شما را عکاس حرفه‌ای نخواهد کرد. اگرچه خریدن لنز‌های گران‌قیمت، احتمالا عکس‌های‌تان را شارپ‌تر می‌کند یا خریدن تجهیزات حرفه‌ای نورپردازی کیفیت نورهای‌تان را بالا می‌برد. اما خریدن تمامی این تجهیزات زمانی که کادربندی، نوردهی صحیح، فوکوس دقیق، شکل‌دهی نور و … درست انجام ندهید فایده‌ای نخواهد داشت.

اما اینکه تجهیزات شما به لحاظ فنی کامل باشند، لزوما باعث نمی‌شود که عکس شما عالی یا حتی خوب باشد. برعکس حتی حرفه‌ای‌تر شدن تجهیزات گاهی اوقات به پیچیده‌تر شدن کار با آنها مینجامد و باعث می‌شود نتیجه‌ای که در حالت معمول از یک دوربین کاملا مبتدی می‌گیرید از نتیجه این تجهیزات پیشرفته بهتر به نظر برسد. در واقع یک عکس خوب، زمانی خوب است که شما را “تحت تاثیر” قرار دهد و تجهیزات پیشرفته هرگز نمی‌توانند به تنهایی میزان تاثیرگذاری یک عکس را افزایش دهند.

هیچ چیزی مانند تجربه نمی‌تواند نتیجه کار شما را بهتر کند. بنابراین شاید بهترین دوربینی که می‌توانید بخرید “همان دوربینی است که هم اکنون می‌توانید بخرید به اضافه  تجربه ای که می‌توانید پس از آن کسب کنید”.

2. از چه چیزی عکس می‌گیرید؟

سوال بعدی که باید از خودتان بپرسید این است که دقیقا دوربین را برای چه کاری می‌خواهید؟ طبیعی است که برای عکس گرفتن می‌خواهید. اما نکته مهم این است که می خواهید از چه چیزی عکس بگیرید؟[note]

 

  • من فقط از مراسم مذهبی و سینه‌زنی‌ها برای جشنواره‌ها عکس می‌گیرم
  • من زیاد به سفر می‌روم و می‌خواهم که از هر کجا که می‌روم یک سری عکس یادگاری داشته باشم
  • من هر سال نزدیک به 100 مراسم عروسی را عکاسی می‌کنم
  • من تازه دانشگاه قبول شده‌ام و در حال یادگیری عکاسی هستم. فعلا می‌خواهم عکس‌هایم را روی شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک یا تلگرام منتشر کنم

[/note]

هر یک از گزینه‌های بالا می‌توانند انتخاب‌های شما را محدود به یک سری از تجهیزات کنند که لزوما با انتخاب‌های گروه دیگر یکسان نیست. ضمن اینکه برخی از توضیحات بیشتر می‌توانند حتی انتخاب‌های شما در یک گروه را نیز محدود‌تر کنند. مثلا به کجا بیشتر سفر می‌کنید؟ آیا سفرهای شما شامل مناطق یخزده کوهستانی یا کویر‌های خیلی گرم هم می‌شود؟ آیا زمان زیادی را خارج از محیط‌های شهری هستید؟ آیا در محیط‌های به شدت مرطوب هم قرار می‌گیرید؟ اگر عکاسی خبری می‌کنید آیا مجوز عکاسی در خیابان را نیز دارید و می‌توانید آزادانه از دوربین‌تان استفاده کنید؟ آیا مسئولین برگذاری مراسمی سینه‌زنی که می‌خواهید از آن عکس‌برداری کنید به شما اجازه عکس‌برداری می‌دهند؟ اگر از مراسم عروسی عکس‌برداری می‌کنید آیا عکاسی خبری از مهمانی و شام نیز جزو برنامه‌های‌تان است یا صرفا در آتلیه عکس می‌گیرید؟ …

fujifilmx-m13579800401

شاید باور نکنید، اما پاسخ شما به هر یک از همین سوالات می‌تواند انتخاب شما را کاملا تغییر دهد. برای عکاسی سفری گاهی اوقات نیاز به تعویض دوربین ندارید. دوربینی که برای مسافرت به کویر مرنجاب مناسب است، ممکن است بتواند با یک کاور مخصوص باران در هوای بارانی رامسر هم مورد استفاده قرار بگیرد. یا مثلا با یک قاب محافظ ضد آب بتوانید از آن هنگام غواصی در کیش نیز استفاده کنید. ممکن است هیچیک از گزینه‌های مربوطه برایتان مفید نباشد و گزینه بهتر برای این کار، استفاده از یک دوربین اکشن GoPro یا Xiaumi باشد. دوربین Canon 5D Mark III یک دوربین Full Frame است و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد، اما فلاش سرخود ندارد و برای عکاسی از یک مراسم عقد حتما باید یک فلاش اکسترنال هم داشته باشید. همین دوربین با اینکه بسیار با کیفیت است اما سرعت عکس‌برداری پی‌درپی آن تنها 6 فریم برثانیه است، در حالی که دوربین Canon 7D Mark II که فول‌فریم نیست و قیمتی تقریبا نصف 5D Mark III دارد می‌تواند با سرعت 10 فریم بر ثانیه عکس بگیرد؟ نیاز به یک دوربین Full Frame با سرعت عکس‌برداری بیشتری دارید؟ شاید Nikon D5 نیکون با سرعت 14 فریم بر ثانیه برای‌تان مناسب‌تر باشد، اما این دوربین تازه معرفی شده، بهتر است کمی صبر کنید تا وارد بازار شود.

شاید به همین دلیل است که حتی عکاسان حرفه‌ای نیز سعی می‌کند با فروشگاه‌های معتبر تماس بگیرند و برای خریدهای مهم‌شان با کارشناسان خبره مشورت کنند.

نوع عکاسی و سوژه‌هایی که می‌خواهید از آنها عکس بگیرید، نه تنها روی انتخاب دوربین، بلکه روی انتخاب لنز، فیلتر، تجهیزات جانبی نورپردازی و بسیاری انتخاب‌های دیگر شما نیز موثر است. به عنوان مثال اگر قرار است عکاسی پرتره و عروسی انجام دهید و دوربین شما کانن است ممکن است بهترین انتخاب‌ شما برخی از لنز‌های پرتره کانن باشد و اگر قرار است با نیکون عکاسی کنید و می‌خواهید مراسم عقد یک عروسی را نیز عکاسی کنید، نیاز به تهیه فلاش‌های نیکون داشته باشید و احتمالا هیچیک از این تجهیزات برای عکاسی سفری به جزیره کیش مناسب نیستند!

 

3. سرسپرده یک برند هستید یا نیازمند یک برند؟

Nikon_D3300_35833807__(2_of_14)

تجربه سال‌ها فروش انواع کالاهای مختلف از برند‌های گوناگون به ما نشان داده است که هرگز نمی‌توان با قطعیت درباره یک برند خاص نظر داد. نیکون و کانن سال‌هاست که در بازار دوربین‌های دیجیتال حضوری فعال دارند، اما برند‌های دیگر نیز کمابیش محصولاتی را در بازار عرضه می‌کنند که گاهی اوقات در برخی از قابلیت‌ها حتی از این دو برند پیشی می‌گیرند. ضمن اینکه برخی کاربران اصرار دارند که حتما از یک برند خاص، دوربین بخرند. به عنوان مثال یک از مشتری‌ها اصرار دارد که از بین حتما دوربینی از محصولات نیکون را تهیه کند، زیرا برادر بزرگترش هم سال‌ها پیش با نیکون کار کرده و از آن تعریف کرده است. اما نکته مهم این است که طی این سال‌ها امکانات دوربین‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده و هم اکنون برند‌هایی در بازار هستند که با قیمتی بسیار مناسب‌تر می‌توانند امکاناتی بهتر از مدل انتخابی برادر این شخص را ارائه دهند. ضمن اینکه اگر دوربینی 8 سال پیش یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار برای عکاسی خبری بوده، امروزه ممکن است در برابر دوربین‌های موجود، یک گزینه کاملا کند و قدیمی به شمار بیاید.

بنابراین انتخاب یک برند برای نخستین بار، می‌تواند یک چالش مهم برای کاربران باشد. اما کاربرانی که پیشتر دوربینی از یک برند را تهیه کرده‌اند، احتمالا ممکن است برخی از تجهیزات جانبی مخصوص آن برند را نیز تهیه کرده باشند که در صورت تعویض برند بلا استفاده باقی می‌مانند. مثلا اگر کسی بخواهد دوربین کانن 600D و لنز EF-S 18-135mm خودش را ارتقا دهد و یک دوربین فول‌فریم تهیه کند، احتمالا فرقی نمی‌کند که انتخاب بعدی‌اش از برند نیکون یا کانن باشد. چون بهرحال با تعویض بدنه 600D به یکی از مدل‌های فول‌فریم کانن مانند Canon 6D، همچنان نمی‌تواند از لنز EF-S 18-135mm خودش استفاده کند. اما اگر همین کاربر در کنار دوربین 600D خودش یک لنز EF 24-105mm هم داشته باشد، به دلیل اینکه می‌تواند در کنار یک بدنه Canon فول‌فریم از لنزی که دارد استفاده کند، احتمالا انتخاب از بین دوربین‌های کانن گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

شبیه به همین مثال‌ها را می‌توانیم برای انتخاب‌های دیگری مانند فلاش‌های اکسترنال، باطری گریپ‌ها، لنز‌ها، ریموت کنترل و بسیاری تجهیزات دیگر نیز بزنیم. به همین دلیل متوجه می‌شویم که برخی کاربران “لزوما” باید از بین محصولات یک برند خاص انتخاب کنند.

اما جدای از این باید‌ها و نباید‌ها، گاهی اوقات نیز انتخاب‌ها در حد اعمال سلیقه‌های شخصی است. خود من شخصا معتقدم که در طی 10 سال گذشته همیشه بدنه‌های نیکون بهتر از همتای کاننی خودشان بوده‌اند. اما هنوز هم دلیل اینکه از شخصا از تجهیزات کانن استفاده می‌کنم این است که کانن گزینه‌های بهتری برای لنز در اختیارم می‌گذارد. به عنوان مثال کانن دست‌کم 4 لنز با فاصله کانونی 70-200mm در بازار دارد و نیکون تنها 2 گزینه با این فاصله کانونی دارد. یا برای کسانی که دوست دارند از دوربین‌های DSLR برای تصویر‌برداری استفاده کنند، لنز‌های سری STM کانن می‌توانند فوکوسی سریع و بی‌صدا را فراهم کنند، در حالی که نیکون به تازگی همین یکی دو هفته پیش برای اولین بار دو لنز با موتور فوکوس بی‌صدا و سریع را معرفی کرد که فاصله کانونی آنها محدود است و هنوز هم وارد بازار نشده‌اند.

ضمنا به عنوان یک کارشناس عاشق تکنولوژی (و نه به عنوان یک عکاس) تصور می‌کنم بهترین بدنه‌های دوربین عکاسی که تابحال ساخته شده، از برند “سونی” است. طبیعی است که هر شخصی یک برند را دوست داشته باشد.

4. “چند مگاپیکسل” را فراموش کنید

sony-a7s-product-photos01

من دقیقا 11 سال پیش اولین دوربین دیجیتال SLR خودم را خریدم. دوربین الیمپوس E1 تنها 5.5 مگاپیکسل داشت و در سال 83 قیمت آن 970 هزار تومان بود. همراه با این دوربین یک کارت حافظه 256 مگابایتی هم خریده بودم که می‌توانست حدود 100 عکس را ذخیره کند (تقریبا دو سال طول کشید تا بفهمم چطور می‌توان از فرمت خام آن استفاده کرد). اما با همان دوربین پروژه‌های عکاسی مختلفی را از عکاسی عروسی گرفته تا عکاسی محصول انجام دادم و عکس‌های آن را با اندازه‌های بزرگی تا ابعاد 50×70 سانتی‌متر چاپ کردم. هنوز هم که عکس‌های آن دوران را نگاه می‌کنم به نظرم بی‌کیفیت نیستند.

مشکل اینجاست که اکنون تلفن همراه من دوربینی با رزولوشن 13 مگاپیکسل دارد (تقریبا دو برابر E1) اما عکس‌های آن حتی در اندازه چاپ 20×30 هم بی‌کیفیت است.

sensor-size-for-mag-02

مهم اندازه حسگر دوربین است. بد نیست در این رابطه 6 دلیل برای استفاده از دوربین‌هایی با حسگر بزرگتر را بخوانید. بالا بردن رزولوشن حسگر‌ها بدون افزایش اندازه آن‌ها به افزایش نویز تصاویر و بی‌کیفیت شدن تصویر می‌انجامد. اما نکته اینجاست که این تفاوت کیفیت تنها در ابعاد بزرگ تصاویر دیده می‌شود. اگر معمولا عکس‌های‌تان را چاپ نمی‌کنید، احتمالا روی گوشی تلفن همراه یا روی اینترنت تفاوت این تصاویر مشخص نمی‌شود و می‌توانید به راحتی از رزولوشن بالای دوربین‌تان لذت ببرید. اما اگر به دنبال ویرایش و چاپ عکسهایتان هستید، حتما به دنبال دوربینی با حسگر بزرگ (حداقل حسگر‌های میکرو چهارسوم) باشید.

 

5. اندازه تجهیزات را در نظر بگیرید

nikon-d750-product-photos12

بهترین تجهیزات بازار لزوما در همه‌جا قابل استفاده نیستند. بهترین دوربین‌های فول‌فریم، گران‌ترین لنز‌های پرتره، قوی‌ترین فلاش‌های اکسترنال، … همگی برای کارهای حرفه‌ای استفاده می‌شوند. معمولا دوربینی مانند 1DS MKIII یا 5D MKIII برای کسی که می‌خواهد در یک مهمانی عکس‌های خانوادگی بگیرد یا برای عکاسی منظره، کوهنوردی می‌کند مناسب نیستند. این دوربین‌ها بزرگ و سنگین هستند و استفاده از آنها در همه‌جا ساده نیست.

حتی اگر پاسخ تمامی سوالات بالا را هم می‌دانید، باز هم بهتر است قبل از خرید به یک فروشگاه واقعی سری بزنید و دوربین مورد نظرتان را در دست بگیرید. هیچ چیز نمی‌تواند مانند حسی که نسبت به یک دوربین دارید، شما را به خریدن یا نخریدن یک دوربین علاقمند کند.

فراموش نکنید ما در پیکسل می‌توانیم به شما کمک کنیم.

2 نظرات
  1. narges می‌گوید

    سلام وقت بخیر من میخواستم دوربین d850بخرم و میخواستم بدونم موقع خرید دوربین روی خود دوربین فلاش هم هست یا باید جدا فلاش رو بخرم…
    ممنون

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      این دوربین فلاش داخلی مجهز نیست و باید به صورت جداگانه اونو تهیه کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.