کمپانی تجهیزات صوتی ZOOM ، برندی هم‌رده غول‌ها

0 2,669

برند ZOOM امروزه یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین لوازم صدابرداری و صداسازی در سراسر دنیاست. گرچه در سال‌های اخیر نام زوم بیش‌ازپیش شنیده می‌شود اما این شرکت ژاپنی باسابقه در سال ۱۹۸۳ در توکیو تأسیس شد. هدف از تأسیس شرکت ZOOM تولید محصولات صوتی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه با تراشه‌های اصلی و باکیفیت بود.

این شرکت در ابتدا صرفاً با دیگر شرکت‌های سازنده لوازم صوتی درزمینهٔ تولید قطعه همکاری می‌کرد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ اولین محصول مستقل با نام ZOOM 9002 را روانه بازار کرد. این دستگاه که به بند گیتار متصل می‌شد، یک سیستم صوتی چندمنظوره برای افزودن افکت به موسیقی بود که به دلیل قیمت مناسب و حجم کم موفقیتی بزرگ را برای شرکت به همراه آورد.

شرکت زوم پس از این موفقیت پا را فراتر گذاشت و در اواسط دهه ۹۰ میلادی ZOOM 9010 را که اولین پردازنده صوتی با ۴ ورودی و ۴ خروجی بود را روانه بازار کرد. این بار زوم حرفه‌ای‌ها را هدف قرار داده بود زیرا زوم 9010 به‌صورت rack-mountable و مخصوص استودیوهای حرفه‌ای طراحی شده بود. بازهم دیری نگذشت که محصول جدید زوم به موفقیت دست یافت و در هر استودیوی مستقلی یک نمونه از آن به چشم می‌خورد.

پدال گیتار  500 و 505 و پدال بیس 506 و محصولات بعدی زوم بودند که در اجراهای زنده به کمک نوازندگان می‌آمد. حالا زوم به یک برند شناخته‌شده در بین نوازندگان و استودیوهای صدابرداری مستقل تبدیل شده بود.

زوم محصولات موفق خود را تا اوایل قرن بعد تولید کرد تا اینکه در سال ۲۰۰۶ محصول انقلابی خود را روانه بازار کرد.

Zoom H4 محصولی بود که به کمک صدابرداران تازه‌کار و فیلم‌سازان مستقل آمد. محصولی که بین رکوردرهای خبرنگاری و رکوردرهای بزرگ حرفه‌ای قرار می‌گرفت. این رکوردر کوچک خود دارای میکروفون استریوی زاویه‌دار بود که قادر بودند صدا را به‌صورت یک فایل استریو و یا دو فایل مجزا ضبط کنند. تا همین‌جای کار H4 با توجه به ابعادش یک محصول جذاب برای خبرنگاران بود. اما قابلیت منحصربه‌فرد این دستگاه امکان نصب میکروفن‌های حرفه‌ای از طریق دو درگاه ترکیبی XLR/TRS بود.

این یعنی امکان ضبط ۴ کانال صدا به‌صورت هم‌زمان از طریق یک رکوردر کوچک! کاری که پیش‌ازاین هیچ رکوردر ارزان‌قیمت و کوچکی قرار به انجام ان نبود. زوم H4 دارای امکان نصب روی سه‌پایه بود و صدا را بر روی کارت حافظه SD ثبت می‌کرد و برخلاف دیگر رکوردها کاربر را محدود به حافظه داخلی خود نمی‌کرد.

زوم H4 یک وسیله بسیار کارآمد حتی برای فیلم‌سازان آماتور بود و گرچه امروزه استفاده از چنین رکوردرهای کوچکی برای فیلم‌سازی در کنار DSLR ها رواج یافته، اما جالب است که بدانید اولین DSLR دارای قابلیت فیلم‌برداری دو سال پس از ورود ZOOM H4 وارد بازار شد!

زوم ازاین‌پس به‌عنوان یک سازنده مبتکر و خلاق در ساخت رکوردهای حرفه‌ای شناخته شد و سال بعد رکوردر کارآمد و جمع‌وجور H2 را روانه بازار کرد. در سال ۲۰۰۹ نیز نسخه رکوردر H4 یعنی H4n را روانه بازار کرد.

ZOOM H2
رکوردر ZOOM H2 که هم‌اکنون جای خود را به رکوردر H2n داده است

در این سال‌ها دوربین‌های دیجیتال فیلم‌سازی را برای فیلم‌سازان بسیار ساده‌تر کرده بودند و H4n با قابلیت‌های فوق‌العاده خود توجه صدابرداران حرفه‌ای‌تر را هم جلب خود کرده بود. این رکوردر مثل مدل قبلی دارای دو وردی ترکیبی بود اما میکروفن‌های زاویه‌دار استریوی روی آن دارای زاویه متغیر بودند. این میکروفن‌های استریوی قدرتمند با چرخش می‌توانستند صدا را با زاویه‌ای متغیر جذب کنند. رکوردر H4n محصولی بود که ZOOM با آن توانست به بسیاری از بازارهای جدید در سراسر دنیا، از جمله بازار ایران راه یابد.

 ZOOM H6
رکوردر کوچک و حرفه‌ای ZOOM H6 که کامل‌ترین نمونه‌ی تولید شده در این رده است

در سال ۲۰۱۳ و در زمانی که ZOOM به‌عنوان یک برند معتبر حتی در بین سینماگران مطرح شده بود زوم H6 روانه بازار شد. این رکوردر دارای امکان ضبط هم‌زمان ۶ کانال صوتی است و هم‌اکنون توسط این سازنده تولید می‌شود. رکوردر H6 دارای یک میکروفن زاویه‌دار است که می‌توان آن را با دیگر میکروفن‌های تولیدشده توسط زوم تعویض کرد.

زوم در این سال‌ها رکوردها و میکسرها و حتی دستگاه‌های صداساز مختلف و نوآورانه‌ای را به تولید رسانده است که برخی از آن‌ها همچون F4 و F8 محصولاتی کاملاً حرفه‌ای هستند.

مدیریت شرکت زوم بر عهده ماساهیرو ایجیما است و سال‌هاست که این شرکت روند صعودی را در جذب مخاطبان و فروش محصولات خود طی می‌کند تا جایی که در سال ۲۰۱۳ شعبه شمال امریکای زوم تأسیس شد که این به معنای ورود محصولات این شرکت به حرفه‌ای‌ترین بازار فیلم‌سازی و موسیقی دنیاست.

ماساهیرو ایجیما
ماساهیرو ایجیما پس از کسب جایزه mipa 2017 در بخش رکوردرها برای رکوردر ZOOM F8

اما استقبال حرفه‌ای‌ترین‌ها از زوم موجب نشد که این شرکت هدف اولیه خود که را که تولید محصولات مقرون‌به‌صرفه بود را به فراموشی بسپارد. زوم هم‌اکنون با تولید محصولاتی همچون H1 و H2n رکوردرهای بسیار کارآمدی جهت ضبط صدا با بالاترین کیفیت تولید می‌کند که مشابه آن در بین تولیدات برندهای جاافتاده‌تر یافت نمی‌شود.

ZOOM H2n
رکوردر ZOOM H2n که امکان ضبط صدا با اشکال متفاوت و کیفیت بالا را دارا است
ZOOM H1
رکوردر ZOOM H1 که علاوه بر کاربرد خبرنگاری و دانشجویی، امکان استفاده در کنار دوربین تصویربرداری را هم دارا می‌باشد

همچنین ZOOM با مناسب‌سازی میکروفن‌های خاص خود برای آیفون و آیپد، امکان ثبت صدایی باکیفیت بسیار بالا از طریق گوشی و لوازم الکترونیکی در دسترس را فراهم آورده است.

برای مثال iQ6 دقیقاً همان میکروفن X/Y با زاویه متغیری است که برای اولین بار روی H6 نصب شد، اما درگاه آن لایتنینگ است و کاربر با نصب آن روی آیفون یا آیپد می‌تواند با همان کیفیت و همچنین با زوایای متغیر صدا را ضبط کند. مدل iQ7 هم مشابه این میکروفن به آیفون نصب می‌شود با این تفاوت که یک میکروفن آن به صدای محیط اختصاص یافته و صرفاً زوایای روبرو را پوشش نمی‌دهد.

دیگر محصولات کاملاً حرفه‌ای و تحسین‌شده‌ی زوم همچون F4 ،F8 ، R24 ، R8 و  FRC 8 در فروشگاه پیکسل موجود هستند. ضمن اینکه مجموعه کاملی از لوازم جانبی اصلی این محصولات نیز در کنار آن‌ها عرضه شده است.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.