کانن: آغاز یک بحران؟

0 1,230
آیا کانن متوجه افول بخش دوربینش شده است؟

 

شاید به خاطر داشته باشید که در این وبلاگ، در سه یادداشت مختلف (۱، ۲ و ۳)، از عملکرد و راهکارهای فعلی کانن انتقاد شده است. روشن است که شرکت عظیمی چون کانن هزاران کارشناس و تحلیل‌گر زبده در استخدام دارد که بسی بیش‌ از صاحب این قلم اشراف بر بازار و اطلاعات دست اول دارند. اما نکته این‌جاست که تا مدیریت صحیح و استراتژی حساب‌شده در کار نباشد، کاری از دست بهترین نیروهای جهان هم برنمی‌آید.

با نگاهی به آخرین گزارش مالی منتشر شدهء کانن، معلوم می‌شود که سود و درآمدهای آن افت قابل توجهی کرده است. جای تعجب هم نیست، بازار با کسی شوخی ندارد. گزارش با لحنی شبه تبلیغاتی، احتمالا برای راضی نگه‌داشتن سهامداران، صریحا اشاره می‌کند که فروش دوربین‌هایی با لنز قابل‌تعویض کانن افت کرده است و علت اصلی را در تاخیر در عرضه محصولات می‌داند:

Within the Imaging System Business Unit, despite efforts to achieve sales growth with the competitively priced EOS Digital Rebel series along with the EOS 5D Mark III and EOS 60D advanced-amateur models, sales volumes of interchangeable-lens digital cameras decreased from the year-ago period due to a delayed new-product launch.

نکته قابل توجه دیگر در این گزارش، آن قسمتی است که آیندهء فروش دوربین‌های جمع و جور را منوط به افزوده‌شدن به عملکرد و قابلیت‌ها می‌داند:

Demand for compact digital cameras is anticipated to increase for models offering high functionality and high added value.

من با این تحلیل کاملا موافقم و چندی پیش در یادداشتی در مورد آن بحث کردم.

***

 تاریخ شرکت‌هایی مثل کانن، با فراز و نشیب‌های جدی گره خورده، در واقع این فراز و نشیب‌ها نشان می‌دهند که یک شرکت زنده است. انتقاد من به وضعیت فعلی واحد دوربین کانن به معنی زیرسوال بردن محصولات درخشان آن نیست. نشان‌دادن نگرانی در مورد وضعیتی خاص و سرنوشت‌ساز است که در صورت عدم رسیدگی و توجه به آن، معلوم نیست که عاقبت خوشی در انتظار باشد.

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.