چگونه بدون لنز عکاسی کنیم؟

راهنمای عکاسی پین هول

1 4,480

چطور بدون لنز عکس بگیریم؟! خوب است بدانید بدون لنز هم می‌شود عکس گرفت. البته نه دقیقاً بدون هیچ لنزی. چون وقتی هیچ لنزی روی دوربین نباشد، تصویری تک رنگ و روشن از محیط اطراف ثبت می‌شود که هیچ چیز در آن معلوم نیست؛ اما می‌توان هر دوربینی را تبدیل به یک Pinhole کرد.

چطور بدون لنز عکس بگیریم؟! خوب است بدانید بدون لنز هم می‌شود عکس گرفت. البته نه دقیقاً بدون هیچ لنزی. چون وقتی هیچ لنزی روی دوربین نباشد، تصویری تک رنگ و روشن از محیط اطراف ثبت می‌شود که هیچ چیز در آن معلوم نیست؛ اما می‌توان هر دوربینی را تبدیل به یک Pinhole کرد. در این مطلب به این مطلب پردخته می شود که چگونه بدون استفاده از لنز و تنها با استفاده از یک درپوش دوربین و ورق آلومینیومی، عکاسی کرد.

 

این دوربین‌ها در حقیقت یک ابزار تصویربرداری ساده و ابتدایی هستند که شکل و شمایلی مشابه کمرا آبسکیورا، یا اتاق تاریک دارند. دوربین Pinhole فاقد لنز است و فقط یک فیلم یا حسگر دارد که تصویر را ثبت کند. روی جعبه تنها یک روزنه وجود دارد که رو به روی فیلم است. درپوش قرار گرفته بر روی این روزنه نیز نقش شاتر را برای این دوربین ایفا می‌کند و زمانی که درپوش بالا رود نور به فیلم رسیده و عکس ثبت می‌گردد. نوردهی به فیلم می‌تواند از ۵ ثانیه تا چندین ساعت متغیر باشد. البته به خاطر اینکه مدت طولانی شاتر باز است، استفاده از سه پایه یا قرار دادن دوربین بر روی یک سطح ثابت الزامی است.

 

محض اطلاع خاطرنشان می‌کنیم که می‌توان با هر دوربینی عکس‌های پین‌هولی گرفت. چراکه پین‌هول یا همان روزنه‌ای که بر روی مقوا، چوب و یا پارچه ایجاد می‌شود در حقیقت نقش یک لنز را ایفا می‌کند و نه یک سیستم ثبت تصویر.

همان‌طور که گفته شد، با هر دوربینی می‌توان عکاسی پین هول را انجام داد. ولی با دوربین‌های دیجیتال به مراتب کار راحت‌تری را در پیش خواهیم و داشت و با چند بار سعی و خطا می‌توان به یک عکس با وضوح قابل قبول رسید. برای این کار به یک کپ یا درپوش مانت دوربین، یک ورق آلومینیومی و چسپ برق احتیاج خواهیم داشت.

مطابق ویدیوی بالامی‌توان یک درپوش پین هول مناسب دوبین درست کرد. البته برای رسیدن به بهترین و شارپ‌ترین نتیجه، قطر سوراخی که بر روی ورق ایجاد می‌شود باید محاسبه شود. ولی در اینجا به صورت حدودی و توسط یک سوزن، ورق را سوراخ می‌کنیم. قطر بهینه طبق فرمول زیر حساب می شود:

که در آن D، قطر بهینه سوراخ، C ضریبی ثابت و برابر با ۱.۵۶۲، ƛ طول موج نوری که عکس برای آن بهینه می شود (حدود ۵۵۰ نانو متر به صورت معمول) و f فاصله صفحه پین هول تا سنسور یا فیلم می‌باشد.

برای رسیدن به بهترین نتیجه، محاسبه عدد دیافراگم و سرعت شاتر نیز باید به صورت جداگانه محاسبه شود که هر کدام فرمولی جداگانه دارند. ولی با چند بار سعی و خطا و با تنظیم ایزو بر روی حساسیت‌های بالا و سرعت شاتر بین یک تا چند ثانیه می‌توان به یک عکس واضح دست یافت. با قرار دادن تنظیمات دوربین بر روی حالت خودکار نیز می‌توان به نتیجه‌ای مطلوب رسید. برای عکاسی دقیق‌تر پین‌هول می‌توان از سایت http://pinhole.stanford.edu/phcalc3.htm که دانشگاه استنفورد آن را طراحی کرده استفاده کرد و بهترین قطر سوراخ، زمان اکسپوژر و ایزو را مشخص کرد.

افرادی از گوشه و کنار جهان که یک عکس پین هول را به ثبت رسانده‌اند شما هم می‌توانند عکس خود را در وب‌سایت Pinholeday.org ثبت کنند تا در گالری جشن روز عکاسی با Pinhole سهیم شوند. لازم توجه است که این نه یک مسابقه و نه یک جشنواره، بلکه یک رویداد جهانی با هدف تفریح و سرگرمی است.

بد نیست شما هم به مناسبت این رویداد جهانی به سبک و سیاق خودتان یک عکس پین هول بگیرید و کمی تفریح کنید.

1 نظر
  1. امید استاجی می‌گوید

    به حق چیزای نشنیده مگه میشه بدون لنز هم عکاسی کرد ؟! :-O

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.