بررسی لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM

0 2,431

با پیشرفت تکنولوژی در حوزه تکنولوژی و به وجود آمدن فناوری‌های مختلف در این عرصه کمپانی‌های بزرگ هم به فکر بروز کردن تجهیزات خود هستند. شرکت کانن که از زمان‌های گذشته به‌عنوان یکی از کمپانی‌های قدرتمند در زمینه عرضه محصولات و تجهیزات عکاسی و فیلم‌برداری مطرح بوده از این قاعده مستثنا نبوده و یکی از اهداف خود را به روز بودن و استفاده از تکنولوژی‌های جدید در محصولات خود تعیین کرده است.


لنزهای STM که نسل جدیدی از لنزهای کانن به حساب می‌آیند به توجه به سیستم فوکوس منحصر به فرد خود عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با یکی از این لنزها به نام لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM آشنا کنیم. برای تهیه این لنز یا سایر لنزهای شرکت کانن یا دوربین کانن می‌توانید وب‌سایت یا فروشگاه پیکسل مراجعه فرمایید.
با نگاهی کلی به اطلاعاتی که می‌توان از نام لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM به دست آورد متوجه می‌شویم که با یک لنز زوم واید روبرو هستیم. عبارت EF-S که در نام این مدل به چشم می‌خورد نشانگر این موضوع است که طراحان، این لنز را برای دوربین‌های هاف فریم کانن مانند دوربین Canon EOS 700D، دوربین Canon EOS 7D Mark II و … طراحی کرده‌اند همچنین می‌توان بر روی دوربین‌های کوچک DSLR کانن مانند دوربین Canon EOS M3 یا دوربین Canon EOS M10 از این لنز استفاده نمود اما به دلیل تفاوت در ساختار بخش اتصال‌دهنده دوربین و لنز نمی‌توان از لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM بر روی دوربین‌هایی فول فریمی مانند دوربین کانن EOS 1D X و … استفاده نمود.

فاصله کانونی و دیافراگم زاویه وایدی که این لنز در اختیار کاربر قرار می‌دهد یکی از ویژگی‌های بسیار مناسب آن بوده و باعث گردیده تا این مدل به یکی از لنزهای واید موردعلاقه عکاسان و تصویربرداران مبدل شود. البته با توجه به این نکته که لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM بر روی دوربین‌های هاف فریم کانن مورداستفاده قرار می‌گیرد و با توجه به کراپ فاکتور این دوربین‌ها که برابر با 1.6 است درنتیجه معادل فاصله کانونی آن در دوربین‌های FULL FRAME برابر با 16 تا 28.8 می‌شود؛ یعنی تقریباً در واید ترین حالت زاویه دیدی معادل لنز Canon EF 16-35mm F/2.8L II USM بر روی دوربینی فول فریم مانند دوربین Canon EOS 6D به دست می‌آید که آن را برای تصویربرداری یا عکاسی از مناظر وسیع یا به‌طور کلی تصاویر واید کاملاً کارا می‌کند.
دیافراگم لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM در بازترین حالت ممکن بر روی عدد 4.5 فیکس می‌شود و هرچه از زوم و بزرگنمایی بیشتری استفاده کنیم این عدد بیشتر شده تا جایی که در 18 میلی‌متر حداقل دیافراگم برابر با 5.6 می‌باشد. همچنین استفاده از یک لرزش گیر انحصاری شرکت کانن بر روی این لنز سبب گردیده تا راحتی استفاده در لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM به بالاترین حد خود برسد و کاربر در زمان استفاده از این لنز با کمترین مشکل مواجه شود.

مشخصات فیزیکی لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM

با توجه به اینکه با یک لنز واید روبرو هستیم نباید انتظار یک لنز با طول زیاد را داشته باشیم. لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM در مقابل لنزی مانند لنز Canon EF 100-400mm F/4.5-5.6L IS II USM از طول کمتری برخوردار است. همچنین قطر بدنه این لنز برابر با 75 میلی‌متر می‌باشد. برای محافظت از این لنز می‌توان از فیلترهای محافظ لنز با دهانه 67 میلی‌متر استفاده نمود همچنین کاربر به منظور ایجاد جلوه‌هایی خاص یا کنترل نور محیط می‌تواند از تمامی فیلترهایی که دارای دهانه 67 میلی‌متری هستند بر روی این مدل استفاده نماید. هود لنزی که برای Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM در نظر گرفته شده مدل EW-73 C از شرکت کانن بوده که می‌تواند به منظور جلوگیری از برخورد نور با سطح شیشه‌ای لنز به صورت مستقیم جلوگیری نماید.

مناسب برای عکاسان منظره، آسمان شب و عکاسان خبری

در عکاسی منظره معمولاً از لنز‌های واید استفاده می‌شود تا بتوان مناظر و چشم‌انداز‌ها را با زاویه دیدی باز به ثبت رساند. بنابراین اگر شما هم از آن دسته از کسانی هستید که به عکاسی منظره علاقه دارید و تصویری با وضوح بالاتر و اعوجاجی کمتر از لنزهای زوم متداول کانن مثل ۱۸-۱۳۵ میلی‌متر می‌خواهید، این لنز یک می‌توان یک انتخاب مناسب برای شما باشد. از طرف دیگر اگر دوربین شما از نوع کراپ باشد و فعالیتتان را در زمینه‌های مثل عکاسی آسمان شب یا عکاسی خبری دنبال می‌کنید، به همراه داشتن این لنز در کیف عکاسی‌تان می‌تواند بسیار کارآمد باشد.

نمونه عکس‌های گرفته شده با لنز Canon EF-S 10-18mm f/4.5–5.6 IS STM

 

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.