مقایسه‌ی نیکون دی۸۵۰ و کانن ۵دی مارک۴

8 2,027

مقایسه‌ی دوربین‌های هم‌رده‌ی نیکون و کانن، همواره یکی از موضوعات چالش‌برانگیز است. در حال حاضر، احتمالا این مقایسه بیش از هرچیز مابین دوربین‌های نیکون دی۸۵۰ و کانن ۵دی مارک۴ صورت می‌پذیرد. متن پیش رو تلاش می‌کند تا با بررسی جوانب مختلف این دو دوربین، مشخصات تکنیکی آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد.

 

حسگر:

دوربین‌های هم‌رده معمولا در ابتدا با میزان تفکیک حسگرشان با یک‌دیگر مقایسه می‌شوند. نیکون دی۸۵۰ با حسگر ۴۵/۷ مگاپیکسلی BSI CMOS بدون فیلتر پایین‌گذر (Low-Pass) به نسبت حسگر ۳۰/۴ مگاپیکسلی کانن با فیلتر پایین‌گذر، جزئیات بیشتری را بازنمایی می‌کند. این درحالی است که دی۸۵۰ به لطف تکنولوژی حسگرهای سونی (حسگرهای BSI) با داشتن پیکسل‌های کوچک‌تر، داینامیک رینج و حساسیت رنگی بیشتری نسبت به کانن ۵دی مارک۴ دارد. البته، برتری حساسیت رنگی صرفا در حساسیت‌های پایین برقرار است و در حساسیت بالاتر از ایزو ۸۰۰، برتری با ۵دی مارک۴ است. برای بررسی دقیق‌تر عمل‌کرد حسگر این دو دوربین می‌توانید نمودارهای مقایسه‌ی وب‌سایت DXO را مشاهده نمایید.

 

فوکوس خودکار:

فوکوس خودکار این دو دوربین را می‌بایست از دو منظر متفاوت بررسی کرد: فوکوس خودکار از خلال ویوفایندر و فوکوس خودکار بر روی حسگر.

فوکوس خودکار از خلال ویوفایندر بیش از هرچیز برای عکاسی سریع مانند عکاسی ورزشی و عکاسی در نور کم، تعیین کننده است. در این رقابت، نیکون دی۸۵۰ با ۱۵۳ نقطه‌ی فوکوس با ۹۹ نقطه‌ی کراس-تایپ (در مقابل ۶۱ نقطه‌ی فوکوس با ۴۱ نقطه‌ی کراس تایپ)، امکان فوکوس در گستره‌ی نوری EV-4 تا EV+20 (در مقابل EV-3 تا EV+18)، امکان تنظیم دقیق فوکوس (برای هر لنز) و قابلیت فوکوس استکینگ، برتری کاملی نسبت به کانن ۵دی مارک۴ دارد.

در مقابل و در فوکوس خودکار بر روی حسگر، کانن ۵دی در لیگ متفاوتی بازی می‌کند! هر چند نیکون با قرار دادن قابلیت فوکوس پیکینگ (Focus Peaking) تلاش کرده است تا بخش کوچکی از این عقب‌افتادگی را در فوکوس دستی جبران کند، اما ۵دی مارک۴ با قابلیت Dual Pixel AF عمل‌کرد بسیار بهتری در فوکوس خودکار بر روی حسگر دارد.

ساختار ۱۵۳ نقطه‌ای فوکوس خودکار نیکون دی۸۵۰

ویدئوگرافی:

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، در ویدئوگرافی کانن عمل‌کرد بهتری دارد. ۵دی مارک۴ با امکان ضبط DCI 4K معادل (۴۰۹۶در۲۱۶۰ پیکسل) با ضریب برش ۱/۷۴ در مقابل تفکیک ۳۸۴۰در۲۱۶۰ دوربین دی۸۵۰ با ضریب برش ۱، نه تنها به دلیل استفاده از تمامی پیکسل‌های موجود در محدوده‌ی تصویر، وضوح بیشتری به دست می‌دهد، بلکه به دلیل ضبط با ابعاد نزدیک‌ به حسگرهای سوپر ۳۵، تصاویری با شمای سینمایی به دست می‌دهد. هم‌چنین، این راه‌کار کانن سبب شده تا فیلم‌برداران به گستره‌ی وسیعی از لنزهای سینمایی دست‌رسی داشته باشند. این در حالی است که فیلم‌برداری 4K دی۸۵۰ مناسب فیلم‌بردارانی است که به تصاویری با عمق میدان کم علاقه‌مند هستند.

در نهایت، ۵دی مارک۴ با قابلیت ضبط تصاویر ویدئویی به صورت HDR یک گام دیگر از رقیب خود پیشی می‌گیرد. این ویژگی برای فیلم‌بردارانی جذاب است که در فضاهای پرکنتراست تصویر‌برداری می‌کنند و می‌توانند به وسیله‌ی آن جزئیات بیشتری در سایه و های‌لایت‌ها در اختیار داشته باشند.

کانن ۵دی مارک۴ به همراه لنز سینمایی و لوازم جانبی

بدنه و طراحی:

بدنه‌ی هر دو دوربین از آلیاژ منیزیم ساخته شده‌ است که در برابر خوردگی و تغییر دما بسیار مقاوم هستند. هم‌چنین، هر دو بدنه مقاومت خوبی در برابر گرد و غبار و رطوبت دارند. البته، دوربین ۵دی مارک۴ کانن از رقیب خود حدود ۲۰۰ گرم سبک‌تر است و از بدنه‌ای کوچک‌تر بهره می‌برد.

در مورد طراحی بدنه، باید گفت که بدنه‌ی ۵دی مارک۴ بسیار مشابه محصول پییشین کانن (۵دی مارک۳) است و کاربران کانن در این ارتقاء، تقریبا با هیچ تغییری در بدنه‌ی دوربین روبرو نمی‌شوند و به راحتی می‌توانند با آن هماهنگ شوند. اما، نیکون تغییراتی بر روی بدنه ایجاد کرده است، که مهم‌ترین آن‌ها افزوده‌شدن جویستیک و قابلیت چرخش نمایشگر است که در دوربین دی۸۱۰ وجود نداشتند. علاوه‌ بر این، محل قرارگیری برخی دکمه‌ها در عقب دوربین تغییر کرده است و دکمه‌ی Fn2 نیز به آن افزوده شده است.

 

منظره‌یاب (ویوفایندر) و نمایشگر:

منظره‌یاب هر دو دوربین ۱۰۰٪ کادر تصویر را پوشش می‌دهد و با بزرگ‌نمایی ۰/۷۵ (نیکون) و ۰/۷۱ (کانن) بسیار مشابه هم عمل می‌کنند. اما، نمایشگرهای لمسی این دو دوربین با وجود ابعاد یک‌سان (۳/۲ اینچ)، عمل‌کرد بسیار متفاوتی دارند: نمایشگر کانن به صورت ثابت بر روی دوربین قرار گرفته است و از تفکیک ۱.۶۲ میلیون نقطه بهره می‌برد؛ در حالی که، نمایشگر نیکون با قابلیت تیلت و تفکیک ۲/۳۶ میلیون نقطه به طور کامل از رقیب خود پیشی می‌گیرد.

لازم به ذکر است که تفکیک بیشتر نمایشگر، تنها به معنی در اختیار داشتن تصویری بهتر در هنگام مشاهده‌ی عکس ثبت شده است و نمی‌توان با توجه به آن در مورد کیفیت پخش زنده (لایو ویو) هر یک از دوربین‌ها نظر داد. پخش زنده‌ی تصویر به عوامل بسیاری وابسته است و اغلب کاربران در این مورد اتفاق نظر دارند که پخش‌زنده‌ی دوربین‌های کانن، اغلب از نمونه‌های هم‌رده‌ی نیکون (با نمایشگر مشابه)، بهتر است. اما، این‌بار نیکون با استفاده از نمایشگری بهتر، سعی کرده است تا نظر کاربران و به خصوص فیلم‌برداران را به خود جلب کند.

نیکون دی۸۵۰ به همراه نمایشگر لمسی با قابلیت تیلت

ویژگی‌های دیگر:

نیکون دی۸۵۰ و کانن ۵دی مارک۴، مانند دیگر دوبین‌های هم‌رده، نقاط قوت و البته نقاط ضعف مشترک بسیاری دارند. برای مثال هر دو دوربین از قابلیت Wi-Fi و NFC پشتیبانی می‌کنند اما فاقد لرزش‌گیر حسگر هستند.

کانن ۵دی مارک۴، همانند نمونه‌ی پیشین از کارت‌های حافظه‌ی SD و CF پشتیبانی می‌کند و کاربران ۵دی مارک۳ می‌توانند از تمامی کارت‌های حافظه‌ی خود بهره ببرند؛ اما، نیکون دی۸۵۰ با پشتیبانی ازکارت‌های حافظه‌ی SD و XQD می‌تواند هزینه‌هایی را بر کاربران دی۸۱۰ تحمیل کند و البته هزینه‌های کارت‌های حافظه‌ی پیشین را نیز بر باد دهد!

ویژگی‌های جانبی دیگری در این دوربین‌ها وجود دارد که هر یک علاقه‌مندان خاص خود را دارند. برای مثال، قابلیت فوکوس برکتینگ یکی از ویژگی‌های نیکون دی۸۵۰ است که با ثبت ۳۰۰ عکس با فوکوس متفاوت، می‌تواند به ثبت تصاویر ماکرو با فوکوس تمام موضوع دست‌یابد. هم‌چنین، نیکون دی۸۵۰ با پشتیبانی از شاتر الکترونیک، می‌تواند در سازوکاری کاملا بی‌صدا عکاسی کند که برای عکاسان فیلم، تئاتر و … بسیار کارآمد است. در مقابل، کانن ۵دی مارک۴، با تکنولوژی پیشرفته‌ی  Dual Pixel Raw، به عکاسان اجازه می‌دهد تا با تنظیمات فایل خام به کنترل دقیق شارپنس، شیفت بوکه و کاهش گوستینگ دست‌یابند.

در نهایت می‌توان به ظرفیت باتری دو دوربین اشاره کرد که در آن کانن با ۹۰۰ فریم در هر شارژ و استفاده از باتری مشابه ۵دی مارک۲ و ۷دی مارک۲ عمل‌کرد کاملا خوبی دارد. با این حال، نیکون دی۸۵ با عمل‌کرد خیره‌کننده‌ی ۱۸۴۰ فریم در هر شارژ استانداردهای باتری دوربین را به وضوح ارتقاء داده است؛ هم‌چنین این دوربین با استفاده از گریپ می‌تواند ۵۱۴۰ عکس به ثبت برساند!

نیکون دی۸۵۰ با پشتیبانی ازکارت‌حافظه‌ی XQD می‌تواند هزینه‌هایی را بر کاربران دی۸۱۰ تحمیل کند

نتیجه‌گیری:

همان‌طور که در این بررسی نشان داده شده است، هیچ‌یک از دو دوربین به طور کامل رقیب خود را پشت سر نمی‌گذارند. اما می‌توان این متن را با چنین نتایجی به پایان رساند.

نیکون دی۸۵۰:

با توجه به عمق رنگی بالا و تفکیک زیاد، گزینه‌ای ایده‌آل برای عکاسی پرتره و عکاسی عروسی است.

با توجه به داینامیک رینج، فوکوس خودکار عالی و عمر باتری خیره‌کننده برای عکاسان حیات وحش و منظره‌نگاران گزینه‌ای عالی است.

با توجه به امکان ثبت پیاپی تصاویر (به خصوص در هنگام استفاده ار گریپ)، می‌تواند در عکاسی ورزشی کارآمد باشد.

گزبنه‌ای مناسب برای فیلم‌بردارنی است که به کیفیت 4K و عمق میدان کم نیاز دارند.

به طور کلی می‌توان گفت، بهترین گزینه برای افرادی است که لنزهای با کیفیت نیکون در اختیار دارند و کاربردهای خبرنگاری ندارند!

کانن ۵دی مارک۴:

با توجه به عمق رنگی بالا و تفکیک مناسب، گزینه‌ای عالی برای عکاسی پرتره و عکاسی عروسی است.

گزینه‌ای ایده‌آل برای فیلم‌بردارانی است که هم‌زمان به کیفیت تصویری 4K و لنزهای سینمایی با کیفیت نیاز دارند و می‌خواهند به جنس تصاویر سینمایی نزدیک شوند.

با توجه به عمل‌کرد مناسب در حساسیت بالا، گزینه‌ای مناسب برای عکاسی در فضاهای سربسته مانند عکاسی رخداد‌ها، عکاسی خبرگزاری‌ها و … است.

به طور کلی می‌توان گفت، بهترین گزینه برای افرادی است که لنزهای با کیفیت کانن در اختیار دارند و کاربردهای خبرنگاری حرفه‌ای ندارند!

 

در این متن تلاش شد تا ویژگی‌های اساسی دو دوربین نیکون دی۸۵۰ و کانن ۵دی مارک۴ بررسی شود. در پایان، اگر ویژگی‌های ناگفته‌ای در این متن مشاهده می‌کنید، خوشحال می‌شویم با ما به اشتراک بگذارید.

 

8 نظرات
  1. fouad می‌گوید

    ممنون از مطلبتان در مورد تایم لپس چطور ؟

    1. روزبه ملکی می‌گوید

      در مورد تایم لپس درون دوربین، دی۸۵۰ می‌تونه تایم لپس4k داشته باشه و البته به صورت برنامه‌ریزی شده تایم‌لپس 8k بگیره (البته در این حالت پردازش در دوربین نمی‌تونه انجام بشه). ولی ۵دی میتونه تایم لپس فول‌اچ‌دی ضبط کنه. در هر صورت اغلب افرادی که به صورت حرفه‌ای تایم‌لپس می‌گیرن از ریموت‌های خارجی استفاده می‌کنن و تنظیمات کیفیت رو روی عکس‌های گرفته شده اعمال می‌کنن

  2. آرمین می‌گوید

    خیلی ممنون هر دو عالی هستن من که واقعا از 5d mark4 راضیم

    1. روزبه ملکی می‌گوید

      بله، هر دو دوربین در رده‌ی دوربین‌های حرفه‌ای قرار دارند و در دامنه‌ی قابلیت‌های خود بسیار کارآمد عمل می‌کنند.

  3. علیرضا می‌گوید

    تا جایی که من میدونم برای فیلم برداری ، حداکثر کیفیت عکس رو در حالت بدون کراپ اندازه می گیرند و اگر ذوربینی یک کیفیت رو در حالت کراپ ارائه بده این نقطه ضعفش هست نسبت به دوربینی که همین حالت رو در حالت بدون کراپ ارائه کنه. پس کیفیت کنون در حالت بدون کراپ باید مقایسه بشه. بعد نسبت دادن ابنکه چون با تمام سنسور فیلم میگیره عمق میدانش کمه هم از اون حرفهای عجیبه. در مورد سیستم دوال پیکسل هم فکر میکنم زیاد اطلاع ندارید. الان ۲۰۰d کنون هم دوال پیکسل داره، پس کیفیت فیلم رو سنسورش بهتره از این غول نیکونی که این رو نداره !!!! یک چیزی به نام نرم افزار هم دارن که خیلی تو این موثره. من نمیدونم نبکون چی باید میداشت که برتر بود. قیمت کمتر، تعداد نقاط فوکوس بیشتر، مگاپبکسل بیشتر، باتری بهتر ، فوکوس ویو فایندر بهتر، کیفیت فوق العاده عکس که در این رقابت که باید میلی متری باشه مثل نیکون و سونی، بیش از یک بیت عمق رنگ و داینامیک رنج داره، در ضمن اطلاعاتتون در مورد داینامیک رنج اشتباهه. تو بیشتر از ۳۲۰۰ تازه داینامیک رنجشون با هم برابر میشه، شاتر الکترونیک که عملا قابلیت مییرلس ها رو اورده تو کار، ولی کنون چی داره که میگید؟؟؟؟؟ این که از حافظه های قدیمی میشه استفاده کرد ازش. رقیب جدی این دوربین یقینا سونی هست.

    1. روزبه ملکی می‌گوید

      سلام
      ممنون از این که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.
      اجازه بدید تا جایی که می‌دونم به ایراداتی که گرفتید پاسخ بدم:
      تا جایی که می‌دونم در مورد فیلم‌برداری کیفیت عکس رو در حالت غیر کراپ اندازه گیری نمی‌کنن، اندازه‌ی حسگر، تعداد پیکسل روشن و پیکسل بیننینگ مهم‌ترین مشخصه‌های سخت‌افزاری فیلم‌برداری یک دوربین هستند.
      در مورد مقایسه فیلم‌برداری با کانن در حالت فول‌فریم، مشخصا نیکون بهتر عمل می‌کنه چون کانن امکان ضبط ویدئوی 4k رو در حالت فول‌فریم نداره که این در متن اشاره شده.
      نسبت دادن فیلم‌برداری فول‌فریم به عمق میدان به نظرم یک اشاره‌ی بدیهی به عکاسی پایه‌است! همون‌طور که عمق میدان دوربین فول‌فریم از دوربین هاف فریم در شرایط مشابه کمتر هست.
      سیستم دوال پیکسل هم تا جایی که اطلاعات دارم، باعث سریع‌تر شدن فوکوس در فیلم‌برداری میشه. و به عنوان یک نویسنده تکنیکی تجهیزات منظورم از کیفیت (چگونگی) تمامی این مشخصات هست . بدیهیه که باید بین کیفیت و تفکیک تصویر تفاوت قائل بشم.
      در مورد داینامیک رینج، بله حق با شماست.و در واقع جمله بندی من این ابهام رو ایجاد کرده که در اسرع وقت اصلاحش می‌کنم. منظورم از برتری در ایزوی بالاتر از ۸۰۰، برتری عمق رنگ بود.
      شاتر الکترونیک قابلیت دوربین نیست! قابلیت سنسور است و به میرورلس ربطی نداره! در واقع میشه گفت تکنولوژی سونی هست که روی سنسور نیکون قرار گرفته.

      در نهایت همان‌طور که متن اشاره شده برتری در عکاسی به طور کامل با نیکون دی۸۵۰ است، ولی این به معنی برتری مطلق این دوربین نیست. البته برتری نیکون بر نیکون با استفاده از صفات نسبت داده شده واضح است. برای مثال اینکه نیکون برای پرتره ایده‌آل است ولی کانن برای پرتره عالی است!
      در ضمن فکر می‌کنم صرف اشاره به اعداد چندان کارآمد نیست. برای مثال کانن 5D SR نمونه‌ی مناسبی برای ناکارآمدی اعداد در بررسی‌های دقیق و کاربردهای حرفه‌ای است.

  4. بهرنگ می‌گوید

    دوربین کانن 5Dمارک 4 در بدنه قابلیت جویستیک داره که نسبت به مدل های قبل ارتقا یافته محسوب میشه که البته شما به اشتباه نوشتین که دوربین نیکون فقط داره….

    1. روزبه ملکی می‌گوید

      سلام
      ممنون بابت توضیحتون
      من اشاره کردم که نیکون نسبت به مدل قبل این قابلیت رو اضافه کرده. اما چون جویستیک روی بدنه‌های قبلی ۵دی هم بوده به عنوان ارتقاء بهش اشاره نشده. در واقع این یکی از برتری‌های ۵دی مارک۳ نسبت به دی۸۱۰ بود که نیکون سعی کرده اون رو جبران کنه

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.