آموزش عکاسی از بخار قهوه یا چای توسط دینا بلنکو

0 3,632

فنجان قهوه داغی که بخار از روی آن بلند می شود یکی از موضوعات عکاسی رومیزی است، که هنوز هم نه تنها برای مبتدیان بلکه برای همه نیازمند مهارت می باشد. بنابراین در مطلب امروز، دینا بلنکو عکاسی از بخار قهوه را به صورت مرحله به مرحله آموزش خواهد داد. در ادامه با ما همراه شوید.

لوازم ضروری ای که شما نیاز خواهید داشت شامل دو منبع نور و یک سه پایه می باشد. شما می توانید از چند اسپیدلایت (فلاش)، چراغ LED یا حتی نور طبیعی استفاده کنید. موقعیت نور است که مهم می باشد: یک منبع نور باید در پشت صحنه قرار داده شود تا بخار را نورپردازی از پشت کند و منبع نور دیگر باید در کنار (پهلو) قرار گیرد تا کل صحنه را نورپردازی کرده و به آن کمی حجم اضافه کند.

در واقع شما می توانید از هر لوازمی که در حال حاضر دارید استفاده کنید. من از دو اسپیدلایت (یکی با اسنوت و دیگری در داخل یک استریپ باکس) و یک رفلکتور کوچک استفاده کردم. به عنوان لوازم صحنه تمام چیزی که شما نیاز دارید یک فنجان قهوه، کمی آب داغ و چند مورد دیگر برای جالب تر کردن عکاسی اجسام بی جان شماست (از موارد بدیهی مانند کوکی و شکلات گرفته تا هر چیزی که مربوط به بخار و ابر باشد مانند نقاشی یا طرح های تشکیل ابر). بیایید شروع کنیم!۱

ترکیب بندی

تمام موارد عکاسی از اجسام بی جان خود را در یک ترکیب بندی ساده مرتب کرده، و کمی جا برای بخار در حال بلند شدن باقی بگذارید.

۲

اولین نور

اولین منبع نور را در پشت صحنه طوری تنظیم کنید که عمدتا نقطه بالای فنجان را تحت تاثیر قرار دهد (بنابراین بخار در حال بلند شدن را روشن خواهد کرد، اما تاثیر زیادی بر موارد دیگر نخواهد داشت). اگر از نور طبیعی (مانند پنجره) استفاده می کنید، می توانید از آن به عنوان یک پس زمینه نیز استفاده کرده و اجازه دهید این نور پس زمینه منبع نور اصلی شما باشد. اگر مثل من از فلاش استفاده می کنید ممکن است بخواهید از یک اسنوت (snoot) برای متمرکز تر کردن جریان نور و تاکید بر بخار آب بدون به دست آوردن قسمت های روشن ناخواسته بر روی فنجان استفاده کنید.

از آنجا که هنوز هیچ بخار آبی وجود ندارد، یک چوب معطر (عود) را بر روی لبه فنجان قرار داده و چند عکس با دود آن بگیرید (این دود بیشتر از بخار آب طول می کشد، بنابراین برای آزمایش کردن بسیار راحت تر است).

۳

دومین نور

برای اضافه کردن کمی حجم و نرم تر کردن سایه ها، منبع نور دوم را در کنار تنظیم کنید. من از یک اسپیدلایت در داخل استریپ باکس (سافت باکس مستطیلی باریک) استفاده کردم، که در طرف چپ و کمی پشت فنجان ها تنظیم شده بود تا قهوه را درخشان کند. اگر با نور طبیعی کار می کنید، تنها از یک رفلکتور بزرگ برای این کار استفاده کنید.

۴

عکاسی

اگر فنجان های شما شفاف هستند و با چند اسپیدلایت کار می کنید، آنها را بر روی یک قدرت کم تنظیم کنید، بنابراین می توانید کمی حباب و قطره نیز به دست آورید (قدرت کم – از ۱/۱۶ تا ۱/۱۲۸ – پالس بسیار کوتاهی ایجاد می کند که حرکت حباب ها و بخار آب را ثابت خواهد کرد). همچنین در آن صورت سرعت شاتر شما تنها به اسپیدلایت هایی که استفاده می کنید بستگی خواهد داشت، بنابراین سرعت شاتر همگام سازی را تنظیم کرده و دیافراگم را طوری تعیین کنید که یک عکس به خوبی نوردهی شده به دست آورید.

اگر از نور طبیعی استفاده می کنید، سرعت شاتر طولانی تر (حدود ۱/۶۰ یا حتی ۱/۱۰) تصویر را تار می کند، اما هنوز هم ظاهر زیبایی به شما خواهد داد، و سرعت شاتر سریع تر (حدود ۱/۴۰۰) پیچ و تاب ها را برجسته تر خواهد کرد. چیزی را انتخاب کنید که از همه بیشتر دوست دارید.

دوربین خود را بر روی مُد پیوسته (continuous mode) تنظیم کنید، کمی آب داغ در یک فنجان بریزید و یک دنباله عکس با ابرهای بخار در حال بلند شدن بگیرید.

۵

پس پردازش

اکنون می توانید بهترین عکس را انتخاب کرده و از آن همانطور که هست استفاده کنید، یا می توانید چند عکس انتخاب کرده و آنها را با هم ترکیب کنید (من دو ابر بخار از دو فنجان را با هم ترکیب کردم و کمی پیچ و تاب به بالای آن اضافه کردم). رنگ و کنتراست را تنظیم کرده و به یاد داشته باشید که تصویر خود را بیش از حد شارپ نکنید: ذرات بخار آب خیلی بزرگتر از ذرات دود هستند، بنابراین با شارپ کردن بیش از حد بسیار نویزدار و غیر جذاب به نظر می رسند. همین! وقت آن است که داستان های خود را با ابرها، روزهای بارانی، چایی و قهوه تعریف کنید.

نویسنده: دینا بلنکو (Dina Belenko)

منبع: Lenzak

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.