مقایسه دوربین‌های EOS 80D کانن و D7500 نیکون

1 2,648

دوربین‌های EOS 80D کانن و D7500 نیکون هر دو از جمله دوربین‌های DSLR میان‌رده‌ی بازار محسوب می‌شوند. دوربین Canon EOS 80D در فوریه‌ی ۲۰۱۶ وارد بازار شد. Nikon D7500 اما آوریل ۲۰۱۷ معرفی شده است. پس اگر معیار انتخاب تنها جدیدتر بودن دوربین باشد، با پرداخت کمی هزینه‌ی بیشتر می‌توان D7500 را انتخاب کرد؛ اما آیا دوربین جدید نیکون کارایی بهتری هم نسبت به دوربین قدیمی کانن دارد؟ در ادامه این موضوع را عمیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

حسگر و کیفیت تصویر

D7500 سنسور جدید ۲۰ مگاپیکسلی را از D500 به ارث برده است. ممکن است در نگاه اول سنسور D7500 نسبت به سنسور ۲۴ مگاپیکسلی EOS 80D در رتبه‌ی پائین‌تری قرار بگیرد، اما با تست D7500 متوجه می‌شویم کیفیت تصویر آن به شدت مشابه D500 است. دوربین نیکون در مقایسه با EOS 80D قابلیت تصویربرداری در حساسیت ایزوی بالاتری دارد و طبق تست‌های DxO در ایزوی‌های بالا تصویری با نویز کمتر ارائه می‌دهد.

قابلیت JPEG Color Indention نیکون با رنگ‌های گرم مثل زردها و قرمزهای اشباع شده و سبزهای پرطراوت و در عین حال خنثی همراه است؛ بنابراین باوجود این‌که هنوز برای دادن نظر قطعی درباره‌ی کیفیت تصویر زود است، اما D7500 علی‌رغم رزولوشن کم‌تر نسبت به  EOS 80D، از لحاظ پردازش تصویر کاملا توانایی رقابت با دوربین کانن را دارد.

بافر و سرعت عکاسی پی درپی

با تنظیم حالت عکاسی Nikon D7500 روی Continous High، می‌توان با ۸ فریم بر ثانیه به صورت پی‌درپی عکاسی کرد. این درحالی‌است که بیشترین سرعت عکاسی پیاپی در EOS 80D به ۷ فریم بر ثانیه می‌رسد. هرچند این اختلاف کم است، اما تفاوت آن هنگام عکاسی اکشن (مانند عکاسی از رویدادهای ورزشی) قطعا به‌چشم خواهد آمد.

بافر EOS 80D می‌تواند ۱۱۰ تصویر JPEG یا ۲۵ تصویر Raw را در خود ذخیره کند؛ درحالی‌که بافر D7500 امکان ذخیره‌سازی بی‌نهایت عکس JPEG یا ۵۰ فایل ۱۴ بیتی غیرفشرده‌ی Raw را فراهم می‌کند.

برای کسانی که قصد دارند برای مدت طولانی، یا بازه‌های کوتاه و متوالی از یک رویداد سریع در حالت Burst (عکاسی پیاپی) عکس‌برداری کنند، D7500 با اختلاف عملکرد بهتری دارد.

صفحه‌ی نمایش

هر دو دوربین D7500 و 80D صفحه‌ی نمایش ۳ اینچی لمسی دارند. رزولوشن نمایشگر 80D تا اندازه‌ای بیشتر است و نسبت تصویر ۳: ۲ آن با توجه به نسبت تصویر سنسور دوربین، استانداردتر است. از طرف دیگر نمایشگر D7500 تنها قابلیت جابجایی در راستای عمودی دارد، نمایشگر 80D از یک طراحی کاملا چرخان بهره می‌گیرد.

طراحی بدنه و کلیدها

اگر بخواهید در شرایط آب و هوایی نه‌چندان مساعد مانند هوای بارانی عکاسی کنید، مقاومت دوربین باید برایتان از اهمیت بالایی برخوردار باشد. اگرچه هیچ کدام از این دو دوربین بدنه‌ی تمام فلزی ندارند، اما ساختار بدنه‌ی هر دو در برابر نفوذ رطوبت و گردوغبار مقاوم است.

بدنه‌ی D7500 ترکیبی از پلاستیک حرارتی فیبر کربنی (CFRTP) و آلیاژ منیزیم است؛ در حالی که EOS 80D از پلاستیک پلی کربنات ساخته شده است. هر دو دوربین در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد تا اندازه‌ای مقاوم هستند. اگرچه استحکام D7500 در دست بیشتر است؛ اما مادامی که قصد استفاده از دوربین خود در شرایط بسیار سخت آب و هوایی را نداشته باشید، کیفیت بدنه نقش زیادی در انتخاب یکی از این دوربین‌ها و ترجیح دادن یکی بر دیگری نخواهد داشت.

هر دو دوربین برای تغییر آسان‌تر تنظیمات دستی دوربین، دارای دو دایال و تعداد زیادی از دکمه‌ها و سوییچ‌های خارجی هستند تا سطح معقولی از سفارشی‌سازی را برای کاربر فراهم کنند. تعداد اسلات‌های کارت SD در هر دو دوربین تنها یک عدد است و از لحاظ عمر باتری عملکرد نزدیکی به یکدیگر دارند. بر اساس رتبه‌بندی CIPA دوربین EOS 80D با یک باتری پر می‌تواند ۹۶۰ عکس را به ثبت برساند و D7500 نیز در هر شارژ قادر به ثبت ۹۵۰ تصویر است. هر دو دوربین مجهز منظره‌باب اپتیکی با پوشش ۱۰۰ درصدی هستند، اما بزرگنمایی نمایاب D7500 بیشتر است. پاسخ به این سؤال که کنترل‌ها و ارگونومیک کانن بهتر است یا نیکون، به خود شما بستگی دارد. پس بهتر است با در دست گرفتن نمونه‌هایی از دوربین‌های هر دو برند، خود به این نتیجه برسید که کدام دوربین در دستانتان حس بهتری ایجاد می‌کند.

فیلم برداری

در نگاه اول، ممکن است D7500 گزینه‌ی جدی‌تری برای فیلم‌برداری به‌نظر برسد. هر دو دوربین مجهز به پورت‌های میکروفون و هدفون، HDMI خارجی و صفحات لمسی برای تعیین نقطه‌ی فوکوس هستند. 80D می‌تواند با رزولوشن HD و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند و D7500 قادر به فیلم‌برداری 4K است؛ اما تفاوت‌‌های فیلم‌برداری به همین‌جا ختم نمی‌شود.

حالت ویدئوی 4K در D7500 با یک کراپ اضافه بر روی سنسور APS-C با کراپ فکتور ۱.۵ همراه است. این یعنی کراپ کامل ۲.۲۳۵ برابر نسبت به فاصله‌ی کانونی نوشته شده روی لنز دوربین بیشتر است. در واقع حتی در تنظیمات واید ۱۸ میلی‌متری D7500، هنگام فیلم‌برداری 4K یک میدان دید هم‌ارز  ۴۰.۵ میلی‌متری خواهید داشت؛ اما از طرف دیگر، D7500 دقیقا مانند EOS 80D هنگام فیلم‌برداری Full HD هیچ کراپی ندارد. درنتیجه باتوجه به عدم وجود قابلیت فیلم‌برداری فیلم‌برداری 4K در 80D، وجود این ویژگی در D7500 را می‌‌توان یک مزیت دانست و چندان به آن خرده نگرفت.

D7500 همچنین مجهز به ویژگی Zebra Patern برای تصحیح نوردهی تصاویر در فیلم‌برداری است. هیچ کدام از دو دوربین مجهز به لرزش‌گیر داخلی بدنه نیستند؛ بنابراین بهتر است هنگام فیلم‌برداری روی دست، از وجود لرزشگیر تعبیه‌شده در لنز مطمئن شوید.

هنگامی که بحث فوکوس خودکار در ویدئو مطرح می‌شود، فوکوس خودکار Dual Pixel دوربین‌های کانن یک مزیت برجسته به شمار می‌رود. D7500 ‍هنوز هم مجهز به سیستم قدیمی و ساده‌ی اتوفوکوس برمبنای تشخیص کنتراست است که به معنی سرعت سوژه‌یابی بالا است؛ درحالی‌که عملکرد EOS 80D هنگام فوکوس بر سوژه‌ها یا چهره‌ی اشخاص بهتر است و بنابراین عکاسی سریع در حال حرکت را آسان می‌کند.

در نهایت، با وجود رزولوشن پایین‌تر فیلم‌برداری، به‌نظر می‌رسد سیستم اتوفوکوس Dual Pixel دوربین کانن به‌تنهایی باعث شود تا بتوانیم با چشم‌پوشی از قابلیت فیلم‌برداری 4K دوربین نیکون، EOS 80D را به افراد علاقه‌مند به فیلم‌برداری توصیه کنیم.

سیستم فوکوس خودکار

D7500 دارای همان سیستم فوکوس خودکار ۵۱ نقطه‌ای (۱۵ کراس تایپ) به‌کار رفته در D7200 و D750 است؛ با این تفاوت که نیکون این بار از سنسور سنجش رزولوشن ۱۸۰ هزار پیکسلی به‌کار رفته در D500 در D7500 استفاده کرده است؛ که باعث می‌شود ردیابی سوژه از طریق منظره‌یاب (که نیکون آن را ردیابی 3D می‌نامد) بسیار دقیق‌تر صورت بگیرد. سنسور سنجش رزولوشن جدید نیکون در تست‌های اولیه، اختلاف چشمگیر مثبتی نسبت به نمونه‌ی قدیمی داشته است.

این درحالی است که EOS 80D دارای یک سیستم اتوفوکوس ۴۵ نقطه‌ای است که در آن تمام نقاط کراس تایپ هستند. کانن همچنین در 80D از یک سنسور تشخیص رزولوشن ۷۵۶۰ پیکسلی RBG و سنسور مادون قرمز برای کمک به ردیابی سوژه استفاده کرده است.

هنگام عکاسی از طریق منظره‌یاب یا ویزور،D7500 از لحاظ عملکرد ردیابی سوژه 80D را به‌راحتی پشت سر می‌گذارد. D7500 همچنین مجهز به ویژگی Fine Tune Autofocus است که برای اولین بار در دوربین‌های D5 و D500 معرفی شد و به عکاسان کمک می‌کند تا برای رسیدن به بهترین نتایج، لنزها را با دوربین خود کالیبره کنند.

در طرف دیگر سیستم فوکوس اتوماتیک Dual Pixel کانن نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگر به سیستم فوکوس خودکار دوال پیکسل کانن عادت کره باشید، هنگام عکاسی با D7500 در حالت Live View حس کاملا ماقبل تاریخی به شما دست خواهد داد. هنگامی که با لمس نمایشگر در D7500 فوکوس را جابه‌جا می‌کنید، قبل از پیدا کردن نقطه‌ی اصلی دوربین چندین بار از نقطه‌ی فوکوس پرش می‌کند. این موضوع که منجر به صدای ناخوشایندی نیز می‌شود در بین عکاسان به Hunting معروف است. در 80D اما پس از تنظیم نقطه‌ی فوکوس با لمس صفحه، دوربین به‌راحتی سوژه را ردیابی کرده و به‌نرمی روی آن قفل می‌کند.

اتصالات و گریپ باتری

در انتقال بی‌سیم به لپ‌تاپ، تلفن همراه، فضای ابری یا هر جای دیگر، تفاوت زیادی بین دو دوربین وجود ندارد. D7500 مجهز به Blutooth LE است که فرآیند سینک با وسایل جانبی را آسان‌تر می‌کند؛ اما اگر کاربر اندروید هستید، NFC در EOS 80D می‌تواند گزینه‌ی مناسب‌تری برای‌تان باشد.

در نهایت، برای کسانی که به ظرفیت بالاتر باتری نیاز دارند، کانن خود به‌صورت رسمی گریپ باتری برای EOS 80D عرضه کرده است. این درحالی است نیکون فعلا گریپ باتری رسمی برای D7500 معرفی نکرده است.

کدام دوربین بهتر است؟

مسلما پاسخ به این سؤال به عوامل زیادی بستگی دارد.

برای افرادی که از رویدادهای سریع عکاسی می‌کنند و منظره‌یاب اپتیکال را ترجیح می‌دهند،D7500 با سرعت عکاسی پیاپی‌ بالاتر، بافر بیشتر، سیستم تشخیص فاز بهتر و سیستم ردیابی اتوفوکوس سه‌بعدی، گزینه‌ی بهتری محسوب می‌شود.

برای افرادی که تأکید بیشتری روی ویدئو دارند و لزوما نیازی به فیلم‌برداری 4k با کراپ 2.25 ندارند، EOS 80D گزینه‌ی بهتری به‌شمار می‌رود. فیلم‌برداری با فوکوس مناسب توسط دوربین کانن بسیار آسان‌تر است. سیستم اتوفوکوس EOS 80D علاوه بر دقت بالا، قادر به تشخیص چهره و ردیابی سوژه نیز است.

1 نظر
  1. سید می‌گوید

    سلام
    تو بررسی های dxo در حالت فول رزولوشن در زمینه نویز برتری دی 7500 به دیگر کراپ فاکتور ها بی چون و چرا بود.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.