در فتوکینای ۲۰۱۸ منتظر آتش‌بازی کمپانی‌های مختلف باشید!

دوربین‌هایی که احتمالاً ماه سپتامبر در کلن از آن‌ها رونمایی می‌شود.

نزدیک یک ماه تا آغاز نمایشگاه Photokina 2018 زمان باقی‌ است. این نمایشگاه که هر دو سال یک‌بار در شهر کلن کشور آلمان برگزار می‌شود، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد بین‌المللی صنعت تصویر در جهان به شمار می‌رود. شعار امسال فوتوکینا نیز از طرف برگزارکنندگان و تهیه‌کنندگان آن عبارت ”Imaging Unlimited“  در نظر گرفته شده است. به نظر می‌رسد کمپانی‌های بزرگ صنعت تصویر مثل کانن، نیکون و سونی فتوکینای ۲۰۱۸ را بستری مناسب برای رونمایی از آخرین تولیدات خود در نظر گرفته‌اند. در متن پیش رو با بررسی سایت‌های مختلف به دوربین‌های که احتمال می‌رود در ماه آینده در این نمایشگاه از آن‌ها رونمایی شود و مشخصات احتمالی آن‌ها می‌پردازیم.

نمایشگاه فوتوکینا برای اولین بار در سال 1950 در شهر کلن برگزار شد و به مرور توانست محبوبیت خود را افزایش دهد و به جایگاه فعلی برسد. این نمایشگاه مهد تولد بسیاری از دوربین‌ها و تجهیزات مرتبط با عکاسی و فیلم‌برداری است و اولین مکانی است که خیل عظیمی از دستگاه‌های حوزه تصویر و تصویرگری برای اولین بار در آن به نمایش درمی‌آید. بیش از 1000 کمپانی کوچک و بزرگ در این نمایشگاه غرفه خواهند داشت که محصولات و دستاوردهای جدید خود را در معرض نمایش میلیون‌ها نفر قرار می‌دهند. بازدیدکنندگان Photokina این امکان را خواهند داشت تا دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری تازه معرفی شده را در محوطه غرفه همان کمپانی تست کرده و جزو اولین نفراتی باشند که در دست گرفتن و یا حتی استفاده از این دستگاه‌ها را تجربه می‌کنند.

کانن:

کانن سال پیش نسبتاً سالی شلوغ را پشت سر گذاشت. برخی از سایت‌ها مثل کانن رومر از احتمال معرفی نسخه‌ای خاص از سری 5D با نام 5D X خبر داده‌اند. از طرفی تقریباً مطمئنیم که کانن همانند رقیب خود، نیکون مشغول طراحی اولین دوربین فول‌فریم بدون آینه خود هم هست و شاید این دوربین یا نسخه اولیه آن در فوتوکینا معرفی شود. دوربین دیگری که حدس زده می‌شود در فتوکینای امسال از آن رونمایی شود، نسخه جدید سری 7D یعنی 7D Mark III است.

دوربین فول‌فریم بدون آینه کانن:

مشخصات احتمالی

سنسور EOS-1D X یا سنسور 5D Mark IV | مانت لنز هنوز مشخص نشده است.

کانن نزدیک دو سال است که برای رقابت با سونی همانند نیکون مشغول طراحی و تولید اولین نسخه دوربین بدون آینه فول‌فریم خود است. مهم‌ترین سؤالی که در باره این دوربین وجود دارد، مانت لنز آن است. آیا کانن می‌خواهد سری لنز‌های جدید را برای این دوربین طراحی کند یا لنز‌های مانت EF را برای آن در نظر گرفته است.

با توجه به اینکه نیکون رسماً اعلام کرده که دوربین فول‌فریم بدون آینه خود را در فتوکینای امسال رونمایی خواهد کرد، انتظار آن می‌رود که کانن یا در همین نمایشگاه یا حداکثر تا نیمه اول سال ۲۰۱۹ از دوربین بدون آینه خود رونمایی کند.

Canon EOS 5D X:

کانن می‌تواند رقیبی جدید را در مقابل D850 نیکون و A7r III سونی معرفی کند.

مشخصات احتمالی:

سنسور فول‌فریم ۵۰ مگاپیکسلی | عکس‌برداری پی‌در‌پی تا ۸ فریم بر ثانیه | فیلم‌برداری 4K بهبود یافته.

5D Mark IV یکی از پرطرفدار‌ترین دوربین‌های فول‌فریم بازار است که دو سال پیش معرفی شد این دوربین یکی از پیشرفته‌ترین دوربین‌ها در عکاسی بوده و هم‌چنان هست. ولی کانن برای رقابت با دوربین‌های D850 نیکون و A7R III سونی نیاز به دوربین با عملکرد بالاتر در عکاسی نیاز دارد. این دو دوربین که به ترتیب سنسور‌هایی با رزولوشن‌هایی ۴۵.۵ و ۴۲.۲ مگاپیکسل‌دارند، از نسبت نویز به سیگنال بسیار پایینی برخوردارند و حتی داینامیک رنج بیشتری نیز دارند. بنابراین انتظار داریم کانن دست به کار شده و بعد از 5DS دوربینی با سنسور ۵۰ مگا‌پیکسلی و البته با نویز کمتر و قابلیت افزایش ایزوی بالاتر را ارائه دهد.

Canon EOS 7D Mark III

مشخصات احتمالی:

سنسور ارتقای یافته ۲۰.۲ مگاپیکسلی یا سنسور ۲۸ مگاپیکسلی | پردازنده دوگانه Digic 7 | عکس‌برداری ۱۱ فریم برثاینه

7D Mark II در سال ۲۰۱۴ معرفی شده و یکی از قدیمی‌ترین دوربین‌های کانن این‌که همچنان تولید می‌شود. انتظار داریم که ۲۰۱۸ سالی باشد که کانن نسخه جدید این دوربین را رونمایی کند. 7D Mark III باید از یک صفحه‌نمایش لمسی با قابلیت چرخش، سیستم فوکوس dual Pixel و احتمالاً تصویر‌برداری 4K برخوردار باشد.

نیکون:

طبق ادعای رسمی نیکون مطمئن هستیم که اولین دوربین فول‌فریم بدون آینه نیکون در ماه آینده رونمایی می‌شود. نیکون طبق روال فتوکینا‌های گذشته یک یا چند غافلگیری هم برای علاقه‌مندان خود دارد. احتمال رونمایی از نسخه جدید دوربین D750 یعنی D760 بسیار بالاست و هم‌چنین عرضه یک جایگزین برای Nikon D5 نیز دور از انتظار نیست.

دوربین بدون آینه فول‌فریم نیکون:

مشخصات احتمالی:

منظره‌یاب الکترونیکی پیشرفته | مانت جدید لنز (Z-Mount) |  عملکرد فوق‌العاده دوربین در شرایط نوری ضعیف

چندی پیش نیکون ویدئویی از این دوربین جدید را در وب‌سایت خود به اشتراک گذاشت که در اینجا می‌توانید آن را مشاهده کنید. ما از این دوربین دقیقاً چه می‌دانیم؟ نیکون دراین‌باره این دوربین خیلی مرموزانه عمل کرده و تقریباً هیچ چیزی را لو نداده است. احتمالاً نیکون سنسوری که در D850 استفاده شده را در این دوربین به کار گرفته است. نیکون بر عملکرد بالای این دوربین در نور کم تأکید داشته است و این احتمالاً به خاطر نسبت نویز به سیگنال بسیار پایین سنسور و لنز‌هایی جدید و فوق‌العاده سریعی است که با مانت Z و برای این دوربین طراحی شده است.

Nikon D760 :  

نسخه ارتقا یافته دوربین نسبتاً قدیمی D750

مشخصات احتمالی:

سنسور فول‌فریم ۳۶.۳ مگاپیکسلی | فیلم‌برداری 4K | صفحه‌نمایش با قابلیت چرخش عمودی

تقریباً سه سالی است که دوربین D750 به عنوان نسخه اقتصادی‌تر دوربین‌های فول‌فریم نیکون به حساب‌می‌آید و وقت آن شده که نیکون به فکر یک جایگزین برای باشد. از طرفی کانن سال پیش 6D Mark II را معرفی کرد که از قابلیت‌های نسبتاً جدید مثل وای‌فای، بلوتوث، اتصال NFC و تکنولوژی‌های دیگر مثل فوکوس Dual Pixelبرخوردار است و نیکون برای عقب‌ نیفتادن از حریف سنتی خود احتمالاً تا آخر سال از دوربین D760 رونمایی خواهد کرد. انتظار آن می‌رود که در دوربین جدید نیکون پارامتر‌هایی مثل رزولوشن سنسور، حداکثر سرعت شاتر افزایش پیدا کند.

Nikon D5s:

مشخصات احتمالی:

سنسور فول‌فریم ۲۰ مگاپیکسلی | نسل جدید پردازنده EXPEED | عکس‌برداری پی‌در‌پی تا ۱۴ فریم بر ثانیه

نیکون D5 دو سال پیش در CES 2016 معرفی شد و نیکون هر دو سال یک بار قبل از المپیک‌های زمستانی و تابستانی نسخه‌ای ارتقا یافته از این سری دوربین‌های فول‌فریم خود را رونمایی می‌کند. با این تفاسیر انتظار داریم نیکون دوربینی تحت عنوان D5s که نسخه بهبودیافته D5 است را تا قبل از المپیک زمستانی پوینگ‌یانگ معرفی کند و چه جایی بهتر از فوتوکینا! طبق سایت نیکون رومر این دوربین از حداکثر افزایش ایزوی ۳،۲۸۰،۰۰۰ و عکاسی پی‌درپی تا ۱۴ فریم بر ثانیه برخوردار است.

سونی:

سونی به تازگی از دوبین‌های A7r III و A7 III رونمایی کرده و انتظار فعالیت زیادی از این کمپانی در فتوکینای ۲۰۱۸ نداریم. به احتمال زیاد نسل سوم دوربین‌های سری A7 s یعنی A7s III رونمایی خواهد شد.

Sony Alpha A7S III

مشخصات فنی:

حسگر فول‌فریم ۱۲ مگاپیکسلی | کنترل نقطه فوکوس با جواستیک | قابلیت‌های پیشرفته در فیلم‌برداری 4K

دوربین‌های سری S خانواده A7 سونی دوربین‌های ایده‌الی برای فیلم‌برداری به حساب می‌آیند و اساساً با تمرکز بر عملکرد بالا در فیلم‌برداری می‌پردازند. از ویژگی‌های قابل‌توجه این دوربین‌‌ها سایز بزرگ پیکسل آن‌ها و عملکرد فوق‌العاده در شرایط نوری ضعیف می‌توان اشاره کرد. سنی در امسال سری‌های A7 و A7r را ارتقا داده و دو دوربین A7r III و A7 III را روانه بازار کرده و خود را برای رونمایی از دوربین جدید A7s III  آماده می‌کند.

این دوبین احتمالاً همان بدنه A7r III را دارد و می‌توان از طریق نمایشگر لمسی یا با استفاده از جواستیک، فوکوس را کنترل کرد. کمی بعید به نظر می‌رسد که سونی رزولوشن A7s III را از ۱۲ مگاپیکسل ارتقا دهد ولی در این دوربین قطعاً از سنسور‌های پیشرفته‌تر و نسل جدید سونی که داینامیک رنج بالاتر و نسبت نویز به سیگنال پایین‌تری دارند، استفاده شده است. از طرف دیگر با توجه به قابلیت‌هایی زیادی که دو دوربین بدون‌آینه GH5 و GH5s در فیلم‌برداری ارائه می‌دهند کمی ناامیدکننده است که سونی ویژگی‌های دوربین خود را در فیلم‌برداری بهبود ندهد. A7S II می‌تواند به صورت 4K و با عمق بیت 4:2:0 8bit فیلم‌برداری کند. باید منتظر ماند دید که A7s III مانند GH5s می‌تواند با عمق بیت 4:2:2 10 bit و با فریم ریت 60 با رزولوشن ‌4K فیلم‌برداری کند یا نه.

رونمایی خیلی از دوربین‌هایی که در بالا به آن اشاره شد، رسماً اعلام نشده و باید تا یک ماه دیگر منظر بود و دید که کمپانی‌های فوق و شرکت‌های دیگر مثل الیمپوس، فوجی و پاناسونیک چه دوربین‌ها و تجهیزات دیگری را برای رونمایی با خود به کلن می‌آورند. برای دنبال کردن اخبار فتوکینای ۲۰۱۸ با پیکسل همراه باشید.

منابع:

canonrum0rs

techradar

nikonrumors

petapixel

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.