قابلیت‌های دوربین‌ آیفون‌ های جدید، چیزی فراتر از عکاسی موبایل

3 1,827

اپل دیشب رسماً از سه محصول خود، iPhone 8، 8 plus و iPhone X رونمایی کرد. در میان ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی‌ که در مورد این گوشی‌ها به آن‌ها اشاره شد، قابلیت‌های جدید و کاملاً پیشرو در دوربین‌های این سه محصول، از جذابیت بالایی برخوردار هستند. قابلیت‌های این آیفون‌های جدید در عکاسی و فیلم‌برداری به تنهایی می‌تواند شما را مجاب کند که یکی از این آیفون‌ها را جایگزین گوشی خود بکنید. با توجه به ارتقای دوربین‌ها و شبیه‌سازی نور‌پردازی و همچنین تکنیکی جدید در عکاسی پرتره این سه گوشی نسبت به دیگر موبایل‌ها حداقل در زمینه عکاسی یک سر و گردن بالاتر قرار گرفته‌اند. در ادامه قصد داریم تا دوربین‌ها و قابلیت‌های عکاسی این سه محصول جدید اپل را با جزئیانت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.

iPhone 8 و iPhone 8 Plus

در هر دو نوع 8 و 8 plus، یک پردازنده نسل جدید ۶ هسته‌ای A11 به کار رفته است. این پردازنده نه تنها سرعت پردازش گوشی را به صورت کلی افزایش داده بلکه عملکرد گوشی را در عکاسی نیز به حد قابل توجهی افزایش داده است. به لطف این پردازنده نسل جدید اپل، در شرایط کم‌نور و نسبتاً تاریک، می‌توان با سرعت بیشتری بر روی سوژه فوکوس کرد. به علاوه که پردازش عکس و پیکسل نسبت به آیفون‌های قبلی سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شود و یک سخت‌افزار جداگانه نیز برای کاهش نویز تصویر و افزایش شارپنس در تراشه این دو آیفون به کار رفته است.

در هر دو آیفون 8 و 8 plus از دوربین اصلی با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی برخوردار هستند که نسبت به دوربین آیفون 7 از نویز پایین‌تر و داینامیک رنج بالاتری برخوردار است. در آیفون 8 Plus مانند آبفون 7 Plus علاوه بر لنز اصلی که عدد دیافراگم آن f/1.8 می‌باشد یک لنز تله f/2.8 به کار رفته است و می‌توان عکس‌های پرتره‌ای با عمق میدان کم و بوکه‌های جذاب در پس زمینه خلق کرد. به گفته مسئولیت اپل در کنفرانس WWDC سنسور این دو آیفون نسبت به نمونه قبلی، در شرایط نور تاریک و کم‌نور ۸۳ درصد بهتری عمل می‌کند، به علاوه که مصرف انرژی پایین‌تری دارد و می‌توان با یک بار شارژ، عکس‌های بیشتری گرفت یا زمان بیشتری به فیلم‌برداری پرداخت.

از دیگر ویژگی‌های دوربین این دو آیفون، مجهز بودن به یک لرزشگیر است و قبل از این تنها در آیفون 7 شاهد آن بودیم. این لرزشگیر اثرات ناشی از لرزش درست و موبایل را هنگام عکاسی یا فیلم‌برداری کاهش می‌دهد. حالت عکاسی Portrait نیز پیشرفت‌های زیادی کرده که در نتیجه آن چهره واضح‌تر به ثبت می‌رسد و پس‌زمینه تصویر با محوی طبیعی‌تری به نظر می‌آید.

در فیلم‌برداری نیز اپل ادعا کرده که آیفون‌های جدید، بالاترین کیفیت تصویر را در میان اسمارت‌فون‌ها ارائه می‌دهند. دوربین آیفون ۸ دو میلیون نقطه را در هر ثانیه آنالیز می‌کند تا بتواند تصویر و حرکات احتمالی سوژه را پیش‌بینی کند و فوکوس را بر روی سوژه ثابت نگه دارد. هم‌چنین آیفون‌های جدید قادرند تا با رزولوشن 4K و فریم‌ریت 60fps و دو برابر آیفون ۷ فیلم‌برداری کنند. برای تصویر‌برداری اسلوموشن نیز فریم‌ریت ۲ برابر شده و می‌توان تصاویر را با سرعتی بیشتری تا ۲۴۰ فریم بر ثانیه به ثبت رساند.

دوربین‌های آیفون‌های جدید کاملاً بر اساس AR یا همان واقعیت افزوده کالیبره شده‌اند و با استفاده از یک ژیروسکوپ و شتاب سنج جدید، در هر شرایط نوری می‌توانند سوژه‌های مختلف را رد‌یابی کنند. به علاوه که به لطف فیلم‌برداری ۶۰ فریم‌برثانیه، شبیه‌سازی AR بسیار طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

شبیه‌سازی نور‌پردازی استودیویی با portrait Lightning

تازه‌ترین قابلیت عکاسی در آیفون‌های جدید، ویژگی portrait Lightning نام دارد. اگر چه آیفون ۷ پلاس می‌تواند تصاویری با عمق میدان کم و شبیه به پرتره‌های حرفه‌ای را شبیه‌سازی می‌شود ولی در آیفون‌های جدید، می‌توان نور‌پردازی را نیز کنترل کرد و پرتره‌های جذاب‌تری خلق کرد. زمانی که پر حالت پرتره می‌خواهید عکاسی کنید، منویی شامل چند حالت نور‌پردازی مختلف در پایین صفحه ظاهر می‌شود که با انتخاب آن‌ها می‌توان ظاهر و فضای رنگی متفاوتی از پرتره را ثبت کرد. آیفون‌های جدید اپل قادرند تا نور طبیعی، نور استودیویی، نور استیج و نورهای دیگر را بر روی سوژه شبیه‌سازی کنند.

به گفته اپل این قابلیت‌ها هیچ کدام فیلتر نیستند و با محاسبه دقیق مختصات صورت و محاسبه پارامتر‌های مختلف و شبیه‌سازی کیفیت نور‌های متفاوت بر روی چهره، صورت می‌گیرد.

iPhone X

اپل در سالن استیو جابز به مناسبت ده‌سالگی تولد آیفون از پیشرو‌ترین محصول خود یعنی iPhone X یا iPhone 10 نیز رونمایی کرد. این گوشی راه جدیدی را در تکنولوژی گوشی‌های هوشمند باز خواهد کرد.

این آیفون از یک نمایشگر لبه تا لبه ۵.۸ اینچی سوپر رتینا برخوردار است و بالاترین رزولوشن را د در میان تمام گوشی‌های هوشمند دارد. بنابراین در فیلم‌برداری و عکاسی می‌توان با دقت رنگی و وضوح فوق‌العاده بالا تصاویر را مشاهده کرد. دوربین جلوی iPhone X قادر است تا چهره کاربر را جدا از این آرایش یا پوشش‌های مختلف داشته باشد تشخیص دهد. دوربین جلوی این گوشی از نوع True Depth می‌باشد و قابلیت‌ و کیفیت جدیدی را در گرفتن عکس‌های سلفی ارائه می‌دهد.

در iPhone X از یک دوربین پشت ۱۲ مگاپیکسلی استفاده شده که به سنسوری سریع‌تر و بزرگ‌تر نسبت به دیگر آیفون‌ها مجهز است. این دوربین از دو لنز F1.8 و F2.4 برخوردار است و لنز تله‌ آن نسبت به آیفون ۸ پلاس سریع‌تر است و قادر است تصاویر را با عمق میدان کمتری ثبت کند.

دوربین دوگانه iPhone X در هر دو حالت تله و معمولی از یک لرزشگیر اپتیکی برخوردار است و در محیط‌های کم‌نور و نسبتاً تاریک می‌توان با وضوح و پایداری بیشتری فیلم‌برداری کرد. در این دوربین از یک Quad-LED با قابلیت True Tone به عنوان استفاده شده که با توجه به نور محیط قادر است دمای رنگی خود را تنظیم کند و نوری با یکنواختی ۲ برابر بیشتر را بر روی سوژه بتاباند.

علاوه بر دوربین عقب iPhone X دوربین جلوی آن نیز از قابلیت عکاسی در حالت‌های Portrait و شبیه‌سازی نور‌های مختلف برخوردار است. در عکس‌های زیر می‌توان ویژگی‌های دوربین عقب و جلوی iPhone X را مشاهده کرد.

آیفون‌های 8 و iPhone X در هفته‌های آینده در کنار دیگر گوشی‌های اپل، SE، 6S و 7 برای فروش قرار می‌گیرند و قیمت‌ آن‌ها به ترتیب از ۶۹۹، ۷۹۹ و ۹۹۹ خواهد شد. اگر چه که در ایران قیمت‌ این آیفون‌ها نسبت به دیگر گوشی‌های هوشمند بالا‌تر هستند ولی اگر به عکاسی با موبایل علاقه‌مند هستید فکر کردن برای ارتقای آیفون یا تغییر گوشی‌تان به یکی از آیفون‌های جدید کاملاً منطقی به نظر می‌رسد.

در آخر می‌توانید نمونه عکس های گرفته شده با ایفون‌های جدید را مشاهده کنید:

3 نظرات
  1. JEFRiUM می‌گوید

    مطمئن باشید در تست dxomark میره زیره تمام پرچمدارای امسال اندرویدی.
    حتی میره زیر پرچمدارای سال پیش مثل Galaxy S7 و Xperia X performance

    1. جواد شمس می‌گوید
  2. مهدی احمدزاده می‌گوید

    قیمت 1000 دلاری این گوشی وقتی به ایران برسه چیزی حدود 6-7 میلیون تومان میشه
    برای امثال من خیلی گرون در میاد

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.