مقایسه‌ی ویژگی عکاسی نیکون دی۸۵۰ و سونی آلفا ۷ آر۳

0 2,521

در متن پیشین، دو دوربین نیکون دی۸۵۰ و کانن ۵دی مارک۴ مورد بررسی قرار گرفتند که قابلیت عکاسی دی۸۵۰ به صورت مشخصی برتری داشت؛ اما، ۵دی مارک۴ قابلیت‌های کارآمدتری برای فیلم‌برداری در اختیار کاربر قرار می‌داد. در متن پیش رو، ویژگی‌های عکاسی نیکون دی ۸۵۰ با رقیب اصلی خود یعنی سونی آلفا ۷ آر۳ مقایسه می‌شود. چرا که هرچند سونی آلفا۷آر۳ قابلیت‌های کارآمدتری در زمینه‌ی فیلم‌برداری در اختیار کاربر قرار می‌دهد، اما به ندرت افرادی که به فیلم‌برداری نیاز دارند آلفا۷آر را به آلفا۷اس ترجیح می‌دهند.
برای علاقه‌مندان به کیفیت تصویر بالا (شامل داینامیک‌رینج، تفکیک تصویر و عمق رنگ)، احتمالا دی ۸۵۰ و آلفا۷ آر۳ محبوب‌ترین دوربین‌های ۳۵ میلی‌متری موجود در بازار هستند. در این زمینه آن‌چه کمترین اهمیت را دارد، وجود یا عدم وجود آینه در این دوربین‌‌ها است! در هرصورت، به گفته‌ی بسیاری از کارشناسان به طور کلی دی۸۵۰ بهترین دوربین اس‌ال‌آر و آلفا۷ آر۳ بهترین دوربین بدون‌آینه‌ی موجود هستند. هم‌چنین باید به این نکته توجه داشت که امروزه دیگر از برتری کامل فوکوس خودکار دوربین‌های اس‌ال‌آر خبری نیست و دوربین‌های بدون آینه‌ای مانند سونی و فوجی از فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیق بهره می‌برند.

 

حسگر:

نیکون ادعا می‌کند که حسگر دی۸۵۰ به صورت کامل در شرکت نیکون طراحی شده و توسط  یک شرکت سازنده‌ی حسگر به مرحله‌ی تولید رسیده است. به طور کلی،حسگر این دو دوربین بسیار مشابه هم عمل می‌کنند؛ نکته‌ی درخور توجه این‌که، مقایسه‌ی عملکرد این دو حسگر با حسگر دوربین‌های هسلبلاد ایکس۱دی، پنتاکس ۶۴۵زد و فوجی جی‌اف‌ایکس (که همگی از سنسورهای سونی بهره می‌برند) نیز دور از انتظار نیست؛ البته، بر اساس نمودارهای وب‌سایت DXO تمامی دوربین‌های قطع متوسط اشاره شده، در حساسیت پایین عمل‌کرد بهتری نسبت به سونی و نیکون دارند.

حسگر ۴۵/۷ مگاپیکسلی نیکون دی۸۵۰، از نظر تفکیک تصویر، عملکردی نزدیک به حسگر ۴۲ مگاپیکسلی سونی آلفا۷ آر۳ دارد؛ هیج‌یک از حسگرها فیلتر پایین‌گذر ندارند و هر دو از سنسور BSI CMOS بهره می‌برند. هم‌چنین، در مورد داینامیک رینج، نیکون و سونی عملکردی مشابه در حساسیت پایین (ایزوی ۱۰۰ و ۲۰۰) دارند، و برتری نیکون در این زمینه به دلیل در دست‌رس بودن حساسیت ایزو ۶۴ است. این در حالی است که حساسیت سونی نمی‌تواند به صورت غیر نرم‌افزاری کمتر از ۱۰۰ قرار گیرد. این مسئله در مورد تونال رینج نیز صادق است. دوربین سونی در تمام دامنه‌ی حساسیت خود تونال رینج بیشتری را در اختیار عکاس قرار می‌دهد؛ با این حال، تونال رینج نیکون در کم‌ترین حساسیت (ایزو ۶۴) بهتر از تونال رینج سونی در کمترین حساسیت (ایزو۱۰۰) است و اغلب در جداول مقایسه هم نیکون را در رده‌ای بالاتر قرار داده‌اند. بدین‌ترتیب، می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که هر دو دوربین عمل‌کردی فوق‌العاده دارند که در ایزوی ۱۰۰ سونی کمی‌ بالاتر از نیکون قرار می‌گیرد و نیکون با درنظر گرفتن ایزوی ۶۴ «بهترین عمل‌کرد بهتری» دارد.

سونی در تمام بازه‌ی حساسیت خود، عمل‌کرد بهتری در گستره‌ی رنگی دارد، اما نیکون به دلیل دست‌رسی حساسیت ایزو۶۴، «بهترین عمل‌کرد بهتری» دارد.

آن‌چه حسگر سونی را کارآمدتر می‌نماید، قابلیت پیکسل-شیفت است که طی آن با ثبت ۴ تصویر از یک موضوع ثابت، جزئیات بیشتری به ثبت می‌رسد. در این حالت ۴ تصویر با حرکت یک‌پیکسلی حسگر (در فاصله‌ی زمانی حداقل یک ثانیه) ثبت می‌شود که می‌توان با استفاده از آن بدون استفاده از الگوریتم میان‌گذاری به پیکسل‌هایی با سه کانال رنگی مجزا دست‌یافت. بدین ترتیب، جزئیات تصویر (در زوم ۱۰۰٪) بیشتر خواهد بود و البته خطای موار (Moire) نیز برطرف می‌شود. هم‌چنین، پردازش این تصاویر در دوربین صورت نمی‌گیرد و به نرم‌افزار تخصصی سونی نیاز دارد و خروجی تصویر نهایی نیز ۴۲ مگاپیکسل باقی خواهد ماند.

نمونه عکس آلفا۷آر۳ در حالت تک عکس (چپ) و پیکسل شیفت (راست)؛ همان‌گونه که مشاهده می‌شود، بافت سبزرنگ سمت راست، فاقد خطای موار است.

فوکوس خودکار:

همان‌گونه که اشاره شد، هر دو دوربین عملکرد بسیار خوبی در فوکوس خودکار دارند. در مورد فوکوس خودکار نیکون می‌توانید متنی که پیرامون عمل‌کرد فوکوس خودکار در نور کم نوشته شده است را مشاهده کنید. اما، آن‌چه اغلب میان عمل‌کرد فوکوس خودکار دوربین‌های حرفه‌ای تمایز ایجاد می‌کند، قابلیت فوکوس بر روی موضوعات متحرک است که نیکون دی۸۵۰ با قابلیت 3D tracking (که البته به خوبی نیکون دی۵ عمل نمی‌کند)، گزینه‌ی مناسبی برای فوکوس پیوسته‌ی موضوعات متحرک، به خصوص موضوعات دور، است. البته با توجه به تمرکز نقاط فوکوس در میانه‌ی حسگر، این قابلیت در گوشه‌های حسگر وجود ندارد. در مقابل، هرچند دوربین سونی عمل‌کرد خوبی در فوکوس‌ نگه‌داشتن موضوعات متحرک دارد اما به دلیل فقدان فوکوس سه بعدی و اولویت فوکوس بر روی موضوعات نزدیک‌تر، گاهی با خطاهایی در فوکوس موضوعات متحرک همراه است و  فوکوس را از موضوع قفل شده به موضوع قرار گرفته در پیش‌زمینه تغییر می‌دهد.

عمل‌کرد دوگانه‌ی فوکوس سونی آلفا۷آر۳ که شامل ۴۲۵ نقطه‌ی تشخیص کنتراست و ۳۹۹ نقطه‌ی تشخیص فاز است.

 

فوکوس خودکار صورت:

در عکاسی از صورت که به خصوص در عکاسی عروسی بسیار حائز اهمیت است، قرارگیری نقطه‌ی فوکوس بر روی چشم یک ویژگی کلیدی به شمار می‌رود. همان‌طور که می‌دانید، قابلیت تشخیص چشم تنها در حالت فوکوس خودکار بر روی حسگر قابل دست‌یابی است. بدین‌ترتیب، می‌توان گفت دوربین سونی آلفا۷ آر۳ با تشخیص دقیق چشم، بهترین گزینه برای عکاسان عروسی است؛ چرا که می‌تواند چشم موضوع را به صورت پیوسته فوکوس نگه‌دارد. نکته‌ی درخور توجه این قابلیت این است که حتی اگر چشم در  جایی میان نقاط فوکوس پیش‌فرض قرار گیرد نیز، هم‌چنان فوکوس باقی می‌ماند. این در حالی است که برای عکاسی صورت، قابلیت فوکوس سه‌بعدی نیکون چندان کارآمد نیست، چرا که نمی‌تواند چشم را به صورت مستقل تشخیص دهد و آن را دنبال کند.

فوکوس دقیق بر روی چشم، با استفاده از قابلیت تشخیص چشم سونی

 

منظره‌یاب (ویوفایندر) و نمایشگر:

نیکون دی۸۵۰ با منظره‌یاب اپتیکی با دامنه‌ی پوشش ۱۰۰٪ کادر و نمایشگر ۳/۲ اینچ با قابلیت تیلت و تفکیک ۲/۳۶ میلیون نقطه، کاربران خود را کاملا راضی نگه‌می‌دارد. در مقابل، سونی آلفا۷ آر۳ نیز دو نمایشگر متفاوت در اختیار کاربران قرار می‌دهد: نمایشگر داخل منظره‌یاب الکترونیک به تفکیک فوق‌العاده‌ی ۳/۶ میلیون نقطه (با توجه به عدم وجود آینه، این دوربین امکان ارائه‌ی منظره‌یاب اپتیکی را ندارد) و نمایشگر ۳ اینچ با قابلیت تیلت با تفکیک ۱/۴ میلیون نقطه.

هرچند نمایشگر سونی کمی کوچک‌تر از نمایشگر نیکون است، اما با توجه به ابعاد بدنه‌ی آلفا۷، امکان قرارگیری نمایشگر متحرک بزرگ‌تر از ۳ اینچ وجود ندارد.

 

ویژگی‌های دیگر:

در مورد سایر ویژگی‌ها می‌توان برتری‌هایی برای هریک برشمرد. برای مثال، نیکون با ظرفیت باتری ۱۸۴۰ عکس (در مقابل سونی با ۶۵۰ عکس) عمل‌کردی بسیار بهتر دارد؛ چرا که در هنگام استفاده از دوربین بدون آینه، حسگر همیشه روشن بوده و میزان مصرف باتری نسبت به دوربین‌های اس‌ال‌آر بیشتر است. هم‌چنین، قابلیت تایم‌لپس داخل دوربین، نمایشگر ال‌ای‌دی در بالای دوربین و قابلیت برکتینگ فوکوس، توجه بسیاری از عکاسان منظره، حیات وحش و البته عکاسان استودیویی را به نیکون دی۸۵۰ جلب کرده است. اما سونی با عمل‌کرد بهتر در حساسیت‌های بالاتر، وزن کمتر، لرزش‌گیر بر روی حسگر، قابلیت پیکسل شیفت، عکاسی پیاپی تا ۱۰ فریم بر ثانیه و … قابلیت‌هایی را در اختیار عکاسان قرار می‌دهد که در دوربین‌های مشابه بی‌رقیب است.

 

نتیجه‌گیری:

همان‌طور که در این بررسی نشان داده شده است، هیچ‌یک از دو دوربین به طور کامل رقیب خود را پشت سر نمی‌گذارند. اما می‌توان این متن را با چنین نتایجی به پایان رساند.

نیکون دی۸۵۰:

با توجه به عمق رنگی بالا و تفکیک زیاد، گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسی پرتره و عکاسی عروسی است.

با توجه به داینامیک رینج، فوکوس خودکار عالی و عمر باتری خیره‌کننده برای عکاسان حیات‌‌وحش و منظره‌نگاران گزینه‌ای عالی است.

با توجه به امکان ثبت پیاپی تصاویر (به خصوص در هنگام استفاده از گریپ)، می‌تواند در عکاسی ورزشی کارآمد باشد.

به طور کلی می‌توان گفت، بهترین گزینه برای افرادی است که لنزهای با کیفیت نیکون در اختیار دارند و کاربردهای خبرنگاری ندارند!

 

سونی آلفا۷آر۳:

با توجه به قابلیت عکاسی پیاپی ۱۰ فریم بر ثانیه، قابلیت فوکوس بر روی چشم، عمق رنگی بالا و تفکیک مناسب، گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسی پرتره و عکاسی عروسی است.

با توجه به عمل‌کرد مناسب در حساسیت بالا، گزینه‌ای مناسب برای عکاسی در فضاهای سربسته مانند عکاسی رخداد‌ها، عکاسی خبرگزاری‌ها و … است.

با توجه به تفکیک و داینامیک رینج بالا و هم‌چنین وزن کم، گزینه‌ای فوق‌العاده برای عکاسی منظره نگاری است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.