چرا باید از رکوردر برای ضبط تصاویر استفاده کرد؟

+ معرفی رکوردر های مطرح بازار

15 5,770

اگر پیگیر اخبار مربوط به فیلم‌سازی بوده باشید یا سری به بخش فیلم‌برداری سایت پیکسل زده باشید، حتماً با وسیله‌هایی با نام رکوردر آشنایی دارید.

وسایل جانبی‌ای که برخی مواقع در کنار دوربین‌های پرقدرت درزمینهٔ تصویربرداری، خصوصاً DSLR ها، برای ضبط تصاویر مورداستفاده می‌گیرند.

این مطلب قصد دارد به تشریح منطق استفاده از این رکوردرها و همچنین معرفی چند مدل از برترین‌های بازار که در سایت پیکسل نیز موجود می‌باشند بپردازد.

استفاده از رکوردر در کنار DSLR
استفاده از رکوردر در کارهای حرفه‌ای امری رایج است

چرا باید از رکوردر استفاده کرد؟

 

  • دسترسی به کدک‌های مناسب تدوین

در بسیاری از مواقع دوربین‌هایی که برای تصویربرداری مورداستفاده قرار می‌گیرند، فایل تصویری را فشرده می‌کنند تا قابل ثبت روی مموری‌های محدود و ضعیف‌ آن‌ها باشد و هم‌چنین دارای قابلیت پخش مجدد روی خود دوربین باشند. چون هیچ دوربینی تصویری ضبط نمی‌کند که خودش توانایی پخش آن را نداشته باشد!

اما در کار حرفه‌ای، توانایی پخش مجدد روی دوربین هیچ اهمیتی ندارد، بلکه ضبط تصویر با تمام جزییات و همچنین کدک‌های رایج و پرکاربرد در مرحله تدوین دارای اهمیت است.

برای مثال 5D Mark III تصاویر را با کدک H.264 ثبت می‌نماید. فرمتی که به‌راحتی روی هر کامپیوتر یا گوش موبایل هم قابل پخش است، اما برای ویرایش مشکل‌ساز خواهد بود. حتماً پیش‌ازاین درباره کدک Apple ProRes شنیده‌اید. کدک محبوبی که روی تمامی دوربین‌های حرفه‌ای سینمایی موجود است. در بسیاری از کارهای حرفه‌ای که در آن‌ها از DSLR ها و یا دوربین‌های فاقد این کدک برای تصویربرداری استفاده می‌شود، بعضاً افراد مجبور به تبدیل فایل‌ها و صرف وقت و هزینه اضافی برای دستیابی به کدک Apple ProRes خواهند شد. وجود رکوردر خوب این هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و فایلی با کدک موردنظر ضبط می‌نماید.

  • بیت ریت بالاتر

به زبان ساده، بیت ریت همان چیزی است که در حجم اطلاعات ثبت‌شده‌ی قابل‌ویرایش تصویر تفاوت ایجاد می‌کند و البته حجم تصویر را بالا می‌برد!

پس برای تصویربرداری از یک برنامه تلویزیونی زنده، بیت ریت پایین‌تری لازم است تا تصویری که برای ساخت یک فیلم سینمایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. شاید شنیده باشید که درمجموع دوربین‌های کانن از نیکون در فیلم‌برداری قوی‌تر هستند، درحالی‌که روی کاغذ هیچ تفاوتی در امکانات تصویربرداری دوربین‌های هم‌رده‌ی این دو برند نمی‌بینید؛ آنچه که در برخی از دوربین‌های کانن تفاوت ایجاد می‌کند همین بیت ریت بالاتر است. البته این به معنای ضبط تصاویر با بالاترین بیت ریت در دوربین‌های کانن نیست. رکوردرها بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های یک DSLR برای ذخیره‌سازی و پخش، تصاویر را معمولاً با بیت ریت بالاتری ضبط می‌کنند.

  • مانیتور

برخی از رکوردرها برای کاهش قیمت دارای مانیتور نیستند، اما معمولاً مانیتور رکوردر ها از بزرگ‌ترین مانیتور موجود روی یک دوربین تصویربرداری نیز بزرگ‌تر است.

رکوردر
معمولاً صفحه‌نمایش رکوردرها از صفحه نمایش دوربین‌ها بزرگتر است

اندازه مانیتور برخی از رکوردرها تا 7 اینچ است و کیفیت خوبی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که این مورد، از هزینه خرید مانیتور جداگانه برای دوربین می‌کاهد و حتی در صورت عدم استفاده از رکوردر برای ضبط تصاویر، امکان استفاده از آن به‌عنوان یک مانیتور فراهم است.

  • ذخیره‌سازی مطمئن

یکی دیگر از محدودیت‌های دوربین‌های فیلم‌برداری کوچک و خصوصاً DSLR ها، استفاده از مموری‌های کوچک‌تر برای کاهش وزن و ابعاد دوربین است. این مورد، کاربر را مجبور به استفاده از مموری‌هایی می‌کند که هم توان کارکرد در مدت‌زمان کمتری را دارند و هم سرعت پایین‌تری نسبت به حافظه‌های بزرگ‌تر در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

اما در رکوردر ها شاهد استفاده از هارددیسک‌های پرسرعت یا کارت‌های حافظه بسیار سریع و مطمئن‌تری هستیم که برای تخلیه آن‌ها نیز درگاه‌های پرسرعت‌تری روی دستگاه تعبیه شده است. برای مثال پورت FireWire اپل که یکی از پرسرعت‌ترین راه‌های انتقال داده است اما روی کمتر دوربینی آن را خواهید یافت!

  • منبع تغذیه مناسب

در هنگام استفاده از دوربین DSLR، کاربر محدود به باتری دوربین است و برای افزایش توان باید از باتری اضافی استفاده کند.

باتری رکوردر
استفاده از یک جفت باتری پرقدرت دوربین فیلمبرداری روی رکوردر

اما رکوردرها معمولاً کاربر را محدود به یک باتری خاص با ابعادی خاص نمی‌کنند، ضمن اینکه امکان استفاده از باتری‌های رایج دوربین‌های DSLR روی اکثر این رکوردرها وجود دارد و از این حیث هزینه اضافی به کاربران برندهای مختلف دوربین تحمیل نخواهد شد.

 

بهترین‌های بازار کدم‌اند و تفاوت آن‌ها در چیست؟

 

آنچه حرفه‌ای‌ها با شنیدن نام رکوردر به یادش خواهند افتاد، برند Atomos است.

اتوموس که رکوردرهای آن شهرت جهانی دارند، به‌طور خاص درزمینهٔ ساخت انواع رکوردر فعالیت می‌کند و متنوع‌ترین مجموعه از این وسیله کارآمد را می‌سازد؛ که از مدل‌هایی بدون صفحه‌نمایش تا مدل‌هایی با صفحه‌نمایش‌هایی در ابعاد و کیفیت‌های مختلف و حتی رکوردر بی‌سیم را شامل می‌شود.

در انتها به معرفی چند مورد از محصولات شاخص Atomos و همچنین یکی از محصولات Blackmagic که کیفیت و امکانات خوب و قابل‌رقابتی را عرضه می‌کنند، خواهیم پرداخت:

 

این رکوردر 130 گرمی علی‌رغم وزن بسیار کم و اندازه کوچکش توانایی ضبط تصاویر با ابعاد Full HD با عمق رنگ 10-Bit و نمونه‌برداری رنگی 4:2:2 از طریق ورودی Micro-HDMI را داراست. امکان ضبط تصاویر با کدک Apple ProRes 422  نیز در این مدل موجود است.

Atomos Ninja Star Pocket-Size
Atomos Ninja Star Pocket-Size

این رکوردر برخلاف اغلب مدل‌های موجود در بازار دارای صفحه‌نمایش نیست که همین امر موجب شده تا باوجود امکانات فراوان، قیمت بسیار مناسبی داشته باشد. رکوردر Ninja Star Pocket-Size یک خروجی تصویر Micro-HDMI نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتوان از یک نمایشگر در کنار آن بهره برد.

استفاده از Atomos Ninja Star Pocket-Size روی یک درون

وزن و ابعاد این رکوردر به‌قدری کم است که می‌توان از آن در کنار انواع پرنده‌های مورداستفاده در کار تصویربرداری هم استفاده کرد.

 

این رکوردر Atomos علاوه بر دارا بودن تمام قابلیت‌های مدل‌های پایین‌تر این سازنده، دارای یک صفحه‌نمایش لمسی 5 اینچی IPS نیز هست.

Atomos Ninja Blade 5"
Atomos Ninja Blade 5″

ورودی‌ها و خروجی‌های صوتی و تصویری این مدل به نسبت دیگر مدل‌های ارزان‌تر بسیار کامل‌تر و کارآمدتر هستند و امکان ثبت تصاویر آن روی هارددیسک‌های رایج 2.5 اینچی و یا هارددیسک‌های SSD وجود دارد. این رکوردر با هر دو نوع باتری کانن و نیکون سازگار است.

 

Atomos Shogun  یکی از قدرتمندترین رکوردرهای موجود در بازار است که علاوه بر انجام وظایف یک مانیتور کامل برای بررسی تصاویر در حال ضبط، امکان ضبط تصاویر با ابعاد 4K را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

Atomos Shogun

این رکوردر امکاناتی فراتر از آنچه که از یک رکوردر انتظار می‌رود را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که می‌توان از توانایی ضبط تصاویر Full HD با سرعت 120 فریم بر ثانیه اشاره کرد.

وجود خروجی‌های تصویر SDI در کنار خروجی و ورودی‌های HDMI، این رکوردر را به یک محصول کاملاً حرفه‌ای و قابل‌استفاده در کارهای سینمایی تبدیل کرده است.

 

نام بلک مجیک همواره یادآور محصولاتی حرفه‌ای، کامل و قدرتمند با قیمتی مناسب بوده است. رکوردر Video Assist نیز از این قاعده مستثنا نیست. این رکوردر باکیفیت دارای صفحه‌نمایش لمسی 5 اینچی Full HD است.

Blackmagic Design Video Assist

برق این وسیله از طریق رایج‌ترین باتری کانن یعنی LP-E6 تأمین می‌شود و امکان ضبط تصاویر با ابعاد Full HD با عمق رنگ 10-Bit و نمونه‌برداری رنگی 4:2:2 را داراست. وجود ورودی و خروجی حرفه‌ای SDI در این رکوردر چیزی است که معمولاً از محصولی با این قیمت انتظار نمی‌رود. این امکان Video Assist را به رکوردی سازگار با دوربین‌های سینمایی تبدیل کرده است.

 

 

15 نظرات
  1. ghafaei می‌گوید

    تبریک میگم بابت این مطلب مناسب و معرفی این ابزار کاربردی.
    بسیاری افراد به نمایشگر های کوچک دوربین ها دچار مشکل هستند اما این یک تیر و دو نشان است.
    تنها چیزی که ذکر نشد قیمت این دستگاه ها بود.
    با احترام

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام.
      ممنون از شما.
      اگر دقت کرده باشید تمام اسامی رکوردرهای موجود در این مطلب لینک به سایت پیکسل هستند که در اونجا قیمت و تمام جزییات فنی ذکر شده.
      ضمن اینکه رکوردرهای موجود در سایت پیکسل محدود به همین چند مدل نیستند و مدل‌های متنوع تری خصوصاً از برند اتوموس روی سایت موجود هستند.

  2. امیر می‌گوید

    باسلام
    مطلب خیلی مهمی رو گذاشتید
    تشکر میکنم
    میخواستم بدونم برای ویرایش فایلهای ضبط شده توسط رکوردر چه سیستمی مورد نیاز هست
    میشه با یه لپتاپ میان رده و نرم افزار adobe after effect فایلها رو ویرایش کرد؟
    دوربینم 700d

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام،
      اصلاً ربطی به دوربین و رکوردر شما نداره!
      اما در کل پرحجم ترین فرمت‌های صدا هم آنچنان پرحجم نیستن که یک سیستم معمولی نتونه اونها رو ادیت بکنه!
      مساله فقط نرم افزار مورد نظر شما و سیستم مورد استفاده شماست و اینکه اون سیستم اون نرم افزار خاص رو لود بکنه . . .

  3. اسماعیل می‌گوید

    سلام؛ اگر بدنه dslr نهایتا 60fps قابلیت ضبط داشته باشه، میشه با استفاده از رکوردر نرخ بالاتری مثلا 120fps ضبط کرد؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام
      فریم‌ریت رو معمولا با استفاده از رکوردر‌های اکسترنال نمی شه افزایش داد ولی با بیت ریت‌های بالا‌تری می‌شه ویدیو رو ذخیره کرد و یا کدک رکورد رو تغییر داد.

  4. میلاد می‌گوید

    سلام
    رکوردر تاثیری روی کمتر داغ کردن دوربین هم دارد؟
    منظورم اینه که برای فیلمبرداری بلند مدت dslr داغ میکنه با رکوردر بر طرف میشه؟

    1. امیر حسینی می‌گوید

      سلام بله تاثیر دارد.
      بخشی از افزایش دمای دوربین برای اینه که بخشی از پردازنده مشغول ذخیره کردن تصویر بر روی کارت حافظه است.

  5. گرافیستار می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    ممنون از سایت و مطالب بسیار پرمحتوا و خوبتون
    تشکر

  6. امیر می‌گوید

    با سلام
    با استفاده از رکودر و دوربین DSLR میشه فایلها رو فشرده کرد طوری که حجمشون از حجم فشرده سازی خود دوربین کمتر بشه ولی افت کیفیت کمتر باشه؟

    1. a.khademhosseini می‌گوید

      سلام.
      البته با خود دوربین که گزینه‌های محدودی در فرمت و عمق بیت در ذخیره‌ سازی فایل داره نمی‌توان با حفظ کیفیت قابل قبول از حد مشخصی فایل‌ها رو فشرده کرد. ولی در نرم‌فزار‌های ادیت فیلم با انتخاب فرمت مناسب می‌توان تا حدی حجم فایل‌ها را کمتر کرد.

  7. فنیکا می‌گوید

    آنچه حرفه‌ای‌ها با شنیدن نام رکوردر به یادش خواهند افتاد، برند Atomos است.

    کاملا این حرف شما رو قبول دارم
    مطلب دقیقی بود

  8. پروژه افترافکت می‌گوید

    سلام خسته نباشید
    ممنون از سایت و مطالب بسیار پرمحتوا و خوبتون
    تشکر

  9. mohammad می‌گوید

    سلام
    رکوردر تاثیری روی کمتر داغ کردن دوربین هم دارد؟
    منظورم اینه که برای فیلمبرداری بلند مدت dslr داغ میکنه با رکوردر بر طرف میشه؟

  10. سیدمهدی می‌گوید

    با سلام
    ممنون از مطالبتون
    میخواستم بدونم من دوربین فیلم برداری سونی مدل z5 دارم این ریکوردرها به همچین دوربینی وصل میشه
    درواقع میخوام از فیلم استفاده نکنم مستقیم ضبط روی رم داشته باشم
    ممنون میشم جواب منو بدید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.