جذاب‌ترین عکس‌های خودرو چطور خلق می‌شوند؟!

1 2,218

عکاسی از خودروها می‌تواند کار بسیار جذابی باشد. چه یک عکاس حرفه‌ای باشید و بخواهید برای یک مجله عکاسی کنید، یا بخواهید برای فروش خودروی خود از آن عکس بگیرید قوانین کار تفاوت چندانی ندارند. حتی عکاسان آماتور یا دانشجویان عکاسی نیز می‌توانند با عکاسی از خودروها خود را به چالش بکشند و نکات جدید و جذابی را از دنیای عکاسی بیاموزند.

اگر به این کار علاقه‌مندید یا می‌خواهید توانایی‌های عکاسی خود را در این زمینه به چالش بکشید، مطمئناً توصیه‌های زیر برای شما کاربردی خواهند بود:

 

  1. تنظیمات اولیه‌ را درست انجام دهید

فرقی نمی‌کند سوژه‌ی عکاسی شما چیست. ابتدا باید مطمئن شوید که تنظیمات شما درست هستند. حتماً با فرمت RAW عکاسی کنید، به این شکل خواهید توانست در صورت نیاز تغییرات موردنظرتان را بعداً بر روی عکس اِعمال کنید. تراز سفیدی را به‌درستی تنظیم کنید تا رنگ‌های عکس طبیعی ثبت شوند. سعی کنید از کمترین ایزوی ممکن استفاده کنید تا نویز را به حداقل برسانید و گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری در اختیار داشته باشید. حتماً در حالت دستی عکاسی کنید، به این شکل خواهید توانست تمامی فاکتورهای نوردهی را در اختیار داشته باشید.

یک نمونه از تنظیم اشتباه تراز سفیدی:

در ضمن قوانینی مانند قانون یک‌سوم، خطوط هدایت‌گر و … در مورد خودروها نیز صدق می‌کنند.

 

  1. فاصله‌ی کانونی مناسب را انتخاب کنید

عکاسی از خودرو می‌تواند تا حدودی مانند یک پرتره باشد. چهره‌ی انسان‌های مختلف خصوصیات متفاوتی دارند و می‌توان با استفاده از فواصل کانونی مختلف در این خصوصیات اغراق کرد یا از تأثیر آن‌ها کاست. بعضی‌ها از فاصله‌ی دور و با استفاده از یک لنز تِله زیباتر به نظر می‌رسند، درحالی‌که برخی دیگر در عکس‌های نزدیک جذاب‌تر دیده می‌شوند. همین موضوع در خصوص خودروها نیز صدق می‌کند.

فاصله کانونی‌ واید موجب اغراق در ابعاد خودرو می‌شود:

آیا می‌خواهید از ماشینی خشن یا عضلانی عکاسی کنید؟ هنگام عکاسی از این خودروها می‌توانید از لنز واید استفاده کنید و به آن‌ها نزدیک‌تر شوید. به این شکل ظاهر خشن و ابعاد بزرگ یک خودرو را می‌توانید مورد تأکید قرار دهید. برای این منظور معمولاً فاصله‌ی کانونی حدود 28 میلی‌متر (18 میلی‌متر در دوربین‌های APS-C) کافی است. اگر از لنزهای وایدتر استفاده کنید ممکن است ظاهر عکس کاریکاتوری شود.

فاصله‌ی کانونی نرمال و تِله عملکرد برعکس دارند:

استفاده از لنزهای نرمال یا تله ظاهری تخت و شیک را ایجاد می‌کند. این لنزها بیشتر برای عکاسی از خودروهایی که طراحی ساده‌ای دارند یا خودروهای لوکس شهری مناسب هستند.

خودروها نیز مانند انسان‌ها دارای خواص چهره‌ای مختلفی هستند و فواصل کانونی تاثیرهای متفاوتی بر رویشان دارند

درنهایت می‌توانید این قوانین را کنار بگذارید و خودتان فواصل کانونی مختلف را امتحان کنید تا به ظاهر موردنظرتان دست‌یابید. یکی از مزایای عکاسی دیجیتال این است که می‌توانید چندین عکس بگیرید و همه‌ی آن‌ها را بلافاصله مشاهده کنید. پس می‌توانید با سعی و خطا نیز به نتایج مناسبی برسید.

 

  1. در زمان مناسبی از روز عکاسی کنید

یکی از اشتباهات رایج در عکاسی از خودروها انتخاب زمان اشتباه برای عکاسی است. به‌طورکلی از تابش مستقیم آفتاب دوری کنید. بهترین زمان عکاسی چند دقیقه بعد از طلوع آفتاب یا چند دقیقه قبل از غروب آفتاب است. در این حالت نوری نرم و یکدست را در اختیار خواهید داشت. روزهای ابری نیز می‌توانند برای عکاسی از خودرو مناسب باشند.

درنهایت این موضوع را در نظر داشته باشید که رنگ‌های مختلف عکس‌العمل متفاوتی نسبت به نور دارند. در مواردی استثنایی ممکن است بتوانید از خودرویی با رنگ مات بهترین عکس را در زیر نور مستقیم خورشید بگیرید.

  1. حواستان به انعکاس نور باشد

هنگام عکاسی خودرویی حتماً مراقب باشید چه تصاویری در بدنه‌ی اتومبیل منعکس می‌شوند. درواقع خودرو را مانند یک آینه‌ی بزرگ در نظر بگیرید. سعی کنید در مکانی عکاسی کنید که پشت خودرو فضایی باز قرار داشته باشد. بهتر است در اطراف آن درخت یا ساختمان بلندی وجود نداشته باشد که تصویرش در بدنه منعکس شود. هنگام عکاسی از خودرو هدف نمایش خطوط طراحی آن است و بعضی‌اوقات انعکاس تصاویر اطراف می‌تواند درک چشم از خطوط را دچار خطا کند.

از پوشیدن پیراهن، شلوار و کفش سفید اجتناب کنید. تصویر لباس‌های سفید به‌وضوح بر روی بدنه‌ی ماشین منعکس می‌شود. اگر نمی‌توانید از منعکس شدن بدن خودتان بر روی خودرو اجتناب کنید، دوربین را بر روی سه‌پایه بگذارید و با استفاده از ریموت و از راه دور عکس بگیرید.

خودرو را مانند یک آینه‌ی بزرگ در نظر بگیرید و حواستان به آنچه بر روی بدنه منعکس می‌شود باشد

درنهایت از فیلتر پولاریزه استفاده کنید. با استفاده از این فیلترها می‌توانید انعکاس‌های ناخواسته را تا حدود زیادی حذف کنید. اگر فیلتر پولاریزه ندارید حتماً یکی تهیه کنید. در بیشتر موارد بسیار ارزان هستند و انواع ارزان آن نیز عملکرد مناسبی دارند. بعلاوه این فیلتر یکی از مهم‌ترین فیلترهای عکاسی به‌حساب می‌آید.

 

  1. در حال حرکت عکاسی کنید

یک راه آسان برای به دست آوردن عکسی جذاب این است که از خودروی در حال حرکت عکاسی کنید.

اولین روش برای این کار این است که از داخل یک خودروی در حال حرکت دیگر عکس بگیرید. البته باید خیلی مراقب باشید. در مکانی مناسب این کار را انجام دهید و از ریسک کردن و کارهای خطرناک پرهیز کنید. می‌توانید هنگام حرکت با سرعتی حدود 60 کیلومتر در ساعت سرعت شاتر را بر روی عددی نزدیک به 1/100 تنظیم کنید. به‌این‌ترتیب خواهید توانست خیلی راحت خودرو را به شکلی شارپ و در فوکوس داشته باشید. ولی چرخ‌ها، خطوط جاده و مناظر اطراف تار خواهند شد و نتیجه‌ی کار حس حرکت را به بیننده القا خواهد کرد.

روش دیگر حرکت در راستای افق (Panning) است. در کنار جاده بایستید و از خودرویی در حال حرکت عکاسی کنید. سرعت شاتر را حدوداً بر روی 1/100 قرار دهید و با دوربین خودرو را تعقیب کنید. مطمئن شوید که بدنه‌ی خودرو در فوکوس قرار دارد. با این روش نیز مانند روش قبلی بدنه‌ی خودرو شارپ دیده خواهد شد و چرخ‌ها و محیط اطراف تار می‌شوند.

البته تنها راه انتقال حس حرکت، استفاده از سرعت‌های شاتر کم نیست. می‌توانید از سرعت‌های شاتر بالاتر نیز استفاده کنید. می‌توانید کاربری خودرو یا توانایی‌های آن را به شکلی دیگر نیز یادآور شوید. خودرو را در محیط طبیعی به نمایش بگذارید. این روش به‌خصوص برای خودروهای شاسی‌بلند می‌تواند کاربرد زیادی داشته باشد. به‌طور مثال، گذر خودرو از چاله‌ی آب را با سرعت شاتر زیاد فریز کنید، یا همین کار را در کویر و با تپه‌های شنی انجام دهید.

بعضی‌اوقات حتی نیازی به حرکت نیز نخواهید داشت. تنها خودرو را در حال بالا رفتن از یک تخته‌سنگ یا مسیر شیب‌دار به نمایش بگذارید و بیننده هدف عکس را درک خواهد کرد.

 

  1. حواستان به پس‌زمینه باشد

وقتی می‌خواهید از یک خودرو عکاسی کنید هدف این است که توجه بیننده بر روی آن خودرو متمرکز شود. بنابراین از پس‌زمینه‌هایی که موجب بر هم خوردن تمرکز بر روی خودرو می‌شوند اجتناب کنید. سعی کنید پس‌زمینه‌ای یکدست و به‌دوراز شلوغی داشته باشید. حواستان باشد رنگ‌های تند و منابع نور در پس‌زمینه وجود نداشته باشند. اگر در خیابان عکاسی می‌کنید، مراقب باشید سطل آشغال، تیر چراغ‌برق، آدم‌ها یا خودروهای دیگر در پس‌زمینه دیده نشوند. حتی بعضی‌اوقات می‌توانید از خطوط پس‌زمینه برای هدایت چشم به سمت خودرو نیز استفاده کنید.

  1. تنها از ارتفاع نرمال عکس نگیرید

سعی کنید تنها در حالت ایستاده و از ارتفاع چشمانتان عکس نگیرید. بر روی زمین بنشینید، یا زانو بزنید، از ارتفاعی پایین‌تر عکس بگیرید. این‌گونه عکس‌ها ظاهری خشن و قدرتمند را به خودرو می‌دهند. اگر دوربین شما دارای صفحه‌نمایش مفصلی است می‌توانید دوربین را روی زمین بگذارید و آن را رو به بالا بگیرید و عکاسی کنید.

از بالا عکاسی کنید. دوربین را بالای سرتان بگیرید یا بر روی یک نردبان بایستید. به این شکل می‌توانید از زوایایی عکاسی کنید که معمولاً به آن عادت نداریم و می‌توانند بسیار جذاب باشند.

 

  1. وارد جزئیات شوید

لازم نیست همیشه کل خودرو را در کادر جای دهید. عکاسی از یکی از جزئیات خودرو می‌تواند خیلی جذاب باشد. به‌خصوص اگر بتوان از روی آن بخش خاص، نوع خودرو را تشخیص داد. عکاسی از مارک یا علامت مشخصه‌ی خودرو می‌تواند همیشه جذاب باشد.

  1. شب‌هنگام و با استفاده از نور مصنوعی عکاسی کنید

شاید این کار به نظر عاقلانه نباشد! ولی درواقع کاری بسیار لذت‌بخش است و نتایج جالبی را هم به همراه دارد. هنگام شب می‌توانید دو رویکرد مختلف داشته باشید. اول، انتخاب مکانی کاملاً تاریک و سپس نقاشی با نور بر روی بدنه‌ی ماشین. دوم، انتخاب مکانی با نور مصنوعی، مانند چراغ‌های خیابان و پر کردن سایه‌ها با استفاده از فلاش یا منبع نوری دیگری است.

عکاسی شبانه از خودرو به عکاس اجازه می‌دهد خلاقیت زیادی به خرج دهد

برای روش اول مکان تاریکی را پیدا کنید. دوربین خود را بر روی سه‌پایه قرار دهید، ایزو را بر روی 100 تنظیم کنید، سرعت شاتر را بر روی 30 ثانیه یا بیشتر قرار دهید. سپس می‌توانید با استفاده از یک چراغ‌قوه قسمت‌های مختلف خودرو را نوردهی کنید و اصطلاحاً بر روی آن با نور نقاشی کنید. در این خصوص قانون مشخصی وجود ندارد. چند بار این کار را انجام دهید و نتایج آن را مشاهده کنید. سپس می‌توانید تکنیک خود را اصلاح کنید تا به نتیجه‌ی موردنظر برسید.

در روش دوم می‌توانید نوردهی را به عهده‌ی نورهای مصنوعی محیط بگذارید. بازهم به سه‌پایه نیاز خواهید داشت، بازهم ایزو بر روی 100 و سرعت شاتر را بر روی 30 ثانیه یا بیشتر تنظیم کنید. دیافراگم را بین 8 تا 11 انتخاب کنید تا منابع نوری محیط ظاهری ستاره‌ای پیدا کنند. مشکل عکاسی با چنین نوری این است که سایه‌های تاریک و کنتراست شدیدی ایجاد می‌کنند. برای حل این مشکل می‌توانید با استفاده از یک منبع نور قسمت‌های تاریک را نوردهی کنید. برای این منظور می‌توانید از یک فلاش وایرلس، فلاش یک دوربین کامپکت، فلاش یا چراغ‌قوه‌ی گوشی و … استفاده کنید.

  1. عکستان را با استفاده از نرم‌افزارهای ادیت به‌ظاهر نهایی برسانید

پس از ثبت عکس‌ها، بهتر است آن‌ها را توسط یک نرم‌افزار ادیت، به‌ظاهر موردنظرتان برسانید. اولین قدم این است که در صورت نیاز کادربندی عکستان را تنظیم کنید تا حاشیه‌های مزاحم حذف شوند.

می‌توانید هنگام عکاسی از خودرو از روش Bracketing نیز استفاده کنید. به این شکل که چند عکس با نوردهی‌های مختلف ثبت کنید. البته این کار را با تغییر سرعت شاتر انجام دهید و گشودگی دیافراگم را ثابت نگاه دارید. به‌این‌ترتیب می‌توانید با استفاده از تکنیک‌هایی مانند Masking یا HDR و ترکیب چند عکس مختلف به نتایج به‌مراتب چشم‌نوازتری برسید.

یکی از روش‌های افزایش تمرکز بر روی خودرو استفاده از Vignette است. با استفاده از این گزینه می‌توانید گوشه‌های عکس را کمی تاریک‌تر کنید تا چشم‌ها به سمت وسط عکس هدایت شوند. البته در این کار زیاده‌روی نکنید، زیرا در صورت زیاده‌روی عکس شما ظاهری آماتور پیدا خواهد کرد.

اشیاء اضافی را حذف کنید. می‌توانید به‌راحتی قسمت‌هایی از عکس را که مزاحم هستند حذف کنید. برای این کار می‌توانید در فتوشاپ از healing brush، patch tool یا Clone stamp استفاده کنید.

بعلاوه، ثبت عکس با فرمت RAW به شما اجازه خواهد داد فاکتورهایی مانند تراز سفیدی، کنتراست، هایلایت‌ها و سایه‌ها و خیلی فاکتورهای دیگر را به‌راحتی تنظیم کنید. برای این کار می‌توانید از لایت‌روم، Adobe RAW یا نرم‌افزارهای همراه دوربین برای پردازش فایل‌های RAW استفاده کنید.

1 نظر
  1. خانه NLP می‌گوید

    آیا این سبک عکاسی در دسته بندی عکاسی صنعتی میتواند باشد؟ یا عکاسی هنری

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.