فلاش استودیویی در عکاسی نوزاد

آیا به راستی فلاش های استودیویی برای نوزاد خطرناک هستند؟

0 2,814
دغدغه والدین:

سوالی که ذهن مادرهای وسواسی را همیشه به خود مشغول کرده و عاملی بازدارنده برای ثبت خاطرات نوزادی فرزندان خود بوده، خطرهای احتمالی نور فلاش استودیویی در عکاسی نوزاد است.

عکس: آتلیه عکاسی سها
عکس: آتلیه عکاسی سها
جواب:

اما این سوالِ گاها گیج کننده، جوابی کاملا علمی دارد. اول باید نگاهی به نور و طول موج های آن کرد.

طول موج‌های مختلف نور

توضیح اجمالی طیف نور:

نور از بازه های مرئی (قابل رویت با چشم) تا بازه‌های غیر مرئی شامل رادیویی، مادون قرمز (عامل انتقال گرما)، ماورای بنفش، ایکس و گاما تشکیل شده است. فلاش های استودیویی به طور غالب طول موج های مادون قرمز تا ماورای بنفش را تولید می کنند. از گستره نورهای تولید شده، ماورای بنفش آثار مخربی دارد. ماورای بنفش دارای سطح انرژی بالاتری نسبت به نور مرئی و مادون قرمز است که در برخورد با سلول های زنده می تواند آن ها را تبدیل به سلولهای سرطانی کند. از سوی دیگر برای شبکیه چشم می تواند ایجاد سوختگی و کوری نماید.

عکس: آتلیه عکاسی سها
عکس: آتلیه عکاسی سها
والدین چه کنند؟

راه حل در چند پرسش ساده از عکاس خلاصه می شود: “در عکاسی شما از چه نوع فلاش هایی استفاده می شود؟” فلاش های خوش نام و برندهای معتبر، در سر راه نور و پس از لامپ فلاش از مسدودکننده های گزینشی نور استفاده می کنند که بازه ای از نور با طول موج خطرناک را مسدود کرده و کمترین خطر آسیب احتمالی را ایجاد می کنند. فلاش هایی مثل Profoto ،Hensel ،Broncolor و از این دست سازندگان با اطمینان از محصولات خود در کاتالوگ های محصولات هم این نکته را ذکر می کنند که: “این فلاش طول موج های خطر ناک را حذف می کند”. تا جایی این محصولات قابل اعتماداند که حتی می توان با آنها عکاسی موزه ای از نقاشی های (رنگ نقاشی به ماورای بنفش حساس است و این بخش از نور می تواند ساختار رنگ را بشکند و نقاشی را آسیب بزند) گران قیمت انجام داد.

عکس: آتلیه عکاسی سها
عکس: آتلیه عکاسی سها

برای دیدن نمونه عکس های کودک نویسنده به لینک زیر مراجعه نمایید:

آتلیه عکاسی کودک سها

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.