نکات مهم در کادربندی عکس

0

در این مطلب می خواهیم به ۵ سوال اشاره کنیم که در زمان کادربندی عکس باید از خود بپرسید.

Jim Blackstock عکاس، فیلمبردار و نویسنده آمریکایی است که در Nashville ایالت Tennessee ساکن است. علایق او معماری، طراحی، زبان و اقتصاد است، سوژه هایی که در عکس های او دیده می شوند. امروز او با ما سوالات مهمی را در میان گذاشته که بهتر است در زمان ترکیب بندی یک عکس از خود بپرسیم.

وبلاگ ها پر هستند از حقه و نکته هایی مربوط به عکاسی که آموزش ترکیب بندی را هم شامل می شود. به جای اینکه به شما بگوییم چگونه ترکیب بندی کنید، به شما ۵ سوال می گوییم که در زمان ترکیب بندی از خود بپرسید.

۱- می خواهم چه بگویم؟

این سوالی اساسی است که هر زمانی که می خواهید عملی خلاقانه انجام دهید باید آن را از خود بپرسید. من چه می خواهم بگویم و چطور می توانم با ابزاری که دارم چنین عکسی بگیرم؟ این سخت ترین سوالی است که می توانید از خود بپرسید، اما باید همیشه به این سوال در ذهن خود پاسخ دهید.

با قانون یک سوم شروع کنید. قانون یک سوم به سوژه شما اجازه نفس کشیدن در کادر را می دهد. اما، وقتی می خواهید چیز دیگری بگویید، از این قانون استفاده نکنید. سوژه هایی که خیلی برایتان اهمیت دارند را در میانه کادر جا دهید. سوژه ها را در لبه کادر قرار دهید تا بیننده بیاندیشد که دارند می روند یا می آیند.

همیشه سعی کنید بدانید که چه چیزی می خواهید بگویید. شاید شما عکس های زیبایی بگیرید، اما بدون داشتن زبان و مفهومی خاص نمی توانید عکستان را به عنوان عکسی هنری در ذهن بینندگان ثبت کنید. ۲

۲- چه استفاده ای از این عکس می شود؟

چه بخواهید از مراسمی که در خیابان انجام می شود عکس بگیرید و چه بخواهید برای شخصی که شما را استخدام کرده عکس پرتره بگیرید، باید این سوال را همیشه از خود بپرسید. آیا باید قسمتی از عکس را برای گذاشتن یک آرم یا نوشته بگذارم؟ آیا استفاده از یک کادر عریض و بزرگ می تواند موضوع را بهتر از یک کادر بسته و پر شده با سوژه بیان کند؟ آیا من فقط به یک عکس زیبا از درختان احتیاج دارم که با آن دیوار اتاقم را پر کنم؟

معمولاً جواب شما به این سوالات می تواند نحوه ترکیب بندی عکس را مشخص کند. تقارن معمولاً می تواند باعث جذابیت بیشتر عکس شود. و عکاسی از فاصله بسیار نزدیک می تواند سوژه های خوب را به سوژه هایی فوق العاده و خاص تبدیل کند. ۳

۳- آیا عکس از لحاظ ظاهری جذاب است؟

عکس های جذاب، و در کل هنر های بصری جذاب، به چشمان بیننده اجازه می دهند تا در تصویر حرکت کنند و به فکر فرو رود. تلاش کنید که هم خود و هم بیننده را شگفت زده کنید. طوری عکس بگیرید تا اجسام بزرگ کوچک دیده شوند، و یا اجسام کوچک بزرگ دیده شوند. در عکس طوری از پرسپکتیو استفاده کنید که جسمی در پیش زمینه به صورت تخت (مسطح) و به دنباله خطی یا شکلی در پس زمینه ثبت شود. هر لایه جذابی در عکس می تواند در بیان داستانی که قصد دارید بگویید به شما کمک کند. ۴

۴- آیا این عکس می تواند قسمتی از یک مجموعه باشد؟

عکاسی به صورت مجموعه ای (series) کار بسیار خوبی است، چرا که می تواند بینندگانی جهانی به خود جذب کند. با این کار همچنین تعهد و مصمم بودن خود را نسبت به چیزی که می خواهید بگویید، نشان می دهید. این کار به این دلیل به شما کمک می کند که انسان ها به صورت غریزی به دنبال یک سری از نقش های مشابه و ارتباط دادن بین آنها هستند، پس حتماً بدانید که با عکس ها چه می خواهید بگویید (قانون شماره یک این مطلب).

به دلیل اینکه من علاقه شدیدی به ساختار و فرم دارم، مجموعه مورد علاقه من، مجموعه ای از عکس هاست که در آن ها تکرار و تقارن وجود داشته باشد، اما مجموعه شما هر چیزی می تواند باشد. و یکی از خوبی های یک مجموعه عکس، قانون ساده آن است. مجموعه ای از عکس های ساده می توانند نظر بیننده را بیشتر جلب کنند تا مجموعه ای از عکس های پیچیده بدون داشتن داستانی قوی. ۵

۵- چه پرسپکتیو جدیدی می توانم به این عکس بیاورم؟

در دوره عکاسی دیجیتالی، پرسپکتیو یا زاویه دید در عکاسی بسیار مهم است. در حالی که هزاران عکس از یک سوژه در دسترسمان هستند، خیلی مهم است عکسی که می گیریم از محدوده عکس های معمولی جدا شود.

از بالا یا از پایین عکس بگیرید. عکس هایی که به طور معمول در روز گرفته می شوند را در شب بگیرید. از فلاش های رنگی استفاده کنید. تمام تکنیک ها را امتحان کنید و از تمام آنهایی که برای شما جذاب هستند استفاده کنید. معمولاً این سوال خیلی جذاب است. اگر بخواهم عکسی بگیرم و تمام سوالات قبلی را از خود پرسیده باشم، یک رقص پیروزی انجام می دهم. من می خواهم تمام چیز های عجیب را امتحان کنم و می دانم که ممکن است نتوانم عکس خوبی با این شرایط بگیرم، اما تا امتحان نکنم نمی توانم مطمئن شوم.

منبع: Lenzak

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.