5 لنز پیشنهادی برای سفر (2)

5 1,735

اگر به یاد داشته باشید، دو روز گذشته بود که مطلبی با عنوان “5 لنز پیشنهادی برای سفر (1)” را روی وبلاگ منتشر کرده و در آن دو لنز از پنج لنز پیشنهادی خود را مطرح کردیم. همانطور که وعده داده بودیم در این مطلب قصد داریم سه لنز دیگر را معرفی کنیم.

اگر بخش اول را مطالعه نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به آن بیاندازید. ولی لازم می‌دانیم که دوباره نکته‌ی مهمی که در مقدمه بخش اول ذکر کردیم را برایتان بازگو کنیم.

مهم: در این مقاله قصد داریم به لنز‌های مناسب دوربین‌های DSLR با فرمت Full-Frame بپردازیم که برای سفر مناسب هستند. این نکته را درنظر داشته باشید که اگر می‌گوییم لنز x مناسب نیست، منظور این است که برای سفر مناسب نیست نه اینکه لنز بدی باشد. چون مثلا ممکن است اندازه بزرگ یا وزن زیادی که دارد حمل آن را سخت کند.

حال به معرفی سه لنز پیشنهادی خود می‌پردازیم.

03


*Sony 16-35mm f/2.8 ZA SSM Vario-Sonnar T

اگرچه نیکون و کانن لنزهای 35-16 میلی‌متر عالی و سطح بالایی تولید می‌کنند، ولی ما این لنز سونی را انتخاب کردیم. لنز سونی از لنزهای کانن و نیکون سنگین‌تر است ولی نه خیلی زیاد. درست است که لنزهای نیکون و کانن دارای سیستم لرزشگیر داخلی هستند ولی سونی از ویژگی SteadyShot I.S در دوربین‌های خود نیز بهره می‌برد. در هر صورت هر سه جزو بهترین‌ لنزهای 35-16 به‌شمار می‌روند. برگنمایی و زاویه دید عریض لنز سونی باعث شده است تا برای عکاسی معماری بسیار مناسب باشد. همچنین برای عکاسی از مناظر و چشم‌انداز‌های شهر نیز می‌توانید روی این لنز حساب کنید. مانند دو شرکت کانن و نیکون، *Sony 16-35mm f/2.8 ZA SSM Vario-Sonnar T نیز از موتور فوکوس خودکار اختصاصی خود بهره می‌برد که عملکرد سریع، دقیق و بی‌صدایی هم دارد. نکته‌ای که در مورد سیستم فوکوس سونی جالب توجه می‌باشد، این است که دکمه‌ای وجود دارد که اگر هنگام فوکوس خودکار آن را فشرده و نگه‌دارید، دیگر فوکوس دستی لنز کار نمی‌کند. همچنین در ساخت این لنز سونی از عدسی‌های ED و Super ED استفاده‌شده که باعث کاهش پراکندگی نوری در لبه‌های کادر می‌شود. ضمنا عدسی‌های لنز دارای پوشش مخصوصی هستند که از بوجود آمدن پدیده Flare جلوگیری می‌کند. اگر قصد دارید از لنز *Sony 16-35mm f/2.8 ZA SSM Vario-Sonnar T بر روی یک دوربین سونی با ماونت A و فرمت APS-C استفاده کنید، باید بدانید که فاصله کانونی آن معادل 55.5-24 میلی‌متر خواهد شد.

04


Nikon AF-S NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR

یکی از ویژگی‌های برجسته این لنز FX نیکون، کوچک بودن آن‌ است. طول آن تنها 8 سانتی‌متر و وزن آن حدود 450 گرم است. با فاصله کانونی مناسبی که برای عکاسی واید و پرتره دارد، این لنز تقریبا تمام نیاز‌های شما را برای عکاسی در سفر پاسخ می‌دهد. موتور فوکوس خودکار اختصاصی نیکون در این لنز هم به‌خوبی ایفای نقش می‌کند. سیستم لرزشگیر آن نیز هنگام عکاسی در محیط‌های کم‌نور به‌خوبی نویز‌های تصویر را کنترل کرده و به حداقل می‌رساند. لازم به ذکر است که در ساخت لنز Nikon AF-S NIKKOR 24-85mm f/3.5-4.5G ED VR از یک عدسی ED و سه عدسی Aspherical (غیر کروی) استفاده شده که پراکندگی نوری را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد. ممکن است برخی اعوجاج در عریض‌ترین زاویه‌ها به‌ وجود بیاید ولی عملکرد این لنز متناسب با قیمت و اندازه آن واقعی عالی و راضی‌کننده است.

 

05


Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM

قیمت مناسب و اندازه کوچک از اصلی‌ترین دلایل ما برای انتخاب این لنز است. ولی مطمئن باشید که عملکرد خوب این لنز نیز در تصمیم‌گیری و انتخاب ما بی‌تاثیر نبوده. شاید بسیاری از افراد لنز محبوب Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM را به این لنز ترجیح دهند، اما وقتی بحث حمل لنز و چندمنظوره بودن آن مخصوصا در سفر پیش می‌آید، احتمالا همان افراد هم در مورد انتخاب لنز Canon EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM با ما هم عقیده خواهند بود. مانند هر چهار لنزی که در دو مقاله خود معرفی کردیم، فوکوس دستی و موتور فوکوس خودکار سریع و بی‌صدا از ویژگی‌هایی هستند که این لنز نیز از آن بهره‌مند است. از آنجایی که دیافراگم لنز سریع عمل نمی‌کند و هنگام حداکثر بزرگنمایی میزان بازشدگی دیافراگم کم است، عملکرد این لنز در محیط‌های پرنور بسیار بهتر از محیط‌های کم‌نور است. با این اوصاف به لطف سیستم لرزشگیر این لنز، نویز تصاویر در محیط‌های کم نور به میزان زیادی کاهش می‌یابد ولی نمی‌توانیم عکاسی عالی در محیط‌های کم‌نور را از ویژگی‌ها و برتری‌های این لنز به حساب بیاوریم.

 

باز هم تاکید می‌کنیم که تلاش شده تا لنز‌های مناسب برای سفر (سفر‌های عمومی) را برایتان جدا کنیم. اگر دقت کرده باشید در این دو مقاله ویژگی‌های کامپکت و چند‌منظوره بودن لنز در کنار کیفیت و عملکرد بالای لنز‌ها دلیل اصلی انتخاب‌های ما بودند.

امیدواریم که توانسته باشیم برای تصمیم‌گیری از میان گزینه‌های زیادی که وجود دارد، پنج لنز را برایتان برجسته‌تر کنیم تا انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

5 نظرات
  1. روزبه می‌گوید

    سلام
    از آنجایی که همه لنزهای پیشنهادی زوم هستند، به نظر می رسه که شما تنها بخشی از افراد علاقهمند به سفر رو در نظر گرفتید، هنوز هم خیلی ها ترجیح می دن با یکی دوتا لنز فیکس کوچیک سفر کنن، قطعا در عکاسی با محدودیت های بیشتری روبرو می شن ولی احتمالا در آخر نتایج بهتری به دست میارن

    با احترام

    1. آرش مهرآسا می‌گوید

      سلام آقای روزبه
      ممنون از مشارکت شما
      در ابتدای مقاله هم عرض کردیم که چندمنظوره بودن یکی از دلایل اصلی لنزهای انتخاب‌شده در این مقاله هستش.
      به نظر بنده افراد کمی هستن که برای سفر، لنز‌ فیکس و Prime رو به لنز زوم ترجیح میدن
      لنزهای فیکس برای پرتره عالی هستن چون کیفیت بسیار بالا و بوکه زیبایی دارن، اما محدودیت‌های بیشتری نسبت به لنز زوم دارن
      فکر می‌کنم راجع به محاسن و معایب لنزهای فیکس برای سفر باید مطلبی جداگانه تهیه کنیم
      ممنون از شما

  2. روزبه می‌گوید

    و با توجه به عدم سازگاری برندهای مختلف با دوربین ها ،‌شاید بهتر بود به جای لنز، دامنه های فاصله کانونی معرفی می کردید. مثلا ۱۶-۳۵ … حالا اگر دوربین نیکون دارید فلان…کانن دارید فلان و …. اگر به دنبال لنزهای ارزان تر و همچنان با کیفیت هستید،‌لنز تامرون در این دامنه فلان…
    اینجوری با ۵ فاصله کانونی یا دامنه فاصله کانونی متناسب، تعداد بسیار بیشتری لنز معرفی می شد
    البته این صرفا یه پیشنهاده ، ممنون به خاطر مطالب خوبتون

    با احترام

    1. آرش مهرآسا می‌گوید

      ممنو از پیشنهاد خوبتون جناب روزبه
      دقیقا می‌‌شه روی یک مطلب اینجوری هم کار کرد
      حتما در آینده مطلبی به این شکل در مورد لنزهای پیشنهادی‌مون منتشر می‌کنیم
      با تشکر

  3. روزبه می‌گوید

    ممنون از پاسختون
    شاید به خاطر اینکه شخصا به تعداد عکس کمتر و باکیفیت تر و البته یکدست تر علاقه دارم گزینه ی مورد علاقم , لنزهای فیکس باشه
    شایدم چون ناخودآگاهم اعتقاد داره لایکا بهترین دوربین برای سفره به لنزهای فیکس علاقه بیشتری دارم (البته این طبیعت هر چیز رویایه که خودشو از بقیه جدا کنه و هر چه که هست رو بهترین نشون بده!)
    ولی مهمترین عامل انتخاب این لنزها برای من امکان استفاده در شرایط نوری مختلفه, شما با لنز زوم عملا نیمی از شبانه روز رو از دست می دید مگر اینکه فرض کنیم دوربینی داریم که حساسیت 200 و 800 تو اون فرق چندانی نداره (البته اگر خوش شانس باشیم و مجبور نشیم به تفاوت بین حساسیت 800 و 3200 تن بدیم)
    این عامل برای افرادی که به تجربه زندگی شبانه در جاهای مختلف دنیا علاقه دارن خیلی مهمه
    با احترام

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.