آموزش فتومیکروسکوپی یا عکاسی با میکروسکوپ: چگونه از دنیای جادویی میکروسکوپی عکس بگیریم

0 3,900

فتومیکروسکوپی (Photomicroscopy) یا عکاسی با میکروسکوپ چیست؟ جهان کاملی درست زیر چشمان شما وجود دارد که در آن اشیاء روزمره و منحصر به فرد ظاهر جدید و جذابی به خود می گیرند. این جهان میکروسکوپی است و با وجود این که درست در مقابل شما قرار دارد، به دلیل مقیاس بسیار کوچک، چشمان شما قادر به مشاهده جزئیات آن نیستند. فتومیکروسکوپی در ساده ترین شکل خود عکاسی با بزرگنمایی بالاست، که در عمل شامل استفاده از یک میکروسکوپ برای بزرگنمایی تصاویر و پس از آن استفاده از یک دوربین برای ثبت تصویر می باشد.

شور و اشتیاق من برای فتومیکروسکوپی

من به عنوان یک محقق، بخش قابل توجهی از وقتم را صرف انجام تحقیقاتی می کنم که مرا ملزم به استفاده از میکروسکوپ می کنند. این مسئله (و عشق من نسبت به علم) بود که مرا به کار با میکروسکوپ علاقه مند کرد. وقتی من با اشکالی مواجه می شدم، یک میکروسکوپ از یک فروشگاه حراج آنلاین گیر آورده و لوازم جانبی مورد نیاز برای وصل کردن میکروسکوپ به دوربین DSLR نیکون ام را می خریدم. لازم به ذکر است که شما می توانید به راحتی لوازم جانبی برای وصل کردن میکروسکوپ به اکثر مارک های دوربین را پیدا کنید، بنابراین این آموزش محدود به نیکون نیست.

با گذشت زمان، چیدمان من برای آزمایش و بهینه کردن کار از طریق اضافه کردن نرم افزار و سخت افزار انباشت فوکوس (focus stacking) برای مقابله با عمق میدان بسیار کم میکروسکوپ ها گسترش یافت.

چگونه یک فتومیکروگراف بگیریم

فتومیکروگراف ها (Photomicrograph) تصاویری با بزرگنمایی بالا هستند که با استفاده از یک میکروسکوپ و یک دوربین گرفته می شوند، من از دوربین DSLR نیکون D5300 برای این کار استفاده کردم. اول، شما باید یک شیء پیدا کنید که بتوانید آن را به تصویر بکشید و سپس آن را آماده کنید.

از آنجا که عمق میدان بسیار کم است، برای رسیدن به عمق میدان کافی (وضوح مناسب) استفاده از انباشتن فوکوس الزامی است. وقتی آیتمی که می خواهید از آن عکس بگیرید را پیدا کردید، باید آن را زیر میکروسکوپ بر روی یک اسلاید شیشه ای قرار دهید، نور را تنظیم کنید تا آن آیتم را به طور یکنواخت روشن کرده و دوربینتان را برای گرفتن عکس تنظیم کنید.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که بسیاری از DSLR های سطح مبتدی (از جمله دوربین نیکون D5300) با آداپتورهای میکروسکوپ نورسنجی نمی کنند. به این ترتیب، برای ثبت یک تصویر شما باید دوربین را بر روی مُد دستی قرار دهید و از آزمون و خطا برای تنظیم سرعت شاتر خود استفاده کنید تا تصویر را به درستی نوردهی کنید.

چه چیز هایی در زیر میکروسکوپ خوب به نظر می رسند؟

شاید این سوال برایتان ایجاد شود که چه سوژه هایی برای عکاسی میکروسکوپی جواب می دهند؟ تعداد قابل توجهی از اشیاء روزمره در زیر میکروسکوپ باورنکردنی به نظر می رسند، برخی از آنها را می توان در آشپزخانه پیدا کرد، در حالیکه برخی دیگر احتمالا در بیرون یافت می شوند. اینها چند ایده هستند:

  • بال حشرات
  • مقطع عرضی سوزن
  • موجودات آب دریاچه (به عنوان مثال، کک های آبی)
  • ذرات شن و ماسه
  • پوست پیاز

هنگامی که شما شروع به اضافه کردن پلاریزاسیون به ترکیب می کنید، تعدادی از مواد شیمیایی زندگی جدیدی به دست می آورند، برخی از این مواد روزمره اند، در حالیکه برخی دیگر منحصر به فردتر هستند:

  • کافئین
  • جوهر نعناع خشک
  • اسید نیکوتین
  • اسید بنزوات
  • اسید استاریک

اسید بنزوات بزرگنمایی شده با فتومیکروسکوپی با نور پلاریزه

نکات و ترفندهایی برای فتومیکروسکوپی

مانند عکاسی، نورپردازی برای فتومیکروسکوپی نیز ضروری است. میکروسکوپ ها اساسا دو نوع نورپردازی دارند. یکی نورپردازی عبوری (transmitted lighting) است که نور از میان شیء عبور داده می شود. نوع دوم نورپردازی زمانی است که نور بر روی آیتم تابانده می شود که تحت عنوان نورپردازی بازتابی (reflected lighting) شناخته شده است. نورپردازی عبوری برای نمونه های شفاف بهتر است، در حالیکه نورپردازی بازتابی برای نمونه های مات بهتر می باشد.

استفاده از فیلتر پلاریزه باعث خواهد شد که بسیاری از مواد شیمیایی در زیر میکروسکوپ به دلیل خاصیتی به نام انکسار مضاعف (دوشکستی)، رنگارنگ و زیبا به نظر برسند. این خاصیتی است که در آن ضریب شکست ماده بر اساس میزان پلاریزاسیون و نور تغییر می کند، که به ایجاد رنگ های مختلف زیادی در کریستال های شیمیایی منجر می شود.

نکته: بلورها با ساختار بلوری نامتقارن و پلاستیک تحت تنش از خود دوشکستی بروز می‌دهند. کراس پلاریزاسیون (Cross polarization) تکنیکی است که می تواند برای عکاسی از اشیاء پلاستیکی شفاف و برخی بلور ها (همانطور که در این مطلب خواندید) مورد استفاده قرار گیرد و رنگ های زیبای بسیاری را در اشیاء آشکار سازد. تکنیک عکاسی کراس پلاریزه (cross polarized photography) با استفاده از یک منبع نور پلاریزه شده (polarized light) در یک جهت، و سپس نصب یک فیلتر پلاریزه روی لنز دوربین تان برای فیلتر کردن نور پلاریزه شده در جهت مخالف انجام می پذیرد. نور پلاریزه شده به سادگی با قرار دادن یک فیلتر پلاریزه مقابل منبع نور حاصل می شود. همچنین به عنوان یک ترفند می توان از نور تبلت یا لپتاپ که پلاریزه شده است کمک گرفت. به این تکنیک در عکاسی با میکروسکوپ، فتومیکروسکوپی با نور پلاریزه (polarized light Photomicroscopy) گفته می شود.

عمق میدان در فتومیکروسکوپی بسیار کم است، به این ترتیب ممکن است لازم باشد یا از برش های باریک یک ماده استفاده کنید یا انباشتن فوکوس (focus stacking) انجام دهید تا عمق میدان مناسبی به دست آورید. بسته های نرم افزاری زیادی وجود دارند که می توانند در انباشتن فوکوس به شما کمک کنند، این نرم افزارها شامل Helicon Focus، Zerene Stacker و فتوشاپ می باشند.

چند عکس دیگر

اینها چند عکس نمونه دیگر هستند.

اگر به این نوع عکاسی علاقه مند شده اید، و فکر می کنید تهیه میکروسکوپ و یا آداپتورهایش برای شما دشوار است یا ممکن نیست، عکاسی با لنز میکروسکوپ (microscope objective) به صورت دست ساز را امتحان نمایید.

آیا ایده ای در مورد چیزهایی که ممکن است در زیر میکروسکوپ خوب به نظر برسند دارید؟ لطفا با ما در قسمت دیدگاه ها، پایین این مطلب، به اشتراک بگذارید.

نویسنده: تراویس هیل (Travis Hale)

منبع: Lenzak

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.