پنج لنز پیشنهادی برای سفر (3)

0 1,565

تقریبا دو هفته پیش بود که مطلبی را با عنوان “پنج لنز پیشنهادی برای سفر (1) و (2)” منتشر کردیم. در آن مطلب بر اساس دو فاکتور کامپکت‌ و چندمنظوره بودن، پنچ لنز مناسب سفر را برای دوربین‌های DSLR با حسگر فول‌فریم پیشنهاد دادیم. اما از آنجایی که دوربین‌های APS-C معمولا کوچکتر و یا به اصطلاح کامپکت‌تر از دوربین‌های full frame هستند و همچنین وزن کمتری نیز دارند، پس بالطبع می‌توانند از مناسب‌ترین انتخاب‌ها برای عکاسی سفر باشند. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مطلب، 5 لنز پیشنهادی خود را برای این دوربین‌ها نیز معرفی کنیم.

اما اجازه دهید در همین ابتدا به این نکته اشاره کنیم که وزن سبک‌تر دوربین‌های APS-C نسبت به دوربین‌های Full frame، به معنای استفاده کمتر از فلز در ساخت این دوربین‌هاست. پس فراموش نکنید که باید با دقت و مراقبت بیشتری از این دوربین‌ها استفاده کنید، چرا که به محکمی و ایمنی دوربین‌های فول‌فریم نیستند. مسئله دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، محاسبه Crop Factor حسگرهای APS-C با فاصله کانونی معادل لنز انتخاب‌شده است. همچنین این نکته را فراموش نکنید که از لنزهای فول‌فریم می‌توان بر روی دوربین‌های APS-C استفاده کرد ولی برعکس آن امکان‌پذیر نیست.

نکته مهم: در این مقاله قصد داریم به لنز‌های مناسب دوربین‌های DSLR با فرمت APS-C بپردازیم که برای سفر مناسب هستند. این نکته را درنظر داشته باشید که اگر می‌گوییم لنز x مناسب نیست، منظور این است که برای سفر مناسب نیست نه اینکه لنز بدی باشد. چون مثلا ممکن است اندازه بزرگ یا وزن زیادی که دارد حمل آن را سخت کند یا مثلا از بزرگنمایی مناسبی برخوردار نیست. همچنین لنزهای پیشنهاد شده در این مقاله بر اساس دو فاکتور مهم انتخاب شده‌اند: بزرگنمایی مناسب و کامپکت بودن.

اکنون به سراغ معرفی پنج لنز پیشنهادی خواهیم رفت.

1375761600000_999548


Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR

حقیقت امر این است که این لنز نیکون عکس‌های بسیار باکفیتی می‌گیرد و برای استفاده در روشنایی روز و حتی محیط‌های کم‌نور بسیار مناسب است. عمل بزرگنمایی ‌آن با دقت زیاد و کاملا نرم انجام می‌شود. به همین دلیل هنگام بزرگنمایی نگرانی بابت پرش تصویر نخواهید داشت. هنگامی که لنز کاملا جمع است طول آن کمتر از 10 سانتی‌متر خواهد بود و تقریبا هم‌اندازه یک لنز Prime (با فاصله کانونی ثابت) بنظر می‌رسد، اما فاصله کانونی معادل 210-27 میلی‌متر را برای داشتن پرسپکتیوی (Perspective) مناسب فراهم می‌کند. موتور فوکوس خودکار NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR به همان خوبی است که نیکون می‌گوید و تجربه فوکوس دقیق و بی‌صدایی را برایتان ممکن می‌کند. همچنین موتور فوکوس خودکار این لنز، آن را برای فیلمبرداری نیز مناسب کرده است. لرزش‌گیر اختصاصی نیکون حتی در حداکثر بزرگنمایی و محیط‌های کم‌نور نیز وظیفه خود را به خوبی انجام داده و نویز‌های تصویر را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

1410494400000_1082147_0

Sigma 18-300mm f/3.5-6.3 DC MACRO OS HSM

شرکت سیگما در میان لنزهای زوم سری Contemporary (معاصر) خود، لنزهای APS-C برای مانت‌های EF کانن، F نیکون و همچنین SA سیگما تولید کرده است. با فاصله کانونی معادل 450-27 میلی‌متر (480-28.8 میلی‌متر برای کانن) ، تقریبا می‌توان گفت این لنز سیگما برای هر نوع عکاسی مناسب است. این لنز با نسبت ماکرو 1:3 خود می‌تواند از فواصل بسیار نزدیک نیز روی سوژه فوکوس دقیقی انجام دهد. همچنین به لطف بهبودهای صورت گرفته در لرزشگیر اپتیکی این لنز، شاهد کاهش پدیده Blur بر اثر لرزش‌های دوربین خواهیم بود. ضمنا موتور فوکوس خودکار اختصاصی سیگما (HSM) نیز در این لنز به شکل قابل توجهی بهینه شده است که به این ترتیب فوکوس خودکار با این لنز با سرعت بالا و بسیار نرم صورت می‌گیرد. لازم بذکر است که در ساخت لنز Sigma 18-300mm f/3.5-6.3 از چهار عدسی FLD و یک عدسی SLD استفاده شده که به ثبت تصاویر شارپ و با کنتراست بالا در تمام محدوده فاصله کانونی کمک شایانی می‌کند. طول این لنز در حالتی که جمع‌شده است کمی بیشتر از 10 سانتی‌متر می‌باشد ولی در عوض با بزرگنمایی قابل توجهی که دارد آن را به یک لنز چندمنظوره ایده‌آل بدل کرده است. از نکات قابل توجه در مورد لنز Sigma 18-300mm f/3.5-6.3، سازگاری آن با USB Dock شرکت سیگماست. با استفاده از این یو‌اس‌بی داک می‌توان فوکوس لنز را تنظیم کرده و فریم‌ور آن را نیز بروزرسانی کرد. در نهایت باید اشاره کنیم که یک نسخه از این لنز برای دوربین‌های مانت A سونی و K پنتاکس نیز در راه است.

 

در این مطلب، دو لنز از پنچ لنز پیشنهادی خود مخصوص دوربین‌های APS-C معرفی کردیم که به نظر ما برای سفر مناسب هستند. در بخش دوم این مطلب به معرفی سه لنز دیگر خواهیم پرداخت که از جدی‌ترین گزینه‌های خرید بشمار می‌روند. پس با ما همراه باشید.

 

B&H

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.