هیولای ۱۰۵ میلی‌متری آرت سیگما، استادی جدید در ثبت بوکه

رونمایی از لنز 105mm F1.4 Art درنمایشگاه CP+ 2108

0 2,358

سیگما به تازگی لنز جدید خود، 105mm F1.4 Art را در نمایشگاه CP+ 2018 در یوکوهاما در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است. این لنز در نوع خود یک هیولای کوچک به حساب می‌آید و سیگما از آن به عنوان Bokeh master یاد می‌کند. در ادامه به بررسی مشخصات این لنز ۱.۶ کیلوگرمی می‌پردازیم.

حتی بدون هود نیز لنز ۱۰۵ میلی‌متری آرت سیگما در مقایسه با نمونه‌های مشابه یک لنز بسیار بزرگ به حساب می‌آید و قطر دهانه آن برابر با ۱۰۵ میلی‌متر می‌باشد. این لنز مشخصاً از طول زیادی برخوردار نیست ولی همان طور که در عکس‌ها می‌توانید مشاهده کنید، دارای بدنه‌ای حجیم و با ضخامت است و برای اتصال  به سه‌پایه یک پایه برای آن طراحی شده است که می‌توان برای عکاسی بر روی دست آن را از لنز جدا کرد. ابعاد این لنز را با توجه به بنده دوربین EOS 6D می‌توان حدس زد.

با اتصال هود به دهانه 105mm F1.4 Art سیگما ابعاد لنز بسیار بزرگ‌تر می‌شود.

بدنه این لنز بسیار ساده و مینیمال طراحی شده و فقط از یک کلید خاموش یا روشن کردن فوکوس خودکار و یک رینگ فوکوس بزرگ، نرم و دقیق برخوردار است. کارشناسانی که این لنز را در نمایشگاه CP+ در دست گرفته‌اند و با آن عکاسی کرده‌اند، اذعان داشته‌اند که سیستم فوکوس این لنز بسیار شبیه به لنز ۸۵ میلی‌متری سری آرت سیگما است. بسیار روان و دقیق ولی نه چندان پرسرعت.

شاید این سؤال برای شما نیز پیش آمده باشد که چرا این لنز تا حد غیر معمولی بزرگ است. جواب این سؤال در کیفیتی فوق‌العاده‌ای است که این لنز ارائه می‌دهد. سیگما برای رسیدن به بوکه‌هایی بسیار محو و جذاب و تصویری با وضوح بالا، از المان‌های بزرگ و متعددی در طراحی اپتیکی این لنز استفاده کرده است. لنز 105mm F1.4 Art از ۱۷ المان در ۱۲ گروه مختلف تشکیل شده که از میان این المان‌ها می‌توان به ۳ المان FLD برای کاهش تفرق نوری، دو المان SLD برای افزایش وضوح رنگی و یک المان غیرکروی aspherical برای حذف اعوجاج‌ها، اشاره کرد.

سیگما ادعا دارد که این لنز بوکه‌های بسیار زیبا و متمایزی را در پس‌زمینه و خارج از عمق میدان ارائه می‌دهد. در واقع سیگما با طراحی دقیق اپتیکی عدسی‌های این لنز و کنترل کمای اپتیکی (خطایی که در همه لنز‌ها و عدسی‌ها وجود دارد) توانسته است کیفیتی جدیدی را در به تصویر کشیدن بوکه‌های پس‌زمینه ارائه دهد. با این تفاسیر با توجه به مشخصات لنز 105mm F1.4 Art، با ورودش به بازار احتمالاً به بهترین لنز برای عکاسی از آسمان شب و عکاسی نجومی بدل خواهد شد و لنز‌هایی مثل 135mm F2 APO Sonnar زایس را پشت سر خواهد گذاشت. این لنز‌ در مانت‌های مختلف و برای دوربین‌های نیکون، کانن و سیگما طراحی شده ولی قیمت آن هنوز مشخص شنده است.

در نمایشگاه CP+ یوکوهاما به همراه این لنز سیگما لنز جدید دیگر خود و اولین عضو ماکروی خانواده آرت را نیز در معرض دید و امتحان بازدید کنندگان قرار داد. پیش از این در مجله پیکسل لنز ۷۰ میلی‌متری ماکروی آرت سیگما را مورد بررسی قرار داده بودیم. این احتمالاً دو لنز تا نیمه اول سال جاری میلادی روانه بازار خواهند شد؛ بنابراین برای مطلع شدن و بررسی دقیق‌تر ویژگی‌های این دو لنز کمی باید بیشتر منتظر ماند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.