۱۰ توصیه‌ی ساده برای این که عکاس بهتری شوید

3 1,571

وقتی به عکاسی روی می‌آورید، چه به‌صورت حرفه‌ای یا به‌عنوان علاقه‌ی شخصی، می‌توانید یک عمر را صرف بهتر شدن و پیشرفت کنید. دقیقاً همین موضوع است که عکاسی را بسیار لذت‌بخش می‌کند. البته ورود به عکاسی و پرورش مهارت‌ها می‌تواند در ابتدای کار بسیار سخت باشد، بعضی اوقات هم حتی عکاس‌های باتجربه نیز ممکن است در زمان‌هایی حس سکون و بی‌انگیزگی پیدا کنند.

در این مطلب سعی کرده‌ایم توصیه‌هایی را ارائه کنیم که می‌توانند عکاسان تازه‌کار را در مسیر پیشرفت قرار دهند و مهارت‌های عکاسی را به‌سرعت بهبود ببخشند. همچنین توصیه‌هایی ارائه شده‌اند که می‌توانند برای عکاسان باتجربه‌تر نیز مفید باشند و چالش‌های جدیدی را پیش روی آن‌ها قرار دهند.

  1. به جای خرید تجهیزات گران‌قیمت ابتدا مهارت‌هایتان را پرورش دهید

مطالعه کنید، عکس‌های عکاسان معروف را نگاه کنید و به این موضوع فکر کنید که چه چیز عکس‌های آن‌ها را زیبا می‌کند. عملکردهای دوربین را به‌خوبی یاد بگیرید. بر حالت دستی و مثلث نوردهی تسلط پیدا کنید و آن‌ها را به‌صورت مداوم به کار بگیرید تا ملکه‌ی ذهنتان شوند.

در مورد کادربندی مطالعه و تحقیق کنید و اطلاعاتی را که به دست می‌آورید به کار بگیرید. پس از مدتی با کسب تجربه‌ی بیشتر، مسیر خود را در عکاسی پیدا خواهید کرد و تجهیزات جدید را به‌صورت هدفمند خریداری می‌کنید. در ضمن تجهیزات جدیدی را که می‌خرید به نحو صحیح و مناسب مورد استفاده قرار خواهید داد.

 

  1. در ساعت‌های طلایی عکاسی کنید

عکاسی هنر بازی با نور است. بهترین عکس‌های منظره، خیابانی و حتی در مواردی پرتره و مد نیز در ساعت‌های طلایی ثبت می‌شوند. ساعت‌های طلایی ساعات ابتدایی پس از طلوع و قبل از غروب آفتاب هستند. در چنین ساعاتی خورشید نوری نرم و خوش‌رنگ را در اختیار شما می‌گذارد که مناظر، ساختمان‌ها و آسمان را کاملاً دگرگون می‌کند.

پس صبح زود از خواب بیدار شوید یا درست پیش از غروب آفتاب خود را به محل عکاسی برسانید. نتیجه‌ی کار قطعاً رضایت‌بخش خواهد بود.

 

  1. کادربندی‌های مختلف را امتحان کنید

یکی از قواعد ساده‌ی کادربندی استفاده از روش ۱/۳ است. به این معنی که کادر را در جهت عمودی و افقی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید و سوژه را در محل تلاقی خطوط ۱/۳ قرار دهید. بیشتر گوشی‌های هوشمند و دوربین‌ها این ساختار را می‌توانند بر روی صفحه‌نمایش نشان دهند، ولی خود را به این روش محدود نکنید.

اگر وقت دارید سوژه را در هر چهار گوشه‌ و مرکز کادر قرار دهید و یک عکس بگیرید. سپس عکس‌ها را نگاه کنید، به پس‌زمینه و پیش‌زمینه دقت کنید و ببینید کدام عکس از لحاظ بصری زیباتر است. این تکنیک به شما کمک می‌کند عادت‌های گذشته را کنار بگذارید و راه‌های خلاقانه‌تری را برای کادربندی پیدا کنید.

 

  1. تکنیک‌های جدید را بیاموزید

اگر بر دوربین خود تسلط کافی دارید و حتی اگر یک عکاس باتجربه هستید می‌توانید با آموختن تکنیک‌های جدید به عکس‌های خود جلوه‌ی بهتری ببخشید. تکنیک‌های عکاسی مانند نقاشی با نور، نوردهی طولانی، عکاسی از اجسام در حال حرکت یا تکنیک‌های ادیت مانند Focus Stacking، blending، HDR، پانوراما و … را بیاموزید و به کار بگیرید.

در هر زمینه‌ای در اینترنت هزاران مقاله و ویدیو در دسترس قرار دارند که می‌توانید با آن‌ها شروع کنید. همچنین می‌توانید از کتاب‌ها و فیلم‌های آموزشی نیز بهره بگیرید. تئوری تکنیک را بیاموزید و سپس آن را در عمل به اجرا بگذارید. خواهید دید که این تکنیک‌ها چگونه در شرایط مختلف به کار می‌آیند و کیفیت عکس‌های شما را افزایش می‌دهند.

 

  1. حرکت کنید

یکی از اشتباهاتی که اکثر عکاسان تازه‌کار مرتکب می‌شوند این است که تنها از ارتفاع چشم عکاسی می‌کنند یا به جای نزدیک شدن به سوژه از زوم لنز بهره می‌گیرند. خودتان را به عکاسی ایستاده و از ارتفاع چشم محدود نکنید. دوربین را در ارتفاع کمر نگه دارید و عکس بگیرید، بنشینید یا حتی دراز بکشید. زوایای مختلف را امتحان کنید تا دیدی متفاوت را در عکس‌هایتان به نمایش بگذارید.

همچنین سعی کنید از زوم کمتر بهره بگیرید و از پاهایتان برای نزدیک شدن به سوژه استفاده کنید. به این صورت بیشتر خود را به چالش خواهید کشید و ظاهر و حال و هوای عکس نیز کاملاً متفاوت خواهد بود.

 

  1. خودتان را محدود کنید

محدودیت‌ها می‌توانند باعث افزایش خلاقیت شوند. می‌توانید از جنبه‌های مختلف برای خودتان محدودیت ایجاد کنید تا به تجارب و مهارت‌های جدید دست پیدا کنید. حتی عکاسان حرفه‌ای نیز بعضی اوقات خود را به یک دوربین، یک لنز یا حتی گوشی هوشمند محدود می‌کنند تا چالشی جدید را تجربه کنند.

می‌‌توانید تجهیزاتتان را محدود کنید. به‌طور مثال اگر لنزی که استفاده می‌کنید دارای زوم است آن را بر روی یک فاصله‌ی کانونی مشخص قرار دهید و حلقه‌ی زوم را چسب بزنید! حالا مجبور هستید با این محدودیت کنار بیایید و راه‌هایی خلاقانه برای فائق آمدن بر آن پیدا کنید.

می‌توانید سوژه‌ها و محیط عکاسی را نیز محدود کنید. به‌طور مثال فقط در فضاهای بسته عکاسی کنید، فقط از دوستانتان عکس بگیرید یا فقط از غریبه‌ها عکاسی کنید. می‌توانید برای خودتان چالش‌های مدت‌دار در نظر بگیرید. به‌طور مثال برای ۳ هفته فقط از خیابان‌ها عکاسی کنید. خواهید دید که در پایان سه هفته خیابان‌های شما زیباتر هستند.

 

  1. با فیلم عکاسی کنید

یکی از بهترین جنبه‌های عکاسی با فیلم این است که محدودیت زیادی دارد. اکثر حلقه‌های فیلم‌ ۲۴ تایی یا ۳۶ تایی هستند. این موضوع شما را مجبور می‌کند که سرعتتان را کاهش دهید و با دقت بیشتری عکاسی کنید. همچنین به دلیل این‌که نمی‌توانید بلافاصله عکس‌هایتان را ببینید مجبور می‌شوید بیشتر بر روی کادربندی، نوردهی و تنظیمات دیگر تفکر کنید. به‌این‌ترتیب به درک بهتری از نور و عملکرد دوربین خواهید رسید.

اگر به فیلم و دوربین‌های قدیمی دسترسی ندارید می‌توانید از یک دوربین دیجیتال استفاده کنید. ولی خودتان را به ۳۶ عکس محدود کنید و نمایشگر دوربین را نیز بپوشانید تا نتیجه‌ی کار را نبینید.

 

  1. عکاسی را به فرد دیگری آموزش دهید

نیازی نیست که به یک کلاس آموزش دهید یا یک عکاس پیشرفته باشید. توضیح دادن هر مفهومی به یک فرد دیگر می‌تواند آن را برای خودتان نیز واضح‌تر کند و به جنبه‌های جدیدی از دانسته‌های خودتان آگاه خواهید شد. همچنین به اشتراک گذاشتن علایقتان با دیگران و مشاهده‌ی علاقه‌ی آن‌ها به همان موضوع می‌تواند به شما انگیزه ببخشد. به‌خصوص آموزش عکاسی به کودکان می‌تواند به‌صورت هم‌زمان چالش‌برانگیز و لذت‌بخش باشد.

 

  1. در کارگاه‌ها و کلاس‌های عکاسی شرکت کنید

اگر عکس‌های خوب خود را بر اساس درصدی از کل عکس‌هایی که تاکنون گرفته‌اید در نظر بگیرید مشاهده خواهید کرد که این درصد پس از شرکت در کارگاه‌های عکاسی به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. طی چنین کلاس‌ها و کارگاه‌هایی با تکنیک‌های جدید، مفاهیم متفاوت، روش‌های ادیت و سایر علاقه‌مندان به عکاسی آشنا خواهید شد.

حتی می‌‌توانید به کلاس‌هایی غیر از عکاسی نیز مراجعه کنید. در کارگاه‌های گرافیک و نقاشی شرکت کنید تا بر رنگ‌ها، کادربندی و قواعد خلق آثار جذاب تسلط بهتری پیدا کنید و این اطلاعات را در عکس‌های خود به کار بگیرید.

 

  1. به عکس‌های قدیمی مراجعه کنید

توصیه‌ی ما این است که هیچ‌وقت عکس‌هایتان را پاک نکنید، به‌خصوص وقتی در مراحل اولیه‌ی عکاسی هستید. وقتی مدتی را صرف پیشرفت در هنر عکاسی کرده‌اید می‌‌توانید بازگردید و به عکس‌های قدیمی خودتان نگاه کنید. این کار به شما نشان می‌دهد که به‌عنوان یک عکاسی چه راه درازی را طی کرده‌اید و ایده‌ی بهتری از جایگاه فعلی‌تان پیدا خواهید کرد.

همچنین ممکن است متوجه شوید عکسی را که قبلاً بی‌مصرف یا ضعیف تصور می‌کردید تنها به کمی ادیت حرفه‌ای نیاز دارد تا به یک عکس خوب تبدیل شود.

3 نظرات
  1. حمیدرضا بابایی می‌گوید

    ممنون از مطالبتون
    کاش عوامل پیکسل یک دوره یا کارگاه یا سمینار عکاسی تدارک ببینند و از علاقمندان به عکاسی دعوت کنند تا هم تبادل اطلاعاتی داشته باشیم و هنر عکاسی خود را نیز افزایش دهیم.
    با تشکر

  2. آرش می‌گوید

    خیلی عالی بود. ممنون

  3. میثم می‌گوید

    عالی بود مرسی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.