ایده‌های عکاسی در بهار: ۱۷ نکته و ترفند جالب برای عکاسی در این فصل زیبا

0 50

مطلب امروز به ایده‌های عکاسی بهاره که توسط عکاسان حرفه‌ای به اشتراک گذاشته شده اند، اختصاص دارد. امیدواریم که در فصل زیبای بهار از این ایده ها نهایت استفاده را برده و عکس های بهاری زیبایی ثبت نمایید. در ادامه مطلب ۱۷ نکته و ترفند جالب برای عکاسی در فصل زیبای بهار را برای شما عزیزان آماده کرده ایم.

گل‌های وحشی فصل بهار شکوفه می‌دهند و مناطق روستایی جلوه‌ی زیبایی به خود می‌گیرند و از آنجایی که روزها طولانی‌تر می‌شوند، زمان بیشتری برای عکاسی خواهید داشت.

بهار همچنین زمان بسیار خوبی برای امتحان کردن ایده‌های جدید عکاسی و تقویت کردن مهارت‌های حاضرتان است. از این رو در این مطلب لنزک، ایده‌ها و توصیه‌هایی در مورد عکاسی در این فصل را برای شما عزیزان گردآوری کرده‌ایم تا به کمک آن بتوانید با اعتماد به نفس بیشتری عکس‌های خود از طبیعت را ثبت نمایید.

در این مطلب به شما نشان می دهیم که چطور عکس‌های منظره خیره کننده‌‌ای را از گل‌های استکانی ثبت کنید. همچنین در ادامه توصیه‌هایی را در مورد عکاسی از گل‌ها چه در فضای بسته و چه در فضای باز در اختیارتان می‌گذاریم و در پایان به نکات بسیاری در مورد عکاسی از حیوانات و پرندگان خواهیم پرداخت.

در این روزها رنگ‌ها و زندگی تازه ای وارد طبیعت می‌شوند، پس نباید فرصت را از دست دهید. دوربین DSLR خود را آماده کنید و از خانه خارج شوید!

۱- عکاسی از گل‌های استکانی

کمتر عکسی همانند عکسی از یک مزرعه‌ی پر از گل‌های استکانی، آغاز شدن بهار را خبر می‌دهد. پیدا کردن چنین صحنه‌های پر گلی در سطح کشور خیلی آسان است، ولی ثبت عکسی الهام بخش از این گل‌ ها مستلزم تکنیک‌ و مهارت بالایی می‌‌باشد.

سعی نکنید که از تمام صحنه عکس بگیرید و یا اینکه درختان را در کادر جای دهید، چون به این صورت گل‌ها در صحنه ناپدید می‌‌شوند. گل‌ها را در مرکز توجه قرار دهید و عکاسی را در سطح پایینتری انجام داده (دوربین را به زمین نزدیک کنید) و عکس را بسته‌تر برش بزنید (کراپ کنید) تا کادر بندی هنرمندانه‌ای داشته باشید.

از انتهای تله فوتو لنزتان استفاده کنید تا پرسپکتیو را فشرده کرده (compress) و گل‌های استکانی متراکم‌تر به نظر برسند.

از سه پایه استفاده کنید و دیافراگم را بسته و در حدود F/16 قرار دهید تا از حداکثر عمق میدان بهره مند شوید. به این صورت گل‌ها با وضوح بیشتری ثبت می‌شوند.

یا اینکه به دنبال صحنه‌ای بگردید که گل‌های استکانی در ترکیبی از نور خورشید و سایه قرار گرفته باشند. نوردهی را برای گل‌ها و نور خورشید انجام دهید و نگران بخش‌های تیره‌ترعکس مثل تنه درختان نباشید. زمانی را صرف گشت و گذار در اطراف کنید.

از خطوط، مسیرها و سایه‌ها برای هدایت نگاه بیننده به کادربندیتان استفاده نمایید.

۲- عکاسی از کشتزار ها

عکاسی منظره تنها به چشم اندازهای وسیع و بزرگ محدود نمی‌شود. مناظر بسیاری برای عکاسی وجود دارند و مزارع و کشتزار ها از مکانهایی هستند که باید برای عکاسی در نظر بگیرید.

من این عکس را با لنز زوم سوپر واید ۲۴-۱۲میلیمتری در نی زار ثبت کرده‌ام. از آنجایی که روز عکاسی باد زیادی جریان داشت، سرعت شاتر سریع ۵۰۰/۱ ثانیه را انتخاب کردم تا از محو شدن عکس جلوگیری شود.

وقتی هنگام عکاسی خورشید در پشت سرمان قرار داشت، آسمان آبی و ابرهای سفید را در عکس شامل کردیم، اما عکاسی با خورشید مقابلمان منظره‌ای دراماتیک را به وجود آورد.

۳- از خطوط طبیعی یک منظره استفاده کنید

یکی از ترفندهای قدرتمند برای ارتقای ترکیب بندی هایتان، استفاده از خطوط هدایتگر طبیعی است که می‌توانند چشم بیننده‌ را به داخل صحنه بکشند. حصارها و دیوارهای سنگی قدیمی چنین ویژگی ای دارند.

۴- ثبت عکس‌های زیبا از مناظر روستایی

با در نظر گرفتن ساختمان‌های روستایی (مثل آسیاب بادی) به عنوان سوژه و نقطه کانونی صحنه‌هایتان، می‌توانید به عکس‌هایتان ظاهر متفاوتی دهید. به این شکل می‌توانید عکاسی منظره را به یک داستان تصویری تبدیل نمایید.

در مورد ترکیب بندی هایتان خوب فکر کنید. عکسی که تمام ساختمان را در کادرش جای داده باشد، ممکن است به خوبی جواب دهد. اما همانطور که در عکس آسیاب بادی مشاهده می نمایید، می توانید آن را بهبود بخشید.

شما می‌توانید دوربین را کمی با زاویه بگیرید و ظاهر متفاوت تری داشته باشید. با استفاده از لنزی با زاویه خیلی عریض (super wide-angle) و کلوزآپ در فاصله کانونی ۱۰ الی ۱۲ میلیمتری، می‌توانید خطوط مورب ساختمان را برجسته‌تر به تصویر بکشید.

همچنین هیچ الزامی به وجود زمین در کادر وجود ندارد، پس زانو بزنید و دوربین را به سمت بالا بگیرید تا عکس زیباتری داشته باشید.

دوریبن را در حالت‌های مختلف عمودی و افقی قرار دهید تا ببینید عکس در کدام حالت بهتر به نظر می‌رسد.

۵- منتظر ورود ابرها به آسمان بمانید

به خاطر ابری شدن آسمان دوربین را کنار نگذارید، این صحنه می‌تواند ظاهر دراماتیکی را بعد از ویرایش و پرینت شدن برای شما به همراه بیاورد.

وجود ابرهای تیره در آسمان می‌تواند از آسمانی صاف و آبی جلوه‌ی زیباتری داشته باشد. اگرچه آسمان آبی و نور خورشید همیشه بهتر از آسمانی تماما ابری است.

صبر کنید تا خورشید ابر ها ها را شکافته و به مناظر بتابد تا نتایج شگفت انگیزی بگیرید.

۶- عکاسی سیاه و سفید را فراموش نکنید

ترکیب دریای آبی، ماسه‌های قهوه‌ای و صخره‌های سفید می‌تواند منظره‌ی ساحلی زیبایی را برای شما به ارمغان بیاورد. پس چرا باید این رنگ‌ها را با سیاه و سفید کردنشان از بین ببریم؟ چون این تاثیر گذاری را بیشتر می کند.

عکس‌های منظره خود را سیاه و سفید کنید تا عکس برجسته‌تری داشته باشید. این نوع عکس‌ها به ویژه هنگام گرفته بودن آب و هوا، زیبایی خاصی دارند و مونوکروم (تک رنگ) کردنشان ظاهر بسیار دراماتیکی به آن ها می‌بخشد.

۷- از تنظیمات صحیح برای عکاسی از گل‌ها استفاده کنید

در این فصل رنگ‌های پر شکوه گل‌ها، عکاسان را راهی باغ‌ها و روستاها می‌کنند.

طیف و تنوع رنگی گل‌ها عکس‌های جذابی را به ارمغان می‌آورد. ولی اگر قصد دارید زیبایی طبیعی آنها را ثبت کنید، باید از تجهیزات و تنظیمات صحیحی استفاده نمایید.

معمولا عکاسی از گل‌ها در فاصله‌ی نزدیک به سوژه انجام می گیرد، پس عمق میدان در بهترین حد خودش قرار دارد.

از اینرو شما باید فوکوس را با دقت زیادی انجام دهید و از دیافراگمی استفاده کنید که بخش مورد نظرتان را در فوکوس نگه دارد و باقی قسمت‌های تصویر را محو کند.

شما می‌توانید اینکار را در مدهای نوردهی مختلفی انجام دهید، ولی مد تقدم دیافراگم (AV) بهترین نتیجه را برایتان به همراه خواهد داشت. در صورت امکان از سه پایه استفاده کنید تا وضوح عکس را به حداکثر برسانید.

۸- بهترین لنز را برای سوژه انتخاب کنید

با وجودی که لنزهای ماکرو برای عکس‌های کلوزآپ گل‌ها بسیار مناسب هستند، اما عملا شما می‌توانید از هر زومی که می‌خواهید برای عکاسی از کشتزار ها یا گیاهان وحشی استفاده نمایید.

برای نمونه یک لنز تله فوتو زوم برای عکاسی از گلزار ها بسیار مناسب است، چراکه پرسپکتیو دور این لنزها رنگ‌ها را به شکلی وارد کادر می‌کند که لنز‌های زاویه باز هرگز قادر به انجامش نیستند.

ولی لنزهای زاویه باز کاربردهای خاص خودشان را دارند. اگر آن ها را به اندازه کافی نزدیک ببرید، با این لنزها می‌توانید بر محل اصلی فوکوس کنید به صورتی که همچنان گل‌ها نمایان باشند و غالب پیش زمینه را پر کنند.

ما برای عکسمان از فاصله کانونی ۱۸میلیمتری (یک لنز زوم ۱۸-۵۵ میلیمتری) استفاده کردیم. نور فلاش دوربین باعث شده که تاکید بیشتری روی گل ها قرار گیرد.

۹- برای عکاسی کلوزآپ گل ها از دیافراگم صحیح استفاده کنید

ممکن است بخواهید برای افزایش وضوح عکس تا حد امکان دیافراگم را ببندید (ضریب اف های بزرگتر) ولی این کار همیشه بهترین نتیجه را به همراه ندارد. همانطور که در عکس مشاهده می کنید، دیافراگم f/22 دیوار را واضح تر به تصویر کشیده که حواس را پرت می کند.

باید سعی کنید که خود گل واضح و شارپ باشد و باقی قسمت‌های عکس محو به نظر برسند. در اینجا دیافراگم f/2.8 و f/5.6 بهترین نتیجه را برای عکسمان به همراه داشته است.

۱۰- نورپردازی در باغ

یک روز آفتابی روشن معمولا بهترین زمان برای عکاسی از گل ها نیست. وجود کمی ابر در آسمان نتیجه‌ی بهتری برای عکس‌ به همراه خواهد داشت. نور پخش شده (ابر ها مثل یک دیفیوزر طبیعی نور را متعادل و پخش می کنند) شکوفه‌ها را روشن می‌کند و رنگ بهتری را برای عکستان به همراه می‌آورد.

البته وقتی که می خواهید با نورپردازی از پشت (backlight) شفافیت برگ‌ها و گلبرگ‌ها را نشان دهید (همانطور که در عکس گل نرگس مشاهده میکنید)، نور شدید خورشید به شما کمک خواهد کرد.

۱۱- کنترل محیط را در دست بگیرید

عکاسی از باغ‌های زیبا خیلی راحت است. باغ‌ها برای زیباسازی محیط طراحی شده‌اند و می‌توانید در این فصول سال جلوه‌های بصری بی نظیری را برای محیط به ارمغان بیاورند.

ولی اگر می‌خواهید در باغ شخصی خودتان عکس خوبی ثبت کنید، باید تلاش بیشتری داشته باشید. برای این نوع عکاسی شما باید بتوانید صحنه را تا جایی که امکان دارد ساده‌تر کنید.

حتی برای عکاسی از یک باغچه هم شما با المان‌های نامربوط بسیاری سر و کار دارید، عکاسی از باغ با چنین وسعتی که جای خود دارد.

در این فصل از سال که گیاهان در حال جان گرفتن هستند، بهتر است به عکاسی از شکوفه‌ها بپردازید.

هر چه باشد رنگ و شکل همین گل‌ها زیبایی را به باغ می‌بخشد. برای سوژه های بزرگتر معمولا می‌توانید به آن ها نزدیک‌تر شوید تا زوم استانداردتان جواب دهد.

ولی اگر لنز ماکرویی خریداری کرده‌اید، می‌توانید به شکوفه و گیاه‌های کوچکتر نزدیکتر شوید و کادر را کاملا با آن ها پر کنید.

کلید موفقیت برای اینکار کنترل محیط و تنظیم دوربین به صورتی است که عکس گلتان عاری از المان‌های زاید و حواس پرتکن باشد.

مرتب کردن صحنه

بهترین گلی که می‌توانید را پیدا کنید، چون برخی از آنها بی نقصتر از بقیه هستند. با وجود پس زمینه‌ و پیش زمینه‌ای که در هم و بر هم نباشد، فوکوس را بهتر حفظ کنید. پس کمی باغبانی کردن می‌تواند کمک کند. مثلا برگ‌ها را از روی زمین بردارید یا کارهایی از این قبیل.

بادگیری!

حتی نسیمی ضعیف هم می‌تواند گیاهان را حرکت دهد، که موجب کاهش وضوح عکستان می‌گردد. از یک صفحه مقوای سفید به عنوان بادگیر استفاده کنید و از برخورد باد به سوژه جلوگیری نمایید. این صفحه سفید به عنوان رفلکتور هم عمل می‌کند و نور را بر نواحی دارای سایه بازتاب می‌دهد.

تنظیم دوربین

با سه پایه کادر بندی صحنه را انجام داده و دوربین را بر حالت تقدم دیافراگم (Av) قرار دهید. سپس می‌توانید دیافراگم را برای عکس تنظیم نمایید و دیگر نگران سرعت شاتر انتخاب شده نباشید.

۱۲- ساختن پس زمینه

گاهی اوقات هیچ راهی برای پیدا کردن پس زمینه‌ای تمیز و بی نقص وجود ندارد و از هر زاویه دید و با هر مقدار دیافراگمی که صحنه را نگاه کنید، همچنان المان نامربوطی وجود دارد که چشم بیننده را به خود معطوف کند (حواس بیننده را پرت کند).

یک راه حل ساده برای این مشکل استفاده از پس زمینه‌ دست ساز خودتان است.

شما می‌توانید مقوای رنگی بزرگی را در پشت گلتان نگه دارید تا پس زمینه‌ی رنگی و تمیزی داشته باشید. طیف سبز، آبی یا خاکستری بهترین نتیجه را دارند. ولی سعی کنید تا جایی که امکان دارد مقوا از گل فاصله داشته باشد.

۱۳- عکاسی هنری از گل‌ها در آشپزخانه

برای کنترل بیشتر بر ترکیب بندی، پس زمینه و نورپردازی، معمولا عکس های فاین آرت گل ها در استودیو گرفته می شوند. اما شما می‌توانید با کمی تجهیزات، در آشپزخانه خود نیز این کار را انجام دهید و نتایج مشابهی بگیرید.

این تکنیک برای عکاسی از گیاهان بسیار مناسب است و همچنین کاربرد بسیار زیادی در روزهای بارانی یا هنگام تاریکی هوا دارد.

برای این عکس ما از یک جعبه نور یا لایت باکس (lightbox) استفاده کردیم ( وسیله ای که پیش از ورود دوربین‌های عکاسی دیجیتال برای نمایش اسلایدها مورد استفاده قرار می‌گرفت). این وسیله صفحه‌ای با نورپردازی از پشت را فراهم می‌آورد که می‌توانید برگ‌ها و گلبرگ‌ها را بر روی آن قرار دهید تا پس زمینه ای سفید و بی نقص برای گلتان داشته باشید.

برای فلاش تکمیلی (پر کننده)، ما از فلاشی اکسترنال استفاده کردیم. سرعت نوردهی را بر ۲/۱ثانیه و دیافراگم را بر f/22 قرار دادیم و همچنین برای افزایش وضوح عکس دوربین را بر سه پایه‌ای سوار کردیم.

۱۴- حیوانات بهاری!

گوسفند‌ها موجودات کوچک و خوش عکسی هستند که در این فصل از سال متعددا به چشم می‌خورند. پس بهترین لنزی که دارید را برای عکاسی از آنها استفاده کنید، سعی کنید فاصله کانونی لنزتان حداقل ۲۰۰میلیمتر باشد، دوربین را بر مد تقدم دیافراگم و بر بازترین دیافراگم در حدود f/4 یا f/5.6 قرار دهید.

حواستان باشید که وارد ملک شخصی کسی نشوید، به آرامی در اطراف حصار بچرخید و دوربین را در سطح چشمان گوسفندان گرفته و شروع به عکاسی کنید.

سعی کنید خورشید در طرفین یا پشت گوسفند باشد، به این صورت پشمهای بدنش برجسته‌تر به نظر می‌رسد و هاله‌ی شفاف و جذاب به دور آن شکل می‌گیرد.

۱۵- عکاسی از پر های زینتی

همیشه پیدا کردن جانداران وحشی در زیستگاهشان ساده نیست. ولی می‌توانید برای عکاسی از جانداران حیات وحش به باغ وحش بروید. طاووس یکی از پرندگان خیره کننده است که سوژه بسیار زیبایی برای عکاسی به شمار می‌رود.

به جای اینکه سعی کنید تمام پرنده در عکس باشد و از دور عکس بگیرید، بر آن زوم کنید تا کادربندی خلاقانه ای داشته باشید.

مطمئن شوید که سرعت شاترتان بیشتر از فاصله کانونیتان باشد، پس مثلا اگر فاصله کانونی بر ۲۵۰میلیمتر قرار دارد، سرعت شاتر را بر ۵۰۰/۱ثانیه یا سریعتر قرار دهید تا عکس‌های واضحتری داشته باشید، چراکه پرندگان عموما با سرعت بالایی حرکت می‌کنند. برای اینکه تصویر دقیقتری داشته باشید دوربین را بر حالت تقدم سرعت شاتر یا مد Tv قرار دهید.

۱۶- عکاسی پرتره از روباه‌ها

با به کار گیری تکنیک‌های عکاسی پرتره برای عکاسی حیات وحش به نتایج بسیار رضایت بخشی دست خواهید یافت. دوربین را به صورت عمودی نگه دارید و زوم کنید تا کادر با سر حیوان پر شود و تمامی کارهایی که برای عکاسی پرتره از انسانها انجام می‌دهید را برای آن نیز انجام دهید.

حتما بر روی چشم حیوان فوکوس کنید و با استفاده از دیافراگمی باز پس زمینه را محو نمایید.

۱۷- صبوری نتیجه بخش است!

عکاسی حیات وحش مستلزم بردباری و صبر شماست. شما باید برای نوری خوب و قرار گرفتن گوسفندها در وضعیتی صحیح صبر کنید و سپس عکاسی را شروع نمایید.

برای جلوگیری از حضور ماشین‌های پس زمینه در عکس ما از ترکیب بندی بسته‌تری استفاده کردیم.

منبع: Lenzak

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.