معرفی فیلتر Dark Contrast برنامه Nik Color Efex 2019

0 3,367

در این آموزش سراغ یکی دیگر از فیلتر‌های برنامه Nik Color Efex Pro می‌رویم که باز هم به کنتراست عکس ارتباط دارد. به طور کلی این برنامه یک پکیج بی‌نظیر برای تنظیم کنتراست عکس‌ها داره که تا امروز چند فیلتر فوق‌العاده از اون رو معرفی کردیم و امروز هم یکی دیگر از فیلتر‌هایی که می‌تونه کیفیت و کنتراست عکس هامون رو بهبود بده رو معرفی می‌کنم. این فیلتر Dark Contrast  نام دارد و یک کار بسیار خاص انجام می‌ده و نوع کنتراستی که اضافه می‌کنه با اون‌های دیگر متفاوت است. نوع کنتراستی که فیلتر Dark Contrast اضافه می‌کنه بیشتر به افزایش جزئیات تصویر کمک می‌کنه و یک حالت HDR یا به قول خارجی‌ها Drama به عکس می‌ده.

می‌دونیم که وقتی به یک عکسی کنتراست می‌دیم، معمولا جزئیات در قسمت‌های روشن و تیره، کمتر می‌شه و در واقع قسمت‌های روشن، روشن‌تر و قسمت‌های تیره، تیره‌تر می‌شن. اما این کنتراست کمی متفاوت عمل می‌کنه، چون دقیقا سعی می‌کنه قسمت‌های روشن رو تاریک‌تر کنه و قسمت‌های تاریک رو روشن‌تر کنه. می‌دونیم که این کار چه نتیجه‌ای داره دیگه؟ این دقیقا به HDR شدن عکس ختم می‌شه و نوعی از افزایش جزئیات رو نشون می‌ده که حالتش شبیه به افزایش کنتراست هست، اما در واقع افزایش جزئیات هست تا افزایش کنتراست. به همین خاطر هم توی برنامه Nik Color Efex Pro اسم این قسمت رو فیلتر Dark Contrast گذاشتند. چون این احساس رو به شما می‌ده که قسمت‌های تاریک عکس، کنتراست گرفتند (هر چند واقعا اینطور نیست).

اگر به اولین گزینه این فیلتر دقت کنید، اسمش Dark Detail Extractor هست که معنیش می‌شه “افزایش جزئیات در قسمت‌های تاریک”. این همون گزینه‌ای هست که باعث افزایش حس و حالت HDR در عکس می‌شه. به جز این یک گزینه، اسلایدر باقی گزینه‌های فیلتر Dark Contrast بسیار هوشمندانه طراحی شدند و دقیقا نشون می‌دن که چه کاری انجام می‌دهند.
اسلایدر Brightness برای تاریک و روشن کردن کل تصویر، اسلایدر Contrast برای افزایش کنتراست عمومی و اسلایدر Saturation برای بالا بردن غلظت رنگ‌ها استفاده می‌شوند.

در اینجا هم مانند فیلتر‌های دیگر این برنامه، یک اسلایدر برای حفاظت از بخش های تاریک یا Shadow ها و یک اسلایدر هم برای حفاظت از بخش‌های روشن یا Highlight های تصویر داریم که درباره اینها مفصلا در پکیج آموزشی کامل برنامه Nik Color Efex Pro توضیح دادیم و اینجا دیگه تکرارش نمی‌کنیم. پیشنهاد میکنم برای آموزش کامل این برنامه، از پکیج آموزشی برنامه Nik Color Efex Pro از وب‌سایت دیج ایمیج استفاده کنید و همچنین آموزش‌های فیلتر‌های دیگر این برنامه را از کانال یوتیوب دیج ایمیج دنبال کنید.

مشاهده سایر قسمت‌ها

منبع: Digimage

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.