بهترین اپلیکشن‌های ادیت عکس با موبایل و نحوه استفاده از آن‌ها

4 4,696

عکاسی با مویایل امروز به یکی ار پرطرفدارترین و پرکاربردترین روش‌های عکاسی است. در حال حاضر ۴۰ میلیون عکس هر روز در اینستاگرام آپلود می‌شود. هر چند همه مه عکس‌هایمان را با کمی ادین و ویرایش در فضای مجازی به اشتراک می‌گذاریم، ولی در این مطلب سعی شده است تا به صورت اصولی مراحل ویرایش عکس با موبایل و نرم‌افزار‌‌های مناسب این کار مورد بررسی قرار گیرد.

۱. اپلیکیشن Snapseed

مرحله اول عوامل حواس‌پرتی‌ را ناپدید کنید!

برای شروع ویرایش عکس با موبایل می‌توانید با از بین بردن عوامل اضافی موجود در عکس شروع کنید. هنگام عکاسی با موبایل در مکان‌های مختلف زیاد پیش می‌آید در عکسی که ثبت می‌کنید عوامل اضافی نظیر افراد درگذر،المان های مزاحم و … وجود داشته باشند که با موضوع و هدف عکس شما در مغایرت باشند. این عوامل باعث حواس‌پرتی مخاطب و کاهش توجه روی سوژه موردنظر می‌شود. ناپدید کردن و به حداقل رساندن این عوامل قطعاً تأثیر به سزایی در عکس نهایی‌تان خواهد داشت. برای این کار باید به کمک ابزار Healing در Snapseed به حذف این عوامل اقدام کنید. هرچه بیشتر با این ابزار کار می‌کنید، به آن بیشتر مسلط می‌شوید. ابزار Healing محتوای عکس را آنالیز کرده و به‌صورت هوشمند عوامل اضافی را تشخیص داده و با استفاده از فناوری Content Aware این عوامل حواس‌پرتی را ناپدید می‌کند. به‌طور ‌مثال قصد دارید که بکر‌بودن یک منطقه کویری را در عکستان نشان بدهید در این صورت وجود چندین توریست که در‌حال سلفی‌گرفتن هستند در کادرتان چندان جالب نخواهد بود، در این مواقع ابزار Healing حسابی به کار می‌آید.

مرحله دوم تغییر مقادیر عکس Tune Image

در قدم دوم ویرایش عکس با موبایل با پنل Tune Image می‌توانید مقادیر کمی و کیفی عکس را مورد تغییر قرار دهید. مثلاً نور و کنتراست عکس را افزایش داده یا با سایه‌ها و نقاط تاریک عکس بازی کنید. نحوه عملکرد گزینه‌های Tune Image با کمی آزمون‌وخطا دستتان می‌آید. و پی می‌برید که هر متغیر آن چه تأثیری بر روی عکس خواهد گذاشت و اینکه چگونه با ترکیب این مقادیر، به نتیجه مطلوب خود برسید.

مرحله سوم تنظیم مقادیر عکس به‌صورت نقطه‌ای

در مرحله پیش به بخش Tune Image پرداختیم. نکته مهمی که باید به آن اشاره کنیم این است که Tune Image تمام عکس را به صورت یکدست تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما گاهی ما نیاز داریم که صرفاً با تنظیم نور و کنتراست بخش خاصی از عکس سروکار داشته باشیم. به‌طور مثال هنگام عکاسی از منظره‌ای در روز، آسمان ممکن است بیش از حد روشن شود، برای اصلاح این مورد و رسیدن به رنگ آبی باید فقط بخش مربوط به آسمان عکس را به‌صورت نقطه‌ای ویرایش کنیم. مثالی دیگر زمانی است که می‌خواهیم با روشن کردن یک بخش توجه مخاطب را به سمت آن نقطه هدایت کنیم. برای این منظور از ابزار Selective Adjust استفاده می‌کنیم. گزینش انتخابی ادیت هرچند وقت و دقت بیشتری می‌طلبد اما سطح کار‌ را هم افزایش می‌دهد.هدف این مطلب نیز همین است،مگر نه؟

۲. استفاده از اپلیکیشن LensLight (انحصاری iOS )

بعد از اینکه ویرایش‌ موردنظر خود در Snapseed را اعمال کردید، می‌توانید سری هم به LensLight بزنید. با این اپلیکیشن می‌توانید شدت و میزان منابع نوری حاضر در عکس را اصلاح و ویرایش کنید. لازم به ذکر است که این اپلیکیشن فقط بر روی سیستم‌عامل iOS عرضه شده و رایگان نیست.اگر LensLight را بر روی گوشی خود نصب ندارید،اشکالی ندارد.با خیال راحت به مرحله بعدی بروید.

۳. اپلیکیشن VSCO

VSCO نیز از بهترین اپلیکیشن های کنونی برای ویرایش عکس با موبایل است و بر روی سیستم‌‌عامل های آندروید و iOS نیز عرضه شده است. با VSCO می‌توانید شارپنس و فیلترهای موردنظر نهایی خود را اعمال کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه مخاطب بتواند حدس بزند که این عکس کار کیست و اصطلاحاً کارهایتان را شناسنامه‌دار شوند بهتر است از فیلتری ثابت استفاده کرده، و از هربار انتخاب کردن فیلتری متفاوت – هرچند هم وسوسه‌انگیز و پررنگ و لعاب به‌نظر برسد- خودداری کنید. استفاده از یک فیلتر ثابت روی همه عکس‌ها به آنها به‌تدریج هویتی خاص بخشیده و به بخشی از استایل عکاسی‌تان تبدیل می‌شود.

همان‌طور که در عکس‌های قبل و بعد از ویرایش مشاهده کردید می‌توانید با به کار بردن چند ویرایش ساده به نتیجه‌ای بسیار چشم‌نوازتر در عکاسی با موبایل رسید. با وجود پیشرفت‌های صورت گرفته در دوربین گوشی‌های هوشمند امروزی در واقع بهتر است به جای تمرکز روی اینکه دوربین موبایل‌تان چند مگاپیکسل است، روی کادربندی و ویرایش عکس‌هایتان بیشتر کار کنید. لازم به ذکر است که برای ویرایش عکس اپلیکیشن‌های زیادی وجود دارند ولی ما از میان آن‌ها Snapseed و VSCO و Pixlr را به شما توصیه می‌کنیم.

4 نظرات
  1. بهزاد می‌گوید

    ممنون ،به نظر شما نرم افزار لایت روم چگونه است؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      لایت روم هم یکی از بهترین نرم‌افزار‌های ادیت عکس با گوشی هستش. حتی عکس‌های Raw رو هم می‌تونید با این اپلیکیشن ادیت کنید. ولی خیلی از قابلیت‌های این نرم افرار و باید خرید و اینکه باید یک اکانت ادوبی بسازید که تو ایران محدودیت داره.

  2. Majid می‌گوید

    این برنامه رو از کجا بگیرم؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      اگر گوشیتون آیفونه، باید از اپ‌استور اونا رو دانلود کنید. و اگر هم گوشیتون اندرویدی هست، باید از نرم‌افزار‌هایی مثل گوگل‌پلی استفاده کنید.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.