وبلاگ گروه پیکسل

لنزهای ثابت زیر یک میلیون تومان

معرفی لنزهای پرایم زیر یک میلیون تومان + نمونه عکس

20

لنزهای ثابت زیر یک میلیون تومان از پرطرفدارترین لنزهای بازار هستند که برای تجربه سبک‌های جدید در عکاسی به عکاسان پیشنهاد می‌شوند.

در این مطلب پس از تشریح تفاوت‌های اصلی ایجادشده توسط لنزهای ثابت با عدد دیافراگم کمتر، به معرفی تعدادی لنز ثابت با قیمتی زیر یک‌میلیون تومان به همراه نمونه عکس آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر تا امروز تصمیمی برای خرید یک لنز پرایم یا ثابت نگرفته‌اید شاید با خواندن این مطلب و مشاهده تفاوت‌ها و برتری‌های لنزهای ثابت، نظرتان در این مورد تغییر کند:

 

دیافراگم یا اپرچر! مسئله این است . . .

اولین تفاوتی که در مشخصات لنزهای ثابت (یا پرایم) جلب‌توجه می‌کند عددی است که ما ایرانی‌ها به نام اندازه یا عدد دیافراگم می‌شناسیم. عددی که در متن‌ها و تنظیمات دوربین با نام اپرچر (aperture) نیز از آن یاد می‌شود.

حقیقت این است که کلمه “دیافراگم” صرفاً اشاره به تیغه‌هایی دارد که با تغییر اندازه روزنه درون لنز موجب کاهش یا افزایش نور ورودی به آن می‌شوند، اما “اپرچر” دقیقاً اشاره به آن روزنه‌ی ایجادشده توسط آن دارد. در زبان انگلیسی به‌هیچ‌عنوان از کلمه “دیافراگم” برای اشاره به این مورد استفاده نمی‌شود، بلکه فقط با کلمات f-number و aperture به آن اشاره می‌شود که عدد مربوط به آن در کنار حرف F ذکر می‌شود.

f-number
f-number در تنظیمات یک دوربین DSLR که میزان کم یا زیاد کردن آن به قابلیت‌های لنز بستگی دارد و نه بدنه‌ی دوربین

رابطه میان میزان بازشدگی این روزنه یا اپرچر با عدد مربوط به آن معکوس است! یعنی هرچه عدد مربوطه بزرگ‌تر باشد این روزنه بسته‌تر خواهد بود و هرچه این عدد کوچک‌تر باشد میزان بازشدگی این روزنه بیشتر است. حداقل این عدد دیافراگم در لنزهای زوم ارزان‌قیمت متغیر و بین ۳٫۵ و ۵٫۶  است.

aperture

این در حالی ست که ارزان‌ترین لنزهای پرایم و حرفه‌ای معمولاً عدد دیافراگم‌هایی بسیار پایین‌تر مثل ۲٫۸ یا ۱٫۸ را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

 

تأثیر بازشدگی دیافراگم بر عکس چیست؟

هرچه  f-number کوچک‌تر باشد دیافراگم بازتر و نوری هدایت‌شده به سمت سنسور بیشتر خواهد بود. این یعنی کاربر در نور کمتر و با ایزوی کمتر می‌تواند عکسی روشن‌تر با سرعت شاتری بالاتر به ثبت برساند!

با بالا رفتن ایزو، تصویر نیز با نویز بیشتری به ثبت می‌رسد‌ (پس کمتر بودن آن یک مزیت است) و وقتی سرعت شاتر بالاتر باشد یعنی امکان ثبت سوژه‌های متحرک بیشتر است و درنهایت وقتی دیافراگم بازتر باشد، عمق میدان وضوح شما کمتر است و سوژه به شکل بهتری از پس‌زمینه جدا خواهد شد. مطالعه موارد ذکر شده در تصویر زیر درک این مسئله را ساده‌تر خواهد کرد:

aperture
تاثیر ایزو، سرعت شاتر و میزان بازشدگی دیافراگم بر عکس‌ها

این یعنی عکس شما جلوه بهتری خواهد داشت. خصوصاً در زمانی که منابع نوری کوچک پشت سوژه شما قرار داشته باشند جلوه‌ای در آن ایجاد خواهد شد که به آن “بوکه” گفته می‌شود.

بوکه
بوکه جلوه‌ای است که با بازتر شدن دیافراگم به شکل زیباتری به تصویر اضافه می‌شود

 

لنزهای زیر یک‌میلیون تومان برای دستیابی به f-number پایین‌تر کدم‌اند؟

درمجموع لنزهایی با f-number کوچک‌تر لنزهای گرانی محسوب می‌شوند، خصوصاً اگر امکان زوم نیز داشته باشند. اما برخی از لنزهای ساخته‌شده توسط کمپانی کانن و نیکون علی‌رغم دارا بودن f-number پایین و بازشدگی دیافراگم مناسب، قیمت بسیار مناسبی نیز دارند که امکان تجربه سبک جدیدی از عکاسی را به عکاسان می‌دهند. کیفیت این لنزهای ارزان به حدی مناسب است که از ‌آن‌ها روی بدنه‌های گران و حرفه‌ای نیز استفاده ‌شود.

در اینجا قصد معرفی شش لنز با f-number پایین راداریم که در زمان نگارش این متن (تابستان ۱۳۹۶) دارای قیمتی زیر یک‌میلیون تومان هستند. همگی این لنزها دارای فاصله کانونی ثابت هستند.

 

لنز Canon EF 50mm f/1.8 STM
لنز Canon EF 50mm f/1.8 STM

این لنز با قیمتی در حدود چهارصد هزار تومان یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین لنزهای پرایم ساخته‌شده توسط کانن است. این لنز کانن سال‌هاست که به شکل‌های گوناگون توسط کانن تولید می‌شود.

Canon EF 50mm sample image
Canon EF 50mm f/1.8 STM, 1/320 f/1.8, ISO 400

مدل فعلی و موجود در بازار این لنز  EF 50mm f/1.8 STM است که STM در نام این لنز اشاره به سیستم فوکوس آن دارد که هم بی‌صداتر و هم دقیق‌تر از مدل‌های پیشین است. لنزهای STM خصوصاً در هنگام تصویربرداری روی دوربین‌های جدیدتر کانن به‌صورت بهینه‌تر از این سیستم بهره می‌برند. روی  این لنز یک دکمه برای خارج کردن آن از حالت فوکوس خودکار قرار گرفته است.

Canon EF 50mm f/1.8 STM sample image
Canon EF 50mm f/1.8 STM, 1/20 f/1.8, ISO 100

 

لنز Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D
لنز Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D

این لنز نیکون نزدیک‌ترین لنز به Canon EF 50mm f/1.8 STM است و قیمتی نزدیک به آن دارد. با این تفاوت که خبری از موتور فوکوس در آن نیست! و همین مسئله موجب پایین بودن قیمت آن و نزدیک شدنش به رقیب کاننی شده است.

Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D sample photo
Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D sample photo

فوکوس خودکار با این لنز فقط روی دوربین‌های نیکون دارای موتور فوکوس داخلی در دسترس است و این لنز روی بدنه‌هایی مثل D5300 یا D3400 نیکون دارای فوکوس دستی است اما روی بدنه‌هایی مثل نیکون D7100 و رده‌های بالاتر، فوکوس خودکار با آن امکان‌پذیر است. البته بسیاری از عکاسان معتقدند هنگام عکاسی با لنزی که دارای این فاصله کانونی است (خصوصاٌ روی یک دوربین غیر فول فریم) نیازی به فوکوس خودکار نیست.

Nikon AF 50mm Sample photo
Nikon AF 50mm f/1.8 D, 1/400 f/5.6, ISO 200

 

لنز Canon EF 40mm f/2.8 STM
لنز Canon EF 40mm f/2.8 STM

این لنز کانن نیز مانند دیگر لنزهای کانن معرفی‌شده در این مطلب دارای امکان فوکوس خودکار است.

Canon EF 40mm f/2.8 STM sample image
Canon EF 40mm f/2.8 STM, 1/125 f/8.0, ISO 1000

لنز Canon EF 40mm f/2.8 STM گرچه نسبت به Canon EF 50mm f/1.8 STM دارای دیافراگم بسته‌تری است اما از شارپنس و وضوح بسیار خوبی برخوردار است و مزیت آن خصوصاً هنگام نصب آن روی بدنه‌های غیرفول فریم، بازتر بودن زاویه دید است که تقریباً برابر با یک لنز نرمال روی بدنه فول فریم می‌باشد. این لنز در بازه قیمتی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان قرار دارد.

Canon EF 40mm sample photo
Canon EF 40mm f/2.8 STM, 1/160 f/2.8, ISO 800

 

یک لنز شارپ با فاصله کانونی واید و قیمتی باورنکردنی!

Canon EF-S 24mm f/2.8 STM sample image
Canon EF-S 24mm f/2.8 STM, 1/800 f/4.0, ISO 500

این لنز کانن نیز در بازه قیمتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتومان قرار دارد. علت ارزان‌تر بودن این لنز نسبت به لنزهای مشابه عدم امکان استفاده از آن روی بدنه‌های فول فریم کانن است که علامت اختصاری EF-S درج‌شده در نام آن (برخلاف دو لنز دیگر کانن موجود در این مطلب که EF هستند) اشاره به همین مسئله دارد. اندازه این لنز نیز همانند Canon EF 40mm f/2.8 STM بسیار کوچک است. این لنز به‌اصلاح یک لنز پنکیک است که طول بسیار کمی دارد و نصب آن روی دوربین به‌خودی‌خود تجربه‌ای جدید در عکاسی است.

Canon EF-S 24mm f/2.8 STM sample photo
Canon EF-S 24mm f/2.8 STM, 1/200 f/2.8, ISO 200

– برای دیدن نمونه عکس فوق با ابعاد اصلی “اینجا” کلیک کنید!

اگر از دوربین غیرفول‌فریم کانن استفاده می‌کنید،Canon EF-S 24mm یکی از گرینه‌های بسیار مناسب جهت دستیابی به زاویه دید باز در عکسبرداری و تصویربرداری است.

 

لنز Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G
لنز Nikon AF-S NIKKOR 50mm f/1.8G

یک لنز 50 میلی‌متری دیگر از نیکون که کیفیت ساختی بالاتر از Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D دارد و دارای موتور فوکوس است. این لنز باکیفیت در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد و وجود موتور فوکوس در آن به کاربران اجازه می‌دهد فاصله کانونی ۵۰ میلی‌متر را روی تمام دوربین‌های نیکون به‌همراه فوکوس خودکار تجربه کنند.

Nikon AF-S 50mm sample photo
Nikon AF-S 50mm f/1.8 G, 1/125 f/2.8, ISO 100

این لنز امکان نصب روی بدنه‌های فول فریم را هم داراست. خرید چنین لنز باکیفیت، پرطرفدار و کارآمدی یک سرمایه‌گذاری مطمئن درزمینهٔ خرید لنز است.

Nikon AF-S 50mm f/1.8 G Sample photoNikon AF-S 50mm f/1.8 G, 1/250 f/8.0, ISO 100

 

Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G
Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

لنزی باکیفیت با قیمتی مناسب برای یک لنز با زاویه دید باز و امکان فوکوس خودکار که در بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قرار دارد. این لنز انتخاب مناسبی برای دارندگان دوربین‌های غیر فول فریم است. زیرا به‌عنوان یک لنز 35mm دارای زاویه دید و قیمتی مناسب است.

Nikon AF-S DX 35mm f/1.8 G sample photo
Nikon AF-S DX 35mm f/1.8 G, 1/80 f/8.0, ISO 100, hand held
Nikon AF-S DX 35mm f/1.8 G sample photo
Nikon AF-S DX 35mm f/1.8 G, 1/320 f/2.0, ISO 320

در نهایت

لنزهای زوم همراه دوربین صرفاً لنزهای همه‌کاره ای هستند که با هدف امکان تجربه‌ی گستره‌ی قابل قبولی از فواصل کانونی واید تا تله به همراه دوربین‌ها ارائه می‌شوند. اما هر فرد علاقمند به عکاسی دیر یا زود و با پیدا کردن سبک مورد علاقه خود در عکاسی یک یا چند لنز ثابت تهیه خواهد کرد. هدف این مطلب نشان دادن کیفیت و تاثیر لنزهای پرایم دارای قیمتی مناسب بود تا شاید شما را در انتخاب لنز بعدی‌تان یاری کند. لنزی که با هزینه ‌ای بسیار کم قادر خواهد بود تفاوتی بزرگ در عکس‌های ثبت شده با دوربین‌تان ایجاد کند.

20 نظرات
  1. milad ghasemi می‌گوید

    مطلب جالبی بود. البته عکس آخری فکر می‌کنم نسخه FX لنز ۳۵ نیکون هست نه نسخه DX.

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      ممنون از تذکر بجا و به موقع شما،
      اصلاح شد و عکس‌ تغییر داده شد.

  2. آرمين می‌گوید

    ممنون ازمطالب آموزنده اى که مینویسید
    نمونه عکس هایى که براى لنز ٣۵ نیکون گذاشتید، نمونه عکس هاى fx هستند نه dx وهمچنین لنز ٣۵ کراپ، واید نیست بلکه نرمال است.

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      نمونه عکس‌ها اصلاح شد و در حال حاضر تمامی نمونه عکس‌ دقیقاً مربوط به خود لنزها هستند.
      فاصله کانونی درج شده روی لنزها (هرچند مخصوص غیرفول فریم‌ها باشند) با معیار فول فریم روی اون‌ها درج میشه و ۳۵mm با این معیار واید محسوب میشه.
      البته کلمه “۳۵mm” با کلمه “واید” جایگزین شد تا سوء‌تفاهمی پیش نیاد.

      1. محمدی می‌گوید

        سلام. میشه در این مرود کمی توضیح دهید.
        مثلا لنز DX 35mm رو یک سنسور کراپ با کدام لنز FX بر روی سنسور فول فریم فاصله ی کانونی برابری دارد؟

        1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

          سلام
          فاصله کانونی و مشخصات تصویر همون هست اما زاویه دید شما بسته تر و برابر با لنزی با فاصله کانونی بیشتر خواهد شد.
          دقیقاً مثل زمانی که عکس رو با فول فریم بگیرید و کراپ کنید.
          و اینکه گفته میشه فاصله کانونی باید در کراپ فاکتور (یا ضریب برش دوربین) ضرب بشه به معنای رسیدن به زاویه دید هست.
          مثلاً یک لنز ۳۵ میلیمتری روی یک دوربین کراپ دار نیکون زاویه دیدی برابر با ۳۵×۱٫۵ یعنی حدود ۵۲٫۵ میلیمتر روی دوربین فول فریم خواهد داشت.
          پس اگر یک لنز خیلی واید هست و اعوجاج میده به تصویر و برای پرتره مناسب نیست، روی یک دوربین با سنسور کوچکتر هم برای پرتره مناسب نیست!
          چون فقط زاویه دیدش بسته شده و رسیدن به زاویه دید یک لنز پرتره، ملاک مناسب بودن برای پرتره نیست . . .
          مثل این میمونه که شما با همون لنز واید روی یک فول فریم و با یک زاویه بازتر عکس پرتره بگیرید و بعد برش بزنید و بگید که حالا این عکس با لنز پرتره و فاصله کانونی تله گرفته شده، چون برش خورده!!!

          1. مسعود امیری می‌گوید

            سلام دوست عزیز ضریب برش نیکون ۱٫۵ هستش و ضریب برش کانن ۱٫۶ هستش
            درستش اینطوری هستش
            مثلاً یک لنز ۳۵ میلیمتری روی یک دوربین کراپ دار نیکون زاویه دیدی برابر با ۳۵×۱٫۵ یعنی حدود ۵۲٫۵ میلیمتر روی دوربین فول فریم خواهد داشت.)

          2. سجاد آینه‌چی می‌گوید

            درسته
            تصحیح شد
            البته ۰٫۱ تاثیر چندانی در محاسبه نداره

  3. محمدی می‌گوید

    بله چند روز پیش هم یک مقاله ی خوب با عنوان «آنچه باید درباره فاصله کانونی بدانید» نوشته بودید. و آنجا هم به این مسئله اشاره کرده بودید. ولی سوال من این نیست که یک لنز dx را بر روی فول فریم استفاده کنم. من الان یک D7100 دارم می خواستم یک لنز ۵۰mm DX نیکون بگیرم که متاسفانه نیکون لنزی با این فاصله ی کانونی برای سنسورهای کراپ نداره. باوجه به بودجه ام مجبورم همون ۳۵mm DX را از پیکسل انتخاب کنم. حالا می خواستم این لنز بر روی دوربین من، با کدام زاویه دید در لنز و دوربین های فول فریم برابری می کند؟ اگر ۵۵میلی متر باشه، در واقع تصویری که مثلا این ۳۵ میلمتر از پرتره ثبت می کند با ۵۰میلیمتری که لنز fx ثبت می کند از خیلی نظر با هم تفاوت هایی دارند.درست است؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      اختلاف در حد پنج میلیمتر مقداری نیست که در زاویه دید به چشم بیاد!
      زاویه دید شما تقریباً میشه همون ۵۰ میلیمتر روی فول فریم، اما فقط زاویه دید یکی میشه و نباید انتظار داشته باشید که دقیقاً تصویری مشابه یک لنز ۵۰ به شما بده.
      اگر خلاصه بخوام بگم، حتی دو لنز ۳۵ میلیمتری متفاوت هم تصویر یکسانی نمیدن، چه برسه به اینکه ضرب فاصله کانونی در کراپ فاکتور تصویر یک لنز تله دیگه رو بده .
      اما اگر هدفتون عکاسی پرتره ست و بین این دو لنز مردد هستید، همون ۵۰ رو بگیرید . . .
      حتی اگر Nikon AF NIKKOR 50mm f/1.8D رو بگیرید هم روی دوربین شما فوکوس اتوماتیک خواهد داشت و خیلی براتون بصرفه تره .
      ضمن اینکه این لنز روی فول فریم هم نصب میشه، اما لنز ۳۵ میلیمتری که در متن معرفی کردیم مخصوص DX هست.

  4. محمدی می‌گوید

    عذر میخوام من مدام سوال می پرسم ولی در این مورد یک نکته ی مبهمی برام باقی مونده است.
    ۱- آیا میشه لنزهای DX را روی دوربین فول فریم استفاده کرد؟ اون وقت باید «تقسیم» بر ۱٫۵ کنیم؟
    ۲- وقتی یک لنز FX را روی دوربین کراپ استفاده می کنیم برای به دست آوردن زاویه دید باید ضرب در ضریب ۱٫۵ کنیم؟یعنی لنز ۵۰mmFX بر روی دوربین ۷۱۰۰ زاویه دید برابر ۷۵میلیمتر ار می دهد. چون من بیشتر عکس خیابانی میگیرم فکر نکنم خوب باشه
    ۳- از طرفی فکر کنم باید عدد اف لنز را هم در همون ضریب ۱٫۵ ضرب کنیم؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      لنز DX روی فول فریم کاربرد نداره . . .
      مشخصات همه لنزها با معیار فول فریم روی لنز درج میشه (حتی اگر لنز مخصوص غیرفول فریم باشه) پس در هنگام نصب روی فول فریم نیازی به محاسبه اعداد نیست.
      فقط برای محاسبه زاویه دید روی دوربین کراپ باید این ضرب رو انجام داد و اونچیزی که در مورد ۵۰ نوشتید درست هست. این مورد فقط مربوط به زاویه دید هست و دیافراگم همونی هست که روی لنز درج شده و هیچ ربطی به اندازه سنسور شما نداره . . . فقط و فقط سنسور کوچکتر دوربین کراپ دار نمیتونه کل تصویری که در پشت لنز ایجاد میشه رو ثبت بکنه و مثل اینه که عکس رو با فول فریم گرفتید و بعدش کراپ کردید!
      برای عکاسی خیابانی زاویه دید بازتر شاید بهتر باشه . . . اما لنز ۵۰ روی کراپدار آنچنان بسته نیست و میتونید عکسهای گرفته شده با اون روی بدنه کراپدار رو سرچ کنید . . . حتی برای منظره هم ازش استفاده میکنن!
      .
      این مطلب رو بخونید:
      چرا هر عکاس باید یک لنز ۵۰ میلی‌متری داشته باشد؟

      1. محمدی می‌گوید

        ضرب شدن عدد دیافراگم را من تو خود وبلاگ پیکسل خوانده بودم.

        1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

          مساله کمی پیچیده و تخصصیه!
          وقتی شما با یک سنسور کراپ دار نتونید تصویر ایجاد شده در پشت لنز رو بطور کامل ببینید، یعنی نوری هم که از لنز گذشته رو بطور کامل جذب نکردید!
          این به معنای در اختیار داشتن تصویری تاریک تر و گرفته شده با دیافراگم بسته تر نیست . . .
          دیافراگم ۱٫۸ روی هر سنسوری دیافراگم ۱٫۸ هست و همخون روشنایی رو داره، اما در عمل میزان نوری که سنسور شما تونسته جذب بکنه به اندازه مثلاً دیافراگم ۲٫۸ روی سنسور فول فریم هست. اما تصویر همون روشنایی و دیافراگم ۱٫۸ رو داره!

  5. بختیار می‌گوید

    درود بر سرور آینه چی و سپاس برای آگاهی نیک و آموزنده ی شما پیرامون لنز های جایگزین .

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      ممنون از لطف شما

  6. خانه ان ال پی می‌گوید

    مقاله عالی بود
    یه سئوال
    آیا در نماهای *۸۰۰ هم میشه از این لنزها استفاده کرد؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      سلام
      ممنون
      .
      متوجه سوال شما نشدم!

  7. حسین می‌گوید

    سلام . خیلی از لنز های پرایم لرزشگیر ندارند آیا این نقطه ضعف بزرگی هست و باید به هنگام خرید به آن دقت کرد؟

    1. سجاد آینه‌چی می‌گوید

      خیر!
      این مورد به هیچ عنوان ضعف نیست!
      چون لنزهای پرایم اف‌نامبر بالاتری دارن و برای مثال وقتی شما با f/1.8 عکس می‌گیرید، سرعت شاتر هم بحدی بالامیره که اصلاً لرزش دست اهمیتی نخواهد داشت.
      از طرف دیگه، وجود لرزش گیر روی فواصل کانونی تله اهمیت پیدا میکنه، در حالی که اکثر لنزهای پرام فواصل کانونی واید یا نرمال دارند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.